Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Brunkål og Gas

 Besvar Besvar
Forfatter
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Brunkål og Gas
    Sendt: 28 Dec 2013 kl. 12:10
Hej Alle
Brunkål kan udvikle gas. Det kan brunkul også. Her er et projekt, jeg arbejdede med for 7 år siden. Der skal nok komme en forklaring på, hvorfor det stoppede.
Sdr.Resen Undergrunds Konsortium Aps.
mvh Lasse hagebro



Redigeret af lasse hagebro - 01 Jan 2014 kl. 16:46
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jnielsen

Tilmeldt:: 27 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jnielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2013 kl. 12:22
Og så er du her endnu!
Godt Nytår - og hold dig så fra DONG's gasledninger!
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2013 kl. 12:23

Forsøg med underjordisk udvinding af gas fra brunkul

 

   

    Da mine kammerater og jeg legede i brunkulslejerne i Søby i slutningen af halvtresserne, var der stadig gang i brunkulsarbejdet. Vi var naturligvis imponeret, af det store projekt der var i gang.

Som 14-15 års drenge fejlede fantasien selvfølgelig heller ikke noget.

Blandt andet talte vi om det ikke kunne lade sig gøre at brænde kullene af under jorden og udvinde gassen. Så slap man for det store arbejde med at flytte overjorden, transportere kullene bort og meget andet. Gassen kunne man bruge i el-værk og lede strømmen bort i ledninger.

Det blev ved snakken, vi havde jo heller ikke mulighed for at afprøve vores ideer.

    Da jeg senere blev elektriker og arbejde på oliefelt i Nordsøen, dukkede ideen op igen.

Jeg havde læst i Illustreret Videnskab om nogle positive forsøg man havde gjort i Belgien med afbrænding af kul under jorden. Det blev naturligvis diskuteret med mine kollegaer. Og så blev det ved det.

    I foråret 2007 efter at jeg 15 år tidligere var flyttet til området ved Sdr. Resen Brunkulslejer kom jeg på ideen igen. Nu hvor jeg havde kullene liggende lige under min græsplæne, kunne det jo ikke være lettere at gøre forsøget.

    Jeg fandt nogle 1 tommer vandrør hos en af mine venner og begyndte at banke er af dem ned i græsplænen. Da jeg kom ca. 3 meter ned begyndte der at komme brunkul med op.  

Derefter tog jeg et andet rør og bankede skråt ned i en vinkel på ca.45 grader. Det skulle så gerne komme tæt på spidsen af det andet rør. Da det første rør jeg havde banket ned begyndte at ryste, når jeg bankede på det skrå rør, vidste jeg at de ikke var lange fra hinanden.

På det skrå rør havde jeg monteret to tilslutninger og en aftagelig prop. Tilslutningerne var til komprimeret luft og ren ilt. Proppen, for at jeg kunne starte tændingen op med fidibusser.

En iltflaske lånte jeg hos en tidlige dambrugsejer. Kompressor havde jeg.

Det første lodrette rør monterede jeg med en bunsenbrænder for enden.

    Jeg startede med at lade kompressoren blæse tør luft ned i nogle timer for eventuel at udtørre

kullene. Derefter åbnede jeg for ilten og tændte op med fidibusser. Vi kunne høre hvordan det buldrede nede i røret. Efter et stykke tid tog vi proppen af igen og det buldrede stadig. Der var altså gang i noget. Så lukkede vi for ilten, og tilførte så kun komprimeret luft.

Det lugtede af gas ved bunsenbrænderen og vi tændte. Det kunne brænde.

Vi startede forsøget op flere gange, blandt andet om aftenen. Det så jo flot ud med flammen brændende i min have.

    Da jeg kom til køjs om aftenen blev jeg nervøs for om mit hus ville være sunket en halv meter næste morgen. Jeg gik derfor ud og skar rørene af over græsplænen, fyldte vand og sand i rørene, så kunne jeg sove rolig.

 

   Jeg var så heldig, jeg fik filmet og taget billeder af forsøgene.

mvh Lasse Hagebro

 

Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2013 kl. 12:31
Hej Jens
Jeg kunne jo ikke fortælle TV fotografen, hvor farligt det var, så havde jeg aldrig fået ham tæt nok på.Wink
mvh Lasse Hagebro
Til top
peter petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter3480 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2013
Geografisk: nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter3480 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2013 kl. 13:05
ilt og gas  er en sjov blanding :)
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2013 kl. 14:11
Hej Peter
Ja. det er en spændende blanding. Var det gået galt, kunne jeg have lavet en swimmingpool uden, at have skulle grave ud til den først. Wink
Men jeg lærte meget af projektet. Blandt andet, hvor besværligt det er med ansøgninger om tilladelser ved forskellige ministerier. Det blev flyttet fra det ene ministerium til det andet, ingen vidste hvad de skulle gøre. Men mere om det senere.LOL
mvh Lasse Hagebro
Til top
peter petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter3480 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2013
Geografisk: nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter3480 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2013 kl. 14:32
ja da jeg vær i lærer hang jeg altid poser med gas og ilt inde over essen, hvorefter jeg bad en af arbejds drenge tænde op i essen, det var ganske sjovt :)
har dog ingen erfaring i brunkul og gas udvining hehe
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2013 kl. 15:20
I nordøst Kina nær laoyang var der flere stæder hvor det brændte lige under jord overfladen, nogle steder var der brændt gennem jordoverfladen. Dette stammede fra ulovlige miner der var røget i luften.
Så vær du glad for at dit og dine naboers huse står endnu.
http://www.youtube.com/results?search_query=coal+burn+under+graund+china&sm=12
Michael Nielsen
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2013 kl. 16:00
Hej Michael
Tak for oplysningerne på youtube, de var interessante. Der var nu andre grunde til, at jeg stoppede projektet. Jeg havde talt med menighedsrådet i Sdr. Resen.Wink
 Kirken og kirkegården ligger kun 300 m fra min have. Hele undergrunden ville jo synke et par meter. Resultatet kunne være, at kirketårnet kom til at stå skævt.Cry
Det var ikke en trøst for dem, at jeg mente, at tårnet kunne blive lige så berømt som" Det Skæve Tårn i Pisa" og ville lokke turister til.Big smile
Mine naboer var heller ikke glade for tanken om, at deres bygninger ville synke et par meter, selv om jeg sagde, at det var jo ens for os alle.Wink
Projektet blev også kun lavet for at se, om det kunne lade sig gøre. Da jeg havde fundet ud af det, var det ikke længere interessant. Jeg startede så et nyt op, der er mindre eksplosions farlig. I ordets bogstavelige forstand. Men for nogen måske alligevel sprængstof.Wink
Jeg kan oplyse, at jeg langt om længe fik mine tilladelser, men gjorde aldrig brug af dem. Jeg kan også oplyse, at der ikke siden, har været problemer med muldvarpe og dræbersnegle i haven. Fandt en dag en død kat, der havde været henne og snuse til hvad den troede var et musehul.Embarrassed
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 28 Dec 2013 kl. 18:32
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2013 kl. 17:16
Det lyder sgu farligt det du havde gang i der Lasse.
Du kunne jo have forvandlet det meste af Nordjylland til en kæmpe grusgrav.
Det er godt med sund nysgerrighed ellers.
Det er på den måde de store epokegørende opfindelser har set dagens lys og givet os mange af de faciliteter vi har i dag....det er jo folk som dig vi kan takke for det.

Godt nytår til dig.  Øl

Jim.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2013 kl. 14:54

Hej Alle

Her er lidt korrespondance, først fra miljøministeriet.


Kære Lasse Mikaelsen

 

Tak for deres henvendelse. Dette anliggende er imidlertid en del af Klima - ogEnergiministeriets ressortområde. Jeg har derfor dd. videresendt deres henvendelse dertil

 

Med venlig hilsen 

 

Brian Andersen

Miljøpolitisk sekretariat

Miljøministeriets departement

Højbro plads 4, 1200 København K

 

 

 

Svar fra miljøministeriet

 

Kære Lasse Mikaelsen

Tak for din henvendelse.

Du har i to mails fra den 4. februar stillet nogle spørgsmål om udvinding af gas frabrunkul. Søren Enevoldsen fra Energistyrelsen har svaret dig delvist den 11. februar, og henviste dig vedrørende svar om råstofafgift til os.

Indvinding af brunkul kræver tilladelse efter råstofloven (Bekendtgørelse af lov om råstoffer nr 1025 af 20. oktober 2008) (§ 7), der skal søges hos kommunen.

Erhvervsmæssig indvinding af brunkul (over 200 m3 pr. år) pålægges en såkaldt "råstofafgift" på 5 kr. pr. m3. De helt præcise regler finder du i "Bekendtgørelse nr. 1165 af 27. november 2006 af lov om afgift af affald og råstoffer", der administreres af Skatteministeriet.

Svar fra energiministeriet

Kære Lasse Mikaelsen.

I to mails fra den 4 februar har du stillet nogle spørgsmål om udvinding af gas fra brunkul. Dem vil jeg gerne søge at svare på, selv om indvinding af brunkul (det er faktisk det, der er tale om) ikke er omfattet af Undergrundsloven, som er den lov på området, vi administrerer her i Energistyrelsen.

Brunkul, der ligger få meter under jordoverfladen, indeholder ikke brændbar gas af betydning, så det er ikke en slags naturgas, du har produceret. Det er formentlig kulilte. Normalt når man brænder kul, vil forbrændingsluften primært bestå af kuldioksid (co2). Men hvis man brænder kul i et lukket rum, hvor der er meget mere kul end ilt, dannes der en blanding af kulilte og kuldioksid. Kulilte er en brændbar gasart, der iøvrigt også udmærker sig ved at være giftig.

Indvinding af brunkul (også på den måde du beskriver) reguleres af Råstofloven, der administreres af Miljøministeriet. Der må du spørge om der er nogen råstofafgift. En evt indvinding eller rettere anlægog instalationer vil også skulle godkendes af komunen.

Med venlig hilsen.

Søren Enevoldsen
Kontorchef


Det endte så altså lykkeligt for ministerierne, de kunne give aben videre til Viborg Kommune. De har så nok bagefter bestilt blikkenslagere til opsætning af håndvaske, så der ikke skulle være kø.Det er jo altid et problem, når der kommer noget nyt, der skal tages stilling til. Især hvis der ikke er noget at sammenligne med.Wink

Der er det pussige ved det, at jeg skal betale 5,00 kr. pr ton kul, jeg tager op. Men da jeg ikke tager kul op men kun gas, som er lettere end luft, må jeg skulle have penge af staten.LOL

Jeg ved ikke, hvor meget i har fulgt med i Tangeløsningen? Men denne lille sag minder mig om noget lignende.Cry

mvh Lasse Hagebro

en ballademager



Redigeret af lasse hagebro - 29 Dec 2013 kl. 15:42
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2013 kl. 16:41
Kære Ballademager....smiler

Man skrev jo ikke Admiralens vise uden grund og heller ikke sange "Ih hvor det kommunalt....vel.

Du skal bare forsætte, det er jo både sørgeligt at læse, men man også skraldgrine af alle de "skrankepaver" der i det bette land.
Rigtig godt nytår til dig og alle dine unger.
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2013 kl. 16:42
Hej Alle
Her er tilladelse fra en venlig Viborg Kommune.Big smile
mvh Lasse Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 29 Dec 2013 kl. 16:43
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2013 kl. 16:53
Hej Per
Det er det gode ved forum her. Du kan vise, hvordan systemet fungerer, eller ikke fungerer. Jeg tror ikke, systemet er klar over, hvor hurtigt informationerne kan komme rundt. Det er jo også godt, du kan dokumentere forløbet af et projekt. Det kan måske, få dem til at få øjnene op for, at de er til for os og det ikke er os, der er til for dem.Wink
En af de gange jeg ringede til ministeriet, for at rykke for svar, var det ved omstillingsbordet (sikkert en studenter medhjælper) der tog telefonen.
Hun talte kun serbo-kroatisk og det er jo ikke min stærke side, så det blev en kort samtale. Gad vide om det var bevidst, for at komme af med besværlige kunder.Smile
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 29 Dec 2013 kl. 17:12
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down