Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Underhåndskast med DT line

 Besvar Besvar
Forfatter
Carsten Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstenht

Tilmeldt:: 05 Jul 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 116
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstenht Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Underhåndskast med DT line
    Sendt: 08 Jan 2014 kl. 16:54
Hej,
Går i dybe overvejelser omkring at anskaffe mig et klasse 4 sæt til tørflue/nymfe. Her hører jeg så at DT liner er bedre end WF i forhold til præsentation. Men kan man lave underhåndskast med en DT line?? Det jeg har læst mig frem til peger på at WF er bedre til dette formål. 
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2014 kl. 19:05
Hej
 
En DT line er vel nærmest skabt til formålet, så svaret må være ja... Wink Liner med vægten centreret i fronten (WF) kan da også godt benyttes, men det er da ikke særligt optimalt, og slet ikke på distancen ! Smile
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2014 kl. 21:41
Hvis du forventer at skyde noget line ud, tror jeg ikke at du skal satse på en DT-line...
 
Skal der bare flyttes position, kan en DT-line fungere fint og levere den fineste præsentation.
Men.. Skal der distance på, vil en specialopsætning med et relativt kort skydehoved være lettest at kaste med. -Det vil så gå lidt hårdere i vandet, men kan fint fungere til tørfluefiskeri, med mindre at det er meget sky fisk.
 
Så... Det kommer lidt an på hvor og hvad du vil fiske efter...
 
 
Mvh Mik :-)
Til top
frank jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
frankjensen

Tilmeldt:: 12 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frankjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2014 kl. 08:30
Hej
Jeg har hovedsagelig fisket DT, og har gode erfaringer med dem. Jeg formoder, at når du skriver klasse 4, så drejer det sig ikke om kastelængde. Derfor er DT optimalt.
Vh
Frank
Til top
S.V. Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.V.Jørgensen

Tilmeldt:: 27 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.V.Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2014 kl. 13:06
Hej Carsten, Når du netop snakker tørflue og nymfe, forbinder langt de fleste dette med det lette, delikate og elegante fluefiskeri, hvor du lander en lille størrelse tørflue let som et fnug på vandet.
Dette kan lade sig gøre pga taperingen i DT-linen. WF, større vægt længere kast og større plask, skydehoveder og skagit, forøger / forværrer denne tendens.
 
Som det er nævnt oppe over, handler det i bund og grund om kastelængder. Hvis du kan klare dig uden "marginal"-meteren, så giv dig selv oplevelsen med af det letteste grej og vælg DTéren.
Det er selvklart individuelt, men for mange (også undertegnede) så er fluefiskeri i åen, netop foretrukket p.g.a. elegancen og IKKE p.g.a. labelen "jeg er fluefisker".
For mig (solo), er det ovenstående "delikatesse" fluefiskeri der trækker, men ikke blindt eller fastlåst, jeg købte eksempelvis en WF-F til sommer ørredfiskeri i Tweed sidste år, netop pga kastelængderne. Det var forøvrigt den første WF eller synke line, jeg har ejet eller brugt i fyrre år.
Hvor du placerer dig i spekteret, er forhåbentligt bestemt af dine egne ønsker og lyster og ikke andres irellevante tillægsparametre, det eneste du skal stå på mål for, er nyttemaksimeringen af din egen fisketur.
 
Knæk & bræk med det.
Til top
Carsten Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstenht

Tilmeldt:: 05 Jul 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 116
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstenht Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2014 kl. 16:24
Tak for svarene :) Det ser ud til det bliver en DT, da fokus netop er på præsentationen og ikke så meget længden. Her har jeg tænkt på en Bario GT90 eller en Cortland 444. Er der nogen væsentlig forskel på de to udover prisen selvfølgelig? :)
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2014 kl. 17:14
Barrio GT90 er ikke en DT line .......

Af DT liner kan jeg umiddelbart lige komme i tanke om følgende

Scientific Anglers Supra
Cortland 444
Greys Platinum
Vision Cult
Barrio Mallard
Orvis Wonderline

I øjeblikket sidder der Greys Platinum og SA Supra på mine hjul.

mvh
Allan
Til top
Carsten Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstenht

Tilmeldt:: 05 Jul 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 116
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstenht Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2014 kl. 17:19
Ahh ja havde ikke lige spottet GT90'eren ikke var DT - havde taget en anden tråd for gode varer :) takker for forslagene
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2014 kl. 18:28
Hvad er der galt med en WF'er? Det meste tørfluefiskeri foregår indenfor 10 meter, og på den afstand ligner en DT og en WF'er da hinanden rigtigt meget!

Jeg vil foreslå dig, at du i stedet køber dig en Guideline Presentation WF-4-F, da den både kan præsentere fluen superlet og kaste langt (ca. 20 meter)!

Bo
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2014 kl. 22:04
En DT line er fremragende til underhåndskast hvis den bliver købt en klasse over stangen, og bliver klippet over på midten til 2 skydehoveder *SS*

Spøg til side, i mine øjne er en DT line absolut ikke egnet til underhåndskast, men den er derimod meget velegnet til Speykast.
Hvis du skal bruge linen udelukkende til underhåndskast, vil jeg ubetinget vælge en WF line.

Jesper Rasmussen
Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2014 kl. 10:28
Citat: Rasmussen

en DT line absolut ikke egnet til underhåndskast, men den er derimod meget velegnet til Speykast.
Hvis du skal bruge linen udelukkende til underhåndskast, vil jeg ubetinget vælge en WF line.

Nu har jeg i 30 år troet at underhåndskast er en fællesbetegnelse for Spey, Skagit, switch og hva' fa'en de ellers kalder det -kast. 
Hvad er så et underhåndskast?
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
Per Ørum Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Per Ørum

Tilmeldt:: 04 Nov 2006
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Ørum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2014 kl. 10:47
[QUOTE=Mik Andersen] Hvis du forventer at skyde noget line ud, tror jeg ikke at du skal satse på en DT-line...
 
VRØVL.  Der kan sagtens skydes line ud med en DT line.

Det handler bare om en anden kasteteknik. Skydehoveder og WF liner er designet til at skyde meget line ud da vægtklumpen er kort. På en DT er vægtklumpen længere. Der skal så bare være mere vægtklump ude inden man skyder line ud.


Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2014 kl. 15:38
Per
 
 
Nu ved jeg ikke hvordan forholdene er på Fyn, men hvis man skal have det meste af en DT-line uden for topøjet, for at kunne kaste, sætter det store begrænsninger for fiskestederne... I hvert fald i de ferske vande jeg plejer at fiske!
-Der er helt enkelt ikke ret meget plads bagtil, så hvis der skal et kæmpe D-loop til at kaste, vil man ofte fange vegetationen bag ved lystfiskeren.
 
Men som jeg skrev, kommer der en helt anden distance på kastene med et tilpasset skydehoved... Også selv om der er plads nok bagtil!
I øvrigt tror jeg at det vil begrænse fiskepladsen en del, hvis der skal så meget line udenfor topøjet. -Enten skal man stoppe indtagningen i god til for at have line (vægt) nok, eller også kommer man til at lave en del ballade i vandet, for at arbejde linen ud til et nyt kast.
 
Et skydehoved leverer ikke samme elegante præsentation som en DT-line gør, men er ER altså lettere at skyde langt med.
 
 
Mvh Mik :-)
Til top
Per Ørum Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Per Ørum

Tilmeldt:: 04 Nov 2006
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Ørum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2014 kl. 10:40
Hej Mik :-)

Jeg anerkender at forskellige fiskevande, især størrelsen/bredden af f.Eks åen har indflydelse på valg af udstyr, herunder linetype.

Jeg pointerer alene at det er muligt at skyde line ud med en DT line...:-)

Knæk og bræk


Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2014 kl. 16:56
Citat: carstenht

Hej,

Går i dybe overvejelser omkring at anskaffe mig et klasse 4 sæt til tørflue/nymfe. Her hører jeg så at DT liner er bedre end WF i forhold til præsentation. Men kan man lave underhåndskast med en DT line?? Det jeg har læst mig frem til peger på at WF er bedre til dette formål. 


Hej Carsten

Alle typer kast kan laves med alle liner.

Lidt læsestof om WF og DT fra en gut der har glemt mere om liner end de fleste nogensinde kommer til at vide

http://www.sexyloops.com/articles/wfvsdt.shtml

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2014 kl. 10:01
I "Flugfiske i Norden" nr. 3 2013 er der en rigtig god artikel af René Harrop, som ser nærmere på DT- og WF-liner i forhold til kastelængde, luftmendning, præsentation m.m.

I grove træk kan det koges ned til, at René Harrop foretrækker DT-liner til strømvand, hvor behovet for mendninger og specialkast er størst. Til søfiskeri, hvor der ikke er nogen "generende" strøm, og hvor der lægges meget vægt på lange kast, der benytter han WF- eller longbellyliner.

Personligt bruger jeg begge typer line, men når vi snakker WF liner, så vælger jeg som regel én med en lang klump.

mvh
Allan
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2014 kl. 12:41
Jeg bruger denne line: http://www.looptackle.com/website1/1.0.1.0/399/1/ på min 9' Orvis T3 Tipflex #5
Jeg synes det en god allround line til både nymfe og tørflue.
Se en lille test her: http://www.scandicangler.com/article/loop-optistream


Vh. IJ

Redigeret af IvanJeppesen - 19 Jan 2014 kl. 12:52
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres