Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forslag til havhjul venstrehånd

 Besvar Besvar
Forfatter
Martin Aabo Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
martinaabo

Tilmeldt:: 23 Sep 2013
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér martinaabo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Forslag til havhjul venstrehånd
    Sendt: 11 Jan 2014 kl. 18:23
Hej,

Jeg leder efter et havhjul til torskefiskeriet på Øresund. Jeg søger et til venstre hånd, og uden linefører. Gode forslag modtages meget gerne :)

Mvh Martin
Til top
Kim M Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
aammat Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2012
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aammat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2014 kl. 19:09
Jeg bruger et Penn TRQ og det fungere bare til mit fiskeri, så det kan jeg klart anbefale..Big smile
Til top
Thoke wistoft Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thoke

Tilmeldt:: 06 Apr 2009
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thoke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2014 kl. 20:08
Penn trq fås vist kun til højre hånd. jeg bruger Accurate 400bx lefty, med høj udveksling. forhandles i sportdres, og kan ikke slides op.
Til top
Søren Bang Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sbn

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sbn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2014 kl. 20:27
Jeg har været yderst tilfreds med mine avet sx og mxl på nordsøen
Til top
Bjarke Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bjelke Avatar

Tilmeldt:: 24 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bjelke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2014 kl. 20:58
Er tosset med mit daiwa saltiga 30l. Jeg tror ikke de laver det med stjernebremse længere, men det kan stadig købes, også i Danmark. Saltist kunne sikkert også være et glimrende, og billigere alternativ.
Til top
Martin Aabo Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
martinaabo

Tilmeldt:: 23 Sep 2013
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér martinaabo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2014 kl. 23:19
Hej igen,

Tak for de mange svar. Daiwa-hjulene er lækre, men lidt over mit budget. Jeg har googlet lidt, og har set mig lun på et Penn Squall 40 Lever Drag LH, så det ender nok med det :)
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2014 kl. 12:14
Hej
Prøv at se på dette link
Har selv hjulet, det er et godt hjul
http://www.maltatackle.com/apps/webstore/products/show/3578865
Og Sinclair er meget reel at handle med, super service
Til top
Martin Aabo Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
martinaabo

Tilmeldt:: 23 Sep 2013
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér martinaabo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2014 kl. 14:06
Hej Peder, 

Det ser interessant ud! Det prøver jeg at kigge lidt nærmere på. Tak :)
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2014 kl. 14:37
Hvorfor venstrehånds? Til mine andre hjul: spinne og fluehjul bruger jeg venstre hånd, men til havhjul bruger jeg højrehånds hjul, og det falder helt naturligt. jeg tror det er et spøgsmål om tilvending.
Nogle af de store hjulproducenter f.eks. Shimano, laver kun havhjul til højrehånds betjening, så hvorfor ikke give det en chance
Vh. IJ
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2014 kl. 17:26
hej Ivan
 
jeg bruger selv ventrehåndsindspinning ved mit spindefiskeri. Jeg har havhjul til både højre og venstre håndsindspinning. jeg må sige at der er meget stor forskel på styrken i min højre og min venstre arm -  det må nærmest være 1:2. Når man har fisk på pumper man jo, og her har man glæde af sine stærke arm når der skal trækkes igennem, i mit tilfælde er det så den højre der trækker. derimod drejer man jo på hjulet mens man sænker stangtoppen, så belastningen er ikke ret stor, det klarer venstre hånd fint.
så jeg finder det logisk at en højrehåndsfisker har venstrehåndsindspinning.
jeg har også et Daiwa saltist til højre hånd, og det kan godt fungere, men venstre hånd(arm) løfter altås ikke nær så meget, hos mig.
jeg synes man tydeligt kan se på youtube, når man ser de ret kedelige optagelser: "mand med stor fisk og bøjet stang" at venstrearmen ret hurtig går sukkerkold -  og så ser man en forkrøblet mand der knap kan holde stangtoppen fri af vandoverfladen.
det  eneste lillebitte problem er når man skal lægge linen med venstrehåndens tommelfinger -  det er jeg meget bedre til med højrehånden, så det.
jeg er altså temmelig højrehåndet.
mvh hcg
Til top
Martin Aabo Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
martinaabo

Tilmeldt:: 23 Sep 2013
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér martinaabo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2014 kl. 09:22
Tak for alle inputs. Vedr. diskussionen omkring højre/venstre hånd, så er jeg meget venstrehåndet. Derfor leder jeg efter et hjul til venstre hånd :) Hvis jeg var højrehåndet så ville jeg uden tvivl kigge efter efter et hjul til den side, da det nok hurtigt ville falde naturligt, trods det at man normalt spinner ind med venstre hånd ved andre typer fiskeri.
Til top
Lars Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Insomniaz

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Geografisk: Mårslet
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Insomniaz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2014 kl. 09:35
Hej Martin

Hvad er dit budget?
Er du til leverdrag (Anbefalet) eller stjernebremse.

Der er rigtigt mange super hjul, og religion er ofte det afgørende som med så meget andet grej.

Prøv evt. at kigge her for inspiration, de har mange leftie fiskehjul og fede modeller:
Mvh 
Lars 
Til top
Martin Aabo Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
martinaabo

Tilmeldt:: 23 Sep 2013
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér martinaabo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2014 kl. 22:15
Hej Lars,

Mit budget er omkring 1000 kr - derfor skeler jeg lidt til et Penn Squall 40 LD LH. Avet-hjulene er lækre, men også lige et hak dyrere.
Til top
Lars Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Insomniaz

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Geografisk: Mårslet
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Insomniaz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2014 kl. 13:18
Hej Martin

Jeg siger ikke at squall er et dårligt hjul, men det er heller ikke fremragende.
Det er dog til prisen et af de bedste bud...

Hvis du fisker ofte ville jeg enten hæve budget eller købe et brugt
Gerne med højere udveksling og lidt mere bremse.
I nærheden af dit budget ville være et hjul magen til dem der sidder på udlejningsstængerne efter helleflynder i norge.
 
Men det Penn er fuldt ud tilstrækkeligt til øresund. 

Lars 

 
Til top
Lars Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Insomniaz

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Geografisk: Mårslet
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Insomniaz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2014 kl. 15:09
Peder link fra Maltackle er også et meget fint hjul til dette brug + mere...

Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2014 kl. 17:33
Hej igen Martin.
Når du er ventrehåndet, så er din venstre arm formentlig den stærkeste - og netop derfor mener jeg du vil have glæde af et højrehåndshjul. fordi det er den hånd man har stangen i der er den mest belastede.
 
Jeg har flere havhjul (daiwa, avet m.m.) MEN der er et super hjul som jeg gerne vil omtale: Penn No 49 Super Mariner. Det er egentlig et dybhavshjul til stålwire, og netop derfor er det et "højspolehjul" med stor diameter og lille spolebredde. det giver to fordele: det er et hurtigt hjul (uanset udvekslingen i gearet) og det er nemt at håndtere lineoplægget fordi spolen er smal.
det er et super robust hjul, som jeg har været meget glad for i 25 år(!).
 
det kan fås på engelsk ebay, de koster fra 30 til 60 £ afhængig af stand.
 
mvh hcg
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down