Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Suldal

 Besvar Besvar
Forfatter
Ken Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kenzo86 Avatar

Tilmeldt:: 02 Jan 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kenzo86 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Suldal
    Sendt: 01 Feb 2014 kl. 09:15
Hey..

Står og skal til Suldals lågen her i August i år.
Og da der for tiden jo ikke rigtig er vejr til at komme ud med kæppen, kan man lige så godt bruge tiden ved stikket..
Så ville li høre om der var nogle kloge hoveder herinde med nogle storfanger fluer dertil.Wink
 Har hørt at Ally´s shrimp,phatagorva og randy candy skulle virke fint deroppe.
Men laksefluer kan man jo ikke få nok af..!
Har været ved at søge på nettet men kan ikke rigtig finde noget..

På forhånd tak.
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 11:07
Hej Ken har ikke selv fisket i Suldal - måske kommer jeg til det, da jeg skal være laksebums i 3 mdr i Norge i år. Men - surfede lidt og så Atlantic Travel har tur dertil. Mon ikke Anders Jørgensen vil være behjælpelig med nogle mønstre. Han tlf nr står på siden http://www.fiskerejser.dk/norge/norge/suldal/. Allys har jeg gode erfaringer med i Orkla, Gaula, Mandal, Audna og Bjerkreim. Har altid en god håndfuld af dem klar i str 2 - 11. Den kan jo varieres næsten i det uendelige. Størrelse og farvenuancer. Måske sammen med Sunray den flue jeg nødigst ville undvære. Har du dyrket Davie McPhail på Youtube? Jeg er vild med hans fluer og bindeteknik og -stil. http://www.youtube.com/watch?v=nHttMzI9lKU
Til top
Ken Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kenzo86 Avatar

Tilmeldt:: 02 Jan 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kenzo86 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 11:29
Hej Klaus det er Anders jeg skal derop med, så har snakket med ham, det var nu os mest bar for at høre om der var andre der kendte nogle fluer derop til.
  ja ham Davie kan sgu finde ud af at strikke..
Til top
Kim Greil Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Greil

Tilmeldt:: 09 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Greil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 11:55
Hej Ken.
Vi ses i august sammen med Anders - kan næsten ikke vente.
Har du fundet en bindevejledning/mønster på Randy Candy?
Vh
Kim

Til top
Ken Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kenzo86 Avatar

Tilmeldt:: 02 Jan 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kenzo86 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 12:52
ja men det er i en bog jeg købte på island..

her et billedehttp://www.veidiflugur.is/is/vorur/vara/id/358

men det er jo bare sølv bagkrop, noget blå/grøn dup som forkrop, lysblå fronthackle, sort vinge og så et rødt hoved.

Så den er der sku ikke mange ben i..Wink
Til top
Kim Greil Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Greil

Tilmeldt:: 09 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Greil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 12:57
Tak for link-
Kim
Til top
Ken Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kenzo86 Avatar

Tilmeldt:: 02 Jan 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kenzo86 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 13:15
Så lidt Kim..
Så kan du måske hjælpe mig med mønstret på phatagorva..?

Når man søger på den kommer der 100 forskellige versioner op..Confused

Til top
Kim Greil Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Greil

Tilmeldt:: 09 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Greil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 16:10
Hej Ken.
Har lissom dig kun phatargova fra nettet - desværre Cry

Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 16:26
Jeg tror godt jeg forstår dig Ken. Det er en god fornemmelse at være godt forberedt når man kommer frem. Man glæder sig jo helt hysterisk og jo mere forberedt man er, jo mere ro og fokus kan man få til selve fiskeriet. Man skal ikke kimse af de der har erfaring med en elv - heller ikke af de lokale. Har altid bindegrej med, så jeg ikke risikerer at stå og fiske med flue jeg kun tror halvt på. Mange udenforstående synes sikker vi er tossede, men som eksempel på at jeg tager vanviddet på mig kan jeg nævne, at jeg lige været hos skadedyrsbekæmper og skaffe vintermårhaler til at binde Kopperslagerfluggu, som ifølge de lokale er et must til lav sommerelv, der hvor jeg fisker i Gaula. Jeg tør ikke lade være, selvom laksen måske lige så gerne havde inhaleret en Red Tag Palmer!! Det kan godt være vi er tossede, men vi kan lide det! MHT Phatakorva har jeg lænet mig op ad Davies version. 
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skn

Tilmeldt:: 12 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 182
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 20:25
Hej
 
Du kan få det originale mønster på Phatakorva og derudover flere varianter på Frödin's hjemmeside www.frodinflies.com  - du skal være medlem men det koster næsten ingenting (ca 100 kr for et helt år).
Så får du adgang til alle artikler og så godt som samtlige Frödin mønstre.
 
Søren
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2014 kl. 23:19
Hej Ken.

Vis du har lyst til at binde nogle lidt anderledes Phatagorva, så søg evt. på denne fluebinder:

Awesome Possum - by Mindaugas Valiukevicius, han figurere på www.kystfisker.net.

Han laver nogle helt forrygende mønstre, og jeg har konverteret hans ide'er og typer til Det Fleksible Rørflue System (DFRS).

Måden / teknikken hans mønstre er bygget op på, er meget velegnet til rør i eksempelvis 25mm. længde.

Mvh
P.K.


Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skn

Tilmeldt:: 12 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 182
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 10:14

Hej Per

 

Bestemt fine fluer som Mindaugas Valiukevicius binder.

Du kalder den viste Awesome Possum en anden version af Phatakorva. Hvis du sammenligner med en af Mikael’s første versioner (gamle) af Phatakorva har du tilnærmet ret, men sammenligner du med Mikael’s nyere Phatakorva bundet efter octupuzzy stilen, er de eneste ligheder måske farverne.

 

Som du ved findes der et hav af varianter af, så godt som samtlige fluemønstre, de fleste af varianterne tager ikke udgangspunkt i bindestilen, men kun farverne og ved Mikael’s fluer er dette en væsentlig fejl fordi fluen slet ikke kun er farven!

Men dermed har jeg ikke sagt at kopierne/varianterne er dårlige fluer!

 

Den nye Phatakorva bundet i octupuzzy stil, er bundet udfra fiskens perspektiv – ikke fiskerens/ fluebinderen - og har derfor en væsentlige anderledes binde teknik/metode, såsom: Bred, flad, tapperet og gennemskinnelig vinge – det opfylder ingen zonker strips, kun en vinge bundet af flere små bundter tapperet hår med angel hair imellem opfylder dette. Derudover en kraftig dråbeform med meget bevægelige hackler i fronten af fluen (chickabou, softhackle og kropsfjer fra struds) o.s.v.

Derfor ser Mikael’s fluer meget anderledes ud end mange andre fluer.

 

Nå, dette er ikke en fluebinde tråd men en tråd om Suldal – hvor min far i øvrigt fiskede dengang elven var ureguleret og fyldt med store Laks, dengang var der ikke en virkende Laksetrappe og kun Laks med tilpas styrke og størrelse kunne passere fossen. På trods af store fangster ”lykkedes” det derfor aldrig min far at fange en Laks under 7 kg! Det var tider.

Så kom kraftværket og Laksen uddøde (næsten) heldigvis er bestanden på vej igen.

Men en elv med kraftværk har fået knust sin sjæl.

 

Søren

Til top
Thomas Pilegaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
thomaspilegaard Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomaspilegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2014 kl. 09:43
Hej,
Uanset hvor du vælger at fiske, så bør du have fluer i forskellige størrelser og i lys og mørk farve. Du bør ikke hænge dig op i om det er den ene eller anden elv du skal fiske i. Alle fluefiskere har deres egne favoritter til alle de steder de fisker. Det kan være at jeg er Suldal i starten af August, hvis i har lyst, så er i velkommen til at ringe eller sende en sms, så kan jeg evt. vise jer et par gode pladser dernede.

Min erfaringer som fluefiskeguide er at de som har mange forskellige fluer med i boxen, ofte bruger mere tid på frustrationer om det er den rigtige flue, i stedet burde de bruge alt deres tid på at fiske den flue som de har på forfanget! 

Hvis du ønsker et navn på dem jeg har i min egen box, så bind en Sunray Shadow. Bind dem i sort/hvid, grøn/sort (green highlander variant), og orange/sort, i 3 forskellige størrelser. Så har du hvad du behøver for at fange laks i Norge. Fra mikro størrelse til den store størrelse som Henrik Kassow binder.

* Sunray Shadow 
* Hitchflue
* Franis eller Snælda

Venlig hilsen

Thomas Pilegaard
hello@thomaspilegaard.com
+47 46214361
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres