Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad st flue

 Besvar Besvar
Forfatter
Jørn Mikkelsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
service Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2014
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér service Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvad st flue
    Sendt: 02 Feb 2014 kl. 18:00
Skal til Mandalselven i år, kunne godt tænke mig at prøve bombarda flåd, men er lidt i tvivl størrelsen på fluen jeg skal bruge
Til top
Carsten Seeberg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Carstenseebergnielse

Tilmeldt:: 23 Apr 2013
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carstenseebergnielse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 18:10
Og, Jørn hvis jeg må stjæle lidt tråd, hvordan fiskes der med Bombarda i elven? Altså setup og teknikken? 

Redigeret af Carstenseebergnielse - 02 Feb 2014 kl. 18:10
Til top
Jørn Mikkelsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
service Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2014
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér service Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 18:23
Ved ikke om det kan lade sig gøre, men alt er vel muligt
Til top
Carsten Seeberg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Carstenseebergnielse

Tilmeldt:: 23 Apr 2013
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carstenseebergnielse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 18:39
I bjerkreim hvor jeg fisker, er det en brugt metode, men jeg ville bare vide lidt om hvordan :-)
Til top
Jørn Mikkelsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
service Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2014
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér service Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 18:45
Ved ikke hvordan, men vil prøve mig frem
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 18:46
Har fisket der i mange år, godt nok kun med fluestang 1
Men jeg har set flere som spinnefisker med kaste-dup og flue og de bruger de samme fluer som vi fluefiskere bruger !
Størrelsen varierer de efter vand-standen --høj store fluer og lav mindre fluer.

Silver grey samt T&L er mine fortrukkene, bundet på enkel og dob -kroge samt på rør Wink

Og jo de fanger skam også fisk på den måde Wink
Til top
Jørn Mikkelsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
service Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2014
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér service Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 19:40
Tak for svarene
Til top
Joachim Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gråfrede Avatar

Tilmeldt:: 04 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 206
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gråfrede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 19:43
Hej Jørn...

De fluer, som jeg har haft mest held med i Mandal, har været letdresseret fluer i farverne, gul, orange og/ eller sorte... og de fleste har været omkring 6cm lange... knæk og bræk med bombarda-projektet!

Venlig hilsen
Joachim
Knæk & Bræk derude...

Venlig Hilsen Joachim
http://whipafly.blogspot.com/
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 21:31
I nogen elve må man kun bruge flydende dub. Tjek lige om det gælder Mandal. De skriver at søkke og vandpåfyldelige dubber er forbudt. Kan lige rigtig greje det. Det ville være træls at blive busted for en fodfejl i din fiskeferie. Sidst jeg var der, var der pænt med kontrol!!
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2014 kl. 21:41
Mht str af flue kan Jan Grünwald "Kunsten at fiske laksl" være inspiration. Han har sågar tabeller for temperatur, vandføring mm hvad angår hvilken flue der er bruug for hvornår. Man kan selvfølgelig ikke sætte alt i skema og det er vigtig at bruge sin intuition, de lokale osv osv - men Grünwald synes jeg giver en slags pejlemærker at gå ud fra. Nogen gange skal man osse bare gøre noget helt modsat - det kan osse gi pote!!
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2014 kl. 00:06
Kastedup eller bombarda kommer ud på et, bare det er flydende. Det er en yderst giftig metode der blev brugt flittigt i 80'erne, før vi lærte at underhåndskasteClown Hvis du kan få fat på Jens Plough Hansens bog om laksefiskeri fra samme periode, er der flere kapitler om fiskeriet. Fik selv mine første laks på den metode og har fanget på alt fra 10 cm rørfluer til dobbeltkrogede st. 12. Det kan godt være lidt udfordrende med 5-6 meter forfang.
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2014 kl. 16:37
En Ebbe Jacobsen har skrevet en bog :Glade Laksedage ved Bjerkrimselven,

som jeg husker det ,skriver han lidt om den måde at fiske på (Bombarda)

Den er fra år 2000.
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2014 kl. 17:35
Ganske rigtigt at nordmændendes ord for Bombarda er kastedub. Mange nordmænd ved simpelthen ikke hvad Bombarda er. Hvis man vil kommunikere med dem om reglerne er man nød til at bruge deres ord, da de ikke har samme "institutionaliserende" forhold til Bombardabegrebet, som vi har - sikkert med udspring i dansk kystfiskeri. Det mest anvendte Bombarda i Danmark er nok den massive intermidiate eller synkende. Jeg tillader mig blot i al stilfærdighed at råde til at undersøge, ved den elv man fisker i, hvad der er tilladt i flg reglerne. Det lyder til at du positivt kan bekræfte, at det skal være flydende dub (=Bombarda) i Mandal Lars Rasmussen? Fisker selv med flue deroppe, men har gennem tiderne mødt en del især lokale, der er meget dygtige til at fiske med det gear - og de fanger fisk!
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2014 kl. 22:05
Nej jeg kan ikke bekræfte, at det kun er tilladt at fiske med flydende kastedup i Mandalselven. Jeg vil dog anbefale at du bruger en flydende dup. (Bombarda er jo bare et firmanavn der også laver kastedupper, ligesom WW og KIA også laver bilerBig smile). Vandpresset på langsomt synkende dupper vil alligevel presse dem op i vandoverfladen.
Hvis du vil fiske ved bunden kan du jo fiske med spinflue. Hvis det ellers er tilladt. 
Hvis der er fluefiskesoner hvor du kommer, vil det ikke være en god ide at begynde med spinnestang og "Bombarda" der. Det har jeg set på andre elve, og der gik ikke mange sekunder, før de kom op af vandet igen.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres