Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan det da passe

 Besvar Besvar
Forfatter
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kan det da passe
    Sendt: 03 Feb 2014 kl. 07:23
Hej 
Jeg har købt en ny Shimano Speedmaster BX 7-21 gram. Den kombinerede jeg med et gammelt Shimano 3010 Aero GT og det virkede fint. Så købte jeg et nyt hjul, som har en større spole diameter, og opleve at den stramme line ved indspinning, slår hårdt i det første øje på stangen (tættest på hjulet). Det skaber vibrationer i hele stangen og er bare træls. Jeg bruger en 0,12mm Spiderwire invisi braid og bruger typisk sømmet gennemløber osv. på 16 gram. Det øje på stangen er usædvanligt lille Ø19mm indv. Kan det have sin rigtighed? Har andre oplevet den slags problemer? 


Redigeret af sage - 04 Feb 2014 kl. 11:49
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2014 kl. 09:59
Ja den er god nok, især shimano er gode til at sætte de små øjer på, abu også. Savage gear og berkley kører for mig.

Det er enormt trættende at fiske med Cry
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2014 kl. 09:59
Citat: sage

Hej 
Jeg har købt en ny Shimano Speedmaster DX 7-21 gram. Den kombinerede jeg med et gammelt Shimano 3010 Aero GT og det virkede fint. Så købte jeg et nyt hjul, som har en større spole diameter, og opleve at den stramme line ved indspinning, slår hårdt i det første øje på stangen (tættest på hjulet). Det skaber vibrationer i hele stangen og er bare træls. Jeg bruger en 0,12mm Spiderwire invisi braid og bruger typisk sømmet gennemløber osv. på 16 gram. Det øje på stangen er usædvanligt lille Ø19mm indv. Kan det have sin rigtighed? Har andre oplevet den slags problemer? 

Jeg har ikke oplevet problemet, men tænker lidt på om stangen i virkeligheden, er tænkt til at bruge sammen med et multihjul!?
På min kystspinnestang (9' Hardy Favorite) måler det store øje 23mm, og har uden problemer været brugt sammen med Shimanohjul op til str. 4000. Til gengæld har jeg fundet en løbering i den størrelse du har, på en lille 6' ul-stang! Så jeg mener 19mm er lidt lille til en stang som din, - uden at jeg tror det har betydning, så bruger jeg Fire-line i 0,12. 

Hvad for et hjul bruger du? 
Mvh
Henning
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2014 kl. 12:43
Citat: Henning

Citat: sage

Hej 
Jeg har købt en ny Shimano Speedmaster DX 7-21 gram. Den kombinerede jeg med et gammelt Shimano 3010 Aero GT og det virkede fint. Så købte jeg et nyt hjul, som har en større spole diameter, og opleve at den stramme line ved indspinning, slår hårdt i det første øje på stangen (tættest på hjulet). Det skaber vibrationer i hele stangen og er bare træls. Jeg bruger en 0,12mm Spiderwire invisi braid og bruger typisk sømmet gennemløber osv. på 16 gram. Det øje på stangen er usædvanligt lille Ø19mm indv. Kan det have sin rigtighed? Har andre oplevet den slags problemer? 

Jeg har ikke oplevet problemet, men tænker lidt på om stangen i virkeligheden, er tænkt til at bruge sammen med et multihjul!?
På min kystspinnestang (9' Hardy Favorite) måler det store øje 23mm, og har uden problemer været brugt sammen med Shimanohjul op til str. 4000. Til gengæld har jeg fundet en løbering i den størrelse du har, på en lille 6' ul-stang! Så jeg mener 19mm er lidt lille til en stang som din, - uden at jeg tror det har betydning, så bruger jeg Fire-line i 0,12. 

Hvad for et hjul bruger du? 

Hej Henning

Og det her hjul http://www.fisknu.dk/product/abu-garcia-revo-premier-nordic-168/ i model 30 et rigtigt lækkert hjul og jeg fik det for 1100kr i en anden butik.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Henrik Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Parne Avatar

Tilmeldt:: 28 Jun 2009
Status: Offline
Beskeder: 117
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Parne Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2014 kl. 16:37
jeg har en shimano aspire BX der har lignende problem. der er alt for langt til første øje og øjet er alt for lille. 
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2014 kl. 17:26
Tak for jeres svar. Jeg tror lige der bliver ændret lidt på øjerne. Den bliver sku nok svær, at sælge brugt nu LOL, så jeg kan ligeså godt bide i det sure ævle.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2014 kl. 17:36
Citat: sage

Tak for jeres svar. Jeg tror lige der bliver ændret lidt på øjerne. Den bliver sku nok svær, at sælge brugt nu LOL, så jeg kan ligeså godt bide i det sure ævle.

Det er nok det rigtige at gøre, Henriks erfaringer tyder jo på det er en misser, vigtigst er det vel også at den virker for dig, og så er det jo et let og billigt indgreb! Smile





Mvh
Henning
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2014 kl. 22:15
Hej Jesper,

Det er Fuji Algonite stangøjer som sidder på Speedmaster. Øjerne er Fuji´s Concept Systems hvilket vil sige at øjerne er nøje afstemt hinanden for at minimere de svingninger som linen giver når du kaster ud. Samtidig gør de første tre øjer (fra bunden) at linen kommer hurtigere til ro mens resten, de meget små øjer, gør at linen "løber derudaf".

Langt hovedparten af alle stænger i dag er opbygget efter dette system. Ændre du størrelsen på et øje, ødelægges hele systemet og dermed kastet.

Da du har et hjul med en størrelse og anden spole diameter end det som Speedmaster oprindelig var tænkt til, vil du kunne opleve det du gør. Det har ikke noget med stangen at gøre, men at du har et forkert hjul på.

Systemet kan ændres men vil kræve en ændring af både størrelse og placering, hovedsageligt af de første tre øjer før det igen virker optimalt som det skal.

Årsagen er at spoleakslen sidder under niveau med det første stangøje.




Redigeret af finnjensen - 03 Feb 2014 kl. 22:22
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2014 kl. 22:23
Hej Finn.
Spolediameteren på mit ABU (som kaster langt, men ryster under indspinning) er 48mm. Det gamle Shimano, som virker uden problemer er 42mm i spolediameter. Selve bøjlen er lidt bredere på sidstnævnte.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2014 kl. 08:42
Citat: sage

Hej Finn.
Spolediameteren på mit ABU (som kaster langt, men ryster under indspinning) er 48mm. Det gamle Shimano, som virker uden problemer er 42mm i spolediameter. Selve bøjlen er lidt bredere på sidstnævnte.

Hej Jesper,

Måden man måler hjulene, og det som senere giver placeringen af øjerne i et Concept System, har jeg prøvet at vise i nedenstående billede.


Du kan lave en simpel test.
Du skal finde det såkaldte "Choke Point" som er det sted på stangen hvor linen fra hjulet skal ramme klingen. Det hvor det første lille øje begynder.

Du tager spolen af og fra spidsen af akslen til dette punkt skal der være 129,6 cm hvis spolen er 48 mm. og 113,4 cm. hvis spolen er 42 mm.

Du sætter dit hjul på og trækker linen ud gennem øjerne til du når "Choke Point" og sætter linen fast her. Hold den med pegefingeren da du nu skal dreje nogle omgang på hjulet. Linen skal nu gå fri af det første (det store) øje uden at gå for meget på indersiden af stangøjet. Går det frit passer hjul og stang sammen. Går linen meget imod hele vejen indvendig i øjet så passer hjul og stang ikke sammen.




Redigeret af finnjensen - 04 Feb 2014 kl. 08:57
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2014 kl. 09:21
For dælen Finn du er en stor hjælp. Jeg vil lave denne test når jeg kommer hjem fra arbejde. I hører nærmere i tråden. Smile
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2014 kl. 11:50
Citat: sage

Hej 
Jeg har købt en ny Shimano Speedmaster BX 7-21 gram. Den kombinerede jeg med et gammelt Shimano 3010 Aero GT og det virkede fint. Så købte jeg et nyt hjul, som har en større spole diameter, og opleve at den stramme line ved indspinning, slår hårdt i det første øje på stangen (tættest på hjulet). Det skaber vibrationer i hele stangen og er bare træls. Jeg bruger en 0,12mm Spiderwire invisi braid og bruger typisk sømmet gennemløber osv. på 16 gram. Det øje på stangen er usædvanligt lille Ø19mm indv. Kan det have sin rigtighed? Har andre oplevet den slags problemer? 

Har lige rettet modellen fra DX til BX (opdagede lige fejlen)
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2014 kl. 18:22
Citat: finnjensen

<span style="line-height: 1.4;">
Citat: sage

Hej Finn.</span>
Spolediameteren på mit ABU (som kaster langt, men ryster under indspinning) er 48mm. Det gamle Shimano, som virker uden problemer er 42mm i spolediameter. Selve bøjlen er lidt bredere på sidstnævnte.

Hej Jesper,
Måden man måler hjulene, og det som senere giver placeringen af øjerne i et Concept System, har jeg prøvet at vise i nedenstående billede.
Du kan lave en simpel test.Du skal finde det såkaldte "Choke Point" som er det sted på stangen hvor linen fra hjulet skal ramme klingen. Det hvor det første lille øje begynder.Du tager spolen af og fra spidsen af akslen til dette punkt skal der være 129,6 cm hvis spolen er 48 mm. og 113,4 cm. hvis spolen er 42 mm.Du sætter dit hjul på og trækker linen ud gennem øjerne til du når "Choke Point" og sætter linen fast her. Hold den med pegefingeren da du nu skal dreje nogle omgang på hjulet. Linen skal nu gå fri af det første (det store) øje uden at gå for meget på indersiden af stangøjet. Går det frit passer hjul og stang sammen. Går linen meget imod hele vejen indvendig i øjet så passer hjul og stang ikke sammen.



Hej Finn. Du har fat i noget der. Mit Abu hjul, som har en spole på 48mm rammer punktet ved 92cm og det gamle Shimano med 42 mm spole rammer præcis på de 113,4 som du siger det skal. Er det så vinklen på hjulet det egentlig handler om? Hvad hulen kan jeg gøre ved det? Normark siger at alle shimanostænger kan mikses med alle mærker hjul, hvis hjul og stang normalt ville passe størrelsesmæssigt. De har aldrig hørt om det problem.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2014 kl. 21:49
Har lige tjekket Abuhjulet på min Fenwick og den rammer rimeligt præcist de 129cm. Jeg dobbelttjekkede også min Speedmaster med Abuhjulet. Der var en lille plastknold i hjulholderen (lidt noget skod). Den fik jeg skrabet væk og hjulet sidder lidt bedre. Nu har jeg 2 gange målt ud til 113cm. Men retningen rammer lige i øjerne. Når jeg holder linen stramt igennem øjerne og drejer på hjulet, så kører den godt nok rundt helt yderst i øjet, med en lille bitte vinkel på. Hvad kan vi så konkludere af denne lille videnskabelige test? At man ikke bare, kan montere alle hjul på den Speedmaster, selv om hjulstørrelsen umiddelbart, burde være et nemt valg?
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2014 kl. 22:54
Citat: sage

Citat: finnjensen

<span style="line-height: 1.4;">
Citat: sage

Hej Finn.</span>
Spolediameteren på mit ABU (som kaster langt, men ryster under indspinning) er 48mm. Det gamle Shimano, som virker uden problemer er 42mm i spolediameter. Selve bøjlen er lidt bredere på sidstnævnte.

Hej Jesper,
Måden man måler hjulene, og det som senere giver placeringen af øjerne i et Concept System, har jeg prøvet at vise i nedenstående billede.
Du kan lave en simpel test.Du skal finde det såkaldte "Choke Point" som er det sted på stangen hvor linen fra hjulet skal ramme klingen. Det hvor det første lille øje begynder.Du tager spolen af og fra spidsen af akslen til dette punkt skal der være 129,6 cm hvis spolen er 48 mm. og 113,4 cm. hvis spolen er 42 mm.Du sætter dit hjul på og trækker linen ud gennem øjerne til du når "Choke Point" og sætter linen fast her. Hold den med pegefingeren da du nu skal dreje nogle omgang på hjulet. Linen skal nu gå fri af det første (det store) øje uden at gå for meget på indersiden af stangøjet. Går det frit passer hjul og stang sammen. Går linen meget imod hele vejen indvendig i øjet så passer hjul og stang ikke sammen.



Hej Finn. Du har fat i noget der. Mit Abu hjul, som har en spole på 48mm rammer punktet ved 92cm og det gamle Shimano med 42 mm spole rammer præcis på de 113,4 som du siger det skal. Er det så vinklen på hjulet det egentlig handler om? Hvad hulen kan jeg gøre ved det? Normark siger at alle shimanostænger kan mikses med alle mærker hjul, hvis hjul og stang normalt ville passe størrelsesmæssigt. De har aldrig hørt om det problem.


Hej Jesper,

Nej, Normark sælger stænger, de bygger dem ikke.

Det er kun noget stangbyggere, nogle af dem i hvert fald, ved.

Det er både vinklen og spolediameteren som bestemmer hvor det optimale sted er.

Generelt er alle fabriksstænger jo bygget til at være så "universal" som muligt og de kan alle kaste udmærket. Passer både hjul og øjer sammen nøjagstig vil forskellen dog kunne mærkes enorm.

Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2014 kl. 22:55
Citat: sage

<span style=": rgba255, 255, 255, 0;">Har lige tjekket Abuhjulet på min Fenwick og den rammer rimeligt præcist de 129cm. Jeg dobbelttjekkede også min Speedmaster med Abuhjulet. Der var en lille plastknold i hjulholderen (lidt noget skod). Den fik jeg skrabet væk og hjulet sidder lidt bedre. Nu har jeg 2 gange målt ud til 113cm. Men retningen rammer lige i øjerne. Når jeg holder linen stramt igennem øjerne og drejer på hjulet, så kører den godt nok rundt helt yderst i øjet, med en lille bitte vinkel på. Hvad kan vi så konkludere af denne lille videnskabelige test? At man ikke bare, kan montere alle hjul på den Speedmaster, selv om hjulstørrelsen umiddelbart, burde være et nemt valg?</span>


Hej Jesper,

Det kan du konkludere på alle stænger :-)
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2014 kl. 07:16
Hej igen Finn.
Så har branchen jo et problem. I min verden bør man, så i givet fald oplyse nogle flere specifikationer og lave en manual til hver stang og hjul. Jeg spurgte Normark i går, om shimanostænger og hjul, var tilpasset sammen. Svaret var et nej. Ellers skal de jo oplyse, at man kun bør monterere shimanos egne hjul for optimal brugeroplevelse. Øv jeg er ellers glad for den stang, men mener ikke det er rimeligt at jeg ikke frit, kan vælge hjul. Nå..indtil nu har jeg fået en seriøs behandling hos fluer.dk og Normark. Nu må vi se vad vi finder ud af. Normark gav udtryk for, at de helst så at jeg var tilfreds, med deres produkt og der skulle findes en løsning. Nu skal jeg lige prøve det på en Shimano Cardiff i aften den har nemlig også nogle andre øjer. 
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2014 kl. 09:04
Jeg har gennem 30 år haft et utal af stænger og hjul.. Daiwa, ABU, Fenwick Shimano stænger og primært altid Shimano hjul.... Jeg har ALDRIG oplevet det problem der beskrives her..  hælder mere til at det må være din kaste teknik der halter
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2014 kl. 10:23
Citat: Sofus_100

Jeg har gennem 30 år haft et utal af stænger og hjul.. Daiwa, ABU, Fenwick Shimano stænger og primært altid Shimano hjul.... Jeg har ALDRIG oplevet det problem der beskrives her..  hælder mere til at det må være din kaste teknik der halter


Du skal skelne mellem to forskellige typer af stangøjer.
Der er de almindelig som sidder i en jævn størrelse, feks. begyndende med str. 30 og videre som 20, 16, 12, 10, 8, 8, 7, 7 og Concept systemet som feks går sådan her: 25, 12, 5, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4

Systemer er forholdsvis nyt (på hyldestængerne).

De almindelige systemer/stangøjer er ikke så følsomme for dette.
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2014 kl. 11:23
Citat: Sofus_100

Jeg har gennem 30 år haft et utal af stænger og hjul.. Daiwa, ABU, Fenwick Shimano stænger og primært altid Shimano hjul.... Jeg har ALDRIG oplevet det problem der beskrives her..  hælder mere til at det må være din kaste teknik der halter

Bemærk lige, at problemet er IKKE når jeg kaster, men når jeg spinner ind og linen er stram. I enden har jeg ofte et 16 grams gennemløber søm. Jeg kaster faktisk længere, end nogensinde før.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2014 kl. 15:41
Nå ok.. jeg fisker med Lesath og Stella 4000 og det kører nu fint
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2014 kl. 15:58
Hej Jesper

Har du prøvet at flytte på hjulet, så afstanden til det første øje ændres. Brug noget gaffa tape...bare for at afgøre om det har noget med øjet at gøre. Prøv også hjulet på en anden stang.

Choke point som Finn er inde på, har primært fokus på hvad der sker under kastet. Dit problem er under indspinningen, så jeg vil fokusere på max. vinklen af hjulbøjle og første øje. Hvad er forskellen på denne vinkel mellem din nye ABU og det gamle Shimano hjul? Denne vinkel afhænger af fodhøjde, hjulakse-vinkel og størrelse på bøjlen. Alle disse tre ting har choke point ikke med i billedet. Choke point afhænger kun af fodhøjden og hjulakse-vinkel.

VH. Chan

Redigeret af chan - 05 Feb 2014 kl. 16:18
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2014 kl. 16:08
Citat: chan

Hej Jesper

Har du prøvet at flytte på hjulet, så afstanden til det første øje ændres. Brug noget gaffa tape...

VH. Chan

Hej Chan
Nej det har jeg ikke prøvet, men en god ide blot for videnskabens skyld. Jeg skal jo have fundet ud af en anden stang eller hjul, for det er ikke til at fiske med.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2014 kl. 16:26
Citat: sage



Nej det har jeg ikke prøvet, men en god ide blot for videnskabens skyld.


Ja, det er næsten sjovere end fiskeriet

Vibrationer er prisen for stangens lethed Har en meget let fluestang der giver tinitus med lige en bestemt line. Røv irriterende. Vi skal sgu tilbage til glassfiber alderen, hvor alt er dødt.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2014 kl. 17:32
Citat: sage

Jeg dobbelttjekkede også min Speedmaster med Abuhjulet. Der var en lille plastknold i hjulholderen (lidt noget skod). Den fik jeg skrabet væk og hjulet sidder lidt bedre. Nu har jeg 2 gange målt ud til 113cm. Men retningen rammer lige i øjerne. Når jeg holder linen stramt igennem øjerne og drejer på hjulet, så kører den godt nok rundt helt yderst i øjet, med en lille bitte vinkel på.

LOLCryEmbarrassed

Nu ved jeg ikke lige hvad jeg skal mene om det hele. Længere oppe i tråden skrev jeg ovenstående med en lille plastknold i hjulholderen. Jeg har jo nyligt i dag, efter den manøvre prøvet det hele i praksis. NU VIRKER DET SKU.Clap
Det passede lige med, at det andet hjul gik fri med hjulfoden. Det betød at Abu hjulet blev tippet meget lidt i bagenden uden jeg umiddelbart lagde mærke til det. Finn gik bla. op i vinklen på hjulet og det havde han jo helt ret i. Jeg kan mærke mikro lidt nu og det kan jeg leve med. Det er også noget meget følsomt udstyr, som Chan er inde på.
Jeg må nok hellere ringe til Fluer.dk i morgen Smile

 


Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down