Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forskel på kvaliteten af UV lim?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Forskel på kvaliteten af UV lim?
    Sendt: 11 Mar 2014 kl. 11:26
Citat: Ncorfitz

 
Hej Jeppe
Du skal bare kigge på http://solarez.com/msds.html
Det er et af de få firmaer som faktisk lægger deres MSDS frem på nettet.
Uskadeligt vil jeg ikke lige frem kalde produktet
mvh.
Niels

Hej Niels - Har været inde og netop se på deres MSDS'er, eller hvad vi nu skal kalde dem. Desværre kan jeg ikke umiddelbart finde dem der dækker over deres UV-produkter til fluebindingen, kun til en håndfuld af deres limtyper ud af det store sortiment. At der så sikkert er en hel del overlap, da limen til fluebinderiet sikkert er baseret på en af de samme formuleringer, som de mere gængse produkter er en anden snak - men der står desværre ikke udspecificeret hvilken type lim netop disse er baseret på. Det er nu ikke fordi jeg er specielt nervøs ved at bruge disse limtyper, jeg er ikke sippet hvad det angår, men nok nærmere nysgerrig og kan godt lide at man får den fulde information :) 

UV-frimærke-lampen fungerer, som Rasmus skriver, i hvert fald fint så længe det lige får en ½-1 time under den. Bølgelængden skal som udgangspunkt passe, men et rør som de billige, der sidder i disse lamper, afgiver et ret bredt spektrum af UV-bølgelængder. Som regel vil jeg mene, at så længe den som minimum når ned i det rigtige område, gør det ikke noget, at lampen går længere ned i bølgelængde (kraftigere UV-stråling), problemet er ofte, hvis de ikke går langt nok ned i bølgelængde, så har lyset ikke energi nok til at aktivere den kemiske foto-initiator, der får polymeriseringen til at forløbe. 
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2014 kl. 14:16
For mig virker frimærkelampen ganske uden mærket sammen med UV-loon med den ½ -1 times hærdning....
Til top
Dansenegeren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmuslaustsen Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 462
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmuslaustsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2014 kl. 15:09
Jeg bruger Loon uv lim, det gjorde jeg da jeg testede den første gang og der virkede det uden problemer, så tog udgangspunkt i at det ville det også når jeg selv købte en, men øv øv, og nej har ikke forsøgt at bytte den!
Tjek
www.bombayfly.dk
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skn

Tilmeldt:: 12 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 182
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2014 kl. 20:16

Hej

 

Det er positivt at flere har fokus på epoxy negative egenskaber – Men tro så ikke at UV–lim er ”guds gave” til fluebinderen, hurtig og helt giftfri….

 

En hurtig søgning gav, f.eks følgende lille hilsen:

 

”UV-lim må ikke komme i kontakt med hud eller øjne. Indåndes dampe fra UV-lim, kan det over længere tid give varige skader pa centralnervesystemet.

Ved arbejde med UV-lim vil der sædvanligvis være krav om brug af helmaske samt egnede gummihandsker”

 

Pas på også med denne lim (og tilsvarende maling/lak) det er bestemt ikke så ufarligt som man skulle tro…

 

Søren

 

Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2014 kl. 02:39
Citat: Steffan

Kim spar dig omkostningen og bøvlet ;)

Too late
Hilsen Kim.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2014 kl. 02:49
Søren jeg tror der er forskel på uv produkterne. Et mærke som Loon er jeg meget tryg ved da de går meget op i at deres produkter skal være ugiftigt og miljøvenligt. Selvfølgelig ved jeg ikke hvad de propper i, så det er jo ikke nemt at have noget dokumentation.
Hilsen Kim.
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skn

Tilmeldt:: 12 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 182
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2014 kl. 11:12

Hej Kim

 

Der er sikkert forskel på produkterne fra forskellige fabrikanter – men som med epoxy (der også er forskellig fra fabrikant til fabrikant) så er det, det grundlæggende i konceptet UV-lim der er farligt.

 

Det vil derfor være naivt at tro at en lille (på hele UV-markedet) fisketilbehørs producent har fundet den helt ufarlige UV-lim.

 

Søren



Redigeret af skn - 12 Mar 2014 kl. 13:24
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2014 kl. 16:58
Lim er vel i sig selv farligt, men til sidst så kan man jo ikke gøre noget uden man tænker farligt alle steder. Jeg tror også man skal adskille industri brug og privat brug. Sidder man og binder fluer et par gange om ugen i måske et par timer og roder med uv lim og sekund lim tror jeg der skal meget til eller også skal det være meget giftige sager før man tager skade af det forholdsvis lille forbrug.
I industrien arbejder man med det hver eneste dag i måske 8-12 timer, så skal man da helt sikkert have beskyttelse og åndedræts værn. Der handler det om retssikkerhed samt arbejdsmiljø og arbejds sikkerhed.
Hilsen Kim.
Til top
S.V. Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.V.Jørgensen

Tilmeldt:: 27 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.V.Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2014 kl. 12:08
Hej, er der nogen der har erfaring med brug af uv limen på andet end fluer?
 
Jeg kunne tænke mig at bruge den på mini å woblere, men bliver den så hård så den krakelerer / kan splintrer - tænker bare  at når den hærder ved dagslys hvad kunne langtidseffekten så være af denne fortsatte hærdning ?
K&B derude
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2014 kl. 19:43
Steen tandlægens plast plumper uv hærdes


Til top
S.V. Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.V.Jørgensen

Tilmeldt:: 27 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.V.Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2014 kl. 11:00
Hej Christian - fin pointe og tak. Så må ikke alene holdbarhed generelt, men specielt slidstyrke og "sejhed", formodes at være i top.
K&B Steen
 
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2014 kl. 19:20
Jeg tog springet og købte Deer creek diamond hard UV resin kit med laser stylus pen. Jeg har endnu ikke bundet nogle fluer, men har testet det på papir. Det er tack free. Laser stylus penen virker også med Loon. Har dog ikke testet nok til at komme med nogen endelig konklusion anden end at Deer creek er tack free.
Hilsen Kim.
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2014 kl. 20:04
Om du så lyser her fra og til dine dages ende, med stylus pen,
så bliver loon IKKE tack free :-)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2014 kl. 20:09
Til gengæld kan jeg så glæde mig over at laser penen hærder Loon.
Hilsen Kim.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2014 kl. 23:01
Hmm.. jeg har 6 forskellige laserlygter/penne liggende og også Loon, så jeg vil da lige prøve, om jeg kan få det klæbefrit Big smile

Forskellige lysspektre fra div. lyskilder, giver jo forskellig hærdning af div. lim, da de forskellige limtyper aktiveres ved forskelligt lysspekter. En UV lampe der spreder samme lysstyrke over et større område, er ikke så kraftig som hvis strålen samt området er fokuseret indenfor smallere spekter, og bruger ligemeget strøm.

Man skal ikke tro, at bare fordi man ikke kan se UV lyset så stærkt på en lygte/pen frem for en anden, at den der lyser mest også er den stærkeste. Vores øjne kan ikke se hele spektret, så det kan sagtens være omvendt Wink

Husk forøvrigt at UV lyset giver grå stær - så pas på øjnene Thumbs Up
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2014 kl. 23:17
Derfor det er vigtigt at købe UV lygter fra samme fabrikant da limen hærder under et specifikt UV spector. Men man kan tilsyneladende finde overlapninger da mange måske bruger samme spector for at hærde. Men Loon Thick skulle være mmeget svær at få tack free med en lygte. Der skal sollys til. Thin udgaven er langt mindre klistret. Har ikke leget med det altsammen endnu, men håber da på gode resultater

Jeg har også overvejet om jeg skulle have solbriller på når jeg bruger lampen
Hilsen Kim.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2014 kl. 23:36
Ja umiddelbart skulle man jo tro, at den pen der medfølger et vis limfabrikat skulle passe bedst, men man ved jo aldrig rigtig nu om dage Big smile Imidlertid er det sikkert, at hvis man har en lim der skal ha` lys i meget lang tid for at hærde, passer lys og lim ikke sammen. Er det imidlertid bare Loons egen lygte der ikke er helt "fintunet", skal de dæleme nok få det at vide LOL

Jeg har forresten også andre UV lim liggende. Vist nok til waders/gummistøvler/gummibåde og vist også noget til telt rep. så hvis jeg kan hitte det frem fra gemmerne, skal det da med i forsøget.

Nok en god idè  med nogle solbriller. Skal dog ikke kunne sige hvor kraftigt UV lyset fra en pen/lygte er i forhold til solens UV lys. Jeg så en udsendelse fra nogle bjerglandsbyer, hvor næsten alle over 60 år var næsten blinde af grå stær pga. den større mængde af UV lys i den højde. Det satte lidt "respekt" i gang Cool
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2014 kl. 15:59
Det er en større kemisk sammenhæng der laver den klistrede overflade. Jeg har læst en der forklarede hvorfor mange uv lim klistrer selv når de er hærdet. Men solen er jo den bedste til at lave UV stråler :-)
For mig at se så skal det bare virke og ikke være for meget arbejde med efterhærdning i sollys.
Men god fornøjelse med forsøgene
Hilsen Kim.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2014 kl. 16:06
Jo tak, det kunne da være sjovt, om jeg fandt et helt andet UV hærdende produkt, der både var bedre og billigere.

He he - ellers må man jo afslutte med lidt talkum ligesom på babynumser LOL
Mvh. - Kim

P/S - jeg har forresten også sådan et par UV insektklaskere der har 2 stk. 15watt lamper i. flere gange har jeg set og hørt, at en stor natsværmer er kravlet gennem gitteret (ja de er sku da dumme), for så at give et ordentligt smæk og blive til en flamme i 5-10 sek. De lamper skal da også testes på UV limen Smile


Redigeret af kikophil - 20 Apr 2014 kl. 16:12
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2014 kl. 23:50
Det kunne sikkert se fint ud på Fluebinder bordet med en masse talkum.
Tja, hvis du tør hænge en flue på lampen, så god fornøjelse, mine hænder skal ikke i nærheden af sådan en zapper

Jeg der bruger Diamond hard, synes i den er en smule tynd? Man skalgodt nok vvære hurtig med lampen, ellers suges limen ned i materialerne. Prøvede med at lave en pheasant tail nymph med uv over thorax, detvar nnæsten umuligt da det blev suget ned med det samme næsten. Så tør jeg da slet ikke tænke på hvor tynd diamond fine er
Hilsen Kim.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2014 kl. 13:15
Lampen bliver jo nok også sidste test, da spændingen er absolut dødelig. Der er jo også tydelig advarsel på dem såååååh. Meen man kan jo nemt lægge en flue under lamperne og så herefter tænde for lampen. Så skulle både helbredet og sikringerne holde Big smile

Hvis lysets farve indikerer lysspektret skulle den blålige farve jo være ret ens med hovedparten af UV penne/lygter. Jeg har også nogle med violet og rødligt lys som jeg kunne tænke mig har en anden effekt/tørringshastighed på samme lim Smile

Jeg kan godt se, at limen ikke bliver optimal, hvis den hurtigt suges ned i materialet. At skulle lave noget pænt - på rekordtid - giver jo sjældent de pæneste resultater Ouch Hvis man selv kunne tilsætte en engrediens der gjorde limen tykkere så måske, men det kræver jo enten en masse forsøg, eller en nøjagtig viden om limens bestanddele. Måske min søn kan hjælpe mig med det. Han arbejder på laboratorium.

Ellers får den da lige en god gang almindelig kartoffelmel. Det kan i hvert tilfælde lave frikadellerne hårde som granit LOL
Mvh. - Kim
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2014 kl. 16:01
Nu er der jo 3 forskellige DC uv lim,

Jeg bruger D hard til alm, Flex til mere omfattende,
Og fine til tynde flotte lakeringer :-)

Med alle 3 er man dækket super ind :)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2014 kl. 16:11
Citat: Steffan

Nu er der jo 3 forskellige DC uv lim,

Jeg bruger D hard til alm, Flex til mere omfattende,
Og fine til tynde flotte lakeringer :-)

Med alle 3 er man dækket super ind :)

Der er kun en diamond hard, det er standard versionen. De andre hedder diamond flex eller diamond fine.
Hilsen Kim.
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum