Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Problemer med TFO BVK 7" ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Jens Sloth Olsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fup007

Tilmeldt:: 22 Maj 2011
Geografisk: København N
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fup007 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Problemer med TFO BVK 7" ?
    Sendt: 09 Feb 2014 kl. 12:09
Kære alle

TFO BVK får jo generelt roser med på vejen, men har hørt at BVK klasse 7" skulle være svær at kaste ifht. 5" og 6"

Er der nogen der kan bekræfte det eller har nogle erfaringer med 7'eren?

Mvh Jens


Redigeret af fup007 - 09 Feb 2014 kl. 12:09
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2014 kl. 13:42
Det er vel, som så mange andre stænger, uanset hvilket navn der står på klingen?

Og hvilket line-setup der er benyttet, og hvordan man er som person og kaster?

Jeg har oplevet mange gange at der er en klasse som jeg bare ikke kan håndtere, men en klasse over, eller under, er mere "mig". Det være sig både dyre og "anerkendte" mærker, ligesom "low-budget uden street-credit mærker".

Som med meget andet, når du skal vælge/finde en ny stang, er der kun en ting at gøre: Prøv den...

Du køber vel heller ikke en ny bil uden at køre en tur i den, først?
Eller springer ud af bryllups-sengen fra den ny-ægtede, blot for at sige "jeg troede du var anderledes?"

Jeg vil så også lige sige at jeg mht. BVK kun har prøvet at kaste med klasse 6. Og jeg vil også sige, hvad skal man med en højere klasse?

Jeg har i det sidste halve års tid kun brugt en klasse 6 "no-name"-fluestang, monteret af mig selv, på kysten. Og uanset hvor meget vind eller hvor store fluer jeg har brugt, så står mine 7- og 8'er stænger stadig og tuder i reolen.

Det er hverken navn eller klasse, jeg skal kaste med. Det er stangens egenskaber, som i min hånd, gør og giver mig det jeg vil ha', som netop gør at denne stang er min foretrukne stang.
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2014 kl. 13:51
Jan nu kunne det jo tænkes at den skal bruges til andet
end kysten, og så ville jeg aldrig vælge en 6'er.

Ellers har Jan vist svaret :-)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2014 kl. 13:57
Steffan, uanset hvor den skal bruges, så handler det vist kun om én ting:

Om brugeren kan kaste med stangen ;-)

Og nu har trådstarter ikke skrevet, hvor stangen skal bruges.
Jeg fortæller, hvor jeg bruger mit grej.

Men, om det er å, PT, kyst, mose, er det jo ret ligegyldigt hvad der står på stangen af både navn og klasse. Hvis den som holder stangen ikke kan forliges med stangen, er alt andet ligegyldigt ;-)

Men, hvorfor ville du aldrig vælge en 6'er til kysten, Steffan?
jeg spørger kun, for at få dit indtryk af dette valg/fravalg :-)

(undskylder til trådstarter at jeg lægger op til en afkørsel fra emnet, men håber at der kan komme brugbar information frem til fælles gavn)
Til top
Jens Sloth Olsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fup007

Tilmeldt:: 22 Maj 2011
Geografisk: København N
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fup007 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2014 kl. 14:17
Tak for fyldige svar og beklager jeg ikke har været mere informativ. 

Den skal primært bruge til kyst og evt. lidt gedde. Jeg har en 6'er der fungere fint, men tænker en 7er kan være god på dage hvor der er lidt mere vind - hvilket jo ofte er tilfældet i DK. Der er dog mange meninger om den sag kan jeg fornemme ud fra forskellige i tråde. Nogen bruger kun deres 6'er og sætter et lidt tungere skydehoved på i kraftigere vind og andre tager en 7'er i brug. Jeg ville egentlig helst bare skifte line, men forskellige AFTM er jo lavet af en grund og alt andet lige må en 7'er vel kunne klare mere vind - eller hvad?

Jeg har skam prøvet BVK 7 eren, men har ikke helt kunne vurdere om den passer til mig. Var egentlig mest interesseret i om der er en bred opfattelse af at BVK 7 er svære (læs: timingen skal side lige i skabet) at kaste end 6'eren?

Det kræver jo nok nogen der har prøvet begge (-:
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2014 kl. 14:27
Hvis du vil kaste en stor geddeflue vil du få god gavn af at kunne håndtere en lidt tungere klump end hvad de fleste bruger på kysten. Det udelukker i mine øjne en klasse 6 næsten uanset fabrikat. Jeg ville kigge efter en stiv syver som minimum.
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2014 kl. 14:31
For at forvirre dig lidt mere, så prøv en BVK klasse 8.
Jeg kender, som skrevet, ikke denne stang. Men generelt er forskellen i linevægt til de forskellige klasser så lille, at overgangen fra én klasse til en anden er så lille at den er ligegyldig. Og der kan være mere fornuft i at gå en yderligere klasse op. Dvs, du vælger en klasse 6 og en klasse 8. (Eller en 7 og en 9)

Men, som jeg skrev, det handler om, hvorvidt du kan kaste med stangen.

Der er mange faktorer som kan spille ind i valget.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt stangen passer til dig.... så gør den det ikke.
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2014 kl. 14:37
Jakob, har du prøvet at korte skyde-klumpen ved en stor geddeflue? Eller ændre forfanget til fluens størrelse?

Du skriver at en stiv 7'er er mere egnet.

Hvad nu, hvis man ikke kan forliges med en stiv 7'er?

Kunne en langsom 8'er være bedre, så?

Eller skal der kigges på noget andet?



Til top
Jens Sloth Olsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fup007

Tilmeldt:: 22 Maj 2011
Geografisk: København N
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fup007 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2014 kl. 14:40
Hmm  - 8'er kan jeg nok ikke få mig selv til at købe, da jeg generelt godt kan li lette klasser. Jan Johansen -  du skriver du ikke har probelmer med en 6 i lidt mere vind. Benytter du så et tungere skydehoved eller? Kan man måske bruge en klasse 7 line på en 6" stang ved mere vind?

Det er både en pest og en charme at skulle vælge stang og line der spiller for en. Kan jo tage frygteligt lang tid (-:
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2014 kl. 14:54
Jeg bruger et skydehoved på 14 gram til min stang, et 9 fod flourcarbon-forfang taperet, og en meter spids til min foretrukne størrelse flue: Honey Shrimp str. 4. Uanset vind. Ok, fluen kan ændres til en Flat-wing på 10 cm eller en Cultling str. ditto. Men resten af set-up'et er det samme.

For, stangen gør hvad jeg beder den om, når jeg ændrer på få faktorer. Såsom forfangets længde.

Hvad er det "lette" i grejet: Er det klassen på stangen, eller vægten du holder i hånden? Eller hvad du selv tror? Stangen vejer, uanset klassen, omkring 110 gram.

Stang, hjul (med line), hvad vejer disse i det grej du bruger?

Du skal så også huske at vægtforkellen i vægten på skydehovedet, ved forskellen på en klasse 6 og en klasse 8 ligger inden for 4 gram's forskel.

Hvad vejer hjulet, du bruger?

Altså, hvilken vægt er det, din kastehånd flytter når du kaster?

Og ja, det kan tage lang tid at finde den helt rette stang, udfra alle faktorer. Det er vi nogle som bruger megen tid (og flere penge end godt er), og det er en skøn, herlig og givende proces :-)

Til top
Jacob Lilhauge Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jacob L

Tilmeldt:: 18 Apr 2013
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob L Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2014 kl. 15:11
Jeg har selv BVK'en i klasse #7. 
Det var den første rigtige fluestang jeg købte, og jeg var helt nybegynder da jeg købte den. 
Den er utrolig nem, og straffer ikke de gængse begyndefejl. 
I skrivende stund har jeg fluefisket i et par år, og anser da mig selv som en habil kaster. 
Bruger stadigvæk den samme stang, og den fungere rigtig godt. 
Den bruges til kyst og til gedder (har landet flere 8-9 kilos gedder uden problemer).
Når dette så er sagt, så har jeg som så mange andre, haft problemer med BVK'en. 
Den er knækket i topdelen under en fight med en HØ på 25-30 cm. Ifølge Korsholm var det en produktionsfejl. Dette skete 2 måneder efter stangen var købt. 
Jeg har fået udskiftet bunddelen 2 gange, fordi korken den sprækker og falder af håndtaget. En af mine fiskemakkere har haft samme problemer, og ved en google søgning, tyder det på, at vi ikke er de eneste. 
Det skal dog siges, at garantien dækker alle disse ting, og jeg har fået nye dele hver gang uden beregning (købt hos Korsholm) Men det er træls, at undværre sin stang i 2-3 uger hver gang. 
Den sidste medarbejder i Korsholm jeg talte med, sagde at det primært var #7 de har haft problemer med, og ikke de andre klasser. 

Da jeg købte denne, prøvede jeg både #6 #7 og #8. Men faldt straks for #7'eren, da den i mine hænder kaster langt bedre :) 

Vi har en intern joke mellem mine kammerater "TFO, Kend den på knækket :D" 
Til top
Jens Sloth Olsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fup007

Tilmeldt:: 22 Maj 2011
Geografisk: København N
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fup007 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2014 kl. 15:13
Med let, mener jeg både vægt af stang og hjul (danielsonhjul - ikke super let, men heller ikke en klods) med i højere grad det sjove ved at fange fisk på lettere grej. Særligt der sidste er vigtigt synes jeg. Din 14 grams klump kan godt klare 5-8 m/s uden ballade?


Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2014 kl. 15:20
Jan grunden er blot at hvis man nu f.eks. Ikke har råd/ ikke
gider ha for mange stænger, ja så er en 6'er ikk ret
hensigtsmæssig i mine øjne, den udelukker laksefiskeri og
geddefiskeri (ihvertfald hvis det skal være optimalt)

Jeg ser bare langt flere muligheder i en 7'er end i en 6'er.

Men Hej der er jo nogen der bruger #4/5 til ALT Hehe
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2014 kl. 15:22
Jakob

Kan tilføje at min noget dyrere One også er knækket i
toppen, også Pro. Fejl. Så det gælder sku både dyre og (billige)
Stænger, desværre...
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2014 kl. 15:24
Jeg er ingen mester-kaster, men vinden er kun et problem i sindet.

Så ja, det kan den godt klare. Også mere vind. Og, så skal vi nok vende debatten til: Hvilken vindretning fisker du mest i?

Jeg fisker aldrig i direkte modvind (uanset lineklasse) Andre vind-retninger klarer både stangen, skydehovedet og jeg til en gensidig fornøjelse, og op til 13 m/s har vi leget i. Med samme kastelængde, og samme fluer :-)

5-8 m/s er jo nærmest vindstille :-)
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2014 kl. 15:29
Steffan, der er nogle som bruger klasse 0 og 1 til kysten, så den med lineklasser giver jeg rent ud sagt intet for. Hvis grej, vejr, fluer og ens egne evner er sat ret sammen, så er det jo ligegyldigt, hvad der står på stangen.

Jeg vil så også sige at jeg aldrig fisker i hård vind, hvis jeg kan undgå det. Og er den hård, så fisker jeg hvis jeg er med andre afsted.
Det er ikke fordi, mit grej ikke kan håndtere vejret. Men, fordi jeg personligt ikke gider fiske i så meget vind og vejr. For mig skal det også være en fornøjelig oplevelse at være ude.

Men, jeg er ikke bange for vinden, og det vil stadig være min 6'er som jeg har i hånden.
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2014 kl. 15:33
Kend den på knækket, var tidligere Loop's påførte "varetegn" på netop en helt specielt stang (klinge)

Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 09:52
Hej Jens

Jeg har en BVK TFO #7. Den er hverken lettere eller sværere at kaste med end alle mine andre stænger. Ikke for at lyde cliché agtig, men det er kun kasteren det kommer an på.

Jeg vil lige ridse lidt fordele og ulemper op:

+ Den er let
+ Hvis man kan lide en halvhurtigt aktion er den lige i skabet
+ Den er tæt på retklassificeret.

- Den er tæt på retklassificeret. Det betyder at vores moderne opfattelse af skydehovedvægte osv gør at du som hovedregel skal vælge et skydehoved en klasse UNDER hvad du ville tro. Min 7'er er perfekt med et 15-16 grams hoved på 10 meter. Det ville mange i dag kalde et #6 hoved (butikkerne og producenterne gør det ihvertfald).

- Den arbejder lidt for dybt for min smag når der kommer for meget vægt på. Igen er vi tilbage ved klassificeringen.


Hvis du skal bruge den til kysten og til "lidt gedde". Så køb en BVK #8. Skid hul i hvad der står over håndtaget, men i følge min mening klarer 8'eren et lidt bredere spektrum af vægte og er derfor bedre anvendelig til varieret fiskeri.

Så har du din 6'er til det lettere kystfiskeri og en fin 8'er til blæsevejr og gedder. Forskellen på 6 og 7 er alligevel så lille så de overlapper for meget i mit hoved.
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 09:54
Lad mig lige tilføje at min BV er selvbyg. Altså er der ikke sparet på materialer, kork osv. Den stod i 2k da den var færdig og de sidste 300,- i forhold til fabriksbyg er givet rigtig godt ud: Recoil øjer, aaa+ kork, korkindlæg på REC hjulholder for at holde vægten nede (stangen vejer 94g).
Til top
Jens Sloth Olsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fup007

Tilmeldt:: 22 Maj 2011
Geografisk: København N
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fup007 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 15:25
Tak for alle jeres svar og lyder til at jeg skal overveje en 8" og få øvet lidt mere kast generelt og der ikke som sådan er en udbredt opfattelse af at 7" eren er svære at kaste med, end de andre klasser. (-:

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down