Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilket spinnehjul kun til kyst?

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
T-Pod

Tilmeldt:: 18 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T-Pod Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvilket spinnehjul kun til kyst?
    Sendt: 11 Feb 2014 kl. 23:05
Jeg er i vildrede. Har et budget på ca. 1000-1200 kr og skal bruge et nyt kysthjul til min 9 fods Shimano Stradic. Jeg har læst mange indlæg med anbefalinger af alt lige fra Shimano Stradic 3000 til Penn Slammer, Shimano Exage, ABU Sorön, Rarenium (billigt i Tyskland). Men det er svært at vælge.

Hjulet skal være holdbart, ikke for bange for saltvand og primært bruges til havørreder i fjorden samt afstikkere til hornfisk og makreller, når der er sæson.

Jeg fisker med fireline fletline.

Hvilket hjul får man mest for pengene ved at vælge? Og hvilken størrelse skal det have?
Til top
Emil Fuglsang Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Emil Fuglsang

Tilmeldt:: 15 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 71
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Emil Fuglsang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2014 kl. 23:21
Jeg har været glad for mine Penn Slammer 260 til ovennævnte fiskeri, men de andre dur sikkert også. Med det budget bliver der også en plovmand i overskud, som du kan bruge på noget andet sjovt...
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2014 kl. 23:24
Spro Red arc 10400

chr
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
T-Pod

Tilmeldt:: 18 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T-Pod Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2014 kl. 23:33
@Emil Har du ikke haft problemer med fletline på 0.12? Jeg har læst i en anden tråd, at den linetykkelse ikke fungerer med Slammer??
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
T-Pod

Tilmeldt:: 18 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T-Pod Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2014 kl. 23:50
@Christian: Hvorfor den største hjulstørrelse? Jeg kaster normalt med blink på maks. 20 g eller evt. bombarda på op til 25 g, så jeg tænkte, at 10300 var nok??
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sulen Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 133
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sulen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2014 kl. 00:13
Sorön stx 40. Synd der ikke er en 30, men 40 er fin og et super slidstærkt og saltvandsmodstandsdygtigt hjul.
Hvorfor slappe af i morgen når du kan gøre det idag.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
T-Pod

Tilmeldt:: 18 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T-Pod Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2014 kl. 00:20
Tak for jeres input. Valget faldt på et Spro Gold Arc 10300 - bestilt ved Angel Domäne i Tyskland. 
Til top
nikolaj hegaard pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hp8900 Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 378
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hp8900 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2014 kl. 09:16
Gold arc er os virkelig et fedt hjul du får masser af glæde af :) har et i 1020 og har lige bestilt et 1040 til laksefiskeri :) 
En stang ved vandet er bedre end 10 i skabet :)
Til top
Emil Fuglsang Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Emil Fuglsang

Tilmeldt:: 15 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 71
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Emil Fuglsang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2014 kl. 09:36
T-Pod, jeg kører med Fireline 0,17mm og det virker fint. Jeg har ikke prøvet med andet.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
T-Pod

Tilmeldt:: 18 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T-Pod Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2014 kl. 15:23
Fedt, Nikolaj, jeg kan heller ikke vente med at få det hjem.
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2014 kl. 16:21
Størrelse 10400 svarer til shimano 4000
Om du vælger red arc eller gold arc er hib som hab.

hjulet er et fabriks hjul hvor du selv vælger farve håndtag og huller i spole. har sammenlignet hjulet fra 2 grejmærker. selv støbegrater på hjulhus var ens.
Dog ikke pris.

Til top
nikolaj hegaard pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hp8900 Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 378
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hp8900 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2014 kl. 16:37
Der er mærkbar forskel på red arc og gold arc, vægt mæssigt og detalje mæssigt, så det vidst en smags sag , ville til enhver tid vælge gold arc frem for red arc
En stang ved vandet er bedre end 10 i skabet :)
Til top
Per Søndergaard Tobiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Husky Jerk

Tilmeldt:: 23 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Husky Jerk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2014 kl. 20:10
Har Ryobi Applause 3000-det virker super for mig. Har dog lige købt en Penn Spinfisher 3500. Glæder mig til at se hvordan den er. Det virker til at være solidt.. Har også brugt Penn Slammer - havde også problemer med fletline tyndere end 0.17..
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2014 kl. 20:13
mit bøvl med fletline blev løst med Power Pro.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
T-Pod

Tilmeldt:: 18 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T-Pod Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2014 kl. 23:06
Hvor meget line skal jeg regne med at købe ind til det hjul? Det skal være 0.12 Spiderwire Ultracast Invisi-Braid. Er 150 m nok, eller kaster man bedre, hvis spolen er "helt til kanten"?
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2014 kl. 00:08
Citat: T-Pod

Hvor meget line skal jeg regne med at købe ind til det hjul? Det skal være 0.12 Spiderwire Ultracast Invisi-Braid. Er 150 m nok, eller kaster man bedre, hvis spolen er "helt til kanten"?
 
Kender ikke kapasiteten på hjulet, men ja, du skal altid fylde spolen op hvis du vil ha så lange kast som muligt...............
Venligst
Til top
nikolaj hegaard pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hp8900 Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 378
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hp8900 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2014 kl. 10:31
kan sige så meget at jeg har 200 + Meter  0.16 på mit 1020 så skal du fylde 1030 op med flet i 0.12 skal du have en 300 meter flet på :)

En stang ved vandet er bedre end 10 i skabet :)
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2014 kl. 12:16
Hej
Jeg er ikke den store haj til spinnefiskeri. Derfor fik jeg fortalt, at fletline kan skride på spolen, hvis man er uheldig. Fyld derfor noget nylonline inderst i en tykkelse, som kan bindes sammen med fletlinen. 200 m dyrt fletline må være rigeligt, så på den måde slår du to fluer, med et smæk.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2014 kl. 17:31
Når du får dig et nyt hjul, og skal have line på, ville jeg da anbefale, at du køber linen i flet i 110 m. længde, og ligger nylonline inde under, ellers bliver det i de fleste tilfælde en større udskrivning.

Jeg får normalt en plastspole i forretningen med 110m., så kan jeg tune mit lineoplæg, som denne artikel giver eksempel på:

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/artikler2.asp?placering=artikler&menu=Laesestof&kategori=Fastspolehjul&Id=8549

Jeg hører til dem, som absolut mener, at vis der ikke hjælpes lidt, med håndoplagt line, ja så vil hjulet ikke ligge linen ordentlig.

DER ER IKKE RET MANGE FASTSPOLEHJUL, DER KAN LIGGE LINEN KORREKT,UANSET PRISER / MÆRKERWink

Min erfaring med lineoplæg løber over 50 års aktivt fiskeri + konkurancekast / instruktion , så jeg har haft mit hyr, med alle typer fastspolehjul, men det her har virket på 99% af hjulene.Tongue

Mvh
P.K.
Til top
CRC Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mallow Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 732
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2014 kl. 17:56
STELLA FOR LIFE
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
T-Pod

Tilmeldt:: 18 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T-Pod Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2014 kl. 18:15
Citat: Mallow

STELLA FOR LIFE


Hvor meget Stella får man for 1000kr?
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2014 kl. 18:50
Jeg har lige købt dette her og er meget tilfreds med det allerførste indtryk. http://www.grejoghjul.dk/spinnehjul-spinnefiskeri/1253284/

Der er blot en ting. Jeg har lige modtaget en bytter, da det første havde en fejl og kørte meget dårligt, efter tredie tur. Forhåbentlig var det bare en mandagsmodel. Det har en silkeblød gang - et fint bøjle overslag - fint lineoplæg - vejer mindre end de fleste i samme klasse. Det er sku da også et flot hjul, hvis man går op i det. Lad os nu se, hvordan det virker om et år. En kammerats far har haft forgængeren i et par år og er meget tilfreds.


Redigeret af sage - 13 Feb 2014 kl. 21:29
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2014 kl. 21:02
Jeg har lige købt et 260 også og bruger 0.14 spiderwire, det kører fantastisk på 5 tur på kysten - eneste minus er man skal lige holde tungen lige i munden hvor man slår bøjlen over, altså væk fra sig selv, ellers klapper den i når man kaster, men det kan selvfølgelig også være mit det er galt med :-)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down