Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

tange sø

 Besvar Besvar
Forfatter
karsten jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten.j Avatar

Tilmeldt:: 14 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten.j Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: tange sø
    Sendt: 20 Feb 2014 kl. 11:49
www.youtube.com/watch?v=zIjlVPquHBs
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2014 kl. 12:53
Børge Christensen var en sand forkæmper for lystfiskerne og miljøet.
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2014 kl. 16:29
Hej Karsten
Tak fordi du har fundet denne film frem. Det støtter jo ideen om en tømning af søen.
Hvis der kun er ½-1m mudder på bunden, vil det jo ikke koste en formue, at at sænke vandstanden gradvist og til slut åbne helt.Wink
mvh Lasse Hagebro
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2014 kl. 18:20
Videoen er jo gammel. Søens sigtbarhed er noget helt andet idag. Det kan jeg godt skrive under på.
Til top
Michael Lund Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michael L. Hansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2013
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael L. Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2014 kl. 15:11
Hvorfor skulle man dog tømme Tange sø.
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2014 kl. 15:59
p.g.a. vandmangel og for at fjerne majorens søudsigt.
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2014 kl. 16:24
Citat: Taonga

p.g.a. vandmangel og for at fjerne majorens søudsigt.

Ha ha, den var dæleme god. LOL

Men hvis man gerne vil vide lidt om hvorfor søen skal tømmes, kan man jo begynde for eksempel her http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum_display.asp?fv=Dette&mode=uden_menu&menu=Forum&messageNo=1&threadID=34674&Id=302890&place=gen&ark=

Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2014 kl. 18:05
Hej
Jeg har lige modtaget Ferskvandsfiskeribladet. jan feb 2014.
Foreningen har sendt brev til Miljøministeren og samtlige medlemmer af Fokletinget vedrørende en løsning på Tange problemet.
Svaret på brevet kom meget hurtigt fra IDA Auken.
Svaret er meget indviklet og heviser til en mængde paragraffer og forordninger.
For mig uforståelig, men det er vel også meningen.
Det jeg godt kan lide ved denne artikel er Hilmar Jenses slut kommental til denne lange og indviklede forklaring:
Hilmar Jensen der som organisations sekretær har sendt brevet til samtlige medlemmer af folketinget, har videresendt miljøministerens svar til Ferskvandsfiskeriforeningens bestyrelse, og han tilføjer denne kommentar:

Som det tydeligt fremgår af svaret, er forslaget alene fremsat for at tilgodese Tangeværket. Alt andet er udskudt på ubestemt tid.
mvh Lasse Hagebro


 



Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Michael Lund Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michael L. Hansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2013
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael L. Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2014 kl. 17:51
nej der skal arbejdes for et omløbs stryg i stedet for, søen skal blive hvor den er. 



Redigeret af Michael L. Hansen - 23 Feb 2014 kl. 18:11
Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ajk

Tilmeldt:: 01 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ajk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2014 kl. 19:41
Fjern da den kapitalistsø...
Den er jo en dierkte faunafourening. Nu må EU da komme til bevisthed og få lor... fjernet OG give DK en megabøde så vi kan lære det.
Skal AL natur ødelægges før vi får øjnene op for hvad det er vi har gået og syslet med de sidste mange generationer...
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sulen Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 133
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sulen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2014 kl. 19:41
Den sø skal bare VÆK.
Den har ligget der alt for længe og nu er det nok.
 
Et omløbsstryg er en rigtig dårlig mellemløsnig der KUN tilgodeser menneskelige interesser og i meget lidt grad tilgodeser naturen.
 
Så fjern Tange sø og lad naturen råde i Gudenådalen igen.
 
Hvorfor slappe af i morgen når du kan gøre det idag.
Til top
Henrik V. Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
laksefisker8660

Tilmeldt:: 05 Nov 2011
Geografisk: Skanderborg
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér laksefisker8660 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2014 kl. 21:44
Hej alle

Ja det er en svær problematik og ja Børge Christensen var en sand miljø forkæmper og en god ven.
Jeg har selv taget de fotos, som vises i TV indslaget og har lavet specialeprojekt om helt bestanden i Tange Sø.
Trods min, nok mere indgående kendskab til de faktiske forhold end gennemsnittet, må jeg nok indrømme, at jeg altid har været splittet.
På den ene side er dæmningen ved Tange et indgrep i naturen og har helt sikkert haft meget negative konsekvenser for den oprindelige natur. Men på den anden side er der skabt et unikt miljø og en sø med meget specielle forudsætninger. Da fluefiskeriet efter helt var på sit højeste i 1980'erne og starten af 190'erne var det en enestående oplevelse og har givet mig nogle af de mest fantastiske oplevelser.
At fiske helt på tørflue tidlig morgen i maj vadende i søen på områder hvor man ikke oplevede andet end natur. At fange 25 helt med gennemsnitsvægt på omkring kiloet på 0,12 forfang og en klasse 3 stang i solopgang en morgen ved Tange Sø - det bliver svært nogensinde at toppe. Søen har også givet mig oplevelser med fantastisk geddefiskeri og søørreder fulender oplevelsen.
Men mest af alt har det nok været naturen, hvor hele den ene søbred praktisk taget er uberørt af menneskehånd siden søen blev skabt. Fiskeørne, odder, rørhøg er blandt de andre oplevelser, som gør at mit hjerte siger et men min forstand siger noget andet.
SElvom fornuften måske siger "tøm søen" vil jeg dog mene at et omløbsstryg vil kunne give en tilfredsstillende løsning, som alle kan leve med.

MVH
Henrik V. Pedersen
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2014 kl. 21:58
Holder på at denne tråd får over 100 kommentarer
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sulen Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 133
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sulen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2014 kl. 22:11
Hvor er Helten i Tange sø i dag og burde de få resterende helt ikke have chancen for at vandre ud i Randers fjord og tilbage igen? Rørhøg og odder, vil stadig boltre sig ved åens bredder når søen er tømt. Fiskeørnen kan sagtens klare sig på de oversvømmede enge langs åen og sådan kan man blive ved. Omløbs stryget er ikke den rigtige løsning, for projekteringen er styret af økonomi og vil komme til at lide under det. Billigste og eneste rigtige løsning er at fjerne søen helt. Ikke bare at hive proppen ud og lade vandet strømme frit, men langsomt ved at sænke vandstanden i søen og derved får fiskene til at søge væk, længere op i Gudenå systemet. Gedderne skal nok finde nye jagtmarker i søerne opstrøms og det samme gælder de forholdsvis få sandart. Den ene bred kan sagtens henlægges som urskov og være uberørt af menneskehånd fremadrettet hvis det skulle være ønskeligt. Alt i alt en langt bedre løsning end et middelmådigt omløbsstryg.
Hvorfor slappe af i morgen når du kan gøre det idag.
Til top
Ole Pihl Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Pihl

Tilmeldt:: 09 Feb 2014
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Pihl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2014 kl. 22:12
Bevar søen og før Gudenåen udenom .
Hvis man laver et mindre indløb fra Gudenåen ind i tange sø , kan sikre en vis vandfornyelse til søen .
Og luk så tangeværket , det har ingen værdi som strømforsyning mere .
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2014 kl. 10:32
Citat: Sofus_100

Holder på at denne tråd får over 100 kommentarer

Måske, - men det gør igen som helst forskel, når ingen kan blive enige om et fælles fodslag! Unhappy
Til top
thorvald svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MR BIG Avatar

Tilmeldt:: 01 Jan 2004
Geografisk: Øst Vendsyssel.
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MR BIG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2014 kl. 13:05
Thumbs UpCensored
Citat: Henning

Citat: Sofus_100

Holder på at denne tråd får over 100 kommentarer

Måske, - men det gør igen som helst forskel, når ingen kan blive enige om et fælles fodslag! Unhappy
Til top
Lars Skov Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lars Skov Avatar

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2014 kl. 14:21
Hej Henning og Thorvald
Hvordan tænker i så man kan opnå det famøse fælles fodslag? Det er jo let at konstatere at der er forskellige holdninger til spørgsmålet og det er vel egentligt ikke så underligt. Man har indiskutabelt ødelagt et unikt naturområde for rigtig mange år siden men samtidigt skabt----- "noget andet" som da også har en betydelig værdi for rigtig mange mennesker og dyr.
Jeg skal skynde mig at sige at jeg hører til de der mener søen bør tømmes - men jeg kan faktisk godt forstå de som vægter andre aspekter højere end jeg.


Redigeret af Lars Skov - 24 Feb 2014 kl. 18:58
Til top
Mikael Tange Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelTange Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelTange Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2014 kl. 21:12
Ja, fjern nu den sø... Det er surt at hedde det samme og blive associeret med det skidt Wink
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2014 kl. 21:33
Hej Mikael
Godt med lidt humor, så kan vi andre skændes videre med et smil på læben.Big smile
mvh Lasse Hagebro



Redigeret af lasse hagebro - 24 Feb 2014 kl. 21:35
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Michael Lund Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michael L. Hansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2013
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael L. Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2014 kl. 06:53
Efter min mening er det meget egoistisk at talen går på at fjerne søen, omløbs stryget vil da være den løsning der skaber mindst modstand i området. Og når nu diverse kloge mennesker siger at det er en brugbar løsning, hvorfor så ikke tilgodese alle parter.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2014 kl. 07:17
Hvis man til en lønforhandling på dag 1., går ind til chefen og stiller et ultimatum på 20kr i timen. Hvad mon man så ender ud med?Wink. Jeg går også ind for en tømning af søen, men er også realistisk. Det vil aldrig få en bred opbakning, fra befolkningen. Det ved politikerne og de er desværre levebrødspolitikere. Ingen af dem har modet til, at tage et sådan skridt og beordre søen tømt. Derfor må vi sondere og søge, at opnå den bedste realistiske løsning overhovedet. Der er rigtig meget politik i den slags sager og det er altid noget bras. Jeg tror på, at vi på sigt kan opnå den model som DSF satser på. Jeg ville ønske, at det var realistisk med en tømning.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2014 kl. 18:26
Citat: Lars Skov

Hej Henning og Thorvald
Hvordan tænker i så man kan opnå det famøse fælles fodslag? Det er jo let at konstatere at der er forskellige holdninger til spørgsmålet og det er vel egentligt ikke så underligt. Man har indiskutabelt ødelagt et unikt naturområde for rigtig mange år siden men samtidigt skabt----- "noget andet" som da også har en betydelig værdi for rigtig mange mennesker og dyr.
Jeg skal skynde mig at sige at jeg hører til de der mener søen bør tømmes - men jeg kan faktisk godt forstå de som vægter andre aspekter højere end jeg.

Tråden har (selv om nogen tror på mere end 100 kommentarer!) nu ligget stille i ca halvandet døgn, det er for mig at se, et godt billede af hvor lidt, vi er interesserede i at der skal ske noget ved Tangeværket. 

Jeg tror ikke på der kan findes et fælles fodslag. Selv om vi deler samme interesse som lystfiskere, så kan vi bare ikke blive enige om det mindste!

Ja, der blev skabt noget andet, men det andet, fik jo kun Gudenåens vand til låns i firs år, hvorefter man skulle finde ud af hvad der så skulle ske. Da man i sin tid fandt på at lave Tangeværket, var der brug for den strøm det kunne producerer, i dag var der ingen der ville opdage hvis værket stod stille!

En anden ting er, at den rentabilitet værket roser sig af, kun eksisterer i kraft af de 1.500.000 kr, det får i tilskud til driften om året, - uden at være regnskabs kyndig, ville jeg mene virksomheden ville gå bankerot uden.

Så er der også EU's vandrammedirektiv, Danmark har tiltrådt direktiverne, og den eneste løsning der vil opfylde dem ved Gudenåen, er løsning nr. 10 som er en restaurering af det oprindelige å-løb, i øvrigt den samme løsning DSF har som førsteprioritet i deres forslag til at få gang i åen igen http://www.sportsfiskeren.dk/fisketegn-skal-sikre-fri-gudenaa-og-flere-fisk 

Der er megen god læsning om div. løsninger for åen her http://www.ft.dk/samling/20061/almdel/mpu/bilag/390/369087.pdf  
Mvh
Henning
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres