Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Min flue går skævt i vandet.. Hvad er gået galt?

 Besvar Besvar
Forfatter
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Min flue går skævt i vandet.. Hvad er gået galt?
    Sendt: 12 Mar 2014 kl. 18:44

Jeg har lavet 3 af de her fluer i forskellige farver. De er belastet med bly på undersiden af krogen.
Den ene går helt perfekt og de 2 andre ligger lidt skævt i vandet og vender nogle gange på hovedet når den synker.
Har i et tip til hvordan i får jeres fluer til at gå helt lige i vandet?
Jeg har gjort alt jeg kunne for at sætte belastningen helt lige. Og sys jeg har brugt ret meget bly.
Nogle bud på hvad der er gået galt på de 2 der driller? Sys jeg har lavet alle 3 helt ens.
Til top
Allan Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
schmidtt

Tilmeldt:: 09 Jan 2014
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schmidtt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2014 kl. 20:16
Det var sgu en af de tricky ;-) men jeg giver gerne et bud belastningen er self ret væsenlig at få lagt ordenligt har du sikret blyet inden du gik vidre? Jeg giver altid min belastning en dråbe sekund lim nettop for ikke at senere komme til at dreje på kroppen. Men jeg tror du skal tage et kig på symetrien ovenfra og først sikre dig at øjnene er lige tunge og lige lange også tage et kig på  benenes placering og længde. For mig at se er det forholdsvis kraftige gummiben til krog størelsen det kunne godt gøre den lidt tung i røven og så tilter den når den synker.
Den fine hale du har lavet ved krogøjet har drillet mig når løkken på min rapalaknude er blevet lidt for stor og hægter op så trækker den side værs som en wobler.
Fluen kan justeres med en strategisk placeret dråbe uv lim lidt synd men det virker .
Men ellers et flot eksemplar der nok skal narre en blank knæk og bræk
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2014 kl. 20:34
Tror såmænd bare din flue har fået en hjerneskade af alt det bly :-)
Til top
Anders Bak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Andersb Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Andersb Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2014 kl. 20:39
Tørn det rundt om krogen som en tråd så kører det!!
Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2014 kl. 21:30
Jeg giver den også sekundlim inden jeg går videre så det kan ikke være derfor.
Måske jeg sku prøve bare at snore belastningen om krogen. Troede bare den sku belastes på undersiden netop for at den kom til at gå rigtigt.
Det betyder nok ikke det store at den går skævt når det kommer til stykket men det generer mig bare at se på.
Mistede en god havbasse på denne flue idag så de er tilsyneladende ligeglade hvordan den vender:)
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2014 kl. 21:43
Hej
 
Flot flue og den ser ellers ret lækker ud Thumbs Up
 
Blybelastningen har i sig selv kun en mindre indflydelse på, om en rejeflue går som den skal - altså med ryggen opad. Det afgørende er placeringen af "vandmodstanden" når fluen synker, hvad den jo altid vil gøre eller forsøge at gøre i et eller andet omfang - i hvert fald i indtagningspauserne.
 
Eller med andre ord: Der er for meget strittende materiale under krogen i forhold til mængden af strittende materiale over krogen. Det er ikke uden grund at Pattegrisen har rygskjold og især "rejehoved" af EP-fibre eller andet garn. Det oprejste "rejehoved", som fibrene danner, giver et "ror", som når fluen synker giver så meget "vandmodstand", at det opvejer "vandmodstanden" af de mange fibre på undersiden af fluen. Pattegrisens forgænger, Øland Spey Shrimp, gik helt forventeligt med ryggen af plast nedad, og med benene i vejret. Det problem blev løst med garnet, men kunne nok også være løst med en passende fyldig stribe skum under plasten. 
 
Så mit bud vil være at du skal have mere materiale til at stritte opad. Du kan eventuelt prøve at trimme de fluer du har bundet lidt på undersiden, altså tynde ud i udkradset dubbing og måske klippe lidt af de nedadvendte ben.


Redigeret af Henrik L. - 12 Mar 2014 kl. 21:45


Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2014 kl. 21:49
Tak for de gode råd. Jeg vil prøve at trimme den lidt og se om det hjælper :)
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2014 kl. 21:55
Hej Casper !

Vil mene at Henrik L er inde på den rigtige løsningen på dit problem Wink

Jeg har nemlig haft samme problem med nogen af mine rejefluer !

De kunne finde på at dreje rundt eller kæntre !

Det løste jeg så ved at klippe dem for hår og dupping på undersiden, ca 1/2 cm fra krog øjet  Wink

Håber det vil hjælpe dig Big smile
Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2014 kl. 22:10
Super fedt med de gode svar. Jeg må prøve det af en af dagene og se om det hjælper :)
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2014 kl. 11:10
Du har glemt antenner!

Mange glemmer det, men rejefluer som pattegrisen, perfect shrimp og andre, har som regel antenner (2-4 strå tynd og stiv fibre) der er væsentligt længere end ben og hackler, stikkende bagud.

Det er del fordi rejer har antenner, men aller mest fordi det stabiliserer fluens gang i vandet. Når fluen er stabiliseret virker kølen bedre.
Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2014 kl. 11:19
Hvad kan jeg bruge som antenner? Er i tvivl om jeg har noget der kan bruges.
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2014 kl. 11:45
Polarræv, isbjørn eller moosemane, er blandt de gængse materialer jeg bruger :)
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Allan Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
schmidtt

Tilmeldt:: 09 Jan 2014
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schmidtt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2014 kl. 12:38
Superhair, bigfly fiber eller anden lang syntetisk fiber den må bare ikke være for blød. En tynd hackelstamme fra et tørfluehackle kan også bruges. 
Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2014 kl. 13:17
Hvordan skal antennerne så bindes ind? på siden eller toppen af krogen?
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2014 kl. 13:29
Du binder antennerne ind på oversiden, lige efter du har bundet dine øjne ind. Du kan også binde dem ind som det første.

Slutresultatet kan du se her: http://rejefluer.dk/ (aura flexi reje f.eks)
Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2014 kl. 13:47
Jeg siger mange tak. Jeg må prøve alle forslagene og så burde de gå rigtigt alle sammen og ikke kun halvdelen af dem :)
Til top
Allan Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
schmidtt

Tilmeldt:: 09 Jan 2014
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schmidtt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2014 kl. 14:06
Held og lykke hvis du så kan vende krogen og lave en upsidedown version der fisker som du ønsker så har du fat i det  Thumbs Up må vi se den næste ? 
Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2014 kl. 14:11
Jamen Allan, jeg lavede netop disse for at undgå at en upside down flue ville vende forkert, så det er sgu ikke nemt hehe.
Til top
Allan Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
schmidtt

Tilmeldt:: 09 Jan 2014
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schmidtt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2014 kl. 19:34
 Nu har du en pose nye trick i ærmet så mon det ikke kan lykkes nu Wink jeg må nu også indrømme at mine upside down skal fiskes relativt langsomt for at holde sig på ret køl så skal der fart på så bliver det en version med krog spidsen ned ad. 

Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2014 kl. 22:26
Skal der rigtig fart på, så bind den på rør! Det eksponerer krogen bedre, så fiski æt' rammer forbi med gav'i.
Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2014 kl. 10:42
Kan man bruge Steve Ferrar Blend som antener, eller er det for blødt? Det har jeg nemlig liggende.
Til top
Allan Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
schmidtt

Tilmeldt:: 09 Jan 2014
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schmidtt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2014 kl. 16:48
Det skulle nok kunne lade sig gøre til en vis længde hvis fibren kan holde sin vægt og  forblive vandret og samtidig blød nok til at den blanke kan få ffluen i munden uden den blive skubbet væk så er det godkendt hos mig.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum