Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Se det store i det små.

 Besvar Besvar
Forfatter
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Se det store i det små.
    Sendt: 20 Mar 2014 kl. 15:24


kk

I følge videnskabelige undersøgelser trækker vores laksefiskeyngel, efter de er kommet af med blommesækken og blevet svømmende nedstrøms. Jeg ved ikke, om der også er lavet undersøgelser, der viser, at de også svømmer opstrøms.Wink

At de kun svømmer nedstrøms, er ikke de erfaringer, jeg har, ved at gå og observere i vandløbene.Embarrassed

Blandt andet viseret lille tilløb til Resen Bæk ca. 500 m opstrøms udløbet i Karup noget andet.Clap

Der har ikke været udsat yngel fremstillet i dambrug, eller yngel der er kommet fra klækkebakker eller rugekasser de sidste 8 år. Så det kan kun være yngel fra naturlig gydning i bækken. Denne lille rende hvor yngelen er observeret er ca. 8 m lang og har en stigning på ca. 10%. Den tidligere dambrugs ejer har forsynet strækningen med forholds stort grusBig smile. Vandtilførselen kommer fra den gamle fødekanal via et kort plastrør ved sti overgang. Vanddybden på tilløbet er vel 3-6 cm bredden 30-40 cm. Der har ikke været mulighed for gydning, hverken ovenfor eller nedenfor røret. Så yngelen kan kun være kommet de 8 m op i tilløbet, ved at svømme i lævandet imellem stenene. Hvis jeg var en klog lille laksefiskeyngel og havde konditionen til det, ville jeg svømme opstrøms en gydebanke og ikke nedstrømsWink. Det giver lavere vand, flere fødeemner og skjul samt mindre fjenderLOL. Den kan så, efterhånden som den vokser trække nedstrøms.

Problemet er såfremt alle vores små tilløb til bækkene kommer fra drænrør.Dead

Hvis nogen af jer andre, har observeret noget lignende, ville det jo være rart at høre. Så det ikke kun er noget særligt ved Resen Bæk ørreden.Wink

mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down