Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Alternativ til sadler

 Besvar Besvar
Forfatter
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Alternativ til sadler
    Sendt: 24 Mar 2014 kl. 20:44
Findes der et alternativ. Det er til geddefluer men synes 4-500 kr for en saddel er mange penge.
Tak.
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2014 kl. 20:51
Nej Gedden forlanger Metz.
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2014 kl. 20:53
Parykker...
http://gag.dk/parykker-57


først lidt fra en krøllet paryk, dette giver fluen volume uden at veje noget og så en i festfarve, der er frit valg.

Tiger og lig. butikker ligger inden med den slag for ca. 50kr og der er bare til rigtig mange fluer i sådan en dusk.

/J


Redigeret af Jørgen S - 24 Mar 2014 kl. 20:58
Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2014 kl. 21:04
Hvordan kan jeg bruge en paryk som alternativ til saddelfjer? Men ku måske bruge en paryk i stedet for Big fly fiber :)
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2014 kl. 21:54
Hej Casper.

Når nogle vælger at bruge saddel fjeren på deres geddefluer, så har de i min verden penge nok, for med de bisser gedden har, da er min erfaring, at de holder ganske enkelt ikkeWink

Jeg har valgt, at bruge mine dyrt købte saddel fjer til mine kystfluer, det giver mere mening, men vis du ser på dette google link, så mener jeg, at Jørgen Sørensens input omkring parykker, og andet har sine berettigelse:

https://www.google.dk/search?q=Geddefluer&espv=210&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=jJgwU8HkHu7P4QTC14CAAg&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1097&bih=553

Jeg har brugt parykker og andre kunsthår i mere end 40 år, til alle typer fluer, men især gedderne mener jeg er mere berettiget til flash og kunsthår en ret mange andre typer fisk.

Hvad vil man opnå med saddelfjere, når man taler om fangst af gedder? livlige tynde fluer, eller, er der andre grunde?

Jeg er helt sikker på, at gedder i de fleste tilfælde ryger på noget der kan ses, altså noget med glimmer og meget stor volume, måske i perioder også masser af farver, og reelt en fluetype, der flytter noget vand.

At fluer med saddel fjer et topfanger, ja det kan man vel diskutere til man falder om, men jeg er sikker på, at man fanger flere fisk, med fluer der har volume, når talen er på gedder, men det kan være at jeg tar helt fejlWink

Det link her viser meget godt, hvordan man kan opnå alle fordele ved at bruge kunstige materialer, det er en type mønstre, som jeg i de senere år har brugt til især de helt store geddefluer, som hos mig er rørfluer:
 
 http://www.ondfisk.dk/ildfluen.html

Til gengæld er jeg helt med på at kystens typer a la Flatwing, er en elegant fluetype, men rent fangstmæssigt, så jeg med mere end i tvilv om det er det eneste der dur, for jeg får lige så tit fat i kystens fluefisk på rene hårvingede fluer, uden sadler overhovedetSmile

Mvh
P.K.




Redigeret af PK - 24 Mar 2014 kl. 22:07
Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2014 kl. 22:05
Det er ikke fordi jeg tror at saddel fjer giver flere fisk men blot fordi jeg synes det ser vildt godt ud. Jeg binder geddefluer med god volume på og vil bare Spice dem lidt op med f.eks. Saddelfjer. Det betyder meget for mig at fluer er flotte både i æsken og i vandet.
Jeg må kigge lidt nærmere på de parykker og se om ikke man kan finde på noget sjovt med dem.
Takker
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2014 kl. 17:34
Ja hvis man føler, at man har gjort et godt stykke arbejde med sine fluer, er det jo en ekstra tilfredsstillelse at bruge dem.  At gedden så mere eller mindre er ligeglad er jo en helt anden sag :)

Da jeg selv bandt geddefluer, havde jeg en kasse med alskens julepynt/glitterværk som der så var utallige muligheder i. Både som ophængerfluer til torskefisk, men også til gedderne. Udover at de holdt langt længere (som Per er inde på) end de rene fjermodeller, fangede de også  vældigt godt Big smile
Til top
Daniel D Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Daniel D Holm

Tilmeldt:: 14 Apr 2009
Geografisk: Djursland med mere
Status: Offline
Beskeder: 149
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Daniel D Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2014 kl. 21:02
Hej Casper og Per. 

Først og fremmest skal det lige siges, at jeg jo har en butik, der sælger grizzly sadler og derfor måske ikke er helt objektiv ;) 

Jeg er en af dem der holder af at have grizzly hackler i mine fluer. 



De er flotte og giver en fin effekt. 
At de ikke holder til mange mange fisk, vil jeg ikke give Per ret i. 
Faktisk er det ofte det på fluen, der holder længst. Jeg har faktisk flere gange taget fjerene fra en popper eller andre fluer, der har været tygge helt i stykker og brugt igen. 

Flash, big fly, steve farra, sliky osv, dør i geddetænder, men ikke hacklerne.



Samtidig vil jeg mene at har man en gang, skal have set en popper eller stor synkende flue med en flok sadelfjer viftende og pulserende i vandet er man overbevist. Noget der ser så rigtigt ud må have en effekt. 

De giver samtidig kontrast til resten af fluen og har et utroligt fint liv i vandet. 
Jeg er helt overbevist om at de kan gøre en forskel. Jeg er glad for mine sadler og glad for min gedde fluer med grizzly hackler. 

De koster lidt penge og jeg ved man sagtens kan fange gedder uden, men mine fluer fisker bedre med hacklerne, det er jeg sikker på. 

Det skal også være sjovt, kreativt, spændende og fedt at binde fluer. Kan man så samtidig lave noget, der ser super flot ud, vil disse fluer fange de fleste fisk, fordi det er dem der bliver brugt. 



Man kan sagtens skære ned på alt og spare nogle kroner på at købe mærkelige parykker osv. Men min erfaring er helt klart at køber man noget billigt skrammel, der ikke er lavet til formålet, bliver fluerne udseende også derefter. 

Binder du en flue af en paryk, kommer den til at ligne præcis det. 
En paryk på en krog ;) 

Den kan nok fange en gedde, men hvis det eneste formål er at fange en gedde, hvorfor så ikke bare tage en ½ makrel og 3 stk trekroge. Det er billigt og effektivt ;) 

Jeg ved at jeg måske for på puklen, for at skrive så rosende om noget jeg selv "pusher", men jeg føler stærkt omkring mit geddefiskeri og jeg har faktisk fisket gedder meget og fanget nogle stykker gennem tiden. 



Med venlig gedde hilsen Daniel 



Redigeret af Daniel D Holm - 31 Mar 2014 kl. 16:22
Til top
Nikolaj Freiesleben Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Niko Avatar

Tilmeldt:: 21 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niko Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2014 kl. 09:34
Hej Daniel.
Jeg er helt enig i alt hvad du skriver omkring rigtige fjer i fluerne.

Men hvorfor sælges der ikke 1/4 eller mindre portioner af disse dyre fjer, de små poser der sælges i dag indeholder meget tarvelige fjer. Der ville selvfølgelig være lidt mere arbejde i at plukke dem men der er også mere avance i at sælge små portioner og flere ville nok også købe og bruge disse fjer.  
Men hvis det ikke er muligt at skaffe nok skind, så er det vel heller ikke interesse i at sælge mere. 
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2014 kl. 16:10
Nu er det ikke for at lyde smart, og kan kun svare for mig selv, men
med de enorme summer "nogen" bruger på stænger, hjul, liner osv.
Så kan jeg ikk se det store problem i at "investere"
I de rigtige materialer, hvis man da går op i det :)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2014 kl. 17:04
Steffan Big smile

Der er jo heldigvis ingen love/regler for, hvad man skal bruge af bindemidler til sine fluer Wink. Nogle meget få ting vil  nok være ulovlige (giftige metaller osv.), men det er så en anden sag...

Heldigvis kan vi selv prioritere, hvad vi vil bruge vores penge til indenfor det område, men hvem vèd? - på et eller andet tidspunkt er der vel en eller anden geskæftig fyr, der finder på, at der også skal reguleres her Big smile
Til top
Daniel D Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Daniel D Holm

Tilmeldt:: 14 Apr 2009
Geografisk: Djursland med mere
Status: Offline
Beskeder: 149
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Daniel D Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2014 kl. 17:30
Hej Nikolaj. 

Det største problem er, at priserne er meget høje, da sadel fjer er meget efterspurt i hårmoden. 
Særligt de flotte grizzly fjer er i høj kurs. 
Derfor bliver prisen presset og mange gange er det faktisk ikke muligt, at skaffe noget der er brugbart. 

Jeg kan godt se at der måske kunne være fint med nogle mindre pakninger med fjer, men jeg har bare ikke tid til at pakke om desværre. Samtidig jeg har svært nok ved bare at finde hele sadler. De enkelte gange jeg har set pakninger med nogle få fjer, har prisen været utroligt høj pr. fjer. 

Jeg bruger meget tid på at finde og udvælge sadler, men det er også vigtigt. 
Nu er det jo lidt reklame, men her er mit udvalg. Jeg har fundet nogle flotte sadler til en nogenlunde overkommelig pris. 



Redigeret af Daniel D Holm - 01 Apr 2014 kl. 09:16
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2014 kl. 18:05
Ja der findes jo ellers masser af hår forlængelsesfjer på markedet. Nogle gange som auktioner der kan "fåes" ret billigt og i udemærket kvalitet  Tongue

Kvaliteten er som regel også i orden, da "hår" fjerene jo er dem der først bliver valgt fra. De gange jeg selv har købt disse typer fra USA har jeg været godt tilfreds. Jeg bryder mig nemlig heller ikke om tørre knækkende fjer/stråler Ouch

http://kortlink.dk/e2zb


Redigeret af kikophil - 31 Mar 2014 kl. 18:08
Til top
Jørn Frank Mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lionfish Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lionfish Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2014 kl. 22:48
Billige fjer fides da også se her.
 
 
http://www.lionfish.dk/Keogh/4017.jpg  kun 250.- rigtig mange stykker  Ca, kr 20.-  stykket
 
http://www.lionfish.dk/Keogh/4026.jpg   her til pattegrisen kr 150.-
Til top
Daniel D Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Daniel D Holm

Tilmeldt:: 14 Apr 2009
Geografisk: Djursland med mere
Status: Offline
Beskeder: 149
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Daniel D Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2014 kl. 08:32
Hej lionfish. 
Du har helt ret, de er billige ;) 
Men også ubrugelige til geddefluer, men sikkert fine til alt muligt andet. 
Dit link siger at det er Keough fjer, men det er faktisk en whiting pack du linker til ;) 
At du linker til en whiting bird fur i denne tråd, er også lidt malplaceret, da den ikke kan Bruges til geddefluer. Samtidig er en birdfur et meget dårligt alternativ til rigtige spey fjer til grisen. Vil man spare de penge, er kraftfur langt at fortrække og kan bruges helt som birdfur. Burdfur hacklerne er alt for lange som hackler til pattegrise. Så ja det er billigt, men også helt udenfor kontekst både i forhold til geddefluer og pattegrise. 

Mvh Daniel. 



Redigeret af Daniel D Holm - 01 Apr 2014 kl. 09:35
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum