Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Multinørderi II

 Besvar Besvar
Forfatter
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Multinørderi II
    Sendt: 02 Apr 2014 kl. 19:24

Formel 1 versionen

Til top
henrik kahr Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mrhenrik Avatar

Tilmeldt:: 25 Nov 2013
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mrhenrik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Apr 2014 kl. 19:48
Cool Geek Kristian og lidt nørd Tongue
MR.H
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Apr 2014 kl. 19:59
Savle savle!
Hvad er det for en ramme?
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Apr 2014 kl. 22:09
Det er ikke kun en ramme. Rammen er integreret med venstre gavl. Altså lavet ud af et stykke. Mærket er QTC. Højre gavl er en almindelig Abu/Akios gavl. Spolen er afbalanceret og fra Akios (bedre en Abu). Lejerne keramiske. Akslen ekstra hærdet for maksimum stivhed. Her er gavl og ramme forkromet. Men det er mest lir. Resten er state of the art casting mean machine ;-)

Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sulen Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 133
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sulen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Apr 2014 kl. 22:34
Hvorfor slappe af i morgen når du kan gøre det idag.
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Apr 2014 kl. 22:48
LOL
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2014 kl. 08:56
Citat: zziplex


Formel 1 versionen



Fanger man flere og større fisk med sådan et hjul…?

/Lars

Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2014 kl. 09:17
Svaret er generelt nej, og det tror jeg også godt du vidste ;-) Lige præcis dette hjul kommer aldrig i nærheden af vand. Det sammensat udelukkende for at maksimere kastelængden over græs. Og præsenteret her blot for kuriositetens skyld. Måske vækker det interesse, og måske er en spire lagt til en ny legekammerat. Men når det er sagt, så gælder der måske nok noget af det samme her som forholdet mellem Formel 1 og almindelige gadebiler. Finesser udvikles i Formel 1 og finder ad åre vej til almindelige gadebiler, måske. Jeg synes det sjovt at gå og rode med grejet, og optimere det, og jeg tager både en del udstyr og teknik med over i mit fiskeri.
Nogle få gange har jeg oplevet at fange fisk, hvor det var kastelængden, der gjorde udslaget, og hvor andre ikke kunne. Det er meget sjældent det sker, og derfor er fornøjelsen måske endnu bedre. De ting vi skal kæmpe for for at opnå, er som regel en større tilfredsstillelse end dem, der kommer mere eller mindre af sig selv. 

/Kristian
Til top
henrik kahr Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mrhenrik Avatar

Tilmeldt:: 25 Nov 2013
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mrhenrik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2014 kl. 12:23
OK Kristian hvad nu hvis du skal lave et formel 1 hjul til fiskeri ( eller det har du jo nok ) ikke ul hjul men måske fra 15 g og op . kan det gøres bedre end div fabriks tun hjul ? Og stadig være brugbart . evt foto 
MR.H
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2014 kl. 12:37
Hej Henrik,

Se venligst under Multinørderi (version 1)
http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=48205&title=multinrderi

mvh
Kristian
Til top
henrik kahr Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mrhenrik Avatar

Tilmeldt:: 25 Nov 2013
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mrhenrik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2014 kl. 14:55
Jo tak Kristian og hvordan gør jeg så lige den hjul type . eller køber den ? Og hvor meget taber man ved at der er line føre på . kan godt lide multihjul og vil gerne bruge penge på det , men evner ikke at bygge dem . kun vedligehold med olie . hvis du nu skulle ud at køb et og kun et Smile + du ikke måtte pille hvad købte du så .vh henrik 
MR.H
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2014 kl. 16:29
Hvordan laver I magnetbremser?????
VH
Henrik
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2014 kl. 16:57
Hej Henrik
du køber stumperne i UK hos blakdogtackle
der følger en letforståelig instruktion med...

vh Peder
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2014 kl. 17:25
Ok men er det ikke svært at montere?
VH
Henrik
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2014 kl. 17:30
@Henrik Kahr. Hvis du bare vil lukke øjnene og kaste og fiske, og højst gå hjulet efter med en dråbe olie og ikke har lommesmerter, så er det svært at komme udenom Shimano Calcutta TE 200 DC til danske forhold. Det laves simpelthen ikke bedre ;-)

/Kristian
Til top
henrik kahr Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mrhenrik Avatar

Tilmeldt:: 25 Nov 2013
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mrhenrik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2014 kl. 18:06
Det hjul har jeg Kristian i en 201 , bruger det 10 til 22 g synes det er for lille til 28+ gram måske tager jeg fejl . h
MR.H
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2014 kl. 18:07
Henrik
nej det er meget simpelt, jeg har monteret en på et 6001, men har ikke prøvet det på praktisk fiskeri endnu.

Peder
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2014 kl. 19:01
Citat: mrhenrik

Det hjul har jeg Kristian i en 201 , bruger det 10 til 22 g synes det er for lille til 28+ gram måske tager jeg fejl . h


Jeg bruger et Calais 201 DC, det er lavprofil udgaven af Calcutta 201 DC, og jeg kaster med op til 50 gram. Det har aldrig givet problemer. Calcuttaen er mindst lige så robust, så det burde sagtens kunne holde til større kastevægt.

Mvh. Peter
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2014 kl. 19:17
Dit Calcutta er ret ligeglad med om kastevægten er 10 g, 25 g eller 50 g. Det, der er essentielt, er, hvor meget line af en vis styrke og diameter, der kan være på hjulet. En gammel tommelfinger-regel siger, at der skal cirka 10 lb linebrudstyrke per oz kastevægt for at kaste sikkert, altså noget i retning 5 kg linebrudstyrke for 30 g kastevægt. Jeg kan ikke huske, hvor meget line der kan være på et størrelse 200, men mit gæt er cirka 200 m af 0,30 mm som vel typisk holder en 5-6 kg. Vi taler nylonline her. Gode kast ligger måske på 80-90 m med 30 g. Så der er rigeligt med backingline til selv en god laks, der hugger helt ude i kastet ;-)

Til top
henrik kahr Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mrhenrik Avatar

Tilmeldt:: 25 Nov 2013
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mrhenrik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2014 kl. 19:34
Så det sku mig der er en klap hat ... Kører nemlig med 0.30 på hjulet . har bare haft den opfattelse der ikke var nok line tilbage ved kast med 22 g søm .nu røg drømmen om 5501 Abu' en med tun og 120m kast . Cry Tak 
MR.H
Til top
henrik kahr Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mrhenrik Avatar

Tilmeldt:: 25 Nov 2013
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mrhenrik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2014 kl. 20:04

Beskrivning:
Specialrulle från ABU-Garcia tilverkad för den japanska marknaden med de bästa delarna som går att uppbringa på fabriken, samt trimmad av ABUs serviceavdelning. Vikt: 365 gr. Linkapacitet: 165 m 0,35 mm. Utväxling: 5,3:1. Linintag: 62 cm.

MR.H
Til top
henrik kahr Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mrhenrik Avatar

Tilmeldt:: 25 Nov 2013
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mrhenrik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2014 kl. 20:04

Beskrivning:
Specialrulle från ABU-Garcia tilverkad för den japanska marknaden med de bästa delarna som går att uppbringa på fabriken, samt trimmad av ABUs serviceavdelning. Vikt: 365 gr. Linkapacitet: 165 m 0,35 mm. Utväxling: 5,3:1. Linintag: 62 cm.

MR.H
Til top
henrik kahr Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mrhenrik Avatar

Tilmeldt:: 25 Nov 2013
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mrhenrik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2014 kl. 20:07
Beskrivning:
Specialrulle från ABU-Garcia tilverkad för den japanska marknaden med de bästa delarna som går att uppbringa på fabriken, samt trimmad av ABUs serviceavdelning. Vikt: 365 gr. Linkapacitet: 165 m 0,35 mm. Utväxling: 5,3:1. Linintag: 62 cm. 
MR.H
Til top
henrik kahr Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mrhenrik Avatar

Tilmeldt:: 25 Nov 2013
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mrhenrik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2014 kl. 20:08
Det var lidt drømmen 
MR.H
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2014 kl. 20:24
Den må du da ha'. Den ser virkelig fin ud. Man kan sige, at skal du hamre igennem med 40-50 g så går det jo ikke med 0,30 mm. Så skal du have mindst 0,35 mm eller en slagline. Og der bliver en Calcutta 200 nok lige lille nok ;-) 
Det hjul, der er billede af øverst i denne tråd, bruges til 75 g, 100 g og 125 g. I de to første vægtklasser bruges 0,25 mm som hovedline og cirka 0,80 mm som slagline. Med 125 g bruges 0,28 mm og samme slagline. Grunden til at det ikke bruges til 150 g og 175 g som der også kastes med er, at linediameteren her er henholdsvis 0,31 mm og 0,35 mm, Og her rummer et 5000 størrelse ikke line nok for de længste kast. Så skal man op i 6000. Styrkemæssigt er 4000, 5000 og 6000 lige stærke og ret ligeglad med kastevægten.

Mvh Kristian
Til top
henrik kahr Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mrhenrik Avatar

Tilmeldt:: 25 Nov 2013
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mrhenrik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2014 kl. 20:42
Slag line ? Jeg ved hvad det er men ikke din opbygning 1,5- 2 meter eller ? og bliver det ikke et problem med samle knuden hvis man har lineføre på hjulet ? Vedr abu'en er det tosset når jeg har det andet hjul . tak for din tid Kristian.
MR.H
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2014 kl. 21:19
Slagline er ikke altid det fede med en linefører. For det første kan det ske at knuden kommer i karambolage med lineføreren. For det andet kan man ikke styre, hvor på spolen knuden ligger, når man spinner ind, og det betyder at knuden kan ligge der, hvor tomlen er. Og det gør nas, når man kaster. Så jo. Slagline er ikke super optimalt med linefører. Og derfor skal du jo have et lidt større hjul ;-)
Længden af slaglinen skal altid være således, at der er mindst 5 omgange med slagline omkring spolen, når du er klar til at kaste. Så har du en lang line fra topøjet og ned til agnen, skal slaglinen være længere.
Uden linefører placerer man altid knuden ude i en af siderne på spolen, så der ikke er risiko for at den rammer tomlen.

/Kristian
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2014 kl. 09:20
Der er faktisk ikke SÅ meget line på et Calcutta 201. Jeg har en gang tømt spolen i et kast, så det sagde boinggg, da der ikke var mere på.
Der manglede lidt line men IKKE meget, så vil tro der har været omkring 110 m 0,28 mm nylon og da jeg stod højt oppe med en let kuling i ryggen og kastede med min 11' Ironfeather, kunne det altså lade sig gøre. Der er også en vis linebue i sådan et kast.
Mener der kan være ca. 120 m 0,28 mm nylon på hjulet i praksis.

Ole
Til top
henrik kahr Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mrhenrik Avatar

Tilmeldt:: 25 Nov 2013
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mrhenrik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2014 kl. 12:32
Data siger 130 meter 0,30 Ole men der må da være en brugbar flet vi kan bruge os 100 + kasterne Big smile eller der omkring + - 40 meter . har prøvet flet men det går tit i dej især efter bund hug . vh henrik


MR.H
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2014 kl. 12:47
Hej Henrik.

Så meget line tror jeg ikke på, der kan være, når det kommer til nylon. Det kan være at fletline kan komprimeres og fylde hulrummene mere ud, så måske er 130 m 0,30 mm flet rigtigt.
Jeg vil nu, på trods af ovenstående post, ikke med føje påstå at jeg kan kaste 100 m.
85 m er realistisk i de gode kast, når jeg er varmet op og ikke er blevet træt og stiv endnu.
Til rigtigt lange kast mener jeg ikke der er nogen vej uden om nylon. Du kan måske luske ud af Kristian hvad det er for en line han bruger.

Mvh

Ole
Til top
henrik kahr Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mrhenrik Avatar

Tilmeldt:: 25 Nov 2013
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mrhenrik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2014 kl. 15:15
Øh Kristian hvilken line bruger du ?
MR.H
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2014 kl. 18:49
Citat: mrhenrik

Data siger 130 meter 0,30 Ole men der må da være en brugbar flet vi kan bruge os 100 + kasterne Big smile eller der omkring + - 40 meter . har prøvet flet men det går tit i dej især efter bund hug . vh henrik


Du må endelig ikke trække et bundhug fri med hjulet. Fletlinen skærer sig ned i linen på spolen. Jeg plejer at medbringe et stykke rundstok til bundbiddene.

Fletlinen på mit Calais DC er normalt en Power Pro med 13kg brudstyrke. Der kan være ca. 160 meter af den på hjulet. Calais 201 DC og Calcutta 201 DC har ca. samme kapacitet. Hvis jeg har brug for større kapacitet bruger jeg et Calcutta 250 DC eller et Curado 301.

Mvh. Peter
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2014 kl. 19:00
Nylon. Altid. Kig på egenskaberne. Elasticitet, styrke, hukommelse og slidstyrke og kend disse egenskabers begrænsninger og styrker i forhold til kast og fiskeri, så kan du pege på den line, der passer dig bedst. Men for at springe ind til et par pointer og erfaringer, jeg har gjort mig, og som måske er en lille smule overset, så er fordrer det mest problemfrie fiskeri og længste kast i mit univers først og fremmest et godt line oplæg. Et godt lineoplæg handler ikke kun om præcisionen af lineførereren eller bøjlens gang. Det handler også om linen egenskaber i form af elasticitet og hukommelse. Det klassiske eksempel er en line uden elasticitet, som du finder ved en typisk superline. Hvis ikke agnen yder tilstrækkelig modstand under indspinning, så får du et løst lineoplæg. Og det giver før eller siden problemer. Enten under kast, fordi linen borer sig ned i det underliggende linelag, når linen pludselig bliver meget stram under kast, eller fordi du ikke har haft et jævnt indtag, hvorfor linen skiftevis ligger stramt og løst. En lidt elastisk line sparer dig for alle de problemer. I og med den strækkes lidt under indspinning, sikrer det et utroligt jævnt lineoplæg, og det sikrer problemfrit fiskeri og lange kast. Der er selvfølgelig meget mere i det end det. Men det korte af det lange er, at mit valg af liner som regel er et kompromis. Mine valg er liner som sakuma, ultima distance og visse liner fra sufix. Men som jeg ser det, er det ikke fordi nogle er gode eller nogle er dårlige. Alle har forskellige egenskaber, og det handler om at finde og prioritere egenskaberne ved en line, når man vælger. I min verden er en lille smule elasticitet et plus, og det diskvalificerer mange superliner for mig. For andre er netop den egenskab det største plus, og sådan er vi så forskellige ;-)

Mvh
Kristian
Til top
henrik kahr Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mrhenrik Avatar

Tilmeldt:: 25 Nov 2013
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mrhenrik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2014 kl. 19:43
Tak for gode svar vh henrik
MR.H
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2014 kl. 20:29
Hej Kristian

Ingen tvivl om at monofil linen kaster længere og er lettere at bruge. Men nogen gange prioriterer jeg fletlinens gode kontakt, styrke og lave vandmodstand. Specielt ved laksefiskeri i elv bruger jeg udelukkende fletline, men her sørger strømmen også for at linen kommer stramt på hjulet.

Mvh. Peter
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2014 kl. 20:44
Gode tanker som altid, Peter. Til havfiskeri og som backing på fluejulene foretrækker jeg også superliner. Jeg opponerer blot mod automatvalgene. Superliner er super nogen gange. Nylon er super andre gange.
Til top
Ivan Neerdorf Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IPN

Tilmeldt:: 11 Aug 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IPN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2014 kl. 09:04
Peter Larsen og Kristian Pedersen. I har begge god forstand på multi hjul og kast med disse. Jeg selv er bare alm. bruger af multihjul på kyst og hav med tungt og let grej. Er hverken expert eller konkurence kaster, men formår dog at få de forskellige agn sendt afsted på en, syntes jeg, fornuftig måde og distance.
Spørgsmål: Opfattelsen er, at nylon kaster længere end superliner. Er der en forklaring på det, eller er det erfaring ved praktisk brug.
Undertegnede benytter kun fletline, da jeg føler, det giver de længste og mest problemfrie kast.
Tak for gode og fyldestgørende indlæg.
Mvh. Ivan. 
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2014 kl. 11:53
Hej Ivan

Hvis du kaster bedst med fletline, så fortsæt bare med det. Jeg har aldrig dyrket casting, men har været solgt siden jeg fik mit første multihjul, et Ambassadeur 5000C.

Når jeg mener at multihjul kaster længst med monofil line, så er det både praktiske erfaringer og teori. Monofil er glattere end flet og giver derfor mindre modstand. Når først spolen er i rotation flyver linen af spolen, i modsætning til fastspole hvor den skal trækkes af, vikling for vikling. Derfor vil en glat line kaste længst på multihjul, hvorimod linens vægt og tykkelse ikke betyder så meget. Min mest brugte monofil er en Yo-Zuri Hybrid.

I øvrigt tror jeg at mange overvurderer deres kastelængde. Jeg har før hørt om 120m på øjemål. Mit længste opmålte kast var 87m med en 10fods stang, Calais 201DC og en 28g mørrum-spinner som endegrej. Og i vindstille. Målt med en laser-afstandsmåler ved at kaste til en bøje i vandet. Som regel kaster jeg dog noget kortere.

Calais hjulet kastede i øvrigt ikke så langt i starten, men efterhånden som det er tilkørt er det blevet meget bedre.

Mvh. Peter
Til top
Ivan Neerdorf Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IPN

Tilmeldt:: 11 Aug 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IPN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2014 kl. 12:52
Tak for svaret, Peter.  Handshake
Så mangler vi bare at få Kristian på banen.  Thumbs Up 
Hvis der er andre, som har noget på hjerte ang. dette emne, så hold jer ikke tilbage.
Mvh. Ivan.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum