Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Finde vægt på skydehoved

 Besvar Besvar
Forfatter
Nicolai Brix Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
flyfishdk

Tilmeldt:: 22 Mar 2014
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flyfishdk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Finde vægt på skydehoved
    Sendt: 08 Apr 2014 kl. 18:26
Hejsa

Været væk fra fluefiskeriet i 10 år.. Den gang regnede man med aftm.. Nu snakker man rigtig meget g. .. Vil tilpasse et kort skydehoved til min hardy uniqua 9' # 5 stang..

Har kun #5 oplyst.. Hvordan finder jeg vægt i gram?.. Er der nogle retningslinier?

Tak på forhånd
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 19:23
hej . man kan vel sige at efter de gamle aftm. system så svarer #5 til ca. 12 til 14 gram i disse tider hvor stænger og liner er blevet væsentlig bedre så kan en #5 stang i nyere udgave kaste med alt mellem 14 og 19 gram så det er lidt svært, og generelt at sige hvilken vægt du skal bruge,nu er det det en hardy uniqae du snakker om den er måske lidt blødere end andre #5 stænger men jeg vil tro at 14 til 16 gram vil passe til den men opsøg en forhandler som vil lade dig prøve hoveder med forskellige vægte.leif.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 19:46
Citat: flyfishdk

Hejsa

Været væk fra fluefiskeriet i 10 år.. Den gang regnede man med aftm.. Nu snakker man rigtig meget g. .. Vil tilpasse et kort skydehoved til min hardy uniqua 9' # 5 stang..

Har kun #5 oplyst.. Hvordan finder jeg vægt i gram?.. Er der nogle retningslinier?

Tak på forhånd


Hej Nicolai

Samme som for ti år siden Dengang og før det var det god stil at gå et par klasser eller tre op når der skulle laves skydehoveder, det samme gør sig gældene idag, nu er det bare på mode at skrive gram istedet for den rigtige klasse...

Så hvis du er ude efter et skydehoved omkring de 9-10 meter så går du ikke galt i byen ved at klippe i en reel 7'er eller 8'er line, hvilket når man kigge på standarden skulle give et hoved mellem 12-15 gram
http://www.affta.com/wp-content/uploads/2012/01/fly_line_weight_specs.pdf

Vær dog opmærksom på at der er ved at være rigtig mange liner på markedet der ikke vejer efter standarden, specielt de skandinaviske, der for det meste er skydehoveder i forklædning, så her behøves der ikke klippes

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Nicolai Brix Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
flyfishdk

Tilmeldt:: 22 Mar 2014
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flyfishdk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 19:48
Hej Leif. Det var lige sådan et råd jeg havde brug for.. Nu har jeg lidt at gå efter!

Er der et sted hvor man kan læse mere om det? Altså grundlæggende vægt for klasser etc.. Ved godt det er meget afhængig af stangen
Til top
Nicolai Brix Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
flyfishdk

Tilmeldt:: 22 Mar 2014
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flyfishdk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 19:53
Hej Lasse :)

Fedt.. God info.. Jeg overvejer et Rio skandi short versitip sæt og prøver bare at regne mig frem til hvad jeg købe til min #5 stang.. Overvejer at gå i #7/8 for at få et ekstremt kort hoved til åen.. Har du nogle erfaringer?

Og kom til at tænke tilbage på starten med skydehoveder... DT liner der blev halveret .. Og ganske rigtigt i et par klasser højere :)
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 20:05
hej igen . du kan også gå videre og investere i et skagit skydehoved de er meget korte omkring 6 til 7 meter + en mowtip på ca. 3 meter så får får du et sæt der sparker røv jeg vil skyde på du skal have et hoved omkring 280 grains + mowetips så sker der altså noget når du svinger kæppen men stadigvæk ind til en velasorteret forretning og få lidt hjælp ,der er også kommet en forhandler af skagit systemer her på siden som hedder skagitanglers.com  de vil sikkert gerne hjælpe dig .leif.
Til top
ole skaarup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ole skaarup

Tilmeldt:: 11 Dec 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole skaarup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 20:36
http://mikandersen.dk/Fluefiskeri.htm

Der står lidt omkring vægte mm. Et godt stykke nede på siden
Til top
Nicolai Brix Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
flyfishdk

Tilmeldt:: 22 Mar 2014
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flyfishdk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 21:26
Hej Leif

Har lige skrevet til dem :) tak

Ole: tak for linket :)
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 21:32
Citat: flyfishdk

Hej Lasse :)

Fedt.. God info.. Jeg overvejer et Rio skandi short versitip sæt og prøver bare at regne mig frem til hvad jeg købe til min #5 stang.. Overvejer at gå i #7/8 for at få et ekstremt kort hoved til åen.. Har du nogle erfaringer?

Og kom til at tænke tilbage på starten med skydehoveder... DT liner der blev halveret .. Og ganske rigtigt i et par klasser højere :)


Hej Nicolai

Scandi short er vægtet efter tohånds stænger så det bliver nok rimleligt blyslinger agtigt hvis du tager en 7'er eller 8'er og klipper i   
Og idéen med tips'ne går lidt fløjten..

Hvor kort er ekstremt kort?

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Nicolai Brix Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
flyfishdk

Tilmeldt:: 22 Mar 2014
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flyfishdk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 21:42
Hej Lasse

det ved jeg mht Rio.. Men snakkede med en i ækvator sport som gjorde det og virkede perfekt i åen, specielt i sådan en å som Odense med ikke alt for gode forhold..

Ville gerne ned på 8 m eller sådan.. Men det fede ved Rio systemet er at man skifter spidserne som følger med og derved får 4 forskellige synke hastigheder...

Jeg fisker idag med en zpey ultimo II #6 for at kunne skyde lidt hurtigere.. Det fungere godt, men tror det andet ville være optimalt... Måske :)
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2014 kl. 21:54
Vis man vil sammenligne det gamle AFTM system, med det nye moderne line setup, kunne det her være en nogenlunde vejledning:

AFTM             Vægt ved       Nye vægte til  AFTM             Nye vægte

                       9.15m            enhåndsstænger                  tohånds          til tohånds

#0                                                                                   

#1                  3,9 gram        4-5 gram                             

#2                  5,2 gram        5-6 gram                             

#3                  6,5 gram        7-9 gram                             

#4                  7,8 gram        10-12 gram                         

#5                  9,0 gram        11-13 gram     #5-6               14-16 gram

#6                  10,4 gram       13-15 gram     #6-7               17-20 gram

#7                  12,0 gram       15-17 gram     #7-8               19-22 gram

#8                  13,6 gram       18-19 gram     #8-9               26-31 gram

#9                  15,6 gram       20-21 gram     #9-10             28-34 gram

#10                18,1 gram       20-26 gram     #10-11            34-40 gram

#11                21,4 gram       24-30 gram     #11-12            37-45 gram

#12                24,6 gram       30-36 gram 


Dog er det sådan, at de moderne stænger kan bære ret så meget vægt + minus, men som det rigtig gøres opmærksom på, så blev klasserne i det gamle AFTM normeret +1 - 2 kl. højere.

Jeg ejer blandt andet en gammel hjemmebygget 11' kl. 8 stang, og selvom det er enhånds, så arbejder den fremragende med 37g.!, så det med line vægte, kontra lineklasser, ja det er ikke helt nemt at finde ud af, så det er vigtigt, at få grejet testet på græs.

Mvh

P.K.                         

Til top
Nicolai Brix Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
flyfishdk

Tilmeldt:: 22 Mar 2014
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flyfishdk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 14:48
Hejsa

Tog springet og købte et Rio scandi short versitip. Det blev #7/8 som så blev skåret ned i vægt. Vi startede ved 16 gram men efter test i åen i går aftens har jeg skåret ca 1 g. Mere af.

Jeg skal lige vende mig til det, men fangede dog en lille havørred :)

Tak til Rene fra Ækvator sport som har hjulpet mig hele vejen igennem.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres