Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Større mindstemål for gedden

 Besvar Besvar
Forfatter
Glen Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Glen Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2010
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Glen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Større mindstemål for gedden
    Sendt: 09 Apr 2014 kl. 23:04
Til top
Henrik ottesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
henrik ottesen

Tilmeldt:: 20 Jan 2009
Geografisk: nykøbing f
Status: Offline
Beskeder: 74
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér henrik ottesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 09:15
Der burde være et max mål..... Tag heller tre små end en stor!
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 11:31
Det er typisk jysk madfisker tankegang, når DSF har foreslået og har fået gennemført, at  mindstemålet for gedder skal hæves fra 40 til 60 cm.

Herovre på Sjælland, hvor vi har mange store søer, og rigtig mange lystfiskere som fisker efter gedder, der har cats & release i mange år været en en udbredt praksis blandt næsten alle lystfiskere.

C&R har i øvrigt været den måde, hvormed de sjællandske lystfiskere har kompenseret for, at DTU-Aqua og DSF ikke mener, at det er nødvendigt at bruge fisketegnsmidler på at udsætte fisk i de sjællandske søer.

Og når flertallet af  de sjællandske lystfiskere konsekvent genudsætter alle de gedder som de fanger, så er det jo ret ligegyldigt om mindstemålet er 40 eller 60 cm.

Det eneste sted hvor et øget mindstemål måske kan gøre en lille smule gavn, det er i de få søer, hvor der stadig er erhvervsfiskeri, og her burde indsatsen i stedet rettes mod, at få sat en definitiv stopper for det erhversmæssige fiskeri med selvfangende redskaber.

Et større mindstemål er jo også virkningsløst overfor de polske tyv- og madfiskere, de nakker jo alt hvad de fanger uanset størrelsen, her vil det kræve en øget fiskerikontrol, og nogle meget hårde straffe, hvis man for alvor vil beskytte bestandene.

En helt anden snak er så, at det er meget mere skadeligt for bestanden, hvis man slagter en stor gedde over 60 cm, end hvis man hjemtager en lille gedde der kun er lige over 40 cm.

De store gedder gyder mange flere æg end de små, og i de fleste søer er der meget store bestande af mindre gedder, og de store gedder er nogle glubske kannibaler, som meget gerne spiser en lille gedde som morgenmad, så de gedder som har klaret sig og er blevet store, det er også dem med de bedste gener.

/Lars
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 11:42
Hjemtagning af Gedder burde hedde kun mellem 60-80cm resten freddet !
/Søder
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 12:21
Det er vist svært at lave et mindstemål for gedder, som kan tilfredsstille alle, fordi interesserne er så forskellige. Nogle fisker for at få en fisk med hjem - andre for at fange dem og sætte dem ud igen.

Én problemsrilling er dog relevant at inddrage: Hvad gør man med en gedde, der har slugt agnen? Og her taler vi ikke nødvendigvis om en agnfisk, som er blevet slugt efter at fiskeren har røget sig en en pibe tobak og spist sin madpakke, men om den gedde der snupper en wobbler, spinner, jerkbait eller anden kunstagn, og som bliver kroget i gællerne med stort blodtab til følge. Sker det ofte? Ja, helt sikkert. Jeg er ikke selv den store geddefisker, men i åen og andres steder, hvor man fanger gedder tager de ofte kunstagnen så ivrigt, at de ikke står til at redde, hvilket nu heller ikke er så dårligt, for en geddefiskefrikadelle er ret god (og katten er også vild med lidt frisk gedde).

Med det nye mindstemål kan man nemt komme i den situation, at en god madfisk på 58 cm er dødsdømt, men man vil være tvunget til at smide den ud igen, hvis man skal holde sig indenfor lovens rammer. Endnu værre kunne det blive med et størstemål. Man kunne stå med en 10 kilos gedde med blodet fossende ud af gællerne, hvorefter man ville være tvunget til at dumpe kadaveret tilbage i fiskevandet.

Fiskeri er og bliver en blodig affære, men kan man ikke leve med det som fiskeri egentligt og oprindeligt er, nemlig en måde at skaffe sig føde, er det måske bedre af lade fiskene i fred i et eller andet omfang. Rent C&R efter gedder er efter min mening hyklerisk, for mange gedder vil lide blodtabs-/genudsætningsdøden og gå til spilde udelukkende for at tilfredsstille nogle menneskers lyst til at hive dem på land.

Redigeret af Henrik L. - 10 Apr 2014 kl. 12:24


Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 12:33
Never ending storry Henrik 
Jeg fisker ikke overhovedet for madens skyld men jo jeg nyder en gang imellem at hjemtage en god fisk men ikke en gedde så derfor min holdning om C&R fiskeri
Jeg har ikke fanget mere end ca 50 gedder på det lille halve år jeg konsekvent har fisket efter dem og ja nogle af dem har været kroget dybt på kunst agn men alle er svømmet væk igen efter at være blevet nænsomt genudsat de fleste har ikke en gang været ude af deres element for at blive befriet fra krogene
/Søder
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 12:34
Halløj

De svenske fredningsregler er noget anderledes end de danske, og giver noget mere mening.
I Sverige er der ikke noget fredningstidspunkt, hvilket giver mening i den forstand at gedden jo ikke bruger sin time manager når den skal gyde, desuden er mindstemålet 45 cm og alle gedder over 75 cm skal genudsættes. Desuden er der også regler for hvor mange gedder man må hjemtage, om det er 1 eller 3 er jeg i tvivl om.
hilsner fra Peder
Til top
Jesper Vang Møller Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Woolly Bugger

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Woolly Bugger Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 13:06
Att Peder Zeuthen:
 
"I Sverige er der ikke noget fredningstidspunkt, hvilket giver mening i den forstand at gedden jo ikke bruger sin time manager når den skal gyde, desuden er mindstemålet 45 cm og alle gedder over 75 cm skal genudsættes. Desuden er der også regler for hvor mange gedder man må hjemtage, om det er 1 eller 3 er jeg i tvivl om."
 
Ovenstående passer ikke i hvert fald ikke - der er i de forskellige län forskellige bestemmelser og der er f.eks. forskel på om om vi taler Østersø eller i søer.
I Kalmar Län er der f.eks. en fredningsperiode på gedderne og du kan finde mindstemål på alt fra 40 til 55 cm.
 
Det er muligt at reglerne du refererer til er gældende i en enkelt sø, eller en forenings vande, men det er noget sludder at det skulle gælde i hele Sverige.
 
Så, hvis man påtænker at fiske i et vist område i Sverige, så finder man Länets (myndighedens) hjemmeside og checker op på reglerne - men det gør vi jo alle i forvejen som de gode fisketurister vi gerne vil være, ikke?
 
Mvh
 
Jesper
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 13:26
Citat: Peder Zeuthen

Halløj

De svenske fredningsregler er noget anderledes end de danske, og giver noget mere mening.
I Sverige er der ikke noget fredningstidspunkt, hvilket giver mening i den forstand at gedden jo ikke bruger sin time manager når den skal gyde, desuden er mindstemålet 45 cm og alle gedder over 75 cm skal genudsættes. Desuden er der også regler for hvor mange gedder man må hjemtage, om det er 1 eller 3 er jeg i tvivl om.
hilsner fra Peder

http://www.lansstyrelsen.se/blekinge/Sv/djur-och-natur/fiske/Pages/fiske_i_havet.aspx

For Østersøen er gældende: 40-75 cm og 3 styk maks hjemtaget per fisker per dag (hvilket jo stadig er en hel del!). Der må jo desværre stadig sættes garn i samme farvand.
Til top
Jesper Vang Møller Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Woolly Bugger

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Woolly Bugger Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 13:32
Jep - for Blekinge Län.
 
En spytklat længere nord på i Kalmar gælder andre regler:
 
 
Det er også Østersøen.
 
Mvh
 
Jesper
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 13:45
ok, det var så Blekinges regler jeg refererede til, så er det jo heldigt at det er der jeg fisker ;-)

Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 14:39
Citat: Henrik L.

Én problemsrilling er dog relevant at inddrage: Hvad gør man med en gedde, der har slugt agnen? Og her taler vi ikke nødvendigvis om en agnfisk, som er blevet slugt efter at fiskeren har røget sig en en pibe tobak og spist sin madpakke, men om den gedde der snupper en wobbler, spinner, jerkbait eller anden kunstagn, og som bliver kroget i gællerne med stort blodtab til følge. Sker det ofte? Ja, helt sikkert. Jeg er ikke selv den store geddefisker, men i åen og andres steder, hvor man fanger gedder tager de ofte kunstagnen så ivrigt, at de ikke står til at redde, hvilket nu heller ikke er så dårligt, for en geddefiskefrikadelle er ret god (og katten er også vild med lidt frisk gedde).


Der er næppe ret mange af de lystfiskere som seriøst dyrker C&R, som fisker med levende agn og krogsæt, blandt C&R-fiskere er det derimod udbredt praksis, at anvende enkeltkrog og klemme modhagen ind.

/Lars
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 14:40
Citat: Peder Zeuthen

Halløj

De svenske fredningsregler er noget anderledes end de danske, og giver noget mere mening.
I Sverige er der ikke noget fredningstidspunkt, hvilket giver mening i den forstand at gedden jo ikke bruger sin time manager når den skal gyde, desuden er mindstemålet 45 cm og alle gedder over 75 cm skal genudsættes. Desuden er der også regler for hvor mange gedder man må hjemtage, om det er 1 eller 3 er jeg i tvivl om.


Skal vi ikke stoppe med at sammenligne de svenske og danske fredningsregler og mindstemål, hver enste svensk lystfisker har i snit 50 gange så meget natur og fiskevand til rådighed, som en dansk lystfisker har.

/Lars
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 14:44
Har vi natur i Danmark.... er det ikke bare kulturlandskab vi har mest af?

SmileN


Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 18:55

Som det ses i ovenstående link, så er det helt rigtigt at de sjællandske lystfiskere (her repræsenteret af Hr. Niels Riis Ebbesen) klemmer "modhagerne" ind når de skånsomt fisker efter gedder Smile

Personligt tror jeg ikke der er megen forskel på de danske lystfiskere, om de er fra den ene eller anden del af landet Smile DE lystfiskere jeg kender rundt om i landet, er generelt gode til at passe på de fisk de fanger og evt. genudsætter, så jeg har bestemt ikke grundlag for at dele landet op i de "gode og de onde"  Smile

Forsat god debat

Niels Åge Skovbo

Ps. Denne Lars Jeppesen er i virkeligheden jo selv samme Niels Riis Ebbesen (billedet)  Smile






Redigeret af niels åge skovbo - 10 Apr 2014 kl. 20:46
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 21:46
Citat: LarsJep


Citat: Henrik L.

Én problemsrilling er dog relevant at inddrage: Hvad gør man med en gedde, der har slugt agnen? Og her taler vi ikke nødvendigvis om en agnfisk, som er blevet slugt efter at fiskeren har røget sig en en pibe tobak og spist sin madpakke, men om den gedde der snupper en wobbler, spinner, jerkbait eller anden kunstagn, og som bliver kroget i gællerne med stort blodtab til følge. Sker det ofte? Ja, helt sikkert. Jeg er ikke selv den store geddefisker, men i åen og andres steder, hvor man fanger gedder tager de ofte kunstagnen så ivrigt, at de ikke står til at redde, hvilket nu heller ikke er så dårligt, for en geddefiskefrikadelle er ret god (og katten er også vild med lidt frisk gedde).
Der er næppe ret mange af de lystfiskere som seriøst dyrker C&R, som fisker med levende agn og krogsæt, blandt C&R-fiskere er det derimod udbredt praksis, at anvende enkeltkrog og klemme modhagen ind./Lars


Hej

Uanset modhage eller ikke modhage på agnene er det stensikkert, at dybe krogninger i gæller eller svælg vil forekomme, selv ved brug af kunstagn. Jeg har fanget mange gedder, som er gået meget glubsk til agnen og mener simpelthen ikke, at det kan undgås at de nærmest sluger den.

Jeg tror, at der bag de fine billeder man ser i blade mv. af ihærdige geddefiskere skjuler sig en blodig sandhed, der ikke altid kommer frem på de billeder der vises. Disse fiskere kan simpelthen ikke undgå at lave dybe krogninger af store gedder med deres jerkbaits, jigs osv.og undertiden kan man ligefrem se det på film mv. Det er der egentlig heller ikke noget i vejen med, hvis gedderne kan finde en fornuftig anvendelse efter at være fanget. Gedden er en udmærket spisefisk, om end det ikke ligefrem er en jeg bevidst efterstræber med det formål, men snarere får dem som bifangst en gang imellem. Problemet består efter min mening i, at nogen vil indføre størstemål, og gøre det ulovligt at hjemtage f.eks. en dødsdømt gedde på 10 kg, men i stedet gøre det til en pligt at dumpe den i fiskevandet, hvor den vel nærmest må betragtes som forurening. Det er efter min mening spild af naturens ressourcer og faktisk en ringeagt af gedden som levende væsen. Et førhøjet mindstemål kan også give flere af disse kedelige situationer.

Prøv i øvrigt at se diverse billeder af gedder, som "amatørfotografer" indsender forskellig steder. Jævnligt ser man en stor gedde, som ifølge fangstrapporten "blev nænsomt genudsat", men omkring gællerne skummer det måske ligefrem af blodigt slim. Sådan en genudsat gedder klarer den næppe ret længe.


Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 23:00
Citat: niels åge skovbo


Som det ses i ovenstående link, så er det helt rigtigt at de sjællandske lystfiskere (her repræsenteret af Hr. Niels Riis Ebbesen) klemmer "modhagerne" ind når de skånsomt fisker efter gedder Smile

Personligt tror jeg ikke der er megen forskel på de danske lystfiskere, om de er fra den ene eller anden del af landet Smile DE lystfiskere jeg kender rundt om i landet, er generelt gode til at passe på de fisk de fanger og evt. genudsætter, så jeg har bestemt ikke grundlag for at dele landet op i de "gode og de onde"  Smile

Forsat god debat

Niels Åge Skovbo

Ps. Denne Lars Jeppesen er i virkeligheden jo selv samme Niels Riis Ebbesen (billedet)  Smile





Nu skal du altså stoppe med alle dine påstande om, at jeg skulle være en person som hedder Niels Ebbesen, jeg har har oplyst mit navn og adresse ved oprettelsen af et log-in på denne hjemmeside, og det bedes du tage til efterretning…!

/Lars
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2014 kl. 23:35
He he, man kan jo let kalde sig alt muligt.  Du er selv bestyre af Steen Ulnits hjemmeside og ved hvordan man gør , NRE.

Lars Jeppesen fra Danmark, det er jo et vidt begreb.  Men jeg synes stadig det er lidt pinligt med dig Niels Riis Ebbesen, en voksen mand der udgiver sig for en anden person Smile

Men nok om det så længe vi er mange der ved hvem Lars Jeppesen er i virkeligheden bag en "fake" profil, så fred være med det.  Lars Aagaard her fra 123.nu er jo nok glad for at der er en "Troll" som dig, der kan hidse folk op med kontroversielle synspunkter. 

Det giver trafik på siden.  Og det giver annoncer Smile Alle er glade Smile

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo 

Ps. Hvis du kigger på linket i mit indlæg og efterfølgende kigger dig i spejlet, vil du opleve en imponerende lighed Wink
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Apr 2014 kl. 00:05
Sjovt at NRE igen er på banen, nu som skabstroll

At påstå  navn og adresse er oplyst ved oprettelse af profilen på 123nu er.....

Jeg påstår, jeg kan oprette en profil her på 123nu med navnet  Anders And med adresse på Paradisæblevej 111 i Andeby og jeg at mine 3 nevøer, rip, rap og rup god kan lide at fiske.... Hvem kontrollere adressen og ægtheden af navn???

Jeg kan da i det mindste sætte et fiskebillede på en kommende profil af Anders And... men kan du sætte et foto på af Lars Jeppesen på din profil?
/J

ps. Velkommen tilbage NRE


Redigeret af Jørgen S - 11 Apr 2014 kl. 00:07
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Apr 2014 kl. 11:54
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2014 kl. 09:45
Hva' Niels Åge Skovbo, skylder du ikke at fortælle alle brugerne på dette fora, at du helt uofficielt naturligvis, er ansat at DSF som en spindoktor for forbundet, og at din arbejdsopgave er, at imødegå og bekæmpe enhver kritik af DSF her på Lystfiskerforum.

Det vil i praksis sige, at du bare er handskedukke, og at det er Verner Wom Hansen som har hånden oppe i din bagende, og at han styrer dine skriverier. Og det vil jo være meget rart, hvis alle er klar over, at du ikke udtaleder dig på egne vejene.

/Lars
Til top
Morten Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
8873 Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér 8873 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2014 kl. 10:28
jeg hader at man ikke ved hvem man skriver med hvis det er en med en relevant baggrund for emnet men det kan jo nok ikke undgås.

man burde nok tage mange frednings tider og steder op til revurdering 
jeg fisker et sted hvor jeg næsten har opgivet at finde ud af om jeg må eller ej derfor spørger jeg naturvejlederen hver gang.
der er en del udlandske fiskere i min landsdel lolland og de tager alt med hjem uanset størelse og så er der jægerne der bare vil have tømt deres sø for gedder.
for at stoppe det er der kun en vej frem bøder der kan mærkes og betales straks
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2014 kl. 13:19
Citat: LarsJep

Hva' Niels Åge Skovbo, skylder du ikke at fortælle alle brugerne på dette fora, at du helt uofficielt naturligvis, er ansat at DSF som en spindoktor for forbundet, og at din arbejdsopgave er, at imødegå og bekæmpe enhver kritik af DSF her på Lystfiskerforum.

Det vil i praksis sige, at du bare er handskedukke, og at det er Verner Wom Hansen som har hånden oppe i din bagende, og at han styrer dine skriverier. Og det vil jo være meget rart, hvis alle er klar over, at du ikke udtaleder dig på egne vejene.

/Lars

NRE alias Lars
Hvor ved du dette fra, eller er det bare dit normale udokumenterede  sludder?Clown

Hvad blev der af det manglende foto på profilen?
Dette må da kunne bruges...

Emnet er nu større mindstemål på gedder....
Jeg kunne godt ønske mig at der også var max,. mål på gedder, f. eks. 80cm, så alle gedder over 80cm skulle genudsættes.  Uanset og den er fanget af en lystfisker eller erhvervsfisker, men dette er vel kun drømme.

Ligeledes bør bøder for at tage undermålsfisk med hjem være af en sådan størrelse at det gør man bare aldrig mere. - først skal alt grejet der er brugt til fiskeriet konfiskeres, uanset om man bare har en billig bambuspind eller man er sidder i en 25fods nyindkøbt fiskemaskine, med 27 stænger. - Oven i kunne bøden godt være en månedsløn pr. fisk. Så kan de sku´ lære det.

/J

Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2014 kl. 13:59
Citat: Jørgen S

Emnet er nu større mindstemål på gedder....
Jeg kunne godt ønske mig at der også var max,. mål på gedder, f. eks. 80cm, så alle gedder over 80cm skulle genudsættes.  Uanset og den er fanget af en lystfisker eller erhvervsfisker, men dette er vel kun drømme.

Ligeledes bør bøder for at tage undermålsfisk med hjem være af en sådan størrelse at det gør man bare aldrig mere. - først skal alt grejet der er brugt til fiskeriet konfiskeres, uanset om man bare har en billig bambuspind eller man er sidder i en 25fods nyindkøbt fiskemaskine, med 27 stænger. - Oven i kunne bøden godt være en månedsløn pr. fisk. Så kan de sku´ lære det.

/J


Vi er så enige som man kan blive lige der Jørgen Thumbs Up
/Søder
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2014 kl. 14:40
Hmm.. ja uanset hvad, er der i det mindste en begrundelse bag geddemålenes ændringer. Hvor godt det så vil være, kan kun fremtiden vise. Indtil man har et konkret resultat af ændringer - har man kun spekulationer (nogle selvf. bedre end andre). En ting man kan være sikker på er, at jo flere gedder der bliver hjemtaget - uanset størrelse - vil det decimere bestanden..

Selv har jeg fanget mange gedder, men har da sat langt de fleste pænt ud igen. Uanset hvor eller hvor dybt de har været krogede, har jeg endnu til gode, at se en død gedde flyde rundt - selv i de mindre mergelgrave der har begrænset dem (også tjecket flere dage fremover). Så min erfaring/konklusion er, at gedden er en af (om ikke den) mest hårdføre af vores fisk mht. krogninger. Men måske har andre dårligere erfaringer med dette?.

Med hensyn til geddens værdi som mad. Der findes ikke bedre fiskefars end 1/3 del gedde, 1/3 anden fed fisk, 1/3 svinefars + selvf. div. krydderier. Mager fisk kan bruges, men så skal svinekødet være ret fedt i stedet, ellers vil geddens tørre kød, give en mere tør, og kedelig delle. Den fede fisk er at foretrække rent sundhedsmæssigt, da fiskefedt/olie (umættede fedtsyrer) skulle være sundere og at foretrække frem for animalsk svinefedt.

#Niels Åge Big smile

Mht. Lars Jeppesen V/S Niels Riis Ebbesen kan man aldrig være 100% sikker. Det kunne jo tænkes at en Niels Riis Ebbesen klon var undsluppet et hemmeligt laboratorium. At sætte % satser på, om dette skulle være tilfældet ville nok kræve en mega lang omgang 0`er, og hvad årsagen til en sådan klon måtte være, er godt nok svær at regne ud. Måske er vi alle midt i en test, der skal vise hvor meget vi kan holde ud, før sitet bryder sammen Ouch

Klonernes angreb!. Er der ikke lavet en film med den titel?
Mvh. - Kim
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2014 kl. 21:41
Ha ha, Niels Riis Ebbesen (alias Lars Jeppesen),

Du kan bande på at jeg ikke er ansat af DSF . Jeg har mit eget firma og arbejder godt og vel fuldtids med det. Når jeg forsvarer tiltag fra DSF, så er det fordi det giver mening for mig, de tiltag DSF også tager og som jeg ikke bryder mig om, dem forsvarer jeg ikke Smile

Jeg har tidliger været fmd. for et par foreninger under DSF og arbejder frivilgt med miljøarbejde. Bl.a i et Vandråd, hvor jeg forsøger at gøre det godt for vores vandløb og fiskene.

Jeg kender DSF rigtig godt og også de fleste medlemmer af bestyrelsen, lige som jeg også har skrevet artikler til Sportsfiskeren og derfor også har et godt forhold til forbundskontoret i Vingsted. Alt dette ved mange mennensker og jeg har på intet tidspunkt undladt at fortælle om hvem jeg er. Har også billede på min profil, jeg er let at google osv. Så ifh. til dig, så er jeg et ærligt menneske der fægter med åben kåre Smile

Du er webmaster for Steen Ulnits´ hjemmeside. Enhver der læser om ham ved hvad han synes om DSF. Man kan roligt sige, at han benytter enhver mulighed for at tale dårligt om DSF. Det er der heller ingen der har noget imod for han gør det ærligt og ok og uden at "gemme sig" som du gør.

At du også er en arv modstander af DSF og benytter enhver mulighed i div. tråde til at spore debatten ind på, at det er DSF der er de dumme, at det er jyder mod sjællænder osv. det er der også mange der har set. Fair nok at du har en holdning, men ikke fair at du gemmer dig bag en fake profil. Især ikke når du skriver meget lidt kønt om formanden for DSF.

Disse udtalelser og den barnlige og krænkende ordforråd, er bare ikke i orden Niels Riis Ebbesen, og jeg synes faktisk det er uklædeligt for en voksen mand, at benytte sig af en sådan måde at debatere på. Dit ordforråd er på et niveau som du kun benytter dig af, fordi du ikke viser dit sande ansigt. 

Jeg synes det er på tide, at du lægger "Lars Jeppesen" i graven og så begynder at skrive under dit eget navn, så vil jeg og mange andre kunne tage dine indlæg 0,0000001 % mere alvorlig Smile

Forsat god aften

Niels Åge Skovbo
Århus





Redigeret af niels åge skovbo - 13 Apr 2014 kl. 21:49
Til top
michael ditlev hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
hansenvr6 Avatar

Tilmeldt:: 25 Dec 2011
Geografisk: 8410 rønde
Status: Offline
Beskeder: 66
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hansenvr6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2014 kl. 08:15
det er ulovligt at udgive sig for at være en anden person end man er.. gider ikke blande mig yderligere men, var det ikke sådan noget man gjorde i folkeskolen.. DA MAN VAR BARN.. slet nu den profil hvis det ikke er dit rigtige navn, eller opret et alias istedet for et rigtig navn.. der er jo ikke nogen der siger du skal hedde niels riis ebbesen på forumet her. 
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2014 kl. 09:30
Måske blev trollen NRE bedt om at forlade dette for forumClap, da mængden og indholde af NRE udokumenterede sludder oversteg sund fornuftClown
Nøjagtig samme  udokumenterede  sludder fra skabstrollen Lars Jeppesen. 
Jeg håber da ikke at man har klonet NRE, flere af slagsen er da næsten ikke til at holde ud. 

/J
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2014 kl. 09:52
He he, Niels Riis Ebbesen, NRE blev faktisk smidt ud af dette forum på et tidspunkt, da der kom til at køre en tråd udelukkende om ham.  Men jeg kan se at han er kommet retur igen, men bruger ikke forum, nu hvor han har opfundet et andet navn, nemlig Lars Jeppesen fra Danmark 😊

Rent faktisk synes jeg, at det er helt ok at man går lidt til "stålet" når man argumenterer, jeg synes også det er godt for debatten, at der er nogle med nogle ekstreme holdninger, det kan give en god og indholdsrig debat. Det er bare ikke okay, at man er meget perfid og så samtidigt ikke vil stå ved sit navn og ophav, for på den måde er det risiko frit at komme med sluder og vrøvl, ukvemsord, barnlige kommentarer udokumenterede postulater osv. Det kan man ikke så godt hvis man viser sit sande jeg 😊

Jeg håber NRE kommer retur igen og så lægger denne "Lars Jeppesen" i graven 😊

Forsat god debat
Niels Åg Skovbo

Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2014 kl. 17:16
Citat: Jørgen S

Hvor ved du dette fra, eller er det bare dit normale udokumenterede  sludder?Clown


Der er såmænd et par venlige DSF-medlemmer, som tilsyneladende er svært utilfredse med tingenes tilstand, som har sendt mig et par personlige beskeder, hvor de bl.a. har oplyst om Niels Åge's rolle som spindoktor for DSF på dette fora, og at han ligefrem har opfordret DSF-medlemmer til at deltage i en koordineret klagestorm, med det formål at få webmaster til at smide mig ud af dette fora.

De venlige DSF-medlemmer har også fortalt mig, at der er mange ældre lystfiskere som ikke er glade for det store jyske lakse-cirkus, da det har gjort alting meget dyrere, og har forringet deres muligheder for at fiske efter havørreder.

Men det er ikke velset med intern kritik af DSF i de jyske klubber, og derfor synes de venlige DSF-medlemmer, at det er helt fint, at der er andre som tør skrive noget relevant og kritisk om DSF.

Og mine oplysninger om at Niels Åge Skovbo noget specielle rolle på dette fora, er i hvert fald lige så veldokumenterede som hans påstande om, at jeg ikke er Lars jeppesen.

/Lars
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2014 kl. 17:30
NRE....
Mindstemål på gedder..... er tråden emne.



/J


Redigeret af Jørgen S - 14 Apr 2014 kl. 17:32
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2014 kl. 17:45
NRE, (Lars Jeppesen) he he,
Løjelige "venner" du har dig der siden de ikke selv tør fremføre deres synespunkter Smilemen på den anden side så tør du jo heller ikke selvSmile

Synes stadig væk det er lidt tragikomisk at en voksen mand som dig, leger kis pus gemmeleg her på fora, forklædt som en anden identitet Smile

Jo mere det fortsætter des mere pinlig bliver du altså 😊

Om ikke andet kan vi jo bidrage med lidt morskab her under påsken, og herligt nok med det 😊

Forsat god dag Wink
Til top
Simon Lundorff Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lunneren

Tilmeldt:: 03 Jun 2004
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lunneren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2014 kl. 18:53
Citat: LarsJep

Citat: Jørgen S

Hvor ved du dette fra, eller er det bare dit normale udokumenterede  sludder?Clown


Der er såmænd et par venlige DSF-medlemmer, som tilsyneladende er svært utilfredse med tingenes tilstand, som har sendt mig et par personlige beskeder, hvor de bl.a. har oplyst om Niels Åge's rolle som spindoktor for DSF på dette fora, og at han ligefrem har opfordret DSF-medlemmer til at deltage i en koordineret klagestorm, med det formål at få webmaster til at smide mig ud af dette fora.

De venlige DSF-medlemmer har også fortalt mig, at der er mange ældre lystfiskere som ikke er glade for det store jyske lakse-cirkus, da det har gjort alting meget dyrere, og har forringet deres muligheder for at fiske efter havørreder.

Men det er ikke velset med intern kritik af DSF i de jyske klubber, og derfor synes de venlige DSF-medlemmer, at det er helt fint, at der er andre som tør skrive noget relevant og kritisk om DSF.

Og mine oplysninger om at Niels Åge Skovbo noget specielle rolle på dette fora, er i hvert fald lige så veldokumenterede som hans påstande om, at jeg ikke er Lars jeppesen.

/Lars

Hvis du føler dig krænket over påstandende omkring din identitet, så gør dog noget for at modbevise det. Din vedvarende kværulering er trættende, og ligegyldig, når du, med stor sandsynlighed, udgiver dig for at være en anden. Voksne mand, kom nu igang!

Jeg har lige googlet Lars Jeppesen, Er du;

a) Tidl. håndboldspiller Lars Krogh Jeppesen?
b) Tømrermester Lars Jeppesen fra Middelfart?
c) Lars Jeppesen, ejer af Jeppesen Is, I/S?
d) Lars Jeppesen, Brøndbyfan og bosat i Nykøbing Falster

og den sidste joker er;

e) Lars K. Jeppesen, tidl. salgskonsulent i DSF og tidl. formand i Horsens og Omegns Sportsfiskerforening? Wink
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2014 kl. 21:53
Citat: Jørgen S

NRE....
Mindstemål på gedder..... er tråden emne.


Så vidt jeg kan se, så er det Niels Åge Skovbo som starter med at køre denne tråd af sporet med et off-topic indlæg, og du har også deltaget med off-topic snik-snak.

Men du og Niels Åge er jo begge nogle undermålere som skal genudsættes, så i får en chance til.

/Lars
Til top
Simon Lundorff Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lunneren

Tilmeldt:: 03 Jun 2004
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lunneren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2014 kl. 22:32
Clap

Redigeret af Lunneren - 14 Apr 2014 kl. 22:35
Til top
Kim Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kim rødekro

Tilmeldt:: 25 Mar 2014
Geografisk: Rødekro
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kim rødekro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2014 kl. 23:01
Lars
Jeg kan godt bevidne, at Niels Åge ikke er ansat af forbundet, ligesom jeg er helt sikker på, at han heller ikke er sat til at sørge for at du bliver smidt ud af dette forum. Jeg er i øvrigt heller ikke ansat hos DSF, hvis nogen skulle være i tvivl.
Når dette er sagt forstår jeg godt at nogen sammenligner dig med NRE, for dit ordvalg er meget samstemmende med hans, den gang han var på.
Du kommer også med en masse påstande, som du ikke kan dokumentere, nøjagtig lige som NRE gjorde. Hvis man modbeviste hans påstande, kom der bare nogle nye, ligeså udokumenterede argumenter, lidt din stil også, hvis jeg skal være ærlig.
Både Niels Åge og mig er enige i mange af de ting DSF foretager sig, ligesom vi også begge mener, at et stærkt forbund der taler ALLE lystfiskeres sag i Danmark er en nødvendighed, derfor støtter vi forbundet. Jeg er absolut ikke tilfreds med alt hvad der sker i DSF, men jeg gør noget ved det, ved at være medlem af forbundet og lade min mening komme til kende ved forskellige møder mm. Man kan spørge enhver, der har været med på kongressen de sidste par gange - jeg kommer med de ting jeg er utilfreds med der.
Til Niels Åge - jeg håber det er i orden, at jeg trak dig med ind i dette svar, hvis du ikke er enig med mig, omkring det jeg har skrevet om dig, må du undskylde og tilbagevise mine påstande.
Kim Andersen - Rødekro
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2014 kl. 19:42
Hmmm... Hvis du Niels Åge skulle være ansat til medlemsoptimerende/hjerneforvrængende indlæg (undskyld Niels Åge hehe),  må jeg indrømme, at du med DSF`s tidligere indlæg åbenbart har hænder oppe et vist mørkt sted - absolut efter omstændighederne formulerer dig ret godt Big smile

OOOOG: Uanset man skulle være ansat af en anden interesent, har man jo kun den stemme man selv lægger ind via sine indlæg!. Og da vi lever i et demokratisk land med èn stemme pr. person (stemmegyldig), kan det ikke på denne måde ødelægges via net"propaganda" - eller ej!!!!!. (Hvilket jeg forøvrigt langt fra kan se i Niels`S indlæg!!

Mvh. - Kim
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2014 kl. 20:20
Citat: niels åge skovbo


Som det ses i ovenstående link, så er det helt rigtigt at de sjællandske lystfiskere (her repræsenteret af Hr. Niels Riis Ebbesen) klemmer "modhagerne" ind når de skånsomt fisker efter gedder Smile

Personligt tror jeg ikke der er megen forskel på de danske lystfiskere, om de er fra den ene eller anden del af landet Smile DE lystfiskere jeg kender rundt om i landet, er generelt gode til at passe på de fisk de fanger og evt. genudsætter, så jeg har bestemt ikke grundlag for at dele landet op i de "gode og de onde"  Smile

Forsat god debat

Niels Åge Skovbo

Ps. Denne Lars Jeppesen er i virkeligheden jo selv samme Niels Riis Ebbesen (billedet)  Smile





LOLLOL Ja den med NRE er luret for længst LOL. Jeg ville nok også selv have taget navneforandring LOL. Fedt fangstbillede af mister dobbeltmoral......"I did not have any kind off sexual relations to that woman....Monica Lewinsky".....hold kæft hvor er du til grin N.R.E LOL
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres