Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

På fyn sker der noget

 Besvar Besvar
Forfatter
christian svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fisher

Tilmeldt:: 11 Dec 2006
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fisher Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: På fyn sker der noget
    Sendt: 15 Apr 2014 kl. 18:07
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2014/04/15/151440.htm
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2014 kl. 18:40
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2014 kl. 18:46
Bemærkede lige en tekst under indslaget!

Udsætning af fisk på tyvende år i træk, og det er stadigvæk ikke nok til at opretholde en bestand som skal klare sig selv.

Vil det overhovedet kunne lade sig gøre at komme i mål, når man tænker på det generelle fiskepres som vi oplever i dag.
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2014 kl. 19:05
Nu er der da i det mindste afsat 40 mill. til lysfiskeriet, kan vi fortsætte vores brokkeri ?
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2014 kl. 20:22
Hans-Jørn:

Jeg synes dit indlæg er værdifuldt.... og burde starte en ny debat

Vi har i nogen tid haft en dagsorden, i sportsfisker-verden der handler om: det sunde, naturlige og selvreproduktion...

Men sagen er ...som du skriver... fiskepresset sætter måske en grænse for dette ?

Altså kan vi gotere at sportsfiskeren og garnfiskere fortsat fisker løs på bestande af ørred der skal lever i vores vandløb/trækker ud i havet ?

Jeg mener.. Ja måske enkelte steder - men nej til mange andre steder -

Så hvad så ? - Hvad skal der ske ?

Jeg tror vi må have en ny debat..en debat der bevæger sig i en anden retning.. eller måske mere præcist i flere retninger.

Måske væk fra det naturlige...eller utopien om selvreproducerende ørred bestande, over helle Danmark ... Hvem ved...det unaturlige eller det regulerede... er overalt hvor jeg bevæger mig i disse dage (jeg bor i Nordsjælland)

Danmark er et yderst reguleret landskab - det ved de fleste... Derfor vil der være felter eller områder, der er mere reguleret eller U-naturlige end andre

Dette er en kendsgerning

Men det er ikke noget der fylder debatten om ørred og i særdeleshed havørred-debatten ....nok...mener denne borger

Inden jeg kommer for langt...vil jeg stoppe her og håbe - at der hver gang der er en mulighed...vil være andre, der træder til og ytre sig om sportsfiskeri anno 2013 -

Venligst Jesper


Redigeret af fishmadman - 15 Apr 2014 kl. 20:24
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2014 kl. 20:47
Rekreativt fiskeri giver penge i kassen, på mange områder.
Fisk at fange, give flere fiskere. Flere penge, og større fiskepres.
Forståeligt nok.
Så må der flere fisk til. Hvordan får vi dem?
Flere udsætninger, eller/og, bedre gyde- og opvækstmuligheder?

Der er alt for mange faktorer som forstyrrer fiskene i deres gydemuligheder og opvækst, som er decideret destruktive. Om det er undslupne regnbueørreder, eller kommunale områder som beslutter en opgravning/udretning af en å, oversvømmede gylletanke med fiskedød til følge, sprøjtegifte fordi landmanden absolut SKAL have de sidste 30 cm mark under sig, eller stadigt ulovligt garnfiskeri (og ikke tilstrækkeligt/højt straffet/fanget) etc etc.

Jeg siger ikke at fiskene, uanset art, kan klare sig selv, i det omfang vi lystfiskere ønsker/kræver.

Men, en generel holdningsændring skal der til, før det virkelig batter.

For mit eget vedkommende tænker jeg kun i havørreder, jeg fisker ikke efter andre arter (udover hornfisk og multer, makreller). Jeg er selv meget reguleret i mit fiskeri. Jeg fisker ikke i åen, hverken opgang eller nedgang. I mit efterårsfiskeri sætter jeg stort set alle ørreder ud igen, som jeg kan se er på vej til åen. Med meget få undtagelser tager jeg en opgænger med hjem til gryden. Jeg vil enten have noget at spise, eller præsentere en trofæ-fisk.
Sidste år, i efteråret, tog jeg én (1) opgangsørred med hjem. Og satte resten ud, så jeg på denne måde kunne retfærdiggøre drabet af en gydemoden dame på 75 cm.

Jeg måler aldrig mine fisk, jeg fanger. Først, når den er på land og slået ihjel, tager jeg målebånd frem. For jeg slår ikke en fisk ihjel, så snart den er over 40 cm. De, jeg hjemtager, er oftest mindst 50 cm. En sjælden gang er den mindre, men så er det fordi jeg ikke har en fisk i fryseren.

Jeg er ikke den frelsende engel med de rigtige svar, men jeg gør mit til at bevare den bestand som jeg kan fiske efter, resten af mit liv, og den bestand som jeg ønsker at jer med børn og børnebørn kan lære, hvordan man fisker efter. Og samtidig indgyde respekt for naturen gennem denne lærdom.

Måske er de udsætninger på Fyn ikke nok, som det skrives. Men, hvordan ville fiske-verdenen se ud, hvis de IKKE var der?

Havørreder (og andre arter) er ikke dinosaurerer, men jeg kan alligevel ikke lade være med at citere John Hammond, og hans flotte replik fra filmen Jurassic Park. Især den sidste linie, synes jeg er ret sigende:

"It is absolutely imperative that we work with the Costa Rican Department of Biological Preserves to establish a set of rules for the preservation and isolation of that island. These creatures require our absence to survive, not our help. And if we could only step aside and trust in nature, life will find a way.

citat slut.

Og nu vil jeg pakke mit grej og tøj, og gøre klar til en jagt ved kysten i morgen. Om jeg fanger noget eller ej, er ligegyldigt. For, jeg får en dejlig morgen.

Redigeret af Jan Johansen - 15 Apr 2014 kl. 21:24
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2014 kl. 21:56
Citat: Fluefisker

Bemærkede lige en tekst under indslaget!

Udsætning af fisk på tyvende år i træk, og det er stadigvæk ikke nok til at opretholde en bestand som skal klare sig selv.

Vil det overhovedet kunne lade sig gøre at komme i mål, når man tænker på det generelle fiskepres som vi oplever i dag.
 
Måske man skulle starte med at forstå, hvad det egentlig er der foregår på filmklippet ? Det er en del af den årlige smoltudsætning på samlet 365.000. smolt, en uændret mængde, som ikke direkte har sammenhæng med en ellers reduceret udsætning af yngel, som bliver foretaget på baggrund af div. bestandsanalyser !
Med andre ord, de Fynske vandløb har det særdeles godt (læs bestanden !), mundingsudsætning af smolt er primært tiltænkt kystfiskeriet/ fisketurismen, og derfor som tidligere nævnt en uændret størrelse !
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2014 kl. 22:13
Citat: DNA7

Citat: Fluefisker

Bemærkede lige en tekst under indslaget! Udsætning af fisk på tyvende år i træk, og det er stadigvæk ikke nok til at opretholde en bestand som skal klare sig selv. Vil det overhovedet kunne lade sig gøre at komme i mål, når man tænker på det generelle fiskepres som vi oplever i dag.




 

Måske man skulle starte med at forstå, hvad det egentlig er der foregår på filmklippet ? Det er en del af den årlige smoltudsætning på samlet 365.000. smolt, en uændret mængde, som ikke direkte har sammenhæng med en ellers reduceret udsætning af yngel, som bliver foretaget på baggrund af div. bestandsanalyser !

Med andre ord, de Fynske vandløb har det særdeles godt (læs bestanden !), mundingsudsætning af smolt er primært tiltænkt kystfiskeriet/ fisketurismen, og derfor som tidligere nævnt en uændret størrelse !


Forstår så ganske uden mærket hvad det er der forgår Men som du sikkert også godt ved, så er det vel omkring de 10 % som vil overleve, resten går til af mange årsager. Så de 36.500 fisk som overlever kan altså ikke bære det fiskepres der bliver udøvet i dag.

Hvis der skal være nogen mulighed for at fisken skal kunne bære det fiskepres som vi ser i dag, skal der altså mange flere fisk til.
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2014 kl. 22:45
Citat: Fluefisker

Citat: DNA7

Citat: Fluefisker

Bemærkede lige en tekst under indslaget! Udsætning af fisk på tyvende år i træk, og det er stadigvæk ikke nok til at opretholde en bestand som skal klare sig selv. Vil det overhovedet kunne lade sig gøre at komme i mål, når man tænker på det generelle fiskepres som vi oplever i dag.




 

Måske man skulle starte med at forstå, hvad det egentlig er der foregår på filmklippet ? Det er en del af den årlige smoltudsætning på samlet 365.000. smolt, en uændret mængde, som ikke direkte har sammenhæng med en ellers reduceret udsætning af yngel, som bliver foretaget på baggrund af div. bestandsanalyser !

Med andre ord, de Fynske vandløb har det særdeles godt (læs bestanden !), mundingsudsætning af smolt er primært tiltænkt kystfiskeriet/ fisketurismen, og derfor som tidligere nævnt en uændret størrelse !


Forstår så ganske uden mærket hvad det er der forgår Men som du sikkert også godt ved, så er det vel omkring de 10 % som vil overleve, resten går til af mange årsager. Så de 36.500 fisk som overlever kan altså ikke bære det fiskepres der bliver udøvet i dag.

Hvis der skal være nogen mulighed for at fisken skal kunne bære det fiskepres som vi ser i dag, skal der altså mange flere fisk til.
 
På baggrund af tidligere undersøgelser vurderer man, at tallet er ca. det dobbelte, altså tæt på 20 %. Herudover giver det ikke meget mening, at debattere med udgangspunkt i folks mavefornemmelser, det er bare med til at afspore debatten ! Wink
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2014 kl. 22:53
Citat: DNA7


Citat: Fluefisker

Citat: DNA7

Citat: Fluefisker

Bemærkede lige en tekst under indslaget! Udsætning af fisk på tyvende år i træk, og det er stadigvæk ikke nok til at opretholde en bestand som skal klare sig selv. Vil det overhovedet kunne lade sig gøre at komme i mål, når man tænker på det generelle fiskepres som vi oplever i dag.




 

Måske man skulle starte med at forstå, hvad det egentlig er der foregår på filmklippet ? Det er en del af den årlige smoltudsætning på samlet 365.000. smolt, en uændret mængde, som ikke direkte har sammenhæng med en ellers reduceret udsætning af yngel, som bliver foretaget på baggrund af div. bestandsanalyser !

Med andre ord, de Fynske vandløb har det særdeles godt (læs bestanden !), mundingsudsætning af smolt er primært tiltænkt kystfiskeriet/ fisketurismen, og derfor som tidligere nævnt en uændret størrelse !


Forstår så ganske uden mærket hvad det er der forgår Men som du sikkert også godt ved, så er det vel omkring de 10 % som vil overleve, resten går til af mange årsager. Så de 36.500 fisk som overlever kan altså ikke bære det fiskepres der bliver udøvet i dag.

Hvis der skal være nogen mulighed for at fisken skal kunne bære det fiskepres som vi ser i dag, skal der altså mange flere fisk til.

 
På baggrund af tidligere undersøgelser vurderer man, at tallet er ca. det dobbelte, altså tæt på 20 %. Herudover giver det ikke meget mening, at debattere med udgangspunkt i folks mavefornemmelser, det er bare med til at afspore debatten ! Wink


Mavefornemmelse eller ej, De udsætninger vi laver i dag kan IKKE klare det fiskepres der bliver udøvet i dag.
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2014 kl. 23:16

[/QUOTE]

Mavefornemmelse eller ej, De udsætninger vi laver i dag kan IKKE klare det fiskepres der bliver udøvet i dag.[/QUOTE]
 
Igen, en udokumenteret påstand, som ikke holder stik i det Fynske !! Wink
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2014 kl. 08:56
Det er da herligt at se, at de ovre på Fyn godt kan og må lave de kystudsætninger, som DTU-Aqua og DSF er enige om, at det ikke er biologisk forsvarligt at lave her ovre langs med de Sjællands kyster.

Og det er da også sigende, at det er de løbende kystudsætninger, som hen over 20 år har skabt og fastholder det fynske havørred eldorado.

Men sandheden er jo også, at der langs med de fynske og sjællandske kyster er så mange lystfiskere, at deres fiskepres aldrig nogensinde vil kunne honoreres med vilde fisk fra vandløbene.

Derfor må et ufravigeligt krav være, at der sker en omlægning af fiskeplejen, så de ca. 43% af fisketegnsmidlerne som bliver indbetalt af de sjællandske lystfiskere går tilbage til udsætninger her på Sjælland.

Som det er lige nu, så indbetaler de ca 65.000 sjællandske fisketegnskøbere hvert år ca. 11,7 millioner kroner, og der er i mange år kun blevet udsat fisk for under EN million kroner om året her på Sjælland.

Og de 10 millioner som de sjællandske lystfisker hvert år i mange år er blevet snydt for, de er blevet brugt til at drive det store jyske lakse-cirkus, som årligt koster 10-15 millioner at holde kørende.

Derfor må sjællændernes krav være, at jyderne selv skal betale for deres lakse-put&take fiskeri, og at de indbetalte fisketegnsmidler skal gå tilbage til fiskepleje og udsætninger i landsdele, hvor køberne af fisketegnet bor.

/Lars
Til top
Ole Sohus Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sohus

Tilmeldt:: 13 Dec 2007
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sohus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2014 kl. 09:05
så skal tråden ødelægges igen, var du ikke udelukket Lars?
Ta ud og fisk ,men ikke på fyn.
Ole
Til top
Kim Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kim rødekro

Tilmeldt:: 25 Mar 2014
Geografisk: Rødekro
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kim rødekro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2014 kl. 12:43
igen udokumenterede påstande

Jeg ved ikke hvor du får dine tal fra, men ifølge mine tal (fundet på nettet) har Sjælland, ikke siden 2008, mønstret mere 55.605 lystfiskere der har betalt for 12 måneder, og det var i 2008. Det må da vist siges at være et stykke fra de 65.000 du skriver om. I 2012 var der i øvrigt kun 51.892 personer der løste helårs lovpligtig fisketegn, endnu længere fra de 65.000.

Oh sh*t, jeg havde helt glemt, at det nok er blodsbrødrene DTU Aqua og DSF der har forfalsket tallene, det må du sku undskylde.

Jeg mener at huske, at jeg gav NRE et tilbud, og det samme vil jeg da gerne give dig. Hvis du skal have nogen ting dokumenteret, og ikke selv kan finde ud af det, skal jeg da gerne hjælpe dig. Hellere det end at skulle bruge tid på at læse at det sh*t du kommer med en gang i mellem.

I øvrigt mener jeg at Sjælland skal have alle de penge til vandløbspleje, som de kan bruge. Med alle de mundingsudsætninger der er på Sjælland kunne jeg forestille mig, at der mangler rigtig meget vandløbspleje oppe i åerne.
God fornøjelse med arbejdet til alle dem der er ud og knokle for en bedre fiskebestand - håber det bærer frugt.
Til resten af Jer der bare sidder foran PCeren og vrøvler - kom nu og kom igang med arbejdet, I skal sku ikke bare sidde og vente på at kunne høste frugten af andres arbejde.
Kim Andersen - Rødekro
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres