Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

9'6" fluestænger.

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: 9'6" fluestænger.
    Sendt: 18 Apr 2014 kl. 09:09
Hej.

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening/erfaringer om 9'6" fluestænger på kysten. Jeg synes ofte man støder på disse længder når man kommer op i #7 stænger. Har de nogen fordele ifht 9'? Bedre til de store fluer?
Hilsen Kim.
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2014 kl. 09:19

Jeg bruger en One #7 9'6"

Jeg er glad for længden, da den giver mig lidt mere frihed,
når jeg f.eks. Vader lidt dybt, er ikke så høj, så her hjælper det.
Samme gør sig gældene i flyderingen og ikke mindst, når jeg
fisker i Gudenåen senere på sæsonen mht. Vegatation.

Synes os at den håndtere store fluer rigtig godt,
store børsteorme, fiskeimitationer osv.

Men ingen tvivl om at du kan gøre det samme på en ren 9".

Tror ligeså meget det er temperament :)

FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2014 kl. 10:44
Jeg går med en One #6 9`6" og købte den oprindeligt for at bruge den i pontonbåden, men det er blevet min foretrukne på kysten også. Jeg går steder hvor bagkastet bliver udfordret af stenrev og stejl kystlinje. Her hjælper den ekstra længde, om den er bedre til store fluer. Der tror jeg ikke der er den store forskel. Om den er nemmere at kaste med og få længde på kastet. Det bilder jeg mig ind, men det er der sikkert lige så mange meninger om som der er fiskere
Til top
Dansenegeren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmuslaustsen Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 462
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmuslaustsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2014 kl. 10:49
Tja jeg kaster ikke længere om jeg bruger 8,9 eller 10, tror det er virkelig begrænset hvad man opnår i længere kast med en 18 cm længere stang, med mindre du er en virkelig god kaster!
Men der er jo lige så mange meninger som fiskere:-)
Tjek
www.bombayfly.dk
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2014 kl. 11:09
Hej Kim.

Jeg hører til dem, som altid i mit stang arsenal har lange stænger også, i de små klasser.

Jeg bruger ikke de længere stænger for at kaste længere, men for at have den mulighed, at kun fiske mere praktisk, og for af at mine bagkast virker bedre, især når der vades dybt på kysten og i åens høje vegetationer.

Det eneste minus, jeg mener der er ved lange stænger, er vinden, da der i perioder kan være mere effekt i en 9', vis der er gang i vinden.

Nogen synes så, at lange stænger, gør det vanskeligt at få fisken i kejsen, især ved vadning på kysten, men da jeg har store net, så er det ikke et problemWink

Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 18 Apr 2014 kl. 11:11
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2014 kl. 15:44
Tak for de foreløbige svar

Jeg vader normalt ikke så dybt, men det kunne da være at en 9'6" kunne hjælpe lidt så man er en smule højere fra vandet? Hmm.....
Jeg har kun en enkelt dårlig erfaring med længere stang end 9' og det var en 10' #8, så jeg har holdt mig lidt på afstand af længere stænger.
Jeg er ikke det store muskelbundt, så mit håndled er ikke så glad for alt for meget arbejde.
Hilsen Kim.
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2014 kl. 15:54
Jeg kan tilføje, at jeg gik med en Helios #6 9`, da jeg fik nyt ynglings legetøj og for mig er der ingen forskel mellem de stænger, med hensyn til at gå med den en dag på kysten og jeg har samme problem, du ved, med spagetti arme.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2014 kl. 16:05
Utroligt hvad ca 15 cm kan gøre af forskel! Wink
Mvh
Henning
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2014 kl. 20:25
Det siger min kæreste også hele tiden ;)
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2014 kl. 10:46
hej kim
som per karlsen skriver så får du især glæde af en længere "stang" hvis du har problemer med bagkastet, jeg tror generelt at nyere fluefiskere har mere glæde af en længere, så kan man altid skifte når man bliver lidt mere habil kaster.
jeg er selv enrutineret fluefisker, og har som per også stænger i flere størrelser, men skulle jeg vælge en ud som jeg kun måtte bruge, ville jeg nok vælge min vision gt four seatrout #8 på 9,6
den har en fantastisk aktion samentidig med at jeg kan vade dybt med den, minusen er så at de små fisk giver ikke så god en fight
men man kan diskutere herfra og til jul og aldrig blive ening, for det er op til ens egen smag niveau pengepung temperement osv hvad der passer bedst
 
mvh
kent
Til top
Thomas Worsøe Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thomas Worsøe Avatar

Tilmeldt:: 17 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Worsøe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2014 kl. 13:54
Typisk forskel som jeg har mærket det, en 9er og en 96 af samme mærke.
9eren er mere stiv mindre tilgivende men styrer bedre gennem vind, mere kontant, kan alt hvis ikke der dømmes fejl 40.
9,6eren er blødere nemmere mere behagelig Smile men er sværere at tumle i hård vind også i bagkastet.

knæk og bræk

Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2014 kl. 14:14
Jeg har fisket i mange år med en 9,6 fods stang på kysten. Den gjorde arbejdet godt og grundigt.
I dag bruger jeg kun 9' stænger. Ikke fordi, de er bedre, men fordi de er mere tilgængelige udfra hvad jeg selv monterer, til den pris jeg finder diverse klinger.
Jeg har siden kastet meget med 9,6 fods stænger, for at prøve mine venners stænger, og de kaster i min hånd lige så godt som mine 9'fods.

Om en stang til kysten er 9 eller 9,6 fod gør i min overbevisning ingen forskel. Og, hvis der er så mange som er fortalere for kortere stænger til kysten, så kan jeg undres over at jeg ikke møder flere fluefiskere med 7-8 fods fluestænger?!.

Jeg tror på at den største forskel på de 15 cm, er vores egne øverste 15 cm.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2014 kl. 19:32
Må vist bare prøve så mange stænger som muligt. Men kunne godt forestille mig at vinden ville tage mere fat i en længere stang. Nogle gange når det blæser kraftigt kan Jeg knap nok holde en nogenlunde lige tracking med min 9'.
Hilsen Kim.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres