Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hornfisk rapport

 Besvar Besvar
Forfatter
Andreas Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hr. Larsen

Tilmeldt:: 26 Nov 2013
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hr. Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hornfisk rapport
    Sendt: 22 Apr 2014 kl. 23:09
Hej Fellow'fishermen! 
Jeg tænkte på, om der var nogen herinde, der kunne fortælle mig, hvad situationen med Hornfiskene er lige pt. Er de kommet til Danmark, hvordan ligger landet? Nuke
Til top
Henrik Petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
hp020359 Avatar

Tilmeldt:: 24 Aug 2003
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 55
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hp020359 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2014 kl. 06:17
Hej Andreas.

Hvis du kigger på fangster.dk vil du se at de så småt er dukket op de fleste steder.

Mvh.
Henrik
Til top
Bruno Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Fjord Fiskeren Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2011
Geografisk: Mariager Fjord
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fjord Fiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2014 kl. 07:34
Hej Andreas
De er dukket op i Mariager fjord..
Mvh Bruno
Til top
madsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mads Skjoldager

Tilmeldt:: 05 Dec 2005
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mads Skjoldager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2014 kl. 08:21
Der er også Horn i Isefjorden
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2014 kl. 10:33
De er også i Øresund...
Mvh. - Kim
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2014 kl. 11:16
Faksebugt .....
/Søder
Til top
Nikolaj Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ngandersen

Tilmeldt:: 20 Aug 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ngandersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2014 kl. 15:58
Hvis man følger denne havørnerede, så er ungerne blevet fodret med hornfisk de sidste par uger. Den ligger på Lolland


http://pandion.dof.dk/webtv

Kan ikke få linket til at virke, men skriv "Havørne dof" i Google, så er det første hit.

Redigeret af ngandersen - 23 Apr 2014 kl. 16:00
Til top
Jacob thomsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Konstmann Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Konstmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2014 kl. 17:18
de er også kommet til vestsjælland. (kongsmark)
Til top
Klas Bendtsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bendtsen

Tilmeldt:: 04 Maj 2004
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bendtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2014 kl. 20:44
Fantastisk! Kan man ane ådslet af en skarv eller er det bare ønsketænkning Wink
Til top
Danni kikkenborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kratluskeren

Tilmeldt:: 04 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kratluskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2014 kl. 20:49
Hornfisken er kommet til Hvide sande og der går nok ikke længe før de første beretninger kommer ind om fangst af Hornfisk under pighvarfiskeriet ved og omkring børsmose stand.
Til top
Eilif Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
eilif

Tilmeldt:: 15 Sep 2011
Geografisk: Rønninge
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eilif Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2014 kl. 00:16
Fåborg
Til top
Allan T. Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ATH. Avatar

Tilmeldt:: 05 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ATH. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2014 kl. 02:25
Fik en i Aabenraa fjord i fredags. Så det varer nok ikke længe før det Sønderjyske er indvaderet
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2014 kl. 10:26
Kronborg, husk penge til p-afgift, vist nok 10kr pr. Time
Til top
kenneth westlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
westlin Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2002
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér westlin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2014 kl. 16:09
hvis du parkere ved havnen er det gratis, du skal kun gå ca. 200 m. extra.

Redigeret af westlin - 24 Apr 2014 kl. 16:09
Til top
Roholm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Fætter JR Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2006
Geografisk: KBH (kender nordkysten som min lomme )
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fætter JR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2014 kl. 16:28
Var afsted her til morgen, for at se om der var en lille ørred til mig.
Det blev til 26 hornfisk, nu skal der bindes nye fluer, de er stadig derude.
Roskilde fjord nord for broen.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
T-Pod

Tilmeldt:: 18 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T-Pod Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2014 kl. 17:11
Hvad er problemet egentlig med hornfiskenes komme? Skræmmer de ørrederne væk, siden så mange taler ilde om dem? Jeg synes personligt, hornfisk smager rigtig godt, og de er da o.k. sjove at fange (uden sammenligning med hø i øvrigt).
Vh.
Thomas, der glæder sig til at spise en røvfuld hornfisk
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
duck power

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér duck power Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2014 kl. 17:18
Hvad er problemet egentlig med hornfiskenes komme?
 
De er ikke "fine" nok for "rigtige" kystfiskere...!
 
Der fanges mange fine ørreder mens der er hornfisk, så det er bare om at klø på
Til top
Mills Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mills

Tilmeldt:: 13 Apr 2014
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mills Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2014 kl. 17:29
De bider på inden ørrederne kan nå det. Ørredfiskeriet bliver svært men det kan lade sig gøre. De næste par uger skal man dog igennem mange hornfisk inden man får en ørred.
Derudover er man "rigtig" sportsfisker, hvis man hader dem :) Sjove er de dog, uanset om man er "rigtig" eller ej og nok dem de fleste havde succes med til at starte med når kystfiskeriet blev indviet.
Til top
Nordahl Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
www.ULFISK.com

Tilmeldt:: 20 Feb 2014
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér www.ULFISK.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2014 kl. 18:04
Der er vist gået sport i at hade dem - "se mig - jeg kan heller ikke lide hornfisk" - så er jeg nemlig rigtig kystfisker."
- Er der ikke noget med at hvis man så gerne vil slippe for dem (jeg så éen som kaldte dem for vand-rotter ... ) - så fisker man bare om natten.
Ultralight Spinning
- Feel your Fish !
http://www.ULFISK.com
Til top
Søren Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
racedue Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2005
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 181
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér racedue Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2014 kl. 19:02
Citat: duck power

Hvad er problemet egentlig med hornfiskenes komme?
 
De er ikke "fine" nok for "rigtige" kystfiskere...!
 
Der fanges mange fine ørreder mens der er hornfisk, så det er bare om at klø på

Lige en rettelse.. Det er kystfluefiskerene
Men syntes nu at de er sjove at fange på fluestangen,hvis man "kun" vil fange havørreder er det tidligt om morgen eller aften.
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2014 kl. 19:17
Ikke alle kystfluefiskere hader dem ;-)
Jeg har heller aldrig forstået, hvorfor denne skønne fisk skal lægges så meget for had.
Hvis man ikke gider dem, så vent med at tage til kysten igen til oktober.

Det hører til de mere sjældne oplevelser, men det kan godt lade sig gøre at fange hornfisk om natten.
De er dog oftest aktive fra omkring kl næsten lyst, til lidt efter solnedgang.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2014 kl. 19:36
Sådan er det jo med alle fisk der kommer i store mængder. Når incitamentet (jagten) forsvinder ved, at de konstant hopper på, bliver de irriterende frem for spændende.

Lidt lige som med sildene. Når man har fanget de første hundreder, har en enkelt sild jo ikke længere den store interesse. Det ville også gælde andre mere værdsatte fisk, hvis de stod i kø for at komme på krogen Big smile

Fiskene gør jo bare hvad de altid har gjort, så det kan kun være fiskernes attitude, der måske skal justeres Wink
Mvh. - Kim


Til top
Anders Bak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Andersb Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Andersb Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2014 kl. 08:20
Hader de musik ål😄
Til top
Martin Eggert Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Eggert Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Eggert Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2014 kl. 08:26
Ja, jeg hader hornfisk. Og der er mange årsager:

1) De smager grimt
2) De ødelægger mine fluer
3) De rasper mine forfang
4) De generer mit havørredfiskeri, som eller burde være i top netop nu.
5) De lugter slemt
6) Deres irriterende skæl sidder alle vegne efter nærkontakt.

Er dette grund nok til at hade dem? Tja, jeg bryder mig i hvert fald ikke om dem, og jeg tror ikke de tager skade af at blive lagt for had. Du skal nok ikke forvente et større rykind af hornfisk med depressionsproblemer hos den lokale hjernevrider.

Alt dette sagt, behandler jeg enhver fisk jeg fanger så nænsomt som muligt, og hornfisken bliver da også sat ud igen uden unødige skader.

Og nej, jeg bliver ikke hjemme til oktober. Jeg forbander dem bare, når jeg støder på dem - så må vi håbe de overlever det...
/Martin Eggert - kystfluefiskeren.dk
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2014 kl. 10:46
De lugter ret fælt selv mens de er i liveWink
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
duck power

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér duck power Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2014 kl. 23:06
Det er egentligt ikke det store problem at undgå at fange hornfiskene når man fisker efter havørred. Vælg en agn med noget størrelse på som kan fiskes langsomt så er de langnæbbede ikke så interesseret. F.eks en stor tobiswobler monteret med en stor enkeltkrog, skulle de endelig hugge den, bliver de sjældent siddende på enkeltkrogen. Og så er det som regel overstået med udgangen af Maj, så er de mere spredt og man fanger kun enkelte horn. 

Men i stedet for at være negativ over dem burde man måske introducere nogen ikke fiskende venner eller børn til en fantastisk oplevelse, det kunne være man kunne skabe en ny lystfisker!

Men! Hvis man insisterer på at fiske med en lille Kobberbasse på en af strømpladserne, så beder man om a få spoleret sit havørredfiskeri...
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2014 kl. 23:29
"Men! Hvis man insisterer på at fiske med en lille Kobberbasse på en af strømpladserne, så beder man om a få spoleret sit havørredfiskeri..."

Jeg spørger lige, uforstående som jeg er:

Hvorfor fisker vi ved kysten?

Hvilke oplevelser ønsker vi at få, fra vi tager hjemmefra, og til vi er hjemme igen?
Tager vi ud for at hade naturen?

Eller tager vi ud for at få nogle negative historier med hjem?

Tag jer sammen, venner. Vi er lystfiskere. Vi fisker fordi vi har lyst. At vi hver især rendyrker vores fiskeri, gør dermed fiskens værdi mindre, fordi den nøder sig til at bide på vores respektive agn.

Uanset art.

Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2014 kl. 23:51
Hmm.. vi tager alle til kysten med både håb og forventninger, men da vi alle er forskellige, er forventningerne det også - alt efter hvem vi nu er.

Derfor vil der altid være utilfredshed hos en stor del af lystfiskerne, hvis ikke ønskerne bliver indfriet. Nogle klarer div. problemer bedre end andre, og vender evt. minusser til positive oplevelser. Andre leder nærmest efter ting, der kan ødelægge "deres dag" for dem, og det er da synd for dem. Men igen vi er alle forskellige - heldigvis Big smile

I Danmark er vi så velsignede, at vi har utroligt mange fiskemuligheder, og der bliver oven i købet opdrættet ekstra fisk for (nogenlunde), at kunne tilfredsstille alles behov. Når så hornfiskene - der jo er en fin mager spisefisk, årligt kommer forbi 2 gange så tæt på vores kyster, at vi nærmest kan stå og "sparke" dem i land ikke er velset af nogle fiskere, er det vist på tide, at spørge sig selv, om vi ikke efterhånden er blevet så "snotforkælede" med muligheder, at vi tèr os lidt som forkælede børn?

Men der er vi selvfølgelig ikke kommet til endnu LOL

Under alle omstændigheder er der så store muligheder for alle nybegynderne (især de yngste), for at få fiskefeberen i blodet, og så må vi andre stille irritationerne lidt til side for deres skyld Thumbs Up
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
T-Pod

Tilmeldt:: 18 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T-Pod Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2014 kl. 13:01
Nu har jeg fundet en grund til at hade hornfisk: De forpulet mange ben, der er i dem!!
Jeg har lige tilbragt et par timer på hospitalet for at få trukket et hornfiskeben op af halsen, hvor det havde boret sig ind i slimhinden. Det var med kikkert gennem næsen og tang og det hele. Yikes!! Thumbs Down
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2014 kl. 13:17
Der er ingen hornfisk i Poppelsøen

http://www.poppel.dk/

Smile N


Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2014 kl. 17:23
Citat: T-Pod

Nu har jeg fundet en grund til at hade hornfisk: De forpulet mange ben, der er i dem!!
Jeg har lige tilbragt et par timer på hospitalet for at få trukket et hornfiskeben op af halsen, hvor det havde boret sig ind i slimhinden. Det var med kikkert gennem næsen og tang og det hele. Yikes!! Thumbs Down

Av! Men man kunne jo også bare rense dem, så de er totalt benfri inden de sættes til livs! :)
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2014 kl. 22:10
T-pod - al medfølelse herfra. Nå uheldet er ude, kan det ramme os alle, selv om vi har gjort vores bedste for at undgå det. At du så brugte "tang" viser jo bare, at du er glad for alt fra havet LOL

Det kunne dog lige så godt ha`været et andet slags fiskeben, et kyllingeben en splint af et bolche eller et glasskår/plaststykke i en leverpostej.

Når det er sagt, renser jeg altid mine hornfisk ved først at rense dem almindeligt. Så putte dem i fryseren indtil de er halvfrosne. Op på bugen (hornfisken) og så trykke dem på ryggen således rygraden frigøres. En tommel ind under rygraden og træk hele skelettet ud på èn gang.

Jeg har et hornfiske udbener jern liggende, men har aldrig fået brugt det, da nævnte metode jo er nem.

Håber så ikke, at du har mistet lysten til fisk, da det jo trods alt er det sundeste kød man kan spise Thumbs Up
Mvh. - Kim
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres