Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Monofil skydeline - løkke

 Besvar Besvar
Forfatter
Haris S Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Monofil skydeline - løkke
    Sendt: 14 Maj 2014 kl. 14:54
Hej folkens,

Hvordan kan jeg lave en fin løkke på en monofile skydeline, hvor overgangen mellem den og skydehovedet er pænt og glat således at der ikke opstår problemer, når man ruller linen ind når hhv. fluen skal tjekkes/når man har fisk på og linen skal rulles tilbage på hjulet.?

Hvis ikke det er muligt, så kan de monofile skydeliner kasseres! Er det måske muligt at købe nogle færdige løkker? Hører gerne hvordan problemer skal løses...
Knæk og bræk
Til top
Jørgen Rohde Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
trutta Avatar

Tilmeldt:: 14 Apr 2006
Geografisk: Horsens / Vejle fjorde & østjyllands kyster
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér trutta Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2014 kl. 15:44
Jamen det er slet ikke så kompliceret. Wink
Lav og brug den enkle og lette ottetals knude, og syntes du at knuden skal pyntes lidt - jamen så giver du den bare en dråbe Loon knot sense. 
http://da.wikipedia.org/wiki/Ottetalsknob_med_l%C3%B8kke
Fordelen er den at du lynhurtigt kan lave og skifte løkke, således at den (løkken) altid er i perfekt stand. Smile

Håber at det kan hjælpe dig.
Mvh.
Jørgen


Redigeret af trutta - 14 Maj 2014 kl. 15:46
Til top
Peter Falkenberg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
laksen15

Tilmeldt:: 20 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér laksen15 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2014 kl. 15:47
Hej Harris

Pæn overgang kan godt laves på monoskydeliner uden knude eller noget, men det er ikke noget man lige kan styre med varmen sådan umiddelbart hjemme med en varmekilde. Det skal i en maskine.
Men du kan sende mig en mail til firmaet, der kan det klares.

Alternativt laver Rio en rigtig fin skydeline her i 2014 som har fabriksloop lavet i stil med runningline.

Mvh
Peter
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2014 kl. 16:15
Bind skydelinen til loopet med en blinkknude og lidt Knot Sense, så får du ikke bedre overgang.
www.kystfluefiskeren.dk
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2014 kl. 16:22
Lav lille perfektion loop og lidt knotsense
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
Henrik Vandborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Vandborg Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2009
Geografisk: Holstebro
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vandborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2014 kl. 16:24
perfektion loop bruger jeg 
Til top
Mikkel Dyekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkeld Avatar

Tilmeldt:: 19 Apr 2004
Status: Offline
Beskeder: 141
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkeld Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2014 kl. 17:47
Bind skydelinen direkte til skydehovedet med en needle knot. Er hovedet med støbt løkke bindes den på med en velformet alm blinkknude. 
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2014 kl. 18:08
Hvis det er en "flad" skydeline kan det gøres på følgende måde, rasp overfladen på linen på 2 steder cirka 1cm den ene raspning går fra spids, den anden den dobbelte længde af løkken du vil lave på samme side. Læg nu de raspede overflader ud for hinanden, derefter tager du din bobin med en stærk tråd i. Følg derefter denne video.
https://www.youtube.com/watch?v=0wHGN1sYYKI

Redigeret af santa - 14 Maj 2014 kl. 18:11
Michael Nielsen
Til top
Haris S Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2014 kl. 18:13
Kan godt se meningen med knot sense og det hele, men blot at binde en perfektion-loop, blinkknude direkte på - vil skabe en så stor modstand særligt for topøjet, når man ruller ind, og dermed er det ubrugeligt i en situation hvor man har fisk på- oplevede det den anden dag ved Skjern Å og det var ikke sjovt. Det holder ikke i længden - det skal være perfekt hvis i kan følde mig Big smile

Jeg vil prøve med knotsense... Skal til åen på fredag, så dette er en akut-situation! Cool




Knæk og bræk
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
hindsgavl

Tilmeldt:: 29 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hindsgavl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2014 kl. 19:22
Kan godt nok ikke se det problem??
Enten har du en voldsom tyk monofil line der laver store knuder, eller også skal du til at finde en knude du tør klippe af helt tæt ved knuden. Altså linestumpen.
Har aldrig selv haft det problem. Bruger 25lb varivas og et perfection loop. Det kører
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skn

Tilmeldt:: 12 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 182
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2014 kl. 20:19
Hej

Jeg har i langt over 10 år brugt Ken Sawada's super flat beam skydeline (den i den røde kasse).
Øjet bindes med en 8-tals knude - NEJ bestemt IKKE et perfection loop! Perfection loop har den store ulempe at "snøvsen" kommer ud vinkelret på selve linen, selvom "snøvsen" klippet af tæt på linen vil denne knude altid have en tendens til at fylde mere end 8-tals knuden hvor "snøvsen" kommer ud parallelt med linen.

8-tals knuden betrækkes med et tyndt lag Liquisole/Aquaseal (den fantastiske gummilim).
Har aldrig, end ikke en eneste lille gang haft problemer med at denne 8-tals knude hægter i et øje (og det har de mange Laks som igennem tiden har trukket i den anden ende af linen heller ikke haft!)

Søren


Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2014 kl. 20:31
Citat: SoftboyDK

Lav lille perfektion loop og lidt knotsense
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2014 kl. 20:47
Hej Haris !

Jeg bruger den samme mono-line som Søren,,,den i den røde kasse;;;

Han har nemlig selv anbefalet den til mig, kanon skydeline Clap

Men jeg sætter et  loop på, lavet af flettet line ,(golden marlin)
Jeg sliber ca 8 cm af skydelinen med sandpapir (let slibning, så den bare lige bliver Rud)  og skubber så loopet på og laver med min bindråd en fin overgang som ikke kan mærkes i øjerne.  Derefter kommer jeg knot sense på beviklingen. Det holder Wink

Har før lavet et øje ( 8-tal) på selve skydelinen (loop skydeline-mono)  hvor det sprang i øjet ved bundhug,. Der måtte jeg en tur i elven efter mit skydehoved til stor morskab for de andre fra klubben som var til stede LOL
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skn

Tilmeldt:: 12 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 182
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2014 kl. 20:56
Citat: karupfiskeren

Kan godt se meningen med knot sense og det hele, men blot at binde en perfektion-loop, blinkknude direkte på - vil skabe en så stor modstand særligt for topøjet, når man ruller ind, og dermed er det ubrugeligt i en situation hvor man har fisk på- oplevede det den anden dag ved Skjern Å og det var ikke sjovt. Det holder ikke i længden - det skal være perfekt hvis i kan følde mig Big smile

Jeg vil prøve med knotsense... Skal til åen på fredag, så dette er en akut-situation! Cool

Hej Harry

 

Ved ikke hvor i Skjernå du fisker, men selvom jeg er indædt tilhænger af Flat Beam skydelinen (se mit andet indlæg) så er Skjernå et at de meget få steder hvor jeg vælger ikke at bruge denne.

I Skjern bruger jeg altid en simpel coated skydeline, (i øvrigt så tyk som muligt) dette gør jeg fordi:

  • ·          Der i Skjern sjældent skal kastes særligt langt
  • ·          Når man ikke vader i elven (åen) men derimod går i græs, grene, siv og andet, er den coatede skydeline lettere at håndtere
  • ·          Den coatede skydeline er lettere at håndtere i hånden under Skjernå’s altid tilstedeværende vind

At den coatede line bliver hurtigt slidt (så hurtig slid er nyt for mig for Ken Sawada linen slides ikke nær så hurtigt som den coatede) betyder mindre for de korte kast gør at skydelinen kan vendes.

 

Søren

 


Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2014 kl. 21:26
syntes lige jeg har prøvet en ottetalsknude på en Zpey "blå" line .. den tykkeste af dem, og syntes dælme ikke det bliver fint .. hvis der er nogle af jer der er "skarpe" til det system, kan i så ikke prøve at poste et billede, for har svært ved at se at det kan blive "RIGTIG" godt ..



Redigeret af Ørde - 14 Maj 2014 kl. 21:33
Til top
Haris S Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2014 kl. 21:57
Søren Nielsen: fisker kun med coatede liner herhjemme, men den anden dag var en undtagelse, da det skulle prøves for første gang. Er ud fra prøvningen blevet klogere på, at monofile skydeliner skal jeg for så vidt muligt undgå med mindre det er muligt at tilkøbe dem med færdige løkker (Rio GripShooter). Jeg fisker på Skjernådalens vand.

Ørde: Præcis det samme problem jeg har. Knuden bliver for stor, og når man skal rulle linen ind, så bliver dette en vanskelig opgave! Forestil jer at stangen danner en vandret vinkel på 45-60 grader når man har fisk på; når linen så skal rulles på, så bliver modstanden kanonstor, og dermed så stor at man ikke kan få knuden gennem linerne. Selv er det en svær opgave hvis denne vinkel blot er 0 grader. 

Synes bestemt ikke at metoderne er hensigtmæssige - det eneste rigtige vil være, hvis man kunne splejse linen, så man får en løkke - eller hvis man kunne tilkøbe nogle færdige loops. Fælles for begge disse metoder er, at der vil være en glidende overgang, og derfor vil man ikke kunne mærke om man hhv. ruller skydelinen eller skydehovedet ind!

Min coatede line er tilbage på hjulet nu Smile.
Knæk og bræk
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2014 kl. 10:19
Det er nu lykkedes mig at lave et perfection loop, hvori jeg har smidt lidt uv knot sense i, som kører nogenlunde igennem øjerne .. men det er slet ikke så god en løsning som med en coatet line ..
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skn

Tilmeldt:: 12 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 182
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2014 kl. 11:08

Hej Ørde

Som skrevet tidligere: Drop perfection loop, på grund af knudens udformning er det umuligt! - brug 8-tals knude og brug så samtidig den eneste rigtige lim til at dække knuder Aquaseal/Liquisole.
Så virker det hvergang !

Søren
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Jepsen

Tilmeldt:: 28 Jan 2013
Geografisk: Nyborg
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2014 kl. 11:10
Jeg har en stor løkke på min skydeline, således at jeg let kan få mit opkvejlede skydehoved igennem løkken, hvis jeg skal skifte. den knude jeg anvender er en almindelig knude, hvor jeg slår to gange rundt i stedet for kun en (har muligvis et navn), det virker for mig, og er let og hurtigt at lave, og giver ingen ventetid eller problemer.

/Morten
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2014 kl. 11:15
Hey Søren

Har dog ikke prøvet med liquisole, med med knot sense, men det må næsten være ligeså godt .. men prøv at checke størrelsen på den knude jeg har smidt på .. det er en 8tals knude der er strammet "godt" til, og den syntes jeg er mindst ligeså stor som en perfection loop, der bliver klippet helt til .. 
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2014 kl. 11:19
Tag et stykke gammel coated line, lav et passende loop i den ene ende, eksempelvis med krympeflex, og sæt det på den monofile skydeline med en god nålelknude.

Mvh
Lasse

Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skn

Tilmeldt:: 12 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 182
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2014 kl. 11:24
Hej Ørde

Den store forskel på de to knuder er at perfection loop er en bred knude med "snøvsen" stikkende vinkelret ud fra linen, det giver ofte problemer i øjnene - derimod er 8-tals knuden lang og smal med "snøvsen" parallel til linen, derfor glider denne knude glat igennem.

 Søren 

Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2014 kl. 12:05
tror faktisk at Lasse's forslag skal afprøves .. spændende .. 
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2014 kl. 11:18
Morten Jepsen: Kirurg-knude hedder den - så vidt jeg kan se ud fra din beskrivelse. Bruger osse den. Har aldrig problemer med den. Nem - sikker. Forstår ikke de tykke dimensioner nogen bruger. Bruger gul  0.50 Stren (ca. 10 øre meteren) smurt med Wonderwax for flydeevne - osse til laks i Norge - den tar trods alt 30 pund. Smides væk når den husker for meget!
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2014 kl. 16:42
Karupfisker og andre

Tænkte jeg ville lave en lille instruktion i den "perfekte" mono knude...Når du mestre denne simple knude - har du løsningen til skydeliner og en værdig afløser til Rappala-knuden

Denne knude giver dig en uniform løsning, hvor centrum af linen går ret igennem tværsnittet af knuden -

Jeg har lagt det sidste foto ind 2 gange - dog fordi der var plads i rammen

Nogle spørgsmål skriv blot

    Dobbelt kælling knude
    Stram op - og få et 8 tal
    Put enden af linen igennem 8´tal - som vist (ind og ud igen)
    Stram op
    Lav en ny dobbelt kælling knude
    Stram op - således at de to knuder glider mod hinanden
    Trim enden bort


Venlig hilsen Jesper Fohrmann

   
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2014 kl. 18:31
Der skal da ikke være knuder

Lav en løkke (altså ikke noget med bilag)

Kør bindetråd rundt om så langt bagud, som du synes

"snøvsen" vender nu bagud

bøj "snøvsen" fremad og dæk med bindetråden op til starten af løkken

kør "snøvsen" gennem løkken og fold den bagud igen

kør tilbage med bindetråden indtil "snøvsen" er dækket samme sted som før

kør frem en gang til til løkken med bindetråden og afslut med et par whipfinish

dæk med knot sense

Ingen "snøvs" og ingen knude

Ønskes en endnu stærkere kobling køres "snøvsen" frem på den ene side
første gang og endnu engang frem på den anden side
"snøvsen" vil så være gennem løkken 2 gange

Sådan laves du også løkker på fluelinen

K&B
Carsten

Flytying is a school from which we never graduate
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres