Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bombardahjul - gearing?

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rallendk

Tilmeldt:: 29 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rallendk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bombardahjul - gearing?
    Sendt: 24 Maj 2014 kl. 11:42
Hej.

Hvilken gearing er at foretrække til bombardafiskeri ved kysten? Kigger på et super lækkert Shimano hjul, men det er så gået op for mig at det er den amerikanske udgave med 6,2:1 gearing - det er vel lige voldsomt nok?

På forhånd tak!
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2014 kl. 23:32
Det gør ingen forskel overhovedet. Høj gearing giver et større mekanisk slid, men det gælder jo uanset fiskeform. At der skulle være en særlig fordel ved lav gearing til bombarda er i min optik noget fortænkt sludder, som en specifik bog har plæderet for. Går ud fra du har læst den?! 
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sulen Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 133
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sulen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2014 kl. 03:40
Citat: Keis

Det gør ingen forskel overhovedet. Høj gearing giver et større mekanisk slid, men det gælder jo uanset fiskeform. At der skulle være en særlig fordel ved lav gearing til bombarda er i min optik noget fortænkt sludder, som en specifik bog har plæderet for. Går ud fra du har læst den?! 
Det kan da godt tænkes du mener det er noget sludder Rasmus, men logisk set, så er en lav gearing at foretrække, da man på den måde lettere kan holde indspinningshastigheden nede, hvilket jo i nogen tilfælde er en afgørende faktor for succes med bombarda. Og har man brug for at få lidt mere fart på, så klares det let og elegant ved at sætte omdrejningshastigheden op. Så med al ære og respekt for din holdning, vil jeg sige atlav gearing er en fordel og ikke noget sludder.
Det mekaniske slid bliver forresten ikke større. Forskellen er bare at gearet er finere og derfor er der ikek så meget at slide af før det for alvor mærkes.Jeg vil vove den påstand at kontaktfladen mellem spids og kronhjul er lige stor på et 1:3,4 som på et 1:6,4
Tænderne på 6,4 er bare mindre, men der er flere af dem.
Hvorfor slappe af i morgen når du kan gøre det idag.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
hindsgavl

Tilmeldt:: 29 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hindsgavl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2014 kl. 06:45
Jeg vil give dig ret i at det må være nemmere at holde farten nede og tilsvarende sværere st holde den oppe.
Det er nok ikke noget der ikke kan løses ved st man ser på sin agn, og tilpasser hastigheden derefter, uanset gearing.
K&B
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres