Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tur til Örekilsälven

 Besvar Besvar
Forfatter
Kristian Wulff Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KWulff Avatar

Tilmeldt:: 29 Maj 2014
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Tur til Örekilsälven
    Sendt: 03 Jun 2014 kl. 09:25

Halløj herinde :-)
Jeg vil lige høre om der er nogen af jer som har noget viden/erfaring omkring fiskeri i Örekilsälven?
Jeg skal måske afsted i juli, og den umiddelbare plan er, at det er en fiskeferie !! Eftersom jeg ikke har kastet mig ud i fluefiskeriet endnu, så kommer det til at foregå med spin, hovedsageligt spinnere (alm & kondom) og blink er planen. 

Jeg er kommet i tvivl om hvorvidt min stang er "stærk" nok til at fiske i elvene, og har hørt og læst mig frem til at man skal op på en kastevægt på omkring de 40 g, for at ens stang ikke skal stå helt bukket i 7 dage. 
Hvis i har nogle tanker omkring det, eller nogle grej-råd til hvad der ellers er vigtigt at huske må i endelig bare fyre løs. 

Mvh.

K. Wulff

Til top
Rene Rosendal Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
R. Rosendal

Tilmeldt:: 02 Maj 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér R. Rosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2014 kl. 10:52
Jeg var der sidste år og det er et sindsygt smukt område som absolut er værd at besøge - planlægger i øvrigt en tur dertil senere på året igen. 

Du behøver ikke være bekymret for dit grej da Orekil er en usædvanlig lille perle hvor du slet ikke behøver komme helt op på 40 gram med mindre du vil tyre den ind i skoven. Den egner sig fortrinligt til fluefiskeri men der er større stykker hvor spin kan lade sig gøre og jeg vil mene at an alm spinnestang er helt fint. 

Orekil har ikke kastet så meget af sig endnu som sidste år men bare naturen er en oplevelse i sig selv 


Til top
Niels Corfitz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ncorfitz Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Birkerød
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ncorfitz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2014 kl. 16:51
Hej Kristian
Örekilselven er en dejlig lille perle
I Juli skal du vøre OBS på at vandføringen kan være nede på et par kubikmeter i sekundet, men den er fiskbar alligevel.
Du skal bare fiske tidlig morgen og sen aften på B - eller BC strækket. Midt på dagen kan du så underholde dig selv med makrelfiskeri i fjorden

Husk et par Rapala countdown i 9 cm guld/fluro rød, den plejer at tage rigtig mange fisk i örkilselven. Husk at fjerne den midterste 3 krog på rappen, så mister du ikke så mange i sten og rødder deroppe.

En stang med kastevægt op til 30g kan du godt bruge, bare husk at dit hjul har en god stærk line. Der bliver taget laks på 10-13 kg hvert år, så en god frisk line er et must.

mvh.
Niels
Til top
flemming jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fsj Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2009
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fsj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2014 kl. 21:45
Hvilke fluer bruger man deroppe også gerne str.? Skal afsted i uge 37 så det bliver spændende
Mvh Fsj

Til top
Niels Corfitz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ncorfitz Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Birkerød
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ncorfitz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2014 kl. 22:27
Hej Flemming
Dem vi plejer at have held med er gold sheep, garry, oliven beis, og så nogle hjemme strikket nogle a'la AK1 http://www.123nu.dk/lystfiskeri/fluebasen.asp?vaelg=1&menu=fluebasen&Id=1151&hovedkategori=Lakse%2Dfluer&underkategori=R%F8rflue

Laksen i Örekilselven plejer at være glad for farverige fluer.Størrelses mæssigt plejer jeg at bruge 1/4 -1 tommer rørfluer alt efter vandstanden.
Det er en god ide at medbringe et par små kobberrør eller brassbottles , da der er et par rigtig dybe huller flere steder i elven.

mvh.
Niels
Til top
Kristian Wulff Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KWulff Avatar

Tilmeldt:: 29 Maj 2014
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2014 kl. 23:05
Hold nu op nogle gode svar Smile !

Rene: Mange tak for dit svar, det er virkelig fedt og høre, at det er værd at køre efter. Endnu bedre og høre at bare naturen kan være nok i sig selv, er jeg stor fan af Smile 

Niels: Okay så kan jeg godt se, at det kan gå med en knap så stærk stang, mht strømmen. Det kløede dog får meget i mindre grej fingre her til morges, så nåede ikke at se dit input før jeg fandt en Guideline Lpxe V2 spin rod 10' 15-40 g Tongue 
Men for at vende tilbage til du nævner med linen, så hørte jeg at fletline er et no-go i elve(skarpe sten og kanter), og at det er mest sikkert med en nylon line på?
Jeg har godt læst at elven er delt op i A- B- og C stykker, men troede kun det var A og B man måtte spinnefiske i ? 

Jeg vil da helt sikkert overveje dit forslag med rapala wobleren, kan være det vil fungere bedre end tunge spinnere, hvis strømmen ikke er så stærk til juli? 

Så lige et sidste spørgsmål, er det muligt at fiske med bombarda flåd og flue hvis nu mine spinnere og woblere slår fejl ? Smile

Mvh. 
KWulff
Til top
flemming jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fsj Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2009
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fsj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2014 kl. 23:35
Tak for det Niels dem vil jeg studere nærmere.
Er det en fordel med 2 hånds? Har en 12 fods 7/8 27 gram med div liner.
Eller en hånds klasse ?
Mvh fsj
Til top
Ole S. Linding Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EditionR Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 323
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EditionR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2014 kl. 23:46
Overvejede Mørrum her sidst på ugen, skulle man hellere ligge stagen en tur forbi ørekilselven?
Til top
Niels Corfitz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ncorfitz Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Birkerød
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ncorfitz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2014 kl. 23:48
Hej Kristian
Ved örekilselven har jeg både nylon og flet line med.
Til rappen bruger jeg nylon og til spinner og blink bruger jeg fletline.

Du må spinfiske på både A,B og C strækket. Men der findes fluefiske zoner , hvor alt spinfiskeri er forbudt.Det er de hvid/blå skraveret zoner på kortet
http://www.orekil.com/fiskekarta/def.htm

Du kan godt bruge et bombarda flåd med flue, men elven er ike så bred, så brug max 10-15 gram.

mvh.
Niels
Til top
Niels Corfitz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ncorfitz Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Birkerød
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ncorfitz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2014 kl. 00:06
Hej Flemming
Ved høj vandstand en let tohånds.... ellers en enhånds i klasse 7/8 eller 8/9.
Brug hvad der falder dig mest naturlig.
Jeg bruger begge dele deroppe.
Min egen enhånds PR tog jeg i källströmmen tilbage i 2003.

mvh.
Niels
Til top
Niels Corfitz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ncorfitz Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Birkerød
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ncorfitz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2014 kl. 00:13
Hej Ole
Hold øje med om de får regn deroppe.
De sælger kun 23 dagkort til A og B zonerne, så der er "lidt " færre fiskere end i mørrum ;-)
Her i starten af sæsonen plejer det ikke at være noget problem at få et dagkort, men check med kontoret først.

mvh.
Niels
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum