Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skum til Tørfluer.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Skum til Tørfluer.
    Sendt: 14 Jun 2014 kl. 20:31
Jeg skal igang med at binde nogle nye typer Sedge tørfluer, med fortrykte labels vinger.

Min tanke er, at lave fluerne, med skum kroppe, og er interesseret i en oplysning om, hvad for skum typer, der  i dag har den bedste flyde evne.

Jeg har i mange år brugt Mos skum, til flere hele tørflueserier, og det har virket, sammen med forskellige typer flydemidler, især CDC olier, har gjort, at fluerne er behagelig at fiske med, uden at de synker hele tiden.

Hvad for typer skum, bliver brugt til moderne tørfluer?

Jeg søger skum, der kan erhverves i mange natur farver + at de skal kunne tåle imprægnering, med eksempelvis CDC olier, og Fucidin.

Jeg vil gerne arbejde med skum i plader fra 1mm. -  3 mm. tykkelse, det skal gerne kunne købes i Danmark.

Hvad vil man anbefale af mærker / typer?

På forhånd tak.

Mvh
P.K.
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2014 kl. 22:15
Hvorfor, skal de kunne tåle CDC olier ect, ? De skum fluer jeg fisker med lægger sig på overfladen uden brug af kemi, eller hænger lige under filmen. Skum, kan du finde i alle afskygninger på danske webshops, tjek feks Korsholm, Gofishing, m.m Det skum de har, er det der anvendes til moderne fluer og som flyder.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2014 kl. 23:11
Hej Carsten.

Hvorfor imprægnere?, ja det er så noget jeg har valgt at gøreTongue

og ja, jeg har jo regnet ud, at der kan søges på nettet, men det var ikke mit spørgsmål, men ønsket oplysning om spesefikt, hvad for skum, der er 1. prioritet, i moderne tørfluebinding.

Jeg har mere end 40 års erfaring med skumprodukter indenfor tørfluer, men jeg har en forventning om, at jeg kunne få oplysninger, om et bedre produkt, idet jeg ikke i de sidste 10 år reelt har søgt andet skum, end det vante.

Mvh
P.K.
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2014 kl. 23:28
Citat: PK

Hej Carsten.

Hvorfor imprægnere?, ja det er så noget jeg har valgt at gøreTongue

og ja, jeg har jo regnet ud, at der kan søges på nettet, men det var ikke mit spørgsmål, men ønsket oplysning om spesefikt, hvad for skum, der er 1. prioritet, i moderne tørfluebinding.

Jeg har mere end 40 års erfaring med skumprodukter indenfor tørfluer, men jeg har en forventning om, at jeg kunne få oplysninger, om et bedre produkt, idet jeg ikke i de sidste 10 år reelt har søgt andet skum, end det vante.

Mvh
P.K.


Hej Per,

Har du prøvet EVA Foam / Duplon som bl.a. anvendes til håndtag på fiskestænger?


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2014 kl. 00:27
kan du få noget skum der ikke flyder??

jeg har et hav af skum fra en masse forskellige producenter, de flyder sku alle sammen. 

generelt gælder det skum, at jo hårdere det er presset, jo færre luftrum, jo færre luftrum, jo færre steder kan vandet samle sig, også kendt som at "suge vand"

en kraftig koldskum i go kvalitet burde være at foretrække, men de sælges ikke til 
"fluebinding" mig bekendt. Andvendes ofte i topmadresser og møbelproduktion af høj kvalitet. 

jeg har dog svært ved at se dit problem?? udover du søger info, flyder dit skum ikke?

og hvorfor skal det imprægneres? 

Men jeg kan da anbefale dig skum fra Wapsi, i den hårdt pressede udgave, havde en flue der havde taget 6-8 græskarper op til 6-7 kg. den flød stadig, blev dog kasseret, da skummet var "spist" til sidst, uden den var marineret :)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2014 kl. 00:52
Angående imprægnering af mine fluer, så har jeg ikke nogen intentioner om en større diskution omkring det, at jeg imprægnere mine brugs fluer, det er et tiltag, jeg personlig mener virker, og det har det gjort i mange år, og den er ikke længere.
 
Om mit skum ikke flyder? jo selvfølgelig gør det, og det jeg søger efter, er skum, som måske er endnu bedre, der udvikles jo også her eller?

Nu vil jeg lige, for at gøre det helt klart, gøre opmærksom på, at jeg som faglært værktøjsmager, har den proffessonel viden, om skum produkter, så jeg har faktisk arbejdet med tingene op gennem årene, men netop til fluebinding, havde jeg håbet på, at der var et produkt, der virkelig var i velten til tørfluer.

Der mange teorier om, hvad skum er, men det er ikke det, som jeg søger oplysninger om, og jo der er masser af produkter i forretningerne, men det er meget få, der har en tekniks oplysning tilknyttet, så i sin helhed, er det skum vi køber til fluebinding ikke meget forskelligt i opbygning, kun reklame værdien, med en masse fancy navne.

Jeg har alle dage haft adgang til alt det nye skum, som igennem årene er kommet frem til os fluebindere, så det er ikke selve skumprodukterne, jeg mangler viden om, idet jeg som proffessonel fluebinder, har brugt dem i hverdagen + oftest været blandt de første i landet, som har fået de nye produkter, lagt ud på brugs fluer.

Jeg har reelt nok prøvet, alt det som kunne være aktuelt til fluebinding, men jeg har ikke fulgt op på nye tiltag til netop tørfluer, så jeg må jo se, om der evt. er et tiltag et eller andet sted, som kan honere mine ønsker, om noget ekstra godt skum.

Mvh
P.K. 
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2014 kl. 07:48
Jamen, så brug da Loon Aquel som er siliconebaseret imprægnering istedet, så vil alle skum kunne honorere dine krav. :-)

Redigeret af limfjord - 15 Jun 2014 kl. 08:20
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2014 kl. 08:59
Hej Carsten.

Nu ved jeg ikke, hvad du vil fremprovokere, med dine tiltag omkring imprægnering, jeg gav vist udtryk for, at jeg ikke ville diskutere mit valg af imprægnering!

Dine forslag er så vidt ok, men da jeg har været testfisker i ret så mange år, er de omtalte imprægneringer længe prøvet, mest fordi jeg normalt, har haft tingene i praktisk brug, før det kommer til salg i butikkerneWink

Som tesfisker, er det i min verden ikke nødvendig, at være gift med et firma / fabrikat, da det altid gavner, at man er neutral, men det betyder så ikke, at jeg ikke har en proffessonel holdning, til det som skal testes, for det skal absolut være i orden, brugbart i praksis + også til at betale.

Produktet skal nok få sine fortræffeligheder frem i de efterfølgende reklamer, der følger med produktet.

Mvh
P.K.

Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2014 kl. 11:23
Smile



Redigeret af limfjord - 15 Jun 2014 kl. 11:45
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2014 kl. 13:42
Min kone køber plader af skum i Tiger ,fås i alverdens farver ,jeg bruger den til P/T fluer og Tørfluer i Åen efter havørreder, har ikke været ude for at de synker,og de koster ingenting.
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2014 kl. 19:47
hej per. du kan også få skumplader hos panduro hobby jeg syntes de har en god kvalitet til pengene det rent tekniske i skummet kan jeg ikke svare på men mine fluer af deres skum flyder fint.leif.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2014 kl. 20:11
Hej Leif.

Der fint med de gode henvisninger med køb af skum, men det er ikke det, som tråden reelt handler om, for jeg har rodet med standard skum siden midten af 80erne, og har bundet tusindvis af skum fluer, med standard skum, så jo jeg er udemærket klar over, hvor standard skum kan erhverves, og har altid meget store mængder standard skum på mit lager.

Vil man endelig have mos skum til fluebinding, så er det firmaet her, hvor jeg handler:

http://www.cchobby.dk/mosgummi/

Mvh
P.K.
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2014 kl. 22:37
Per

Du er sku heller ikke nem at stille tilfreds, du spørger
hvad vi laver moderne fluer med, så for du svar, du har jo
fået svar på at det alm. Skum ikke synker selv efter mange fisk,
De fleste typer skum suger lidt disse kan højst sandsynligt
Imprægneres.

Hvis det er så vigtigt så ring dog rundt til producenterne eller
forhandler og hør hvad skum flyder best? Og hvad der kan tåle
imprægnering ?

Forstår stadigvæk ikke hvorfor du ikke kan bruge det skum
som du har brugt i 140 år som proffessionel
fluebinder du sir jo det virker???
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2014 kl. 22:39
Og hvad skal du bruge det bedst flydende skum til
hvis du alligevel vil fedte det ind i alt muligt?
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2014 kl. 23:23
Hej Steffan.

Jeg tror, at tråden slutter her, det er vist ikke muligt, at få en ordentlig tone i dine indlæg.

Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 15 Jun 2014 kl. 23:24
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2014 kl. 23:30
Hej

Hvis det har nogens interesse, så har Netto lige nu flip-flops (sandaler) i alverdens farver med skumsål til 20 kr. Skummet virker helt fint til fluer og sålen er vel omkring 1 cm tyk, så der kan eksperimenteres lidt, hvis man har lyst til at prøve noget nyt.



Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2014 kl. 00:24
Per

Tror du misforstår mig, jeg mener at når du tilsyneladende
ikke kan bruge nogen svar til noget, så var det da en ide at ringe rundt,
det er heller ikke nemt at hjælpe mår der ikke bliver svaret, på de spørgsmål
ser bliver stillet. Min tone fejler ingenting, tror du opfatter det surt
Det er det ikke.
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2014 kl. 00:53
Citat: PK

Hej Steffan.

Jeg tror, at tråden slutter her, det er vist ikke muligt, at få en ordentlig tone i dine indlæg.

Mvh
P.K.

Hej Per

Nej det er ikke nemt, bare at få et svar herinde, på et reelt spørgsmål!

Men jeg kan sige dig, at det du gør er det rigtige! 

Der kommer hele tiden nye produkter på markedet og bliver lige begejstret hver gang! Men det ender altid op med, at jeg vender tilbage til mosgummi, fordi det bare bevarer flydeevnen bedre og ikke suger så meget vand.

Så hold du dig til det Smile
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2014 kl. 12:30
Stefan

Så synes du skulle svare på de reelle spørgsmål??

Hvilket skum har den bedste flydeevne?
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2014 kl. 12:31
Citat: Steffan

Stefan

Så synes du skulle svare på de reelle spørgsmål??

Hvilket skum har den bedste flydeevne?

Det har jeg lige svaret på, det har mosgummi.
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2014 kl. 13:07
Bare for at være nysgerrig har du testet samtlige skum
På markedet siden du kan give det svar? :)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
hindsgavl

Tilmeldt:: 29 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hindsgavl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2014 kl. 14:40
Come on Steffan. Dumme spørgsmål giver også dumme svar. Deltag nu positivt i debatten for at hjælpe trådstarteren.
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2014 kl. 14:48
Prøv at læse mit første indlæg... Jeg forstår
Bare ikke hvad man vil med det BEDST flydende skum,
hvis det alligevel skal smøres ind i flydemiddel :)

Per har fået mange gode bud, på noget af det bedste skum,
hvor det kan købes osv. Forstår dog ikke hvorfor han ikke vil
svare på de forskellige spørgsmål, kunne jo være nogen af
os kunne lære noget, men min tone er åbenbart for hård Hehe

Held og lykke me det skum der :-)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2014 kl. 21:01
Citat: Steffan

Bare for at være nysgerrig har du testet samtlige skum
På markedet siden du kan give det svar? :)

Ja, jeg er af den opfattelse at jeg har forsøgt mig med det gængse skum der er på markedet til fluebinding! Og af de forskellige, har mosgummi klart været favoritten! 

Jeg ved ikke hvad det skal gøre godt for med tørfluemiddel på skumfluerne, men fred være med det! Det er ikke noget jeg har forsøgt mig med, så kan ikke udtale mig om foretagendet!


Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum