Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til line.

 Besvar Besvar
Forfatter
Daniel green Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Da9el Avatar

Tilmeldt:: 19 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Da9el Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjælp til line.
    Sendt: 23 Jun 2014 kl. 23:52
Var op hos min lokale grejpusher og skulle finde en line til min nye stang. (Zpey switch Real steel fw 906 12-15 gram).
Han anbefalede mig den her seatrout shd 14g/s1

Inden jeg tager den i brug vil jeg lige høre jer.
Passer den til stangen?
Hvordan er den til kysten - den skal udelukkende bruges til kystfiskeri.

Kan se der ikke er øje i forfangsenden. Skal jeg bare lave et selv med krympeflex, eller hvordan gør man?

Har kun fisket med wf liner, så vil gerne gøre det med skydehoved rigtig første gang.
Håber i kan hjælpe mig.

Redigeret af Da9el - 24 Jun 2014 kl. 09:27
http://PikeFisherDK.Blogspot.dk
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2014 kl. 09:37
Hej Daniel.

Da de 14 gram som skydehovedet vejer ligger indenfor hvad der anbefales af kastevægte til stangen, skulle det passe fint. Det er dog i høj grad en smagssag hvad man foretrækker af kastevægt til sin stang. Du må ud og prøve det af.

Mht. øje på forfangsenden, vil jeg anbefale dig at gå ned til din grejpusher og spørge ham til råds - han kan sikkert hjælpe dig!
Til top
Daniel green Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Da9el Avatar

Tilmeldt:: 19 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Da9el Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2014 kl. 10:08
Okay tak kan jeg ikke bare lave et øje med krympeflex som jeg har gjort på mine ander liner
http://PikeFisherDK.Blogspot.dk
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2014 kl. 10:35
Så længe det er forfangs ende kan du binde dit forfang fast med en nailknot
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2014 kl. 16:20
Citat: Da9el

Okay tak kan jeg ikke bare lave et øje med krympeflex som jeg har gjort på mine ander liner

Jo da!Wink
Til top
Daniel green Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Da9el Avatar

Tilmeldt:: 19 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Da9el Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2014 kl. 16:45
Super har lige prøvet og kaste med den,
Det fungere ret godt.
Men skal da lige vende sig til det er så kort stykke inde man bruge baglinen
http://PikeFisherDK.Blogspot.dk
Til top
flemming jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fsj Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2009
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fsj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2014 kl. 20:06
Øh du mener vel skyderierne der er monteret efter dit sv og herefter kommer bagline
n :-)
Til top
flemming jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fsj Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2009
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fsj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2014 kl. 20:07
Der skulle stå skyde linen og sh!!

Til top
Daniel green Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Da9el Avatar

Tilmeldt:: 19 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Da9el Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2014 kl. 20:11
Øhh er helt ny i der med ikke færdig liner fik af vide at jeg skule sætte det skydehoved på min baking Line kan du linke til det der skal bruges i stedet?
http://PikeFisherDK.Blogspot.dk
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2014 kl. 21:40

Ja jeg plejer altså at have 30 m skydeline mellem skydehoved og backing.

Backinglinen er ikke særlig god at kaste med, så med 30 m skydeline imellem er det det trods alt begrænset hvor meget bagline jeg bruger.


Mvh

Jim.


Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2014 kl. 21:46
Ud fra det du skriver, mangler du at erstatte den tynde del af din gamle WF.

Der skal du have en skydeline eller runningline med loops i begge ender.

Inde fra hjulet er det altså : Backing, skyde-/runningline, skydehoved og forfang

Husk nu at vende skydehovedet den rigtige vej (Erfaring )

k&b
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Daniel green Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Da9el Avatar

Tilmeldt:: 19 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Da9el Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2014 kl. 22:05
Er med på jeg mangler en skydeline hvad skal jeg så vælge og hvor billigt kan det gøres gerne link det ville hjælpe mig meget
http://PikeFisherDK.Blogspot.dk
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2014 kl. 22:24
Det kommer meget an på, hvad du vil opnå med at skifte til skydehoved ?

Hvis formålet er :

1. At kunne skifte hoved nemt og hurtigt

Brug den tynde del af din gamle FLYDENDE WF med loops i begge ender

2. At kaste længere eller at kaste mange gange rimeligt med mindre kraft (og måske en ikke så køn landing af fluen?)

Brug 0,50 almindelig monoline og smør den ind jævnligt i Mucilin (siliconefedt)

3. Hvis du køber en (dyr) coated runningline/skydeline, så er det oftest sådan, at de helt tynde slides hurtigt.
Desværre vil brug af tykkere og mere holdbare få dit system til at minde
om WF

Nu er der lige så mange holdninger til dette, som der er fiskere, men mit bud er: 1 eller 2 (hvis du helst vil 3, så behold WF)
   

Redigeret af carstendamm - 24 Jun 2014 kl. 22:26
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Daniel green Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Da9el Avatar

Tilmeldt:: 19 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Da9el Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2014 kl. 22:51
vil helst ikke klippe i den gamle line da den skal bruges til en anden stang
 
http://PikeFisherDK.Blogspot.dk
Til top
Daniel green Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Da9el Avatar

Tilmeldt:: 19 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Da9el Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2014 kl. 23:16
eller den her den er også billig kan jeg se ved bare ikke om den vil kunne gøre det
 
http://PikeFisherDK.Blogspot.dk
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2014 kl. 09:30
Mener at slickshooteren er monofil, så du her har problemet med at overgangen skal være en sok eller et knob.
Michael Nielsen
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2014 kl. 10:41
Vil ikke anbefale en mono-skydeline til en nybegynder (som slickshooteren er ) !

Du skal have en coatet skydeline og dem kan du købe med færdig øjer påmonteret !

Jeg ville nok have anbefalet dig et flydene skydehoved på 14-15gr til kystfiskeri Wink

Dit skydehoved og running-line skal så kobles sammen løkke til løkke. 

Forfang kan du binde direkte på på spidsen af dit skydehoved med en nail-knot, eller du kan montere et øje på, evt lavet med krympeflex eller en strømpe loop ! (strømpe øjer kan købes færdig lavet )

Runningline kan du også binde sammen med backing-line på samme måde ! 
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2014 kl. 16:30
er enig med de 2 oven over
jeg ville købe a jensen
Til top
Daniel green Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Da9el Avatar

Tilmeldt:: 19 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Da9el Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2014 kl. 16:34
Okay øv har ellers bestildt den anden må lige prøve den ellers må jeg købe en mere bag efter
http://PikeFisherDK.Blogspot.dk
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2014 kl. 21:47
Citat: Da9el

Okay øv har ellers bestildt den anden må lige prøve den ellers må jeg købe en mere bag efter


Hej Daniel

God fornøjelse, kan godt lide slickshooteren, rigtig fin skydeline! Husk at strække den godt, og at den synker hvis den ikke indfedtes ellers brug en eller anden form for linekurv.

Intermediate er et godt allround valg til kystfiskeri, det er ekstremt sjældent der kommer et flydende skydehoved for enden af min monofile skydeline til havørredfiskeriet

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Daniel green Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Da9el Avatar

Tilmeldt:: 19 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Da9el Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2014 kl. 21:56
Tak det er jeg glad for og høre hvad mener du med og stræke den? Og hvad er det jeg skal smøre den ind i ? Bruger Line kurv
http://PikeFisherDK.Blogspot.dk
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2014 kl. 22:09
Hej Daniel

Alle liner tager form efter den spole de har siddet på, monofile mere end coatede. Når man har trukket dem af hjulet, så er det godt lige at strække dem, nemmest ved vandet ved gøre det en meters penge af gangen med et roligt træk mellem hænderne. Det minimere kluddder, og gør linerne mere behagelig at bruge.

Du behøver ikke indfedte den hvis du bruger linekurv

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Daniel green Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Da9el Avatar

Tilmeldt:: 19 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Da9el Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2014 kl. 22:19
Okay tak
http://PikeFisherDK.Blogspot.dk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres