Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Farvning af ræv???

 Besvar Besvar
Forfatter
Tony Hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tony W Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tony W Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Farvning af ræv???
    Sendt: 04 Jul 2014 kl. 18:25
Hejsa.
Jeg har et stykke hvid ræv jeg ønsker at farve sort og lilla, og mit spørgsmål lyder derfor:
Hvilke farve produkter er egnede til sådan en opgave?
Der er jo selvfølgelig dem fra "veniard" men de forhandles ikke omkring min hjemegn og jeg vil gerne igang i morgen, så det må gerne være noget andet alternativt som forhandles i andre typer forretninger.
Hvad siger jeres erfaringer jer? Findes der brugbare alternativer? Og hvilke butikker fører dem?
På forhånd mange tak:-). Mvh. Tony
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2014 kl. 19:35
Citat: Tony W

Hejsa.
Jeg har et stykke hvid ræv jeg ønsker at farve sort og lilla, og mit spørgsmål lyder derfor:
Hvilke farve produkter er egnede til sådan en opgave?
Der er jo selvfølgelig dem fra "veniard" men de forhandles ikke omkring min hjemegn og jeg vil gerne igang i morgen, så det må gerne være noget andet alternativt som forhandles i andre typer forretninger.
Hvad siger jeres erfaringer jer? Findes der brugbare alternativer? Og hvilke butikker fører dem?
På forhånd mange tak:-). Mvh. Tony

Hej Tony,

Hårfarve produkter som en professionel frisør anvender. Så hvis du kan få lokket noget ud af en frisør...

Alternativ kan du prøve det hundedyre hårfarvnings produkter du kan finde i feks. Matas.

Farv først rød og dernæst sort.. Så undgår du den feset mørkegrå farve som mange slogs med når de farver sort.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2014 kl. 19:35
Til top
Tony Hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tony W Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tony W Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2014 kl. 19:50
Hej igen og tak for de foreløbige svar:-).
Finn: når du nævner frisørens produkter, er det så fordi det er dit foretrukne? Eller hvad bruger du helst selv?
Der bliver også linket til tekstilfarve ("dylon"), er der nogen der har erfaring med det:-)?
Og til sidst, er det gældende for alle farveprodukter, at man er nød til at lave en "mellemfarvning" for at ramme en rigtig sort?
Mvh. Tony
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2014 kl. 20:08
Hej Tony.

Nu vælger du jo også lige akkurat, de vanskeligste farver i fluebinderiets indfarvningerWink

Jeg har rodet med farvning i mere end 45 år, og har stadig respekt omkring de sorte - røde og lilla farver, så jeg køber disse farvede dele, mest fordi de er forbistret svære at ramme.

Dog har jeg til den røde farve fidus til Veniard farver, når jeg endelig skal lave noget hurtig farvning.

Frisør farver, er lige lovlig dyre, men jeg har brugt dem, når jeg har haft meget 1. kl. materiale, men det skal forberedes ordentligt, og der skal være god tid, men så bliver det også rigtig flot.

God fornøjelse med indfarvningenTongue

Mvh
P.K.




Til top
Tony Hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tony W Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tony W Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2014 kl. 20:44
Hej Per.
Jeg har aldrig prøvet at farve selv og at mine farveønsker er besværlige at opnå, er da en skam.
Men jeg er i besiddelse af en pæn mængde hvid ræv i absolut topkvalitet og ønsker at bruge dele af det til nogle "natfluer" til åen.
Hvad mener du vil skabe det bedste resultat når vi snakker fra hvid til sort? Det er vel ikke umuligt?
Mvh
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2014 kl. 21:59
Citat: Tony W

Hej igen og tak for de foreløbige svar:-).
Finn: når du nævner frisørens produkter, er det så fordi det er dit foretrukne? Eller hvad bruger du helst selv?
Der bliver også linket til tekstilfarve ("dylon"), er der nogen der har erfaring med det:-)?
Og til sidst, er det gældende for alle farveprodukter, at man er nød til at lave en "mellemfarvning" for at ramme en rigtig sort?
Mvh. Tony

Hej Tony,

Ja til alle former for skind/hår foretrækker jeg frisør farven. 
Fordelen er du anvender den kold og ikke opvarmet, hvilket i sig selv kan gøre skindet stift og skrøbeligt.

Dylon har jeg tidligere anvendt, mest til de dæmpet og lidt "feset" farver men er gået væk fra den i dag.

Den mest universale er dog stadig Veniards farve for mig.

Det som er mere end vigtig, er du har rengjort materialerne grundigt og du ikke anvender for hårdt vand (meget kalk). 

Der findes en farve som kaldes "American Black" som er den bedste sorte jeg kender. Jeg købte mit i Sverige, så ved ikke hvor det evt. kan fås herhjemme.

Ellers... Orange eller Rød skal du mellemfarve med for at få den sorte.

Du kan også farve blå på den røde, så får du den purple farve.

Frisørfarven:
http://jyskfrisoerlager.dk/shop/frontpage.html




Redigeret af finnjensen - 04 Jul 2014 kl. 22:01
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2014 kl. 23:24
Hej Tony.

Der er jo mange meninger om, hvad god farve til vores materialer er, men lyt til Finn, han ved om nogen, noget om flotte farver.

Er man helt uerfaren, så er der rigtig mange faldgrupper. Jeg har set en del op gennemårene, og på mine farvekurser, er der ofte noget, som går helt galt, mest fordi de unge hvalpe, absolut ikke hører efter, og ja det hævner sig grusomtWink

Jeg ville stille flg. op til en god effektiv farvning:

Det som skal farves, skal skylles godt i håndlunkent vand, evt. lige ligge lidt i sæbespåner, og så skylles godt igennem med rent koldt vand.

Sluttelig ligger jeg mine ting i skyllemiddel, mest for at få en splitning af spændingerne i hår og under uld. Det hele skylles engang til i koldt vand, og jeg trykker det meste vand ud af materialet, før det ligges i farvebadet.

Ved brug af skylle midlet bliver hårene dejlig livlige, og suger akkurat det vand, som de skal.

Farvebadet er nøje beregnet i farvemængde, og det er en i hovedsagen et erfarings spørgsmål, hvor meget farve og eddike / salt man putter i, men se lige på det link, som var ovenover, her er temperaturen på Veniard og Dylon farver, rigtig angivet.

Veniard farver er fine, søg på nettet, der kan være meget forskel på priserne!

Dylon, ja jeg ville kun benytte de små runde æsker, da det er beregnet til farvning af små partier, medens de store pap æsker er til en hel maskinfuld, og de to typer er ikke helt ens, dem i kapsler er meget kraftigere i farverne.

Frisør produkter kræver også erfaringer, og det er vigtig at læse æskens anbefalinger.

Jeg går på jagt efter hårfarver, der er på tilbud, så kan der spares op til 40%, men stadig koster hårfarver dobbelt så meget, som Veniard farver.

Jeg ville i dag, overveje, hvor meget materiale jeg skulle bruge til den bestemte flue man har valgt, og købe mig til den aktuelle farve, fremfor at farve selv, men det er mere set udfra den betragtning, at der er ikke nogen tid eller økonomi sparet ved at farve selv, og der er reelt ikke mange muligheder for at springe over, hvor gærdet er lavestWink

Vi har før været farvningen igennem på forum, kig evt. her:

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=39013&title=farvning-af-fjer-og-hr-links

Mvh
P.K.






Redigeret af PK - 04 Jul 2014 kl. 23:28
Til top
Lars Møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
LarsMoe

Tilmeldt:: 16 Apr 2014
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsMoe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2014 kl. 09:38
Når det kommer til farvepulver , er det bedste jeg har prøvet,  Jacquard Acid Dye , med det er det muligt at farve sort ( farven hedder, Jet Black )

Lars
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2014 kl. 13:55
Citat: PK

Hej Tony.


Sluttelig ligger jeg mine ting i skyllemiddel, mest for at få en splitning af spændingerne i hår og under uld. Det hele skylles engang til i koldt vand, og jeg trykker det meste vand ud af materialet, før det ligges i farvebadet.

Ved brug af skylle midlet bliver hårene dejlig livlige, og suger akkurat det vand, som de skal.



Hår Balsam Smile

Prøv at vaske et får i sådan noget til slut LOL


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres