Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt fluestik.

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Nyt fluestik.
    Sendt: 09 Aug 2014 kl. 13:07
Så er tiden kommet til at jeg skal skifte mit Danvise til et andet. Jeg har simpelthen ikke plads nok bagved fluen til at jeg arbejder behageligt. Desværre kan jeg ikke smide store penge afsted. Jeg overvejer et Anvil Apex da jeg ærlig talt ikke tror jeg er så afhængig af ægte rotation.
Jeg har oplevet at mit første stik som var en regal kopi, ikke kunne holde en str 8 krog efter lidt tid, så jeg er en anelse bange for om det skulle ske igen. Samtidig er der åbenbart folk der ingen problemer har med dem.

De kroge jeg bruger svinger fra str 4-16, men hovedparten er de større kystfluer.

Håber i kan hjælpe.
Hilsen Kim.
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2014 kl. 17:30
Tag du en tur på ebay.....
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Ove Leif Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
leif P Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2014 kl. 18:16
Hej Kim K J.

Har selv købt et "Anvil Apex vise" hos Korsholm for langtid siden, en 3-4 år.,og har bundet 100rede vis af fluer på det.., funker aldeles ok når man tænker på prisen

Ved ikke helt hvad du mener med ægte rotation ? Mit kan rotere 360 Grader og tage små kroge !!

Men som Per H. skriver kan du nok finde et brugt til samme pris! Som vil være en del dyre fra ny! (I god stand selvklart)

Leif P
Because:Maybe one day i will catch a mermaid!
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2014 kl. 20:25
Ægte rotation finder du eksempelvis på dyna king
ultimate indexer, det betyder at krogen drejer om sin egen akse,
altså det hele er centreret og drejer ikke "bare" rundt.

Redigeret af Steffan - 09 Aug 2014 kl. 20:25
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2014 kl. 20:37
Precis det som Steffan sagde

Så du har ikke oplevet at kæberne har givet sig eller noget andet negativt?

Nogen der har prøvet de der DK fluestik?
Hilsen Kim.
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2014 kl. 21:01
Jeg har ultimate indexer, det er det fedeste stik,
ikk engang renzetti Master, kan følge med, men det er
nok også religion ;)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2014 kl. 01:29
Beklager, jeg skulle nok have været mere tydelig da det selvfølgelig plejer at være forkortelse for Dynaking, men det var nu dette dansk designede fluestik jeg mente http://grejbiksen-webshop.dk/produkter/6-fluebinding/1712--dk-fluestik-pedistal/

Redigeret af Kim Krikau Jensen - 10 Aug 2014 kl. 01:31
Hilsen Kim.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2014 kl. 07:29
Hej Kim.

Det danske fluestik har jeg haft i temmelig lang tid, men umiddelbart ser jeg det ikke, som en "proffessonel" løsning.

Jeg er ikke tilfreds med de skruer, der holder delene, det er ganske enkelt for små til at man kan spænde dem ordentligt med fingrene.

Det vil sige, at det meste kan løsne sig, og det er så ikke meningen.

Til gengæld er selve hovedet, lavet på en måde, som jeg godt kan lide, og har brugt dem til de typer fluestik, som jeg op gennem årene selv har lavet.

Paralelle kæber giver mange muligheder, men for et godt kroghold, laver jeg selv en trekant fræsning i kæben på langs, ca. 3 mm. fra kanten, da krogen herved ikke kan vippe!

Samtidig laves der  profiler på tværs, så krogen også låses her.

Nu er jeg sjældent tilfreds med det stål kæberne er lavet af, og da jeg gerne vil have fræst / slebet profilerne i kæber, laver jeg et sæt nye kæber, i værktøjs stål, som er gennemhærdet, så hårdheden passer til, at kunne spænde krogene rigtig fast, og holde i en menneske alder.

Jeg har hjemmelavet fluestik, som har holdt siden 1980, og det holder i dag, og har bundet små 10000 fluer pr. år, så stikkets kæbe, skal laves af ordentlig stålWink

DET ER STÅLETS KVALITET, DER GIVER KÆBEN LANG LEVETID!!!

Umiddelbart er det danske stik mit reservestik, mest fordi de omtalte skruer er et punkt jeg ikke helt kan leve med, men det kan laves!

Vis jeg skulle vælge et fluestik, hvor talen er på mere plads, så ville jeg kontakte Peter Falkenberg, og evt. få ham til at sætte nogle stumper sammen, så stikket er tilpasset binderen 100%, jeg er sikker på, at det kan spare mange ærgelser.

http://www.123hjemmeside.dk/Falkenbergflytools/90438461

Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 10 Aug 2014 kl. 07:36
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2014 kl. 17:44
Hej - Hvis pengene er små, findes der en forlængerdel til Danvise, således at man får væsentligt mere plads til fluerne. Jeg så dem på et tidspunkt på ebay.
Til top
Niels Ryssel Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Ryssel

Tilmeldt:: 27 Sep 2004
Geografisk: Greve
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ryssel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2014 kl. 11:16
Jeg bruger en forlænger, jeg købte på en messe for mange år siden, denne ligner den meget:

BT's Fly Fishing Danvise Extension Arm


Til top
John Haagen Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Smolten

Tilmeldt:: 24 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Smolten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2014 kl. 12:13
Jeg havde bestemt også kontaktet Peter Falkenberg som Per Karlsen anbefaler.

Peter Falkenberg udvikler stikket til dig efter dine ønsker. Han tilbyder løsninger med udskiftelige kæber alt efter din ønskede krogstørrelse, eller til rørfluer.
Det er ligeledes muligt at starte op med et "basisstik" og så tilkøbe individuelle løsninger efterhånden som behovene opstår og pengepungen tillader det. På den måde får man et kvalitetsstik der er så fremtidssikret som det er muligt.

Og det er jo altid sjovt at eje noget der er lavet til dig, og ikke er masseproduceret.

Jeg har haft fornøjelsen af at besøge Peters værksted og jeg er meget imponeret over kvaliteten på hans stik, samt de innovative løsninger han forsøger sig med.

På Peters hjemmeside kan man blandt andet se fluestik med en serie huller i den vertikale arm. Hullerne giver et futuristisk design, men er faktisk lavet så det er muligt at montere værktøj som lampe, fjeder til vinger osv.

Jeg agter selv at bestille et stik med tilhørende arbejdsstation a la dem Orvis havde for 10-15 år siden. Jeg skal bare lige finde ud af hvordan jeg ønsker det lavet... :-)

Bedste hilsner

John Haagen Rasmussen
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2014 kl. 12:57
Mange tak for hjælpen. Jeg har købt et Anvil Apex.
Hilsen Kim.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martin_N

Tilmeldt:: 17 Aug 2014
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin_N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2014 kl. 09:58
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martin_N

Tilmeldt:: 17 Aug 2014
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin_N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2014 kl. 09:59
Er der nogen af jer der har erfaringer med Nor-vice? jeg synes den ser ret interessant ud.
Til top
Erik Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Erik63

Tilmeldt:: 20 Okt 2010
Geografisk: Odense N
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Erik63 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2014 kl. 16:21
Mit hjemmestik er et Norvise.
Hvis det forsvandt, ville jeg købe et igen.
MEN, det har en ulempe, som jeg en gang i mellem savner vildt (gælder også flere andre stik): Det kan ikke drejes, hverken op eller til siden. Det er vandret og vinkelret på dig only, så det at binde med stikket skråt opad for at få ekstra meget plads bagved fluen eller se fluen forfra er rimelig umuligt, andet at du selv laver en speciel fod og/eller modificerer selve stikket.
Kan kun anbefale at prøve at mærke stikket inden du bestiller, det er meget enten eller.. Hos mig er det 98% kærlighed :)
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martin_N

Tilmeldt:: 17 Aug 2014
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin_N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2014 kl. 08:43
Kim hvor købte du dit Anvil Apex? er det ligeså godt som fx. et Danvice? nogen af jer der ved det?
Til top
anonymous Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
anonymous Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2014
Status: Offline
Beskeder: 59
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér anonymous Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2014 kl. 09:12
Jeg har et Snowbee Fly Mate fluestik, og det har fungeret upåklageligt i mere end 20 år. Det smarte er, at fluen kan roteres og at den kan holde alle størrelser kroge, lige fra de mindste tørfluer til de største jern når man binder gedde- og laksefluer.

http://www.troutcatchers.co.uk/acatalog/snowbee-fly-mate-vice-all.jpg
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martin_N

Tilmeldt:: 17 Aug 2014
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin_N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2014 kl. 09:20
Ja har set den der snowbee fly mate før. Dan-vice skulle efter sigende kunne det samme, men det er umuligt for en novice som jeg at gennemskue. Men tak - også til dig Erik. Har fundet ud af jeg ikke vil have en Norvice.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2014 kl. 11:10
Citat: Martin_N

Kim hvor købte du dit Anvil Apex? er det ligeså godt som fx. et Danvice? nogen af jer der ved det?

Hos Korsholm.
Danvise er plastik, kæberne er vist hærdet stål. Så hvis vi lave en direkte sammenligning, så nej, så er danvise stikket et billigt plastik produkt, mens Anvil Apex er rustfrit stål med hærdede værktøjs stål kæber.

Det der gjorde at jeg skiftede var at der bare ikke er plads nok bag fluen når jeg binder. Det er for mig at se så dårligt designet på det punkt at jeg ikke fatter at det har nået markedet. Man kan få extension jaws, men om det er det værd, aner jeg ikke.
Hilsen Kim.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martin_N

Tilmeldt:: 17 Aug 2014
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin_N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2014 kl. 14:35
Tak for jeres svar.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Jepsen

Tilmeldt:: 28 Jan 2013
Geografisk: Nyborg
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2014 kl. 14:56
Citat: Kim Krikau Jensen

Citat: Martin_N

Kim hvor købte du dit Anvil Apex? er det ligeså godt som fx. et Danvice? nogen af jer der ved det?

Hos Korsholm.
Danvise er plastik, kæberne er vist hærdet stål. Så hvis vi lave en direkte sammenligning, så nej, så er danvise stikket et billigt plastik produkt, mens Anvil Apex er rustfrit stål med hærdede værktøjs stål kæber.

Det der gjorde at jeg skiftede var at der bare ikke er plads nok bag fluen når jeg binder. Det er for mig at se så dårligt designet på det punkt at jeg ikke fatter at det har nået markedet. Man kan få extension jaws, men om det er det værd, aner jeg ikke.

Hej Kim

Ved ud hvor man kan købe løse kæber til danvise?

/Morten

Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2014 kl. 18:12
Jeg faldt lige over ham her. Det er en "tysker" så det er uden told, og i euro :)

http://www.aos.cc/danvise-ersatz-spannbacken.html


Til top
 Besvar Besvar

Skift forum