Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Undermålere

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kingpinsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Aug 2014
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kingpinsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Undermålere
    Sendt: 16 Aug 2014 kl. 16:22
Var i dag en tur langs Randers Fjord for at forsøge mig med en orm efter en HØ eller helt (man kunne jo være heldig). Dem så jeg dog ikke noget til, derimod store skaller og masser af aborrer. 
Selvom jeg to gange gik op i krogstørrelse og til sidst brugte store fladfiskekroge (str 1 ? Jeg er ikke helt inde i nummereringerne) blev jeg ved at fange små aborrer. 
Det endte med at jeg stoppede fiskeriet da jeg måtte "operere" kroge ud af for mange undermålere, som jeg ikke tror alle vil overleve behandlingen.

Findes der nogle tricks til at undgå disse småfisk så jeg/vi istedet fanger dem når de har rundet kiloet ? ;)
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2014 kl. 16:49
Fisk med flue og brug krogløser:)
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2014 kl. 22:04
Hej Kingpinsen

En rigtig god løsning er at bruge cirkelkroge, dvs. kroge hvor krogspidsen peger lige ind i krogskaftet. Første gang man ser sådan en krog tror man ikke at den kan fange fisk, men det kan den. Og den kroger næsten altid lige i kæbevinklen. Brug en cirkelkrog i størrelse 3/0. Den sorterer de fleste undermålere fra, og aborrerne bliver kroget sådan at de kan overleve.

Jeg har i øvrigt oplevet at fange en aborre som kun var 10cm længere end den agnskalle jeg havde agnet med til geddefiskeri. Skallen var ca. 15cm og sad halvvejs i aborrens gab.

Mvh. Peter
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kingpinsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Aug 2014
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kingpinsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Aug 2014 kl. 10:34
Hej Peter.

Tak for respons.

Ja de er nogle grådige sataner når de først vil æde. Det oplevede jeg ofte for mange år siden, under geddefiskeriet i den nedre Gudenå. Men det er første gange jeg er stødt på dem efter jeg er begyndt at fiske igen, for et halvt års tid siden. Omkring Randers og oppe i åen har jeg intet set til dem.

Cirkelkrogene kunne lyde som en god ide, som jeg vil prøve, især efter at have fået en henvisning til denne artikel, som forklarer fordelene ved brug af disse :


Nu er jeg ikke helt skarp i krogstørrelser, men 3/0 forekommer mig lidt store, når målet er havørreder og/eller helt ? Men det vil jeg da lige prøve at vende med grejpusheren.

Når man nu alligevel skal prøve noget nyt, kan man ligeså godt starte med en ordentlig kvalitet. Noget specielt man bør gå efter ?

Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Aug 2014 kl. 10:44
Hej Kingpinsen

Krogstørrelser til helt kender jeg ikke, med til havørreder vil 3/0 være passende. Mindre cirkelkroge vil ikke kunne gå ind over kæbevinklen på en stor ørred, så hvis målet er havørred ville jeg måske gå op i 5/0.

Mvh. Peter
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kingpinsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Aug 2014
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kingpinsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Aug 2014 kl. 10:46
Det er modtaget.
Takker.
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Aug 2014 kl. 10:49
Hej Kingpinsen

Glem alt om cirkelkroge det er den værste opfindelse der er lavet, hvorfor, fordi at fiskene sluger dem ligeså godt som andre krog men den ekstra bøj på krogen gør at den ikke kan tages ud uden at skulle vride den rundt inde i fisken, gir ekstra stor dødlighed, jeg har erfaring for min påstand efter fangst af mange laks og havørrede på disse kroge som desværre er lovpligtig i de danske lakseåer, skal jeg gi dig et råd så brug modhageløse kroge, det gir en mere skånsom afkrogning, brug nogle med ormemodhager på skaftet.

Held og lykke med dit fiskeri og alt det som du skal ha lært.

Hilsen Peder   
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kingpinsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Aug 2014
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kingpinsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Aug 2014 kl. 10:57
Æ fisker :

Ja der er sgu vist meget at skulle have lært Wacko

Har du læst artiklen som jeg er blevet henvist til ? Syntes godt nok den er overbevisende i sin argumentation. Men har du andre personlige erfaringer er det jo underordnet hvad man kan læse sig til.

Modhageløse kroge skal jeg måske også prøve, men aborrerne vil vel stadig ofte være kroget helt nede i svælget, som jeg tror mange ikke vil overleve ?
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Aug 2014 kl. 11:11
@æ fisker

Dine erfaringer med cirkelkroge er stik modsat mine. Min erfaring er, at selv hvis fisken har slugt agn og krog helt, så bliver krogen trukket op til kæbevinklen og griber fat der. Men forudsætningen er at det er en ægte cirkelkrog, spidsen skal pege vinkelret ind i skaftet, og krogen må ikke være vredet (kirbed).

Jeg har brugt cirkelkroge til fladfisk, torsk, aborre, sandart, hornfisk, makrel mm., og krogen sidder så godt som altid i kæbevinklen.

Mvh. Peter
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Aug 2014 kl. 11:32
Kingpinsen
jeg har læst artiklen, men det svare ikke overens med de oplevelser jeg og mange andre fisker har ved åen.    

Peter Larsen

det er de rigtige cirkelkroge jeg bruger, kan kun sig hvad jeg har skrevet før, kun dårlig erfaring, både for mig og mange andre.

hilsen Peder

cirkelkroge
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres