Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

krøllet skydehoved

 Besvar Besvar
Forfatter
kennet nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cnc snedkeren Avatar

Tilmeldt:: 15 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cnc snedkeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: krøllet skydehoved
    Sendt: 29 Aug 2014 kl. 14:18
Hvordan retter jeg bedst et skydehoved ud igen hvis det har været lidt krøllet?
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Jepsen

Tilmeldt:: 28 Jan 2013
Geografisk: Nyborg
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2014 kl. 14:40
Hej Kennet

Jeg gør det at jeg skyller det i varmt vand, og så har jeg lavet et par løkker af kraftig monofil, løkkerne sætter jeg så i skydehovedets løkker, og den ene sætter jeg over noget der ikke flytter sig, og den anden trækker jeg så i til jeg synes jeg har trukket nok, typisk til skydehovedet er cirka samme temperatur som luften, så kvejler jeg det op i store sling og hænger det op over sådan en dims til haveslanger.

Jeg bruger samme metode til skydelinen, den lægger jeg dog på hjulet.

/Morten
Til top
THOMAS KNUDSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
omalley Avatar

Tilmeldt:: 01 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 143
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér omalley Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2014 kl. 18:26
har du en gammel cykelfælg, kan den også bruges til at opbevare skydehoved/line
//thomas
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2014 kl. 21:24
kvejler op i store sling? Lol lol
Til top
kennet nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cnc snedkeren Avatar

Tilmeldt:: 15 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cnc snedkeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2014 kl. 21:28
Citat: Morten Jepsen

Hej Kennet

Jeg gør det at jeg skyller det i varmt vand, og så har jeg lavet et par løkker af kraftig monofil, løkkerne sætter jeg så i skydehovedets løkker, og den ene sætter jeg over noget der ikke flytter sig, og den anden trækker jeg så i til jeg synes jeg har trukket nok, typisk til skydehovedet er cirka samme temperatur som luften, så kvejler jeg det op i store sling og hænger det op over sådan en dims til haveslanger.

Jeg bruger samme metode til skydelinen, den lægger jeg dog på hjulet.

/Morten

Hvor varmt vand snakker vi?

Til top
Jørgen Lorenzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FFFI

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Kysten
Status: Offline
Beskeder: 148
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FFFI Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2014 kl. 21:33
Spænd en HØ i den yderste ende og træk Smile
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2014 kl. 22:02
....eller lær at kaste ordentligt, i stedet for at have linen siddende på hjulet.  Wink

    /Jim.
Til top
Anders Fabrin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fabioo

Tilmeldt:: 28 Nov 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fabioo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2014 kl. 00:01
MARLIN FISKERI!!!!!!!!!

VARMT VAND OG RIGELIGT MED TRÆK I LINEN😆😆😆
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Jepsen

Tilmeldt:: 28 Jan 2013
Geografisk: Nyborg
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2014 kl. 06:16



Jeg bruger bare den varme hane, det er omkring 60 grader.


Husk lige at give linen tur med vaskekluden og en ny omgang linedressingSmile

/Morten


Redigeret af Morten Jepsen - 30 Aug 2014 kl. 06:18
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2014 kl. 00:17
Puha Kenneth!

 Ja der er mange gode råd, næsten lige så mange der er fluefiskere!

De er velment, men helt afmarcherer mange af dem.

De fleste flueliner har en flettet Dacron/Nylon kerne der er fleksibel. Coatningen er for det meste fremstillet af PVC, som i sig selv er et stift materiale, for at blødgøre det så det kan bruges til flueliner tilsættes Plasticer, det er dem der nedbrydes af solens UV lys, og de forlader gradvis din line især flydende liner der mest udsættes for sollys. 
Det går langsomt typisk 3-5 år, du vil opleve at linen bliver ru i overfladen, efter en halv times tid begynder den også at synke fordi den trækker vand ind til kernen. Så er den klar til at blive smidt ud, nøjagtig som man også skifter slidte bil/cykel/knallert dæk ud.

Køb absolut ikke fancy ting der lover at de kan give din line længere levetid, for det kan de ikke, måske et par få timer det er alt, og de er ofte hundedyre.

Når du under fiskeri vil skifte skydehoved fra f.eks. Flydende til Intermediate, SKAL du have en tom spole hvor du i længderetningen kan spole dit skydehoved op.
Spoler du det op over kanten af spolen med din hånd tvister du linen for hver omgang du spoler op, en pvc line vil efter blot 24 timer optage denne form som ikke retter sig tilbage igen. 
Næste gang du vil bruge den vil du opleve at den opfører sig som en fjeder altså den snor sig i vandet, det går aldrig væk uanset hvad du gør.

Så kommer der råd med varmt vand og stræk! 
Glem dem de virker kun en gang, nemlig hver gang du vil fiske, hvem vil spilde tid på den behandling.

Varmt vand blødgør linen, men fjerner ikke snogningerne, næste gang er det galt igen!

Og at strække en pvc line er det samme som at slå den ihjel på stedet!
En god line strækker sig automatisk efter bare et eller 2 kast!

Billige liner 50,- til 300,- er ofte stivere, da der er tilsat færre blødgøringsmidler da disse er dyre (der er også mange fejlproduktioner som hører under disse priser, hold dig væk fra dem hvis du vil have en ordentlig vare) disse krøller udtalt, og du skal ikke købe disse, de giver kun problemer for dig, hænger fast i alt græs/grøde/tang når du vil kaste ud!

Plastforbindelserne holder ikke til et stræk på mere end omkring 15%, så sprænges/trækkes de fra hinanden, og så har du lige ødelagt din flydeline, med synkende liner er det måske ikke så vigtigt, da de jo SKAL synke, men ødelagt er de alligevel.

Jeg har set fluefiskere binde deres line til en hegnspæl og derefter gå 3-4 m. baglæns, så linen var klar til indsats. Det er sørgeligt at se en god line til 5-6 hundrede kroner lide døden på denne måde, og det er meget sørgeligere at se "Drabsmanden" gøre det i god tro!

Jeg undres ofte over,hvorfor i private kunder ikke får bedre hjælp/ eller spørger jeres forhandler til råds om disse ting! 

De ved det, eller de burde vide det, i hvert fald dem der indtil 1-2-2014 har solgt LOOP, for de har denne info, det har JEG tidligere sørget for!!

Nu slår jeg mine folder hos 2-Biz, og der kommer "skræmmende" nyheder herfra indenfor de næste par måneder. Og herfra vil der blive udførlig forklaring på hvordan man plejer sine flue-fiskeprodukter Smile

Køb en ny line Kenneth, den bliver du glad for, hvis du behandler den ordentligt Wink


Redigeret af Michael Ladefoged - 31 Aug 2014 kl. 01:01
Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Jepsen

Tilmeldt:: 28 Jan 2013
Geografisk: Nyborg
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2014 kl. 09:29
Hej igen Kennet

Der ser ud til at Michael ved beskedTongue, desuagtet anvender jeg den metode jeg beskrev, og med stor succes. 
En enkelt kommentar til Michaels indlæg, kunne være: hvis ikke linen kan tåle at blive belastet med træk, skal man så smide den ud når man har haft en fightende fisk på, så vidt jeg husker bliver der trukket godt til i linen.

Nå men anyway, her er et link til andre kloge der har skrevet noget om emnet:
 http://globalflyfisher.com/fishbetter/flylines/ 
Kopier det og sæt det ind i din browser.

God fornøjelse med læsningen, og med at få rettet din line.

/Morten


Redigeret af Morten Jepsen - 31 Aug 2014 kl. 09:29
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2014 kl. 10:13
Hej Morten.

Ingen fisk på vore kanter trækker så hårdt at de overbelaster linen. Men prøv at hænge et 2 kg lod i toppen af din laksestang, så skal du se at det er noget der føles som et gevaldigt træk, hvis den overhovedet holder til det.
I de varme lande bruges andre linetyper der har meget større trækkraft og som ikke giver sig meget ;-)
Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Jepsen

Tilmeldt:: 28 Jan 2013
Geografisk: Nyborg
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2014 kl. 10:38
Hej Michael

Tja....På samme måde bestemmer jeg jo selv hvor meget jeg trækker i linen, når den skal rettes ud, når missionen er fuldført, behøves jeg jo ikke trække mere.

/Morten
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2014 kl. 11:15
WinkThumbs Up
Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres