Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

stang og gram til jollefiskeri + hjul størrelse ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Ronny Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny73

Tilmeldt:: 28 Maj 2014
Geografisk: Sønderborg
Status: Offline
Beskeder: 298
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny73 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: stang og gram til jollefiskeri + hjul størrelse ?
    Sendt: 29 Aug 2014 kl. 18:18
jeg er begyndt at fiske med en kammerat fra hans jolle med lille motor så jeg tænkte hvor mange fod er godt og hvor mange gram agn skal den være god til ?

den skal helst være egnet til alle de fisk i området. ørred, hornfisk, fladfisk, makrel og torsk (efter sæsom self)

jeg har 9fods stænger 9 til 28 og 15 til 40
hjul orra sx 30 og sOren stx40

ved ikke om noget af det er egnet ? ellers kom gerne med forslag til fod og gram og hjul størrelse

er der andet jeg skal være opmærksom på er alle infos velkommen :-)

Redigeret af Ronny73 - 29 Aug 2014 kl. 18:22
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2014 kl. 18:43
Det lyder som om at du er godt dækket ind til at starte med.
Prøv det i en periode, så kan det være at der opstår nye behov senere
Vh. Ivan
Til top
Ronny Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny73

Tilmeldt:: 28 Maj 2014
Geografisk: Sønderborg
Status: Offline
Beskeder: 298
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny73 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2014 kl. 20:01
Tak for info Ivan :-) jeg havde bare forstået på en anden jeg kender der også er amatør som mig at 9 fods er for lange til jolle fiskeri.

jeg troede også stang skulle kunne klare mere en 40gram agn ved fladfisk da de forfang gram størrelser de feks har ved bilka er 40 og 60grams.

ligeledes troede jeg også 60 størrelse ved hjul var bedre da der passer mere line på til når vi sejler imens der fiskes. men ok hvis jeg bare bruger nylon spolerne er der 185meter.

jeg spørger nok mere fordi jeg har lyst til en ny stang men syntes at købe endnu en 9fods virker åndsvagt

kunne godt tænke mig at prøve en fenwick wildwing da den er 4delt og er let at have med på knallert men dem i 7 og 8 fod kan ikke klare mange gram agn ifg listen
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2014 kl. 21:47
hej Ronny
jeg fisker en del fra min lille båd Baby Blue.
jeg kan anbefale 8 fods stænger, med et ret kort håndtag, især hvis det meste af fiskeriet foregår siddende. de nye smarte stænger med de todelte håndtag er faktisk ret fine (der findes deciderede kajakstænger og de har også korte håndtag).

en stang der dække der meste er SG roadrunner XLT, den er 8 fod og firedelt, den har en autoriseret kastevægte op til 80 gr. det er en ret stiv sag - men den fungerer fint også med kystblink omkring 20-28 gr. (jeg har godt nok lige flækket bundstykket under kast, men det regner vi for et hændeligt f**kup - og en ny del er på vej).SG roadrunner er decideret billig, den koster omkring 500 kr.

der er masser af smarte og gode (og dyre) korte og hurtige kystspinnestænger omkring 8 fod, japanerne laver en hel del, baseret på deres bassfiskeri - og de fås i alle vægtklasser.
det er rart med lidt korte stænger i båden - og selvom man måske mister lidt kastelængde - så betyder det ikke så meget.

hjulet: det er egentlig ikke så vigtigt, bare det virker - jeg fisker med flet så jeg har altid masser af line på spolen (fordi fletlinen er tyndere) og nej jeg bruger ikke fireline, jeg bruger powerpro.
mvh hcg
Til top
Ronny Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny73

Tilmeldt:: 28 Maj 2014
Geografisk: Sønderborg
Status: Offline
Beskeder: 298
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny73 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2014 kl. 09:25
Hej Hans.

den stang du omtaler virker meget int, du har vel ikke et link til en forhandler ? jeg kan ikke finde den i 8fod til den pris.
det kan vel næppe betale sig at lave en købs annonce herinde da jeg tvivler på nogle gider bøvle med at sælge og sende for et par hundrede

det gør nok ikke så meget den er stiv når den primært er til fladfisk, hvis jeg husker rigtigt fighter de ikke meget ? (mange år siden jeg har prøvet)

det lyder bare godt jeg slipper for at købe hjul så kan der måske blive til en fenwick wildwing også
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum