Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Visioner for det rekreative fiskeri

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Visioner for det rekreative fiskeri
    Sendt: 06 Sep 2014 kl. 10:55
I dag den 6. september 2014 har Fødevareminister Dan Jørgensen inviteret til konference om det rekreative fiskeri i fremtiden.

OPDATERET med Idekatalog 1. oktober 2014 på baggrund af forslag fra interessenter


Her er mit bud på nogle af de tiltag, der kan indgå i den fremtidige forvaltning af det rekreative fiskeri. Wink

Målsætning

Det rekreative fiskeri skal ske under former så samfundsværdien af fiskeriet optimeres og der sikres sunde bæredygtige fiskebestande med en normal aldersstruktur, der er uafhængige af udsætninger.

Flest muligt skal have glæde af fiskeriet.

Fjordfiskeri

Fjordfiskeri efter ørreder forbeholdes fiskeri med stang og snøre.

Netfiskeri målrettes arter, der ikke medfører væsentlig bifangst af ørred og laks. Ørred og laks dør i nedgarn og kan ofte ikke genudsættes i live.

Garnfiskeri er i dag i udgangspunktet kun begrænset af fredningszoner ikke ift. fiskeritryk (antal satte garn). En løsning kunne være at en fritidsfisker skal registrere sit garn/fiskerinummer til et specifikt fjord- eller kystområde før garnet tages i brug (Web-baseret løsning). Det vil give myndigheden overblik over fiskeritrykket lokalt og mulighed for at fastsætte begrænsninger derefter - fx i form af begrænsninger i antallet af garn/garntyper eller i form af begrænsninger i de ugedage eller uger, der må fiskes med garn.

Erhvervsfiskeri bør primært ske i de åbne havområder (eventuelt kan sildefiskeri tillades i fjordene).

Mindste tilladte maskestørrelser i nedgarn fastsættes så tilpas store, at de enkelte fiskebestande får mulighed for at reproducere sig - mindstemål revurderes.

Fiskerikontrollen gives flere ressourcer og nye værktøjer til at afsløre ulovlig fangst. I dag smides ulovligt fangede ørreder overbord når fiskerikontrollen nærmer sig eller ørreder landes udenfor havneområderne.

Kunstige udsætninger af alle fiskearter skal i vidt omfang undgås og ressourcerne skal anvendes anderledes.

I Storå har vi i dag en laksebestand, hvor kun ca. 15 % af de fangede laks stammer fra udsætninger. Udsætning af ca. 50.000 laks årligt i Storå er dermed nu overflødigt og de begrænsede økonomiske ressourcer kan anvendes bedre (fiskerikontrol, vandløbsrestaurering, bestandsundersøgelser).

Det har vist sig i de vestjyske fjorde, at et voldsomt garnfiskeri efter bl.a. udsatte helt ikke uventet giver væsentlige bifangster af mindre havørred og havørredbestanden holdes dermed kunstigt nede.

Skarven skal effektivt bestandsreguleres i fjorde og ved vandløb.

9.000 tons fisk årligt ædt af de danske skarv er ikke bæredygtigt for fiskebestandene.

Vandløb og søer

Det skal kun være muligt at fiske med stang og snøre i vandløb og søer. Der er brug for en stor bestand af rovfisk i søerne for at sikre klarvandede søer i balance, hvilket ikke harmonerer med erhvervsfiskeri efter disse nøglearter (aborre, gedde, sandart).

Den største trussel mod det rekreative lystfiskeri er risikoen for at lodsejere ser en fortjeneste i at udleje deres fiskevand eksklusivt – dvs. dyrt til et begrænset antal lystfiskere. I de norske lakseelve er dette situationen i dag. Det bør sikres gennem lovgivning, at fiskeriet er en rekreativ rettighed for den brede befolkning inklusiv turister, der kan købe fiskekort på lige fod.

Samfundet har investeret i vandløbenes forbedrede fiskebestande og har derfor også en berettiget forventning om at forvaltningen af fiskeriet sker til borgernes bedste og ikke ift. at give en opskruet indtægt til en tilfældig lodsejer, som i langt de fleste tilfælde ikke har investeret i vandløbsforbedringer.

mvh

Jakob Larsen



Redigeret af Jakob Larsen - 01 Okt 2014 kl. 16:21
Til top
nikolaj hegaard pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hp8900 Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 378
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hp8900 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Sep 2014 kl. 12:00
Thumbs UpClap
En stang ved vandet er bedre end 10 i skabet :)
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Sep 2014 kl. 20:18
Nogen der kan fortælle lidt fra konferencen i Vejle ? 
- har hørt at skarv var i fokus...
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Sep 2014 kl. 21:03
Hej Jakob
Det var et rigtigt interessant møde, gik langt bedre end jeg havde forventet. Mange kontakter til ildsjæle over hele landet. Vidunderligt så mange der brænder for rekreativ fiskeri. Jeg skal nok skrive noget mere, når mine få hjerneceller er faldet til ro. Talte med din bror for første gang, jeg var ved at tro du havde en dobbeltgænger.
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro



Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Sep 2014 kl. 09:18

Efter en god nats søvn.

 Jeg undrer mig over, at ordet stalling overhovedet ikke blev nævnt under hele konferencen. Om det skyldes, at den ikke er nævnt under biologi i DTUs fiskepleje  nyt DK ved jeg ikke. Her er omtalt næsten alle fiske arter, der kan interessere lystfiskere bortset fra stallingen. Til gengæld blev skarven omtalt negativt mange gange og var nok det eneste punkt på konferencen alle var enige om. Der blev dog ikke fundet en løsning på problemet.

Initiativet til konferencen kan jeg kun rose og bør gentages. Desværre var der nok mange, der ikke kom til orde under debatten. Der har sikkert siddet mange i salen med gode ideer, som aldrig fik mulighed for at få mikrofonen. Jeg var heldig, efter et kort håndgemæng med formanden for Ferskvamdsfiskerifireningen Niels Barslund at erobre mikrofonenWink. Fik også kort omtalt rugekasser og deres muligheder til undervisnings brug. Det er dog lige så vigtigt med de samtaler og kontakter, du får ved et sådant møde.Big smile

Skulle alle være kommet til orde, ville konferencen nok tage flere dage.

Alt i alt en god dag. Manglede dog repræsentanter fra Nordjylland, men såfremt jeg er informeret, var de ude og lave gyde banker.Big smile

mvh Lasse Hagebro

Forskningscenter Hagebro



Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Hilmar Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hilmar Jensen

Tilmeldt:: 27 Dec 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hilmar Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Sep 2014 kl. 15:34
Hej Lasse
Nu ved jeg ikke hvor du har gået i skole, men der hvor jeg kommer fra betragter vi Aalborg som en del af Nordjylland, og da vi jo havde nogle snakke på konferencen, vil jeg tro at det har været din lange tur til Vejle der har sløret din hukommelse vedrørende deltagere fra Nordjylland.
Jeg går i hvert fald ud fra at du er enig med mig i at Ryå og Lindenborg å er Nordjyske vandløb. Lindenborg å der jo de sidste to år ud af tre har leveret de største havørreder fanget i danske vandløb.
Det var i øvrigt en konference der ikke stoppede med de afsluttende talere, men opfordrede til at der efterfølgende blev sendt inspiration ind til det videre arbejde.
mvh.
Hilmar
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Sep 2014 kl. 16:57
Undskyld Hilmar Embarrassed
Jeg skulle nok have præciseret det lidt nøjere med hensyn til det geografiske. Det skyldes, at jeg har fulgt en del med i deres arbejde i Uggerby Å med gydegrus udlægning og vidste, at de skulle ud at lægge grus ud lørdagBig smile. Du har naturligvis ret i at det er hensigten med konferencen, at ideerne skal der arbejdes videre med. Det tror jeg på, der bliver. Men alt i alt efter min beskedne mening en god dag. Kan jeg ikke få lidt ret? Himmerland ligger det ikke i den sydlige del af Nordjylland ?Wink
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 07 Sep 2014 kl. 17:01
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
anonymous Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
anonymous Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2014
Status: Offline
Beskeder: 59
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér anonymous Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Sep 2014 kl. 20:06
Men husk bare på, at uanset hvad Dan Jørgensen måtte sætte i gang af gode ting for lystfiskeriet, så vil de straks blive stoppet, hvis vi får en Venstre ledet regering efter næste valg.

Og den kommende fødevareminister fra Venstre vil i stedet holde en konference med landmændene og erhvervsfiskerne, så det er deres ønsker som i størst muligt omfang bliver tilgodeset i regeringens fiskeri- og miljøpolitik.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Sep 2014 kl. 20:55
Til Anonymous
Hvis vi holder partipolitik udenfor og benytter os af den nuværende ministers gode tiltag, tror jeg vi får mest ud af det.Wink Jeg tilhører ikke noget politisk parti, alligevel er det min holdning, at Dan Jørgensen klarede det godt. For nogle år siden var jeg til møde i Virksund angående Dongs udledninger fra gaslagrene. Det var et møde med daværende miljøminister Karen Elleman. Hun fortalte, hvor meget hun holdt af Limfjorden og alle de dejlige sejlture hun havde haft. Da mødet var kommet noget længere frem og der kom kritiske spørgsmål fra deltagerne, skulle hun pludselig nå en flyver og overlod problemerne til en overlegen embedsmand. Hans svar var, når det blev kritisk, at det var en politisk beslutning, som vi ikke kunne gøre noget ved.Embarrassed Jeg mener, selv om jeg ikke er socialdemokrat, at Dan Jørgensen klarede det godt. Så lad os få det gode ud af ham, vi kan, så længe vi har ham.Wink
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Sep 2014 kl. 21:59
Anomynus: Klap gællerne i. dinn tøsedreng, stå dog frem.
Enhver kan gemme sig bag den maske, men få skiftet bleen og stå frit frem
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Sep 2014 kl. 22:02
Kære Lasse
Nu skal det jo heller ikke ende i politik, men dine smukke ord om mr. Jorgensen skal da ikke lige stå alene:

Dan Jørgensen klarede det godt. Så lad os få det gode ud af ham, vi kan, så længe vi har ham.

Jah.....der er da lidt sideflæsk at tag af.....smiler

Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Ole Pihl Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Pihl

Tilmeldt:: 09 Feb 2014
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Pihl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Sep 2014 kl. 22:10
Jakob Larsen : Jeg fisker med fiskestang og nyder det , men jeg har også fisket meget med garn og nydt det .Og jeg er dybt uenig med dig og de "Indgreb" du ønsker for garnfiskerne . Der skal være plads til alle , også garnfiskerne . Problemet er at lystfiskeriet er eksploderet i de sidste 10-15 år . Der findes snart ikke en kyststrækning , hvor der vader 2-3 lystfiskere rundt både nat og dag , og mange af disse , mener at de har eneret til især ørreder og laks .
Garnfiskerne har mange love og regler trukket ned over hovedet , og de fleste overholder disse regler . Men at udelukke dem fra fjorde og visse kyster er da en dum tanke . Jeg kender flere garnfiskere som fanger 1 eller 3 ørreder om året . Jeg kender også lystfiskere som fanger 30-50 ørreder om året med fiskestangen . Hvem af disse er værst , garnfiskeren eller lystfiskeren ? Hvorfor mener du at lystfiskeren har mere ret til et fiskevand end andre har ? Jeg tror at begge parter har lige stor glæde af deres fiskeri .
Men når du nu mener at garn fiskeri skal begrænses endnu mere , så går du vel også ind for at lystfiskere kun må fange 1 ørred om dagen eller 3 hornfisk . Eller at trolling fiskere kun må fiske med 1 stang pr båd og kun hjemtage 1 fisk om dagen . For er du ikke enig i at lystfiskerne , også skal have disse begrænsinger , så mener jeg at du skal holde din mund .


Redigeret af Ole Pihl - 07 Sep 2014 kl. 22:15
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Sep 2014 kl. 22:47
@Ole Pihl
Nej, mig får du næppe til at holde min mund. Det der er direkte dumt er når fjordområder bliver oversået med garn, så det går ud over fiskebestandene. Så vidt jeg ved har jeg ikke talt om at udelukke fritidsfiskere fra fjordene, men at der skal være en balance mellem fiskeriets intensitet og fiskebestandene - Det er hvad jeg foreslår man får indført. Jeg kan da sagtens se for mig, at der skal ske begrænsninger i trollingfiskeriet, der jo minder meget om erhvervsfiskeri i sin mest intensive form, som det fx ses i fiskekonkurrencen efter laks ved Bornholm. Garnfiskeri efter ørred kan man for min skyld godt bedrive på den åbne kyst, når der fiskes 100 m fra land, men i lukkede fjordområder hører garnfiskeri efter ørred ikke hjemme, her er det for effektivt.
Ole, jeg kunne godt forestille mig et ørredmindstemål på 45 cm generelt som man i dag har i Odense Fjord. I sydsverige er mindstemålet 50 cm - så er der flere fisk der får lov til at svømme videre..


Redigeret af Jakob Larsen - 08 Sep 2014 kl. 07:40
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Sep 2014 kl. 23:12
Der mangler, ser det ud til, visioner omkring havfiskeriet, som rummer et bæredygtigt fiskeri og kan dermed tåle et ret højt fisketryk.
Nord- og vestjylland, Lillebælt, Storebælt, Langelandsbæltet og Øresund lægger alle fiskevand til både danske sportsfiskere og rigtigt mange turister.
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2014 kl. 11:11
Lad os nu ikke glemme at selv fritidsfiskerne indså at det fornuftige i at f.eks. Odense å slap for at blive plastret til med garn, vi bliver altså nødt til at løfte sammen, hvis Dan Jørgensens opfordring skal bære frugt.
Mange af dem, fisker jo ikke kun med garn, men svinger også fiskestangen ved lejlighed. At vi så også bør indse at de forventer lidt opbakning for ting de gerne så indført er da ret naturligt.
Og faktisk undredede det også mig at netop arterne
Havørred
Gedde
Sandart
Aborre
skulle der være større fokus om, og at som Lasse nævner at Stallingen slet ikke blev nævnt. Det lader sig ikke på sigt gøre at fremhæve enkelte arter, i specielt søer - uden at det går ud over søernes miljø.
Mvh
Torben
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2014 kl. 12:20
@Torben, kan du nævne nogle af de punkter fritidsfiskerne gerne ville have indført?
Som du nævner skulle det hele gerne kunne gå op i en højere enhed, hvor de fleste kan se fornuften - netop som i Odense Fjord.


Redigeret af Jakob Larsen - 08 Sep 2014 kl. 12:24
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2014 kl. 12:47
Mere udsætning af yngel af fladfisk.
Øget regulering af skarven.
Det var to af dem, som jeg hæftede mig ved, da jeg synes godt om dem.
Jeg snakkede med en fritidsfisker, inden konferencen startede, fra Isefjorden, som også selv mente der skulle gøres mere på den front.
Mvh
Torben
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2014 kl. 14:39
Hej Jakob
Jeg vil gerne tilføje til Torbens indlæg, at fritidsfiskerne blandt andet kæmper imod erhvervs fiskeriet i Hjarbæk Fjord, hvor en fisker alene indleverer 800 kg havørred og 8-1400 kg helt til Hvide Sande om åretEmbarrassed. Det er de officielle talWink. Jeg mener det blev nævnt af Sigvald på konferencen. Jeg tror, vi får mest ud af at samarbejde om, det vi er enige om, at vi gerne vil have flere fisk i vores vande. Vi kan så bagefter skændes om, hvem, hvor og hvordan, fisken skal fanges.Wink
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2014 kl. 15:51
Hej Lasse

Ja gerne flere fisk, men helst ikke pga. flere yngeludsætninger. 
Der er så ikke så mange knapper at trykke på ud over at regulere på fiskeribelastningen, regulere på skarv, skabe biotopforbedringer i både fersk- og saltvand (fx gydebanker og rev) og mindske forureningen.
Hvis man så vil styrke det rekreative fiskeri, må erhvervsfiskeriet så jo nok flytte udenfjords. - Og så måske væk fra "først til Mølle princippet", så snart en bestand viser fremgang Embarrassed.

mvh Jakob
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2014 kl. 16:23
Hej Jakob
Det gode pighvarre fiskeri, der er til glæde for mange og som finder sted især fra Nymindegab og sydover, skyldes sandsynligvis de udsætninger, der begyndte for fem år siden. Jeg mener ikke det ødelægger det for andre fiskearter og fiskere. Så måske skal det vedligeholdes.Smile Jeg er imod udsætning af dambrugsyngel, men det var dog det, der startede Havørred Fyn op og man fik øjnene op på kommunerne, så man begyndte at se, der var penge i det og se fordele ved vandløbsrestaurering.Wink Jeg ved Fritidsfiskerne kæmper en kamp imod erhvervs fiskerne i inderfjordene, de må jo fange ubegrænset. Fritidsfiskerne har mulighed for at kontrollere dette fiskeri, det har vi stang fiskere ikke. Så derfor mener jeg, vi skal arbejde sammen på dette område.Wink
Har du forresten læst ændringerne i DTUs kritik af rugekasser til undervisningsbrug på Fiskepleje Nyt Dk. Man er ikke længere imod brug af rugekasser til undervisnings brug.Big smile Det har taget nogle år, at komme til den holdning. Men bedre set end aldrig. Håber vi på et tidspunkt kan få et samarbejde i gang.Wink
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2014 kl. 16:35
Hej Lasse
Måske er pighvarreudsætninger okErmm. Hvis det foregår som da jeg selv var i yngelbranchen, kommer pighvarrelarverne fra Norge. Kan man overskue hvilke konsekvenser det har for lokalt tilpassede pighvarrebestande at overflytte pighvarre fra Norske farvande til Kattegat nord for Sjælland? Alle andre steder lægger man fra centralt hold stor vægt på ikke at blande bestandene.
Fint hvis rugekasserne får lidt medvind på cykelstienWink
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2014 kl. 16:48
Hej Jakob
Pighvarre yngelen kommer fra Venø. Hvis der er noget galt med dem, skyldes det måske septiktanken hos Krestian Kjær. Det håber jeg dog ikke.Wink
mvh Lasse Hagebro
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2014 kl. 16:55
Hej Lasse

Ja, men de nyklækkede 3 mm store pighvarrelarver kommer nok ikke fra Venø. De flyves til Karup Lufthavn fra Norge i flamingokasser og køres herefter til Venø...Så det er en norsk pighvarre, der er far.

Jeg har selv været med til opdræt af 1,3 mill. stk yngel på Maximus AS ved Gudnæsstrand fra 1994-97.

mvh Jakob
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2014 kl. 17:22
Hej Jakob
Hvis du har ret, må vi jo selv til at lave dem på lokale stammer.Embarrassed
Vi har desværre ikke kapacitet her på Forskningscenter Hagebro ellers ville vi gerne hjælpe.Wink
mvh Lasse Hagebro
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2014 kl. 17:43
hej Lasse

Ja, jeg kan afsløre at det ikke er nok at købe lidt kogsalt ved købmanden og blande med vand fra Sejbækken og indkøbe lidt tørfoder fra LyhneCool Der skal også produceres både alger og vandlopper..så det kræver vidst et nyt mere kystnært forskningscenterWink
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2014 kl. 18:07
Hej Jakob
Du har måske ret, selv om vi kan meget her på egnen. Vi må så holde os til laksefisk, men det er vi også gode til.Wink
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
PWL Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
svene

Tilmeldt:: 21 Jun 2011
Status: Offline
Beskeder: 88
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér svene Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2014 kl. 18:27
@ole, når det gælder rekreationeltfiskeri med erhvervsredskaber så burde er det som jeg kan se det et udemærket forslag at få det væk fra fjorden, her under bør ålen total fredes. Jeg ved om et par garnfiskere som tage 1000 havørreder om året, hvem er så værst. Nu er det ikke for at starte en mudderkastning. Men jeg mener garnfritt i fjordene, og en 1000 m fra landgrænse ved åben kyst. Så er der plads til alle. Som det er i Mariagerfjord så spærrer en minoritet fritidsfiskerne for majoriteten lystfiskere. Når det er sagt så mener jeg jo at hø i åen skal være fredet til 1 marts og der må kun fiskes med levende agn 1juni-15 november i åerne. Men generelt så kan lystfiskere en ting som garnfiskere ikke kan vi kan vælge om vi vil gøre et udtag eller ej. Det kan garnfiskeren ikke alt denne fanger er med største sandsynlighed død i det den går i garnet. 
Til top
Ole Pihl Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Pihl

Tilmeldt:: 09 Feb 2014
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Pihl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2014 kl. 21:55
Det er lidt bizart , at læse nogle af de kommentarer som er i dette opslag . Der skal være plads til alle , om så det er fiskestænger eller garn . Der har været fisket med garn i flere hundrede år i fjorde og ved kyster , længe før fiskestangen blev opfundet . Derfor er det tåbeligt , at slynge ud at fritidsfiskerne skal ud af fjordene og mindst 1000 meter fra kysten før de må fiske . Jeg er sikker på at lystfiskere fanger flere ørreder end der fanges i garn . Det vrimler med artikler om lystfiskere , som fanger 5-10 eller 15 ørreder på en god dag . Jeg ved godt at der er mange som ikke fanger noget , men der er også mange garnfiskere som ikke fanger noget hver gang de er ude . I fjordene må man lave soner , så der er plads til begge parter . Man kunne måske i de lukkede fjorde , gøre den ene side af fjorden garnfri . 100 meter grænsen på kysten , er allerede meget effektiv , da de fleste ørreder vandrer tæt på land . Og 100 meter fra kysten er der de fleste steder for dybt til ørredgarn. Desværre er der nogle lystfiskere som mener at de har eneret til at fange fisk .
Til top
PWL Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
svene

Tilmeldt:: 21 Jun 2011
Status: Offline
Beskeder: 88
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér svene Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2014 kl. 23:45
Ole du tiderne ændres den sidste undersøgelse der er lavet godt nok 16 år siden viser at 80 procent af ørrederne fanges i garn. Jeg har da i det mindste tal godt nok lidt gamle men dog tal til min påstand, oven i det så har jeg egne observationer omkring effektiviteten. Så ved jeg ikke hvem der er mest bizarr. Men hvis i nu ikke fanger ørreder hvor er problemet så med at ha en 1000meter grænse.

 Rekreationelt fiskeri med erhvervsredskaber hør en gammel tid til præcis som at lede afløbet direkte ud i åen, det har man jo også gjort i 1000 af år.... Kystfiskeriet skal bruges som en resurs hvor det skaber arbejdspladser og skatte indtægter speciellt for hårdt pressede udkants Danmark. Hvis man vil ha lystfisketurister der generer skatte indtægter så er du nød til at få garnene væk fra kysten. 
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Sep 2014 kl. 12:47
Personligt har jeg det lidt ambivalent med garn fra fritidsfiskere..
Som stangsvinger vil jeg jo gerne have at flest mulige ørreder er til MIN rådighed, og der er nok ingen tvivl om, at værdien af en stangfanget er langt større end en garnfanget.
MEN ; Hvis jeg selv skulle gå hen og blive "ældrebyrde" eller fysisk ude af stand til at fiske med stang - så er jeg ganske overbevist om, at jeg kunne finde stor glæde ved at eje en gammel klinkebygget Reersø jolle, og sætte et enkelt nedgarn, en ruse, eller et fladfiskegarn..
Der skal vel være plads til alle, og måske kunne man begrænse antallet af redskaber lidt - eller indføre "fisketid" for fritidsfiskere ???
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Sep 2014 kl. 16:21
Gode rygter vil vide at Lasse er set til mødet med ministeren, uden sin hat [<:o)]
Hvis det er tilfældet må det bero på en form for autoritetstro
På kanten af det døde hav
Morten Andersen
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Sep 2014 kl. 16:37
Hej Morten
Nu skal du ikke drille en ældre mand.Smile Hvis jeg i få øjeblikke ikke havde min hat på skyldes det travlhed. Havde jeg været autoritetstro, (kan knapt nok stave til det, måtte se hvordan du havde stavet det)var jeg aldrig kommet igennem med noget som helst.Wink
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro



Redigeret af lasse hagebro - 09 Sep 2014 kl. 20:05
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Sep 2014 kl. 17:25
Det passer så ikke Morten.
Jeg så ham skam selv både med og uden hat på
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Sep 2014 kl. 18:25
Bredehus
!
Skal du til enkebal - Uden hat ?

Stadig på kanten af det døde hav
Morten Andersen

(nappede en lille HØ på 47 cm i aftes under fuldmånen)
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2014 kl. 16:15
Nu er har Fødevareministeren modtaget en række forslag til udvikling af det rekrative fiskeri.
Et idekatalog kan ses her. Jeg kan da genkende nogle af mine egne forslag, så det meste er nok kommet medWink

Så er det bare at håbe at skidt bliver sorteret fra kanel...
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2014 kl. 17:32
Fine visioner

Dejligt at se et så gennemarbejdet idekatalog for vores fritids interesse.

Fint med en minister som tør !

Specielt det at der også er Focus på manglende Pensionist bidrag til Fiskepleje via fisketegnsmidlerne.

"Ens regler for aldersgrænser og betaling
Der skal skabes lighed mellem det rekreative stang- og redskabsfiskeri med ens aldersgrænser og betaling for fisketegn, med udgangspunkt i reglerne for lystfiskeri."

Det står mere specifikt på side 21


Det bliver spændende at se det omsat til virkelighed /Lovgivning m.m.

En ting som måske mangler er et forslag om Shelters langs vore kyster !

På kanten af det døde hav

Morten Andersen

Redigeret af MORTEN ANDERSEN - 01 Okt 2014 kl. 21:46
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2014 kl. 12:27
Citat: MORTEN ANDERSEN

Fine visioner

Dejligt at se et så gennemarbejdet idekatalog for vores fritids interesse.

Fint med en minister som tør !

Specielt det at der også er Focus på manglende Pensionist bidrag til Fiskepleje via fisketegnsmidlerne.

"Ens regler for aldersgrænser og betaling
Der skal skabes lighed mellem det rekreative stang- og redskabsfiskeri med ens aldersgrænser og betaling for fisketegn, med udgangspunkt i reglerne for lystfiskeri."

Det står mere specifikt på side 21


Det bliver spændende at se det omsat til virkelighed /Lovgivning m.m.

En ting som måske mangler er et forslag om Shelters langs vore kyster !

På kanten af det døde hav

Morten Andersen

Der kommer flere og flere shelters til. I syddjurs kommune har vi efterhånden nogle stykker.

Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2014 kl. 07:11
Nu med hensyn til de shelters, hvordan er jeres erfaringer med dels, vedligeholdelsen af samme, dels hærværk mod de shelters?
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2014 kl. 09:06
Torben :
Jeg har jo et kommercielt fiskevand, og min erfaring er ; Alt der kan brænde, kommer til at give røg på et eller andet tidspunkt.
Det skal dog ikke forhindre, at vi på udvalgte steder, opsætter shelters i naturen - til glæde for det store flertal, som forstår at behandle tingene ordenligt :-)

Jeg har selv fået fat i en stor stak gamle bøgeplanker, og vil søge Roskilde Kommune om dispensation fra paragraf 3, så jeg kan opstille et par naturlige shelters - helst med græs på taget :-)
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2014 kl. 11:46
Ja det lyder som en rigtig god ide med græstaget, i hvert fald i efteråret, vinter og foråret - er lidt skeptisk med hensyn til sommermånederne, at det kan gøres så det ser pænt ud, tvivler jeg ikke på.
Lokalt har vi netop haft en del hærværk på børns legepladser, hvor de 2 gange har ødelagt en trampolin for en lille purks udfoldelser. Og derfor måtte jeg bare høre hvilke erfaringer man havde gjort med hensyn til shelters andre steder. Men håber du ikke vil opleve den slags fjolser ved din sø.                 
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2014 kl. 12:11
Der er vel altid risiko for, at nogle unge lømler misbruger sådan et shelter.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2014 kl. 18:00
Skov og Naurstyrelsen har flere steder etableret Schelters, bare ikke på Kysterne. Prima og meget Robust kvalitet, præcis som de trapper de etablerer ved klinter m.m. Her tænker jeg på dem jeg har set på Møn og Røsnæs.

http://booking.naturstyrelsen.dk/Home/Liste/


På kanten af det døde hav
Morten Andersen
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2014 kl. 23:14
Fritidsfiskerforbundet har fjernet idekataloget fra sin hjemmesideCool
Så er det jo fint at man nåede at downloade pdf-en inden den forsvandt.


Redigeret af Jakob Larsen - 07 Okt 2014 kl. 23:25
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2014 kl. 00:07

Tak for det! Læste at Fishing Zealand nu afholder konference
http://fishingzealand.dk/nyheder/fishing-zealand-afholder-konference/
den 12 november på Frederiksminde Hotel i Præstø, men der er kun plads til 120 deltagere. Og mon ikke der bliver rift om pladserne.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2014 kl. 08:46

Hej Jakob. Tak for linket.

Jeg kan læse, at det ikke bare er mange, men rigtigt mange ideerSmile. Der er også rigtig mange ideer, der vil give konflikterEmbarrassed. Jeg kan godt forestille mig, at nogle af møderne vil komme til at lyde som i en kalkunfarm.Wink

Men lad os håbe, at det ender med noget positivt.Big smile

mvh Lasse Hagebro

Forskningscenter Hagebro





Redigeret af lasse hagebro - 08 Okt 2014 kl. 08:59
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Martin Bartholin Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martin Bartholin

Tilmeldt:: 23 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin Bartholin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Okt 2014 kl. 15:34
Nu er jeg både lystfisker og undervandsjæger, og vil blot være sikker på, at jeg forstår forslaget rigtigt at undervandsjagt at undervandsjagt også skal forbydes i fjorde?

Mvh.
Martin
Mvh
Martin
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2014 kl. 06:51
Bliver de rekreative visioner snart officiel politik??
Var det ikke i oktober der skulle komme en udmelding fra ministeriet?

Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2014 kl. 17:12
Nu er idekataloget fra Vejlekonferencen så også lagt officielt frem på Fødevareministeriets hjemmeside (nederst i det lyseblå felt)


mvh Jakob

Her direkte til pdf...virker nogen gange Wink



Redigeret af Jakob Larsen - 11 Dec 2014 kl. 17:27
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2014 kl. 18:04
Hej Jakob
Jeg kan se, vi er kommet på listen over ideer til brug af rugekasser til undervisning.
Det har taget 8  lange år.
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro





Redigeret af lasse hagebro - 11 Dec 2014 kl. 18:08
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2014 kl. 21:19
Hej Lasse

ja, du har snart frit lejde Thumbs Up
 
Man undres dog lidt over denne ide: " Vandkvaliteten bør styrkes fx gennem
udlægning af gydebanker og rørskove". Måske rørskovene er til gedder eller et led i et rodzoneanlæg? Ermm 

Jakob

Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres