Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lille Hav Hvad Nu

 Besvar Besvar
Forfatter
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Lille Hav Hvad Nu
    Sendt: 19 Sep 2014 kl. 08:55
Jeg har lige set to film lavet af Chilbal Film. Lille Hav Hvad Nu? og Et Hav af Liv. De to film fortæller sandheden om problemerne i havet.Thumbs Up Hvorfor har TV sådan en berøringsangst for at vise befolkningen virkeligheden?. I stedet sendes ejendomsmæglerprogrammer, mad konkurrencer, Paradis Hotel og andet intetsigende underholdning, der kun gør os dummere.Embarrassed Men det er måske også meningen, så er vi jo lettere at styre.Wink
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro



Redigeret af lasse hagebro - 19 Sep 2014 kl. 14:19
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2014 kl. 12:10

Hej Lasse.


Jeg tror nu ikke at TV har nogen berøringsangst over at vise sandheden.

Men fakta er jo at mange efterhånden ikke gider at beskæftige sig med noget som de skal forholde sig til, noget som kræver noget af dem.

Nej folk vil underholdes, og de højeste seertal er der hvor vi klapper kage og morer os over en fjollet studievært der pjatter med alle de kendte...så går det jo rigtig godt her i lille Danmark.

Og ja...vi er en nation som efterhånden bliver dummere og dummere. Den før så naturlige nysgerrighed som drev os til en større viden om den verden og det samfund vi selv er en del af, er stille og roligt ved at blive afløst af passivitet og accept.

Lasse vi kan vist ligeså godt vænne os til at vi er ved at blive en minoritetsgruppe og prise os lykkelige for, at vi ikke er her om 30 eller 40 år.


Mvh

Jim.


Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2014 kl. 13:24
Ja f.eks. en lørdag aften:
En lalleglade barnlig tv vært,har dem jeg kalder "igen-igennerne" til en gætte konkurrence som selv et 3 årigt barn kunne gætte. Han opfører sig som en 4 årig der lige har fået en ny rød brandbil.
Næste program er en Mr. Barnaby som løser en syv otte mord hver lørdag, i sin lille hyggelige eller uhyggelige by. Efter antallet af mord må byen sgu da snart være affolket, og jeg håber på at der snart er en der tager livet af ham, grimtanke, men så slutter de vel der, eller har han en stand in.

DR 1 er bunden.....

Du har ret Lasse, der er ingen der tør tage fat i den varme kartoffel af frygt for politisk indblanding og deraf følgende nedskæring i bevillingerne......
God week Lasse....læs en af spindoktorens bøger i stedet...det rykker


Redigeret af Taonga - 19 Sep 2014 kl. 13:26
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2014 kl. 14:50
Hej Lasse,

Et rigtig godt spørgsmål.

Tror svaret egentlig er ret simpelt- ude af øje, ude af sind.

Ingen gider bliver konfronteret med at vi er i fuld gang med at ødelægge planeten med vores livsstil for det vil jo samtidig medføre at vi føler os forpligtet til at ændre den

Se bare her på forum - dette indlæg giver vel 5-10 svar mens et indlæg om en ny hat til trådstarter sagtens kan generere 75-100 indlæg. Se DET Kan vi forholde os til, helt uden konsekvenser
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2014 kl. 15:27
Hej Jan
Der er desværre også noget, der hedder økonomiske interesser. Mange lobbyister der påvirker politikernes beslutninger. Du har heller ikke nogen garanti for, at den minister der sidder i det pågældende ministerium, har nogen kendskab til det område, han har ansvar for. Det er embedsmændende, der tilrettelægger beslutningerne. EmbarrassedDu risikerer, at have en kirkeminister der er ateist, en justitsminister der har tætte forbindelse til rockerne, en finansminister der er selskabs svindler, en familieminister der er tvetulle, en fiskeriminister der ikke kan kende forskel på en sild og en rødspætte o.s.v. Ministerposter bliver efter min mening tildelt efter i hvor mange år, du har opsat plakater, eller hvor høje karakterer du fik som cand. pol. på universitet. For slet ikke at tale om arvelige forhold flere generationer tilbage.Wink
Nu risikerer jeg nok, at skulle betale skat af de 600 kr. , jeg fik til ny hat her på forum. Det kommer jeg nok over.Big smile
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro





Redigeret af lasse hagebro - 19 Sep 2014 kl. 20:49
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2014 kl. 18:06
Ja Persson er jo skattemand, men så betaler jeg med glæde skatten for dig, da det i bund og grund er min skyld hvis de laver en "razzia" ligesom i TV 2 der har "på tur med skat" hver eftermiddag.

Redigeret af Taonga - 19 Sep 2014 kl. 18:31
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2014 kl. 18:45
Per Hansen - tak for at bevise min pointe

Du har mere travlt med at lufte din kæphest, nemlig min person og mit erhverv, end at forholde dig til den sørgelige tilstand i vort havmiljø som Lasse lægger op til.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2014 kl. 19:34

Jeg kunne egentligt godt tænke mig at vi forholdte os til Jans indlæg, og fik nogle gode bud hvordan i tror at menneskeheden ville kunne imødegå de udfordringer der ligger foran os, i en fremtid som ikke ligger ret langt væk.

Ja vi står faktisk i den nu.

Mange af jer herinde er i en alder hvor i har 40, 50 eller 60 år foran jer, og jeres fremtid og livsvilkår må da være nogle tanker i har gjort jer og har nogle forestillinger omkring ?


Mvh

Jim.


Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2014 kl. 19:56
Der er andre som har haft lignende tanker

Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2014 kl. 20:02
Det er såre simpel Jim
Vi skal ikke høste mere fra havet end havet kan produkseer. Vi skal ikke lave masse produktion af landbrugsvarer, men kvalitets produkter på et bæredygtig grundlag.
Så bliver prisen højere og vi kan selv forarbejde det under trygge forhold.Wink
Når jeg er lidt hård ved ministrene, skyldes det måske, jeg har set for mange JAVEL HR MINISTER i TV. Men kan i ikke se Simon Emil Ammitsbøl som fiskeriminister, stå og diskutere med fiskerne i Hanstholm. Bare for at tage et eksempel. Det ville jeg gerne overvære.Big smile
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 19 Sep 2014 kl. 20:09
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2014 kl. 20:05
Lasse, jeg er grundlæggende uenig med dig omkring hvad en minister skal kunne

Som professor Steen Hildebrandt skriver, så er deres opgave at lede ministeriet og ikke at være sagsbehandlere

https://www.mm.dk/blog/gode-ministers-uddannelse-%E2%80%93-ledelse-uddannelse
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2014 kl. 20:20
Hej Jan
Jeg vil gerne høre en ministers personlige mening ikke hans embedsfolks.Wink Når der er valg, stemmer du på en person på grund af personens holdninger. At personens holdning så desværre nogle gange skifter efter valget er jo uheldigt.Embarrassed
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro


















Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2014 kl. 20:30

Ja, nok er en minister talerør for den politik hans ministerium fører, samt en repræsentant for den stab af embedsmænd der har forstand på tingene, for det har Simon Emil Amnitzbøl vist ikke helt.

Men alligevel...se ham som fiskeriminister med store briller og tynde arme rende rundt i Hanstholm Havn blandet grove fiskere i olietøj...og fortælle dem hvad de ikke helt har forstået, det gad jeg også godt opleve.

Ja jeg kan nærmest ikke forestille mig noget mere morsomt.


/Jim.


Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2014 kl. 21:00
Hej Jan
Du skriver at denne tråd højst giver 5-10 svar. Nu er vi på 13 i løbet af et halvt døgn.
 Samt 527 visninger tyder på der er nogen der interesserer sig for emnet.Wink
Lad os håbe, der er flere der kan se, vi har et problem og kommer med forslag til en løsning.Big smile
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagenro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2014 kl. 08:10

 Hej Jan

Hvis det fungerer (eller ikke fungerer) på den måde du beskriver i ministerierne. Forstår jeg bedre, at der går et helt år, før vi får svar fra undervisnings ministeriet.Embarrassed Vi sendte et forslag til brug af rugekasser som værktøj til biologiundervisning. Det tog et år før vi fik svaret, at det ikke var noget de beskæftigede sig med, men henviste os til NTS, der udvikler værktøjer og ideer til undervisning i natur, teknik og sundhed.Embarrassed

Her fik vi en meget positiv modtagelse og allerede få dage efter, var vores ide lagt ud på deres hjemmeside.Big smile

Men hvorfor skulle der gå et helt år, før de svarede, at det ikke var deres område. Vi arbejde heldigvis videre med vores projekt uden at have ventet på svar. Det lader nu til at ideen er ved at slå igennem.Wink

mvh Lasse Hagebro

Forskningscenter Hagebro



Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2014 kl. 09:12
http://vimeo.com/78240230
Her har i filmen Lille Hav Hvad Nu   Wink
Del den endelig til alle der har interesse. Det er stærke sager.Angry
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro



Redigeret af lasse hagebro - 20 Sep 2014 kl. 09:23
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2014 kl. 10:25
Ja det er ikke til at komme uden om, og der er en masse der skulle forbydes, muslingetrawl, bundtrawl etc, men jeg vil gerne se den miljø- eller fiskeriminister der gik ind gjorde et sådan lovgivningsarbejde, for det ville koste stemmer, rigtig mange stemmer og så glider man ned af den taburet man har klistret til med taburetklæber, så ussel mammon frem for at gøre det rigtige. Jeg tror såmænd at det ligegyldigt hvilke farve der sidder på taburetten.
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2014 kl. 12:00
Citat: Taonga

Ja det er ikke til at komme uden om, og der er en masse der skulle forbydes, muslingetrawl, bundtrawl etc, men jeg vil gerne se den miljø- eller fiskeriminister der gik ind gjorde et sådan lovgivningsarbejde, for det ville koste stemmer, rigtig mange stemmer og så glider man ned af den taburet man har klistret til med taburetklæber, så ussel mammon frem for at gøre det rigtige. Jeg tror såmænd at det ligegyldigt hvilke farve der sidder på taburetten.


Enig - har lige hørt Thulesen Dahl stå og udtale sig positivt om skifergas af hensyn til Danmarks økonomi. Ikke et ord om grundvandet og miljøet

Præcis derfor er oprøret nødt til at komme nedefra, fra folk som dig og mig, som siger fra og ikke længere vil finde os i at økonomi kommer før økologi. Det eneste håb ligger hos befolkningen og de mange NGO organisationer, der arbejder ud fra ideologi og ikke egoisme som stort set alle politikerne gør
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2014 kl. 12:23

Jeg har set filmen før, og det er som Lasse ganske rigtigt siger, stærke sager.

Det er også stærke sager, at kvælstofudledningen er større end da vi begyndte at se virkningerne af den op gennem 60èrne, særligt når man tænker på den naturlige træghed i hele økosystemet.

Der har igennem en årrække i lystfiskerkredse og ditto medier, været en del fokus på den norske opdræt af burlaks, og hvilke fatale konsekvenser dette har for vildlaksen som man nu for alvor ser virkningerne af, og mange eksperter taler om et kollaps som er nært forestående.

Dertil kommer, at denne opdrætslaks ved mange undersøgelser viser sig, ikke blot at være uegnet til menneskeføde, men direkte skadelig for mennesker.

Både de Norske myndigheder og lakseindustrien benytter sig af gemene mafiametoder for at skaffe disse undersøgelser af vejen, og derved hindre offentligheden i at få indsigt i de faktiske forhold.

Skulle man få lyst til at undersøge denne problematik nærmere, vil man opdage at det faktisk er langt mere katastrofalt end man umiddelbart gør sig forestillinger om.

I filmen her spurgte man da også en del personer, hvilke fisk de oftest spiste…..laks, laks, laks og laks.

Kunne man i denne tid hvor madprogrammer er så populære, forestille sig at feks Christian Bitz i sit i øvrigt udmærkede TV-program havde lidt mere fokus på feks laks, da “vi” spiser så meget af den.

I omtalte program har burlaksen tidligere været emnet….men det har tilsyneladende ingen signifikant virkning.

Dette leder jo tilbage til det faktum, at det enkelte menneske betragtet som individ er en velbegavet skabning, men som population opfører vi os nogenlunde lige så dumme som bakterier i en petriskål, fordi at “vi” er styret af den grådighed som indfrier vores tilfredsstillesbehov her og nu.

Hele denne uomtvistelige og virkelige omstændighed er de bærende kræfter i den liberaliseringspolitik, som politikerne bevidst udnytter, og nyhedsindustrien og de offentlige medier er således nødt til at “tilpasse” sig, og for at sikre sig et lukrativt kundegrundlag bliver vi bombarderet med TV i en så elendig kvalitet, at man ville ønske at man havde to hoveder at tage sig til.

Men hvorom alting er….det er det folk vil se, og det er jo rystende at TV-programmer som “Vild Med Dans” og X-Factor nærmest kan lægge gaderne øde, men informativt baserede udsendelser som udfordrer intellektet og gør os klogere, simpelthen giver færre og færre seere.  

Mange af den yngre generation specielt, mener jo at de har rigelig adgang til nyhedsindustrien via bla de offentlige og sociale medier, og derfor godt mener at man kunne droppe DR-Licensen….hvilken katastrofe !

I Lasse Jensen`s glimrende udsendelse “mennesker og medier” som flere gange ugentligt sendes på radioens P1, har man også belyst emnet et utal af gange, og det står jo rimelig klart at de nyhedsplatforme som fortrinsvis og meget overfladisk benyttes på især smartphones, I-Pad og tablets, simpelthen ikke er egnet til at sikre sig tilstrækkelig indsigt i de samfundsforhold, som paradoksalt nok styrer os derhen hvor vi er enige om at vi ikke skal, og det er disse omstændigheder som man fra politisk side bruger til at minipulere “os” ud i overfladisk tilfredshed, uvidenhed og passivitet.

Og så er vi tilbage til, hvor jeg efterlyser disse generationers bud på, hvilke fremtidsperspektiver de ser, og hvilke proaktive muligheder de selv mener at have på deres fremtid.


For de må sgu da mene noget….eller ?


Mvh

Jim.


Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2014 kl. 12:54

Godt skrevet Jim.Thumbs Up
Jeg tror vi skal starte med det billedet her viser, for at komme videre.Wink
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro



Redigeret af lasse hagebro - 20 Sep 2014 kl. 15:03
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2014 kl. 13:53
Ja det er dem vi skal aflevere vores land til....gud bedre det
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2014 kl. 20:40
Ja det ser sgu sort ud Per. Dead

Mvh
Jim.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2014 kl. 09:23
Heldigvis kan de kun gøre det bedre end vores generation har gjort - for vi har godt nok tabt sutten Censored
 
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2014 kl. 12:35
Ja. Det er trist læsning. Vi får jo aldrig mulighed for, at genoprette tabte arter. Det være fra det mindste til det største.Embarrassed
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2014 kl. 13:24
Ja artiklen er dyster læsning, men for mange af os er der vel intet nyt i det.
Og vi kender jo alle grundene til de udfordringer og problemer, som verden står overfor.
I meget grove træk, så handler det vel om, at vi først og fremmest er pisket nødt til at bremse befolkningstilvæksten, samt blive meget bedre til at fremstille produkter af en ordentlig kvalitet. Det er særligt disse to punkter, som er af aller størst betydning, meget forenklet sagt.
Men det hele handler jo om det enkelte menneskes indstilling til måden at leve sit liv på, og her hopper kæden virkelig af, for kulturen i hele den vestlige verden bygger på, at det enkelte menneske uden tanke for fremtiden, kun er optaget af hvor meget JEG kan FÅ, og hvor hurtigt, og derfor forfalder til et åndeligt fattigt, men materielt rigt liv.
Jeg ved godt, at dette er skrevet og sagt så mange gange, at det næsten virker banalt at gentage det.
Det ville jo være et skridt på vejen hvis flere var bevidst og opmærksom på deres måde at leve på.
Vi mennesker behøver jo ikke at undvære materielle goder hvis vi fremstiller dem intelligent og langsigtet.
I 1950 var vi 2,5 mia mennesker i verden, i dag er vi godt 7 mia, altså næsten en 3-dobling over 64 år.
Dertil kommer bla klimaforandringer som vi jo mener er menneskeskabte.
Når man ser på hvad der er sket de sidste blot 50 år, så virker det ret uundgåeligt at vi havner i et globalt kaos indenfor ret få generationer...om ikke før.
Det er derfor at jeg ofte tænker på, hvordan den generation som har 40-50 år eller mere foran sig egentligt opfatter dette her.
Men da tråden er ret stillestående og består af de samme deltagere som alle er over 50, så kan jeg kun se det som et udtryk for at de yngre simpelthen ikke gider at bekymre sig om det.

Mvh
Jim.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2014 kl. 15:00
Men da tråden er ret stillestående og består af de samme deltagere som alle er over 50, så kan jeg kun se det som et udtryk for at de yngre simpelthen ikke gider at bekymre sig om det. 
Nogen over halvfjerds.

Der for Jim. Skal vi have de unge mennesker ud og få fingrene i vandet.Wink
De skal ud og følge livet i vandløbet. Der er nu sidste og fjerde år vi kører projektet med rugekasser i Blåkilde Ungdomsskole. Der laves igen i år bestandanalyse i begyndelsen af oktober, hvor biologen fortæller om de forskellige fiskearter og insektlivet. Vi ser samtidig den påvirkning vores kasser har gjort. Der har hver år været både halvandet og halvårs.lakseyngel, samt naturligvis den gamle bækørred(havørred) stamme.
Det er vores erfaring, at det skaber interesse hos de unge. Big smile
Måske du har ret Jim, vi er nogle gamle naive, der håber på vi kan vende skuden. Men vi prøver da i det mindste, at få andre til at få øjnene op.Wink
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagabro



Redigeret af lasse hagebro - 22 Sep 2014 kl. 15:03
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2014 kl. 15:20

Det har du fuldstændig ret i Lasse, og en af måderne at gøre det på, kan jo rigtig fint være at åbne deres øjne og interesse for livet i, og ved vandet. Jeg synes virkelig at du gør et super godt stykke meget værdifuldt arbejde for at udbrede de glæder, som dybest set er så fundamentalt vigtigt for os mennesker….ja du brænder endda i den grad for det kan man sagtens høre...skønt.

Om vi er naive ved jeg nu ikke, men omvendt...er vi alt for pragmatiske og uden versioner, ideologier og håb for fremtiden, så har vi jo ligesom heller ikke noget at give videre, og så kan jeg sagtens få øje på det gabende hul der opstår i kommende generationers præference for naturværdier hvis de kun opdager dem på TV...eller smartphone. Wink

Men jo, lidt naiv er man sgu nødt til at være for at holde modet oppe.


Mvh

Jim.


Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2014 kl. 19:53
Enig med alle debatøre i denne tråd. Er selv over 50 år
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2014 kl. 20:58
Hej Hans-Jørn
Man kan jo godt en gang imellem føle sig som en af de sure gamle mænd i Muppet Show.LOL
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2014 kl. 21:39
Det har du så evig ret i Lasse
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2014 kl. 21:49
Jim, befolkningstilvækst er en del af problemet - men hovedproblemet er den evige jagt på økonomisk vækst for enhver pris. Med andre ord, rå kapitalisme vil udrydde os alle inden for forholdsvis kort tid hvis ikke vi tænker os om.

Læs denne bog og blive klogere


Naomi Klein

Redigeret af Jan Persson - 22 Sep 2014 kl. 21:50
Til top
Sean husted Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Divino

Tilmeldt:: 21 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Divino Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2014 kl. 22:23
Nu tror jeg at man skal passe på med at generalisere. Det kunne jo være at det kun er Jer gamle, som sidder inde på denne forældede platform og brokker Jer, imens den yngre generation bruger andre.;)

I har fuldstændig ret I at der absolut ikke er nok fokus på det. Folk aner simpelthen ikke hvor slemt det står til. Det er mediernes ansvar, men medierne styres af seertal og penge. Der er åbenbart sjovere at se opdigtede "reality" programmer om folk det knalder og drikker. 
Der er dog spinkle håb som trækker i den anden retning. Der er i øjeblikket generalforsamling i FN omkring klimaet, hvor toppen er samlet. Vi må håbe at der ligger bare en anelse vægt bag ordene. Jeg vil anbefale at følge Leonardo DiCaprio på Facebook - en ildsjæl som virkelig vil have flyttet tingene. 

Imens må vi alle bare hjælpe til i det små - med at oplyse vores medmennesker om sandheden og tilstanden i vores have og vores natur. Mange af mine kolleger og venner får ihvertfald tudet ørene fulde om hvad de må og ikke må købe.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres