Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skydehoved til klasse 0 fluestang

 Besvar Besvar
Forfatter
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Skydehoved til klasse 0 fluestang
    Sendt: 22 Okt 2014 kl. 01:51

Hejsa der ude

 

Jeg har brug for lidt hjælp til et skydehoved til en klasse 0 stang, mere specifikt en TFO Finesse 5 fod klasse 0. Havde tænkt mig at bruge stangen på kysten til havørredfiskeri. Ved godt det virker idiotisk at fiske med en klasse 0 stang på kysten, men kunne nu være meget sjovt. Stangen er klassificeret til flueliner i klasse 1-2 DT og WF liner, hvor lineklumperne vejer mellem 1-3 gram. Bruger også en WF2 line på den, kører super fedt.

 

Men mit dilemma er at jeg ikke har det store forstad på fluestanger i så lav en klasse, når det gælder skydehoveder. Jeg har eksperimenteret lidt ved at klippe to gamle DT-liner om til skydehoveder. Fik også en forbavsende stor overraskelse, da stangen kører meget dårligt med et skydehoved på 4 gram, som var mit første forsøg. Kom frem til at den rigtige længde og vægt til stangen var ca. 7,5-8,5 meter og ca. 8 gram. Men alligevel spiller det hele ikke helt sammen som jeg ønskede det.

 

Det jeg søger er et skydehoved eller en line som minder meget om de hoveder man bruger i dag på klasse 5-8 stænger på kysten. Altså at den har en tapering både fortil og bagtil, som man opnår et godt turnover i kastet, hvilket et DT klippet skydehoved ikke helt kan, da linen er lavet med en jævn tapering hele vejen. Men disse hoveder laves jo ikke til de lavere klasse stænger!

 

Havde en tanke om at der nok skal klippes en WF-line i stedet for en DT-line, men vil helst ikke kaste mig ud i det, før jeg har fået spurgt herinde om der er nogle som har erfaringer med det så kaldte dilemma!

 

Det jeg søger er en line (formentlig en WF som skal klippes om til et skydehoved) som har en klump på ca. 7,5-8,5 meter og med vægt på ca. 8 gram og flydende.

 

Håber i forstod alt mit volapyk og kan hjælpe mig, på forhånd tak for hjælpen Smile

Christian M. larsen
Til top
Henrik Brahtz Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
brahtz

Tilmeldt:: 09 Feb 2014
Geografisk: Dragør
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér brahtz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2014 kl. 07:27
Hej Christian.
Hvis det er "turn over" der er hovedproblemet, tror jeg ikke at bagtaperingen er forklaringen. Den bagtapering (meget korte) der laves på købeskydehoveder, laves nok mest fordi linen bliver tyndere, så tilslutningen mellem skydehoved og skydeline ikke bliver for klodset.

Du skriver ikke hvad problemet er med "turn over". Er det for kraftigt eller strækker forfanget sig ikke ordentligt? Med en DT-line har du netop mulighed for at tilpasse fronttaperingen som du ønsker. Normalt er der en rimelig lang frontapering, som klippes lidt ned (men endelig IKKE helt ned) da det vil give et for kraftigt "turn over". Hvis du ikke har afkortet fronttaperingen, er den måske for lang og kan ikke strække forfanget ordentligt.
Du kunne måske prøve at sammenligne fronttaperingen på WF-linen det spiller med og den DT-line du har forsøgt med?

Men...hvis det spiller med WF2 linen, hvorfor så ikke bare køre videre med det?
Hilsen Henrik
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2014 kl. 08:22
På den jeg havde en overgang fiskede jeg med en barrio smallstream wf2, det kastede ganske fint

Så jeg ville finde en passende wf line, klippe efter klumpen og så montere den skydeline du gerne vil bruge
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2014 kl. 09:56

Hej Henrik

På de hoveder jeg har lavet, er problemet at når jeg skyder hovedet afsted med flue og uden flue begynder spidsen af hovedet at læne sig tilbage. Når linen så lander, lander spidsen meget ujævnt (ikke lige) i forhold til resten af linen. Kun hvis jeg holder lidt igen på linen lægger den sig nogenlunde pænt.

Jeg prøvede lige hurtigt at korte en ½ meter af spidsen for at se om det kunne løse problemet, men desværre ikke.

Måske er mine liner bare gamle og møre.

Helle grunden til at jeg ikke vil bruge den WF line jeg har på kysten er at den endelig er lavet til tørflue. Og med de hoveder jeg nu har lavet kan jeg skyde hele 10 meter mere, hvis jeg bruger mono-skydeline og kaste lidt større fluer.

 

 

 

Christian M. larsen
Til top
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2014 kl. 10:12
Hej René

Det er nok den stang, hjul og line som min far Har købt af dig.

Her den den DT line som jeg har klippet om til skydehovet: http://www.cortlandline.com/fly-fishing/freshwater/444-classic/444-classic-peach

Her den WF line som jeg kører med: https://www.flylineshop.com/shop.html#!/Barrio-Smallstream-Fly-Line-WF/p/39451397/category=10329715
Christian M. larsen
Til top
Henrik Brahtz Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
brahtz

Tilmeldt:: 09 Feb 2014
Geografisk: Dragør
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér brahtz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2014 kl. 12:00
D.v.s. at du nu har en fronttapering på 2,08m. Jeg ville reducere yderligere ned til 1,5 m. Det kunne tyde på at fronttaperingen er for lang og ikke har energi nok til at vende forfanget ordentligt. Hvor langt er dit forfang, incl. spids? Jeg går ud fra at det er et taperet nylonforfang?
Til top
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2014 kl. 12:36
Køre med med 9 fod fluorocarbon forfang, hvor jeg klipper ca. 50-60cm af og tilknytteter spids på ca. 1 meter. forfanget er 0.20 og spidsen er 0.16 sammenlagt bliver det lige omkring 3 meter. Det vender fint på WF linen.

Men den cortland DT line som jeg har brugt er et par år gammel og cortland er ikke ligefrem superkvalitet og så virker den meget slanten i det.

Jeg har tilfældigvis en Rio Mainstream liggende, som fulgte med en anden stang. Den har en tapering som minder meget om Rio outbound, bare med et længere hoved.

Christian M. larsen
Til top
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2014 kl. 17:10
Så fik jeg lavet et skydehoved sommer passer til stangen, fik klippet lidt i mainstream linen, så den endte med at blive 8 meter og 8,90 gram. Skyder fantastisk og vender meget pænt. Nu kan jeg så vende forfang op til 12 fod. 
Christian M. larsen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres