Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Helios 2 vs. Method vs. Salt vs. TCX

 Besvar Besvar
Forfatter
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Helios 2 vs. Method vs. Salt vs. TCX
    Sendt: 22 Okt 2014 kl. 21:52
Hey derude

Jeg har brug for jeres input .. jeg ville egentlig have købt en "billig" TCX i en #5, men da den vist ikke fås med fightbutt, og umiddelbart er svær at fremskaffe, overvejer jeg at prøve noget andet .. jeg kan godt lide TCX'eren grundet hastigheden, og det samme med Method'en .. nu overvejer jeg lidt om jeg skulle prøve en Helios eller en Salt i #5 .. men da jeg ikke har prøvet nogle af stængerne, kunne jeg godt bruge lidt af jeres input, specielt hvad angår salt vs. tcx/method og Salt vs. tcx/method (da de er mine reference punkter)


Input modtages med kyshånd (og ja, ved godt at jeg kan prøve dem hos div. forhandlere :-))
Til top
Kristoffer Rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zaza

Tilmeldt:: 21 Aug 2011
Geografisk: virum
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zaza Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2014 kl. 22:02
Hejsa, jeg har en #4 method og har prøvet 5'eren. Synes Method 5 er noget ala tcx i hurtighed. Måske ikke helt så hurtig, men en dejlig stang. Ydermere syntes jeg Helios 2 #5 var en del blødere end method og for den sags skyld tcx. Har ikke prøvet salt. Håber det kunne bruges. 
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2014 kl. 23:17
Go Fishing har både Orvis Helios og Sagde Salt. Så kan du prøve dem af på deres kastebane og finde din favorit Smile
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
hindsgavl

Tilmeldt:: 29 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hindsgavl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2014 kl. 07:45
Så dyre stænger skal da absolut prøves før køb. Det er en dyr fejltagelse, hvis du fortryder.
Til top
Anders Marquertsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
andersm

Tilmeldt:: 28 Apr 2013
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér andersm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2014 kl. 12:12
Som Niels Åge skriver har Go-Fishing både METHOD, SALT og Helios 2.
Så tag ind forbi dem og få en god vejledning i hvilken stang der passer til dig og dit fiskeri.
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2014 kl. 18:50
Som jeg også skrev, så er jeg klar over at jeg blot kan tage til en forhandler og prøve den, det kunne bare være fint at få jeres input omkring stængerne .. en ting er at kaste med dem 5 - 10 min. hos en forhandler, en anden ting er at stå ved vandet i flere timer ..
Til top
Dansenegeren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmuslaustsen Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 462
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmuslaustsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2014 kl. 19:59
Jeg har har en tcx #4 hjemmebyg den er sprød!
Jeg havde en xi3 #5 som døde og nu er byttet ud med en salt #6 og den er også super fed, salt er hurtigere end tcx men ikke meget, xi3og salt minder utrolig meget om hinanden og tcx læner sig også meget op af både xi3 og salt dog ikke så hurtig!
Der er jo ingen tvivl om at det er fede stænger alle sammen, helios kan jeg ikke udtale mig om da jeg ikke har prøvet den, method kender jeg heller ikke, men har "hørt" at den er som tcx!
Hvis du er til hurtige stænger ville en xi3 # 5 være et godt bud, mener den er på bud til omkring 4000kr eller så en brugt der er endnu billigere😊 xi3'eren har fightbut og kan altså høvle line ud!
Det var min mening og de stænger jeg har ejet, nåe jo har faktisk også haft tcx#6 2 gange men blev aldrig rigtig venner med den😏
Har måske lm noget tid en xi3 #5 tilsalg afhængig af hvornår de sender den fra usa!
Håber du kan bruge mit indput til noget!
K&B derude
Tjek
www.bombayfly.dk
Til top
jan fensten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jan fensten Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2004
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 168
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jan fensten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2014 kl. 21:05
Hvilke liner har du tænkt at kaste med din lette kyststang ??

Mvh.


Jan
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2014 kl. 21:06
Super Rasmus .. det kan jeg helt sikkert bruge til noget .. mange tak ..
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2014 kl. 21:10
jeg havde planer om at smide en Zpey mono-line, og så en klump der nu passer til stangen ..
Til top
Kristoffer Rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zaza

Tilmeldt:: 21 Aug 2011
Geografisk: virum
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zaza Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2014 kl. 21:13
Method #4-5! det er SÅ fede ;)
Til top
jan fensten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jan fensten Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2004
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 168
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jan fensten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2014 kl. 10:40
Citat: Ørde

jeg havde planer om at smide en Zpey mono-line, og så en klump der nu passer til stangen ..

Hvilken vægt og længde har du tænkt dig at bruge?

Grunden til denne indgangsvinkel er at der er ret stor forskel på de stænger du nævner. 

Det er ikke for at forvirre dig, men blot en kendsgerning som fluefiskere af og til glemmer.

Eksempelvis vil et skydehoved på 12 gram og ca. 10 meter sikkert passe ganske fint på TCX 9´#5. Det samme hoved vil også være fint på Orvis Helios2 9´#6. Simpelthen fordi at der er stor forskel på stivheden af de stænger du nævner. Hvis du gerne vil have en stang med fightbutt, så køb en mid-fast #6 high end stang. Det kan være Orvis Helios, Sage One & CTS affinity. 

Method har jeg kastet et par gange. Den er min bog uinteressant, da den ikke har samme stivhed som forgængeren. Mao. så har den ikke stivhed nok til at bære en rigtig lang line eller kræfter til at sende et skydehoved ind i en kraftig rygvind. Salt har jeg endnu ikke haft lejlighed til at prøve, men hvis den minder om Xi3#6 er den et rigtigt interessant :)

Tag dig tid til at prøve de forskellige stænger, men husk at setuppet "line og stang" er det væsentlige.

God fornøjelse

Mvh.

Jan
Til top
flemming jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fsj Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2009
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fsj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Okt 2014 kl. 11:35
Se link
Er sikker på at de kan montere en FB.Smile

http://www.flyfishingmasters.se/dk/Fluest-nger/Custombuild-rods/Sage-TCX-Custom.html

Mvh
Jensen
 

Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2014 kl. 19:56
Citat: jan fensten

Hvilken vægt og længde har du tænkt dig at bruge?

Grunden til denne indgangsvinkel er at der er ret stor forskel på de stænger du nævner. 

Det er ikke for at forvirre dig, men blot en kendsgerning som fluefiskere af og til glemmer.

Eksempelvis vil et skydehoved på 12 gram og ca. 10 meter sikkert passe ganske fint på TCX 9´#5. Det samme hoved vil også være fint på Orvis Helios2 9´#6. Simpelthen fordi at der er stor forskel på stivheden af de stænger du nævner. 


Hej Jan.

De to stænger du der nævner, er da ellers ret forskellige i stivhed, hvis man ser på CCS tallene for dem, hvordan kommer du frem til, at de så skulle kaster godt med samme hoved?
Jeg fisker selv med Helios II, og den er rigtigt glad for lige knap 11 meter og 13,5g, men den er smidig nok til let at kunne kaste et par gram, mere eller mindre.

Mvh
Henning




Til top
jan fensten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jan fensten Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2004
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 168
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jan fensten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2014 kl. 22:17
hej Henning

Ikke mere end at de sagtens kaster samme vægte. De ligger fortsat tættere end hvis vi havde sammenlignet TCX #5 og Xi3#6. Sagen er den at de hurtige stangserier i #5 i visse tilfælde er stort set ligeså stive som mid-fast stængerne i #6. Derfor vil man snildt komme udenom problemet med den manglende fightbutt ved at købe en mid-fast #6. 

Eks.vis bruger jeg en mid-fast 9´#7 til konkurrence med en #5 line, på kysten med et 14 grams, 10,5 meter skydehoved. Havde jeg valgt en af de rigtigt hurtige stænger havde der sikkert stået #6 på siden af stangen. 

TCX#5 har jeg haft og et 12 grams hoved passer meget fint på den. HeliosII har jeg kastet med ved flere lejligheder og oplever at den har en del færre kræfter end de hurtigere #6 stænger som  TCX & Xi3. Derudover er HeliosII en fin stang, som udmærker sig ved sin lave vægt :)

Mvh.


Jan


Redigeret af jan fensten - 25 Okt 2014 kl. 22:17
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2014 kl. 06:14
Citat: jan fensten

hej Henning


TCX#5 har jeg haft og et 12 grams hoved passer meget fint på den. HeliosII har jeg kastet med ved flere lejligheder og oplever at den har en del færre kræfter end de hurtigere #6 stænger som  TCX & Xi3. Derudover er HeliosII en fin stang, som udmærker sig ved sin lave vægt :)

Mvh.


Jan

Hej Jan.

Jeg tænker på, om den Helios II du har kastet med, er en Mid-Flex. 
Hvis vi er enige om, at IP i CCS systemet, er et udtryk for stivhed/hurtighed, undre det mig lidt at du mener, der er flere kræfter i en #6 TCX end en ditto Helios II Tipflex, forskellen er på de to stænger(i #6), dog kun ca. 2 gram

TCX #6 har været på min hylde, men er blevet vippet af pinden til fordel for Helios'en, som jeg finder er en meget mere komplet fiskestang, end TCX og Xi3 som jeg slet ikke deler din begejstring for, personligt finder jeg den for underlig "toptung", og måske endda "slasket" på en eller anden måde, men det er så de subjektive oplevelser, når man måler ser tingene somme tider anderledes ud.

Forresten, - da jeg for godt tre år siden, havde besluttet mig for at skulle have en topklasse sekser, stod jeg ved Grejbiksen og testede Z-Axis, TCX og Xi3, da du kom forbi og ville prøve med, og du var dengang enig med mig i, at den fedeste stang af disse var - TCX'eren! Men man har jo heldigvis lov at ændre mening. Smile

Mvh
Henning

PS. Jeg vil nu tage ud til vandet, for at svinge lidt med min "slappe" Helios! Wink
 


Redigeret af Henning - 26 Okt 2014 kl. 06:17
Til top
jan fensten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jan fensten Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2004
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 168
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jan fensten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2014 kl. 22:02
Citat: Henning

Citat: jan fensten

hej Henning


TCX#5 har jeg haft og et 12 grams hoved passer meget fint på den. HeliosII har jeg kastet med ved flere lejligheder og oplever at den har en del færre kræfter end de hurtigere #6 stænger som  TCX & Xi3. Derudover er HeliosII en fin stang, som udmærker sig ved sin lave vægt :)

Mvh.


Jan

Hej Jan.

Jeg tænker på, om den Helios II du har kastet med, er en Mid-Flex. 
Hvis vi er enige om, at IP i CCS systemet, er et udtryk for stivhed/hurtighed, undre det mig lidt at du mener, der er flere kræfter i en #6 TCX end en ditto Helios II Tipflex, forskellen er på de to stænger(i #6), dog kun ca. 2 gram

TCX #6 har været på min hylde, men er blevet vippet af pinden til fordel for Helios'en, som jeg finder er en meget mere komplet fiskestang, end TCX og Xi3 som jeg slet ikke deler din begejstring for, personligt finder jeg den for underlig "toptung", og måske endda "slasket" på en eller anden måde, men det er så de subjektive oplevelser, når man måler ser tingene somme tider anderledes ud.

Forresten, - da jeg for godt tre år siden, havde besluttet mig for at skulle have en topklasse sekser, stod jeg ved Grejbiksen og testede Z-Axis, TCX og Xi3, da du kom forbi og ville prøve med, og du var dengang enig med mig i, at den fedeste stang af disse var - TCX'eren! Men man har jo heldigvis lov at ændre mening. Smile

Mvh
Henning

PS. Jeg vil nu tage ud til vandet, for at svinge lidt med min "slappe" Helios! Wink
 

Hej Henning

Det var naturligvis en TIP flex jeg kastede med. Jeg har kastet med flere og oplevelsen er den samme. De har færre kræfter end TCX og ikke mindst Xi3. Når det er skrevet ved du også at der er store forskelle indenfor de enkelte stangserier og stangklasser, men derfor kan din Helios jo udemærket være en af de knapt så slappe HeliosII ;)

Ovenstående er imidlertid irrelevant ift. trådens indhold. min pointe var at belyse at hvis man gerne vil have en let kyststang med FB. Er der andre veje at gå, end at få en stangbygger til at tilføje en fightbutt på en ferskvandsmonteret stang. 
Glem for en stund hvad der står på siden af stangen, og prøv at kaste med en One, Z-axis, Loomis NRX 9´#6  med et 12 grams standart længde hoved :) 

God fornøjelse til trådstarter med din nye kystfluestang :)



Redigeret af jan fensten - 26 Okt 2014 kl. 22:03
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2014 kl. 16:52
Citat: jan fensten

 

Hej Henning

Det var naturligvis en TIP flex jeg kastede med. Jeg har kastet med flere og oplevelsen er den samme. De har færre kræfter end TCX og ikke mindst Xi3. Når det er skrevet ved du også at der er store forskelle indenfor de enkelte stangserier og stangklasser, men derfor kan din Helios jo udemærket være en af de knapt så slappe HeliosII ;)

Angående TCX versus Helios II, viser tallene bare noget andet, end det du her siger, - det er fakta! Wink
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2014 kl. 19:46
Citat: Henning


Citat: jan fensten

 
Hej Henning
Det var naturligvis en TIP flex jeg kastede med. Jeg har kastet med flere og oplevelsen er den samme. De har færre kræfter end TCX og ikke mindst Xi3. Når det er skrevet ved du også at der er store forskelle indenfor de enkelte stangserier og stangklasser, men derfor kan din Helios jo udemærket være en af de knapt så slappe HeliosII ;)
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
<span style="line-height: 1.4;"></span>
Angående TCX versus Helios II, viser tallene bare noget andet, end det du her siger, - det er fakta! Wink


Fakta:

http://www.fiskevand.dk/ccs_database.php?compare=28,250

Lidt mere end 2 grams forskel er der dog i IP

Hvis man altså sammenligner to stænger, der skal noget mere data på bordet for begge for at give et ordentligt billede, der er jo ikke en eneste fabrikant der kan lave to ens stænger, det er håndværk

Mvh
Lasse

Redigeret af LasseK - 03 Nov 2014 kl. 20:41
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 11:10
Citat: LasseK



Hvis man altså sammenligner to stænger, der skal noget mere data på bordet for begge for at give et ordentligt billede, der er jo ikke en eneste fabrikant der kan lave to ens stænger, det er håndværk

Mvh
Lasse


Ja, og ikke mindst måle usikkerheden har meget at sige. F.eks afstanden mellem topøje og understøtningspunktet bør noteres...
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 13:36
Citat: LasseK

 
Fakta:

http://www.fiskevand.dk/ccs_database.php?compare=28,250

Lidt mere end 2 grams forskel er der dog i IP  


Ja Sage måler åbenbart ret forskelligt Tongue http://www.fiskevand.dk/ccs_database.php?compare=28,30,29#
Så det afhænger lidt af, hvilken man vælger at sammenligne med! Wink

Hvis man altså sammenligner to stænger, der skal noget mere data på bordet for begge for at give et ordentligt billede, der er jo ikke en eneste fabrikant der kan lave to ens stænger, det er håndværk

Mvh
Lasse

Selvfølgelig kan man ikke sammenligne stænger med enkelte data, men en objektiv sammenligning af stænger kræver mere end at kaste med dem, ellers er vi ude i noget subjektivt!

Grunden til jeg overhovedet, har blandet mig i denne tråd, var påstanden der lød sådan:
"Eksempelvis vil et skydehoved på 12 gram og ca. 10 meter sikkert passe ganske fint på TCX 9´#5. Det samme hoved vil også være fint på Orvis Helios2 9´#6.Hvilket jeg finder er en uretfærdig sammenligning. 
Her er forskellen på IP også lidt mere end 2 gram

 


Mvh
Henning
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 14:12
Citat: Henning



Ja Sage måler åbenbart ret forskelligt Tongue http://www.fiskevand.dk/ccs_database.php?compare=28,30,29#


Hvis vi ser bort fra målefejl, så må det være tegn på dårligt håndværk. Det siger noget vel noget om Sage og ikke mindst deres kunder. Hvis man ikke kan producere konsistente klinger, hvorfor så producere og købe nye modeler hver 2-3. år?

   

Redigeret af chan - 04 Nov 2014 kl. 14:13
Til top
jan fensten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jan fensten Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2004
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 168
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jan fensten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 15:13
Citat: Ørde

Hey derude

Jeg har brug for jeres input .. jeg ville egentlig have købt en "billig" TCX i en #5, men da den vist ikke fås med fightbutt, og umiddelbart er svær at fremskaffe, overvejer jeg at prøve noget andet .. jeg kan godt lide TCX'eren grundet hastigheden, og det samme med Method'en .. nu overvejer jeg lidt om jeg skulle prøve en Helios eller en Salt i #5 .. men da jeg ikke har prøvet nogle af stængerne, kunne jeg godt bruge lidt af jeres input, specielt hvad angår salt vs. tcx/method og Salt vs. tcx/method (da de er mine reference punkter)


Input modtages med kyshånd (og ja, ved godt at jeg kan prøve dem hos div. forhandlere :-))

@Henning. 

Når trådens udgangspunkt er at Ørde ikke kan finde en TCX/Method #5 med fightbutt. (en stang som han ellers synes godt om). 

Er min pointe at Ørde vil kunne få en stang, som kan næsten det samme ved at købe en midfast #6 fra en af topproducenterne. 

Mht. dine bidrag i denne dialog. Hvordan bidrager de til at Ørde, får løst sit behov?

Mvh.


Jan



Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 17:27
Citat: jan fensten


@Henning. 

Når trådens udgangspunkt er at Ørde ikke kan finde en TCX/Method #5 med fightbutt. (en stang som han ellers synes godt om). 

Er min pointe at Ørde vil kunne få en stang, som kan næsten det samme ved at købe en midfast #6 fra en af topproducenterne. 

Mht. dine bidrag i denne dialog. Hvordan bidrager de til at Ørde, får løst sit behov?

Mvh.


Jan

Mine bidrag var ikke for at løse Ørde's behov, men bare for at din påstand om, at en #5 TCX og en #6 Helios skulle være ens, ikke skulle stå uimodsagt!
 
Mvh
Henning
Til top
Jørgen Lorenzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FFFI

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Kysten
Status: Offline
Beskeder: 148
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FFFI Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 18:45
Hjælp..

Kan i ikke forklare hvad det er i kan læse ud af CCS databasen, jeg er s... Nok bedre til At bruge stængerne end at læse : IP  AA  ERN og MOI hvad betydet det ?

Mvh.  Jørgen. (Der er mere glad for min gamle Greenline 693, end min TCX 691)
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 18:59
Citat: FFFI

Hjælp..
Kan i ikke forklare hvad det er i kan læse ud af CCS databasen, jeg er s... Nok bedre til At bruge stængerne end at læse : IP  AA  ERN og MOI hvad betydet det ?
Mvh.  Jørgen. (Der er mere glad for min gamle Greenline 693, end min TCX 691)


Hej Jørgen

Her er lidt jeg har skrevet på et andet forum om det:

http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=154&page=29

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 19:03
Citat: chan

Citat: Henning



Ja Sage måler åbenbart ret forskelligt Tongue http://www.fiskevand.dk/ccs_database.php?compare=28,30,29#


Hvis vi ser bort fra målefejl, så må det være tegn på dårligt håndværk. Det siger noget vel noget om Sage og ikke mindst deres kunder. Hvis man ikke kan producere konsistente klinger, hvorfor så producere og købe nye modeler hver 2-3. år?

   


Na, CTS, Loomis, Winston, Scott, Hardy og resten af stangfabrikanterne har jo samme konsistens problem

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Jørgen Lorenzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FFFI

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Kysten
Status: Offline
Beskeder: 148
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FFFI Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 19:18
Tak for det Lasse.

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige til det, det er vel lidt lige som en bil, den med bedste acceleration, højeste topfart og fleste heste er jo ikke altid den bedste når man skal ud og fiske ;-)
Er der nogen der tør sætte tal på deres drømmestang til kysten.. Fiskestang ikke kaste"kæp"

Ps har lige haft højest bud på auktionen på en TCR 691, måske vil jeg læse lidt på tallene, måske vil jeg trimme et skydehoved på ca 8,5 m og 16 gram køre op Djursland i weekenden hente stangen køre til kysten og fiske (sommetider er det jo fuldstændig ligemeget hvad data siger måske er den lige mig måske ikke)

Stram Line 
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 20:15
Hej Henning

Jamen det gør det da, afhænger af hvilken man sammenligner med, nu var det også dit postulat om fakta der lige fik mig til at fremhæve fakta

Og helt korrekt, man kan ikke sammenligne på så få parametre som udelukkende IP etc.

Det havde været dejligt om man havde mere end dit eksemplar og din måling af en helios2 tipflex med 6'er over korken at sammenligne med.

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 20:31
Citat: FFFI

Tak for det Lasse.
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige til det, det er vel lidt lige som en bil, den med bedste acceleration, højeste topfart og fleste heste er jo ikke altid den bedste når man skal ud og fiske ;-)
Er der nogen der tør sætte tal på deres drømmestang til kysten.. Fiskestang ikke kaste"kæp"
Ps har lige haft højest bud på auktionen på en TCR 691, måske vil jeg læse lidt på tallene, måske vil jeg trimme et skydehoved på ca 8,5 m og 16 gram køre op Djursland i weekenden hente stangen køre til kysten og fiske (sommetider er det jo fuldstændig ligemeget hvad data siger måske er den lige mig måske ikke)
Stram Line 


Hej Jørgen

Bryder mig generelt ikke om sammenligningne med biler, da motoren i en fiskestang jo holder i den tykke ende, det er vedkommende der leverer accelerationen, tophastigheden og hestekræfterne

Men alt andet lige er det federe med objektive data end med subjektive søforklaringer hvis man virkelig skal bruge tingene til noget

Joda, tal på sådan en drømme kastefiskestangskæp er da mulige, men de har det med at ændre sig stille og roligt med tiden, og så er der jo det at jeg dyrker flere former for kystfiskeri så en stang ville ikke være nok. Skal det være en stang til det jeg dyrker mest så IP 220 AA 74 egenvægt omkring de 90 gram og 272'ish lang med en MOI på 70 eller mindre. Lidt en umulighed at finde, men nu var det drøm

God fornøjelse, og helt rigtigt, hvis skoen passer er det ligemeget hvad nummer den har

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Jørgen Lorenzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FFFI

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Kysten
Status: Offline
Beskeder: 148
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FFFI Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 22:04
Super Lasse.

Hvad får man hvis stangen rammer tallene ? 
En superlet, letkastende #7(8)med en alvorlig rygrad ? Eller er jeg helt galt på den ?

/ Jørgen
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2014 kl. 08:56
Citat: LasseK



Na, CTS, Loomis, Winston, Scott, Hardy og resten af stangfabrikanterne har jo samme konsistens problem

Mvh
Lasse


Enig. Så er det jo komisk at folk går så meget op i hvad der står af # foran håndtaget. Og klichéen med at fabrikanterne bare ændrer farverne på nye modeller holder
Til top
Kim Vinther Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Quang

Tilmeldt:: 04 Sep 2011
Geografisk: slagelse
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Quang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2014 kl. 15:14
Jeg har en method kl 4. Jeg har et tilpasset skydehoved på 11g. Og Zpey mono. Den kaster hurtigt og langt, bruger den udelukket kun på kysten/fjorden.

Helios 2 har jeg i kl. 7 til de mere blæsende dage. Det er et super setup som aldrig slår fejl..
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres