Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Farvet fisk

 Besvar Besvar
Forfatter
Palle Johnsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
PJ Avatar

Tilmeldt:: 11 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Farvet fisk
    Sendt: 03 Nov 2014 kl. 09:09
Hej derude
Har lige læst i et af de nye fiskeblade at man skal/bør sætte de farvede fisk fanget på kysten ud igen og andre steder i bladet priser man store farvede fisk fanget i åen.....Jeg kan ikke rigtig få det til at hænge sammen.....Er der nogen der kan forklare mig det....?
Man er jo nærmest kriminel hvis man tager en farvet fisk med hjem fra kysten, men en dygtig lystfisker hvis man tager en stor farvet i åen..???

(Kender godt reglerne for fredning for Laks og Havørred)

    MVH    PJ
Kun en tåbe frygter ikke haven
Til top
Kim Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Krpe12111211

Tilmeldt:: 11 Apr 2010
Geografisk: Aulum
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Krpe12111211 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2014 kl. 10:07
Hej   --- læs reglerne i loven med hensyn til disse fisk, det er hvad man skal overholde og man skal selv vælge hvad man vil gøre. Man står kun til ansvar for loven og egne principper og ikke hvad alle andre folk mener om dette her   Smile
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2014 kl. 10:17
Du skal kun stå til ansvar over for lovgivningen og ignorere dem der mener noget andet på kysten.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2014 kl. 11:30
Hej Palle 

Jeg forstår til fulde dit spørgsmål og det er da dobbeltmoralsk at vi gerne vil have flere ørreder at fange og så stå i netop i åen hvor fisken er for at formere sig og fange den
selv samme fisk som en kystfisker nænsomt har genudsat fordi han passer på bestanden af fisk
Når nu at ørreden har lykkes med at passere et hav fuld af garn både lovligt og ulovligt garn ja så er den selv klart freddet for fiskeri med stang i mine øjne punktum


Redigeret af Søder - 03 Nov 2014 kl. 11:31
/Søder
Til top
Lars Skov Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lars Skov Avatar

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2014 kl. 11:49
Hej Palle
Der hvor jeg fisker (og jeg er mestendels å-fisker) anses det generelt ikke som god stil at hjemtage en stærkt farvet fisk. Omvendt tror jeg, at de fleste godt kan blive enige om at en død gydefisk nu engang er en død gydefisk, uanset saltindhold i vandet,uanset hvad farve den nu har og uanset hvilken måned kreaturet mistede livet.
Så måske har å-fiskere bare mindre travlt med at pege fingre
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2014 kl. 11:51
Har aldrig rigtig forstået hele det princip, en død fisk, er en fisk mindre,
uanset farve, størrelse, fangststed etc..
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2014 kl. 12:17
Eneste forskel på at fange en fisk på kysten kontra åen, er str. på rogn i maven.... Det er jo samme fisk. Så dem der syntes de er hellige fordi de fanger fisken på kysten, skulle lige spænde hjelmen nogle hakker og kigge sig selv i spejlet... Wink
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2014 kl. 14:07
Hej
En fisk fra åen eller en fisk som begynder at blive farvet (læs let kobberfarvet) fra kysten, har ikke nær den samme kødkvalitet, som en overspringer/blankfisk med løse skæl.
Den farvede er meget mere løs i kødet.
Om folk så hellere vil fiske å og spise lidt ringere fisk, må de jo selv om, så lang tid lovgivningen bliver overholdt.

Knæk og bræk

Bo
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2014 kl. 18:22
En nysteget fisk i åen, kan skam godt have løse skæl og lus
Jeg synes nu også en blank fisk er pænest, men har ikke noget imod dem der tager en letfarvet, den kan sagtens have god madværdi, bare den er i god kondition.
Om den er fanget på kysten, eller i åen kan vist være et fedt, den forlader trods alt fødekæden

K&B IJ
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2014 kl. 18:33
Citat: IvanJeppesen


Om den er fanget på kysten, eller i åen kan vist være et fedt, den forlader trods alt fødekæden

K&B IJ

Naaarhj... Den får bare en ny plads i fødekæden; som menneskeføde LOL
Til top
Marc Sievers Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marc S

Tilmeldt:: 11 Mar 2010
Geografisk: Gjerlev J
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marc S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2014 kl. 20:04




Redigeret af Marc S - 03 Nov 2014 kl. 20:23
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2014 kl. 22:24
En blank fisk = en fisk!!!
En farvet fisk = mange fisk!!! Forudsat at vandløbet har betingelserne i orden.
Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
obn

Tilmeldt:: 13 Nov 2010
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 152
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér obn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2014 kl. 22:29
Måske skal vi lige slå fast, at vilde ørreder i ferskvand er fredet i perioden 16/11-16/1. I saltvand er farvede ørreder fredet i samme periode, således at kun helt blanke ørreder med løse skæl må hjemtages.
Men desuden er der flere og flere åfiskere, der genudsætter ørreder, når de bliver farvede og udvikler rogn og mælk, men det er en personlig beslutning, der hænger sammen med den enkelte fiskers holdning til tingene.
jeg har f.eks. lige skrevet en statusrapport om årets fangster i Varde Å og her er der eksempelvis hjemtaget 118 havørreder og genudsat 90.
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2014 kl. 22:53
Citat: PJ

Hej derude
Har lige læst i et af de nye fiskeblade at man skal/bør sætte de farvede fisk fanget på kysten ud igen og andre steder i bladet priser man store farvede fisk fanget i åen.....Jeg kan ikke rigtig få det til at hænge sammen.....Er der nogen der kan forklare mig det....?
Man er jo nærmest kriminel hvis man tager en farvet fisk med hjem fra kysten, men en dygtig lystfisker hvis man tager en stor farvet i åen..???

(Kender godt reglerne for fredning for Laks og Havørred)

    MVH    PJ


Hej

Fiskebladene (ved ikke lige hvilket et du henviser til) modtager hvert år fangstrapporter med mange farvede fisk (og nedgængere), og på bladene ønsker man selvfølgelig ikke direkte - altså ved de pågældende fangstrapportter - at hænge deres læsere/abonnenter ud som moralsk anløbne. Men det ser lidt underligt ud, når man så begynder at moralisere andre steder i de samme blade. Der er jo heller ikke noget at komme efter, når fangsterne er lovlige. På bladene skulle man måske overveje, hvordan man omtaler dette spørgsmål, når der tilsyneladende gives indtryk af, at farvede fisk skal/bør sættes ud igen, selv om de faktisk fanges inden fredningstiden.

Jeg synes efterhånden også der kan spores en tendens til, at fisk i åen sættes ud igen, selv om det ser ud til at være fine spisefisk. Håber ikke, at der efterhånden skal brede sig en eller anden "etisk regel" om, at havørreder helst slet ikke må hjemtages...

Når det er sagt, så kan den enkelte selvfølgelig - ud fra graden af "farvethed" med videre - vurdere, om en farvet fisks madværdi opvejer dens værdi på gydebankerne eller om man måske allerede har fanget tilstrækkeligt til brug på bordet og godt kan holde lidt igen. Men så længe fangsten ske indenfor lovens rammer og eventuelle særregler ved det pågældende vandløb, må disse vurderinger være op den enkelte fisker, og ikke noget andre skal forsøge at trække ned over hovedet på fangeren. Hvis fiskere ikke kan lide andres lovlige fangster, må de argumentere for ændringer af de generelle regler.

Mvh Henrik

Redigeret af Henrik L. - 03 Nov 2014 kl. 22:54
Til top
Mads Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
pelle64 Avatar

Tilmeldt:: 04 Okt 2014
Geografisk: Farum
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pelle64 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 07:36
Hej. Af princip genudsætter Jeg alle farvede fisk om de er fanget i åen eller på kysten. Med mindre de har skader og jeg vurdere at de ikke overlever kampen med mig og min flue. Med fare for at blive overfaldet gælder samme princip for mig når der er tale om um. Hellere en fisk på 37 cm. I ovnen end i munden på krapperne. Ligeledes udsætter jeg store fisk (over ca. 3 kg.) Hvad skal man bruge 5 kg. Hø. Til. Så hellere to på 1.5 kg. 

Vh. Mads
Til top
Jesper Vang Møller Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Woolly Bugger

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Woolly Bugger Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 10:24
Hej Mads,
 
Til forskel for en der tager en farvet fisk på f.eks. 5 kilo med hjem før den 16./11. så gør du dig skyldig i noget ulovligt - man kan kun håbe at du har lavet en skøn-maling af virkeligheden.
 
Hvis ikke, krydser jeg fingre for at fiskerikontrollen træffer dig en dag med et par undermålere i posen.
 
Ellers tilslutter jeg mig til fulde dine tanker omkring hvad der nænsomt sættes ud igen og hvad der kan komme med hjem til gryden/panden/ovnen.
 
Knæk og bræk
 
Jesper
Til top
Mads Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
pelle64 Avatar

Tilmeldt:: 04 Okt 2014
Geografisk: Farum
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pelle64 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 10:36
Hej. Jesper. 
Det er self. Ikke min normale praksis at tage um. Men det er sket nogle gange at de sluger fluen fuldstændig, og ikke står til at rede. Det er her det er sket de ryger i maven på mig. 

Vh. Mads
Til top
Michael Thomassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Milo Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Milo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 12:02
Der er ikke noget ved hjemtagning eller genudsætning (når loven følges) af havørreder på kyst eller i åen der er mere dobbeltmoralsk end andet.

Men synspunkter som disse, er jo helt misforstået:

og det er da dobbeltmoralsk at vi gerne vil have flere ørreder at fange og så stå i netop i åen hvor fisken er for at formere sig og fange den

og

En blank fisk = en fisk!!!
En farvet fisk = mange fisk!!!


Mig bekendt, er havørreder ude i saltvand for at vokse sig store nok til hurtigt at komme op, og videreføre slægten!

Om fisken fanges og hjemtages fra kyst eller å, er blot 2 sider af samme sag!

Redigeret af Milo - 04 Nov 2014 kl. 12:04
Til top
Michael Godske Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Michael G.

Tilmeldt:: 15 Jul 2008
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael G. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 12:30
Hej..

Som Michael skriver,det er 2 sider af samme sag. Så længe fisken er fanget lovligt, må og skal det være op til den enkelte om man vil hjemtage fisken. I stedet for at hakke hinanden i hovedet her om moral, var det bedre vi alle gjorde fælles front mod garnfiskeriet. (Går de op i om fisken er blank eller farvet, tror det ikke). Lystfiskerne laver hvert år flere og flere vandløbsforbedringer (garnfiskerne høster gladeligt overskuddet). Vi må få vores lokalformænd i foreningerne til samlet at kræve af vores forbund, at skal der fiskes med garn herhjemme, så er det maks et garn pr. fisker. De kan let med et garn fange de fisk en alm. famile spiser,uden de behøves at få skæl af det. Hvis det problem blev løst, var der ingen, som behøver skamme sig over at fange og hjemtage en farvet fisk, fanget lovligt i sæsonen.

Mvh Michael og knæk bræk til jer alle.
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 12:48
Ohøj: Ja spørgsmålet om farvede fisk eller ej ..det er den evigt tilbagevendende joker, på dette og andre fora..

Jeg tror det er vigtigt at samtalen om fisk ikke bliver alt for subjektiv...eller farvet af holdninger. der måske kunne ødelægge vores ret til at dyrke vores sport...i å eller på kyst

Om man så fisker i å eller på kysten..så er lovgivning nok rettesnor, for denne flue fisker.

For en død fisk er en død fisk

Fortaler du for at en blank fisk er den bedste spise...så er det jo fint...men det er og bliver en smags sag...I ordets rette forstand.

Farvede fisk kan være udmærkede spise - og en blankfisk fra Stevns kan være en kvalmende fed oplevelse... sådan er det


Inden de forsamlede falder over blækhuset for måske at forklare at jeg burde promovere fangst af blanke kystørred, frem for; fisk på gyde vandring, vil jeg nævne at alle ørred uden undtagelse - deltager i en gydevandring..

Om ørreden dør i april og er blank eller oktober og er brun - så er den død...Det behøver jeg nok ikke at skrive...men det hjælper nogen gange at se tingene lidt fra oven.


Måske ville dyreetisk råd (forkortet DR de sidste par dage) mene at;

Hvis man er seriøst bekymret over - om man udretter skade på fisk af bestemte arter - ved at fiske efter dem i å eller på kysten...da bør man nok blive hjemme.

Personlig tror jeg at vi skal have nogle flere blindsmagninger af ørred på bordet..

Tight lines

Jesper
   
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 12:56
Hej igen
Efter min bedste overbevisning er det ikke det samme om en fisk er fanget på kyst, eller å.
Der er en procentdel af kystørrederne der er overspringere, og mig bekendt er der ikke fisk der går i åen, som overspringer.
Og så den med garnfiskerne, de vil helst fange farvede ørreder, da de ikke skal have så længe i røgeovnen før de kan sælges
Til top
Lars Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
lars bs pedersen

Tilmeldt:: 13 Feb 2003
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lars bs pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 13:18
Bare til orientering så fanger vi da en del fine overspringere i Kolindsund i februar/marts. Jeg fik også selv en på 58cm. for 14 dage siden, så de trækker altså op i åerne.

Hilsen Lars
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 13:39
Hej
Det var jeg ikke klar over, men kollindsund, er det en å
Kender ikke området, men et sund lyder ikke som en å
Ret mig om jeg tolker forkert

Knæk og Bræk
Bo
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 17:14
Uha, at sidestille en potentiel gydefisk med en der rent faktisk har nået åen, så har man da vist udeladt lidt for mange ubekendte i ligningen...Shocked, tænk sig, at så mange mennesker kan tage fejl...Ermm
Der er da en verden til forskel på en farvet fisk i åen, og så blankfisken på kysten, som måske aldrig nogensinde når åen, forhindringerne er mange, lystfiskeren er ikke den største trussel i denne sammenhæng...Smile
Til top
Kåre Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hansen.

Tilmeldt:: 30 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hansen. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 18:39
Det har været den samme debat de sidste 10 år. Gab. Så længe folk overholder reglerne, og spiser deres fisk, så skal alle de overhellige bare blande sig uden om. Jeg fanger masser af farvede fisk og spiser med glæde en farvet hanfisk..
Har mere respekt for de folk, der spiser nogle af deres fangster, end dem der, bare leger lidt med fisken, for bare at sætte dem ud igen. Latterlige personer i min optik
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 19:02
Lars: Jeg er uenig :

Der er ikke en verden til forskel...en død fisk er en død fisk

Er dit vandløb eller din udsætningsplan i orden - så skulle der ikke være noget i vejen for at, du fanger een fisk og afliver den - hvad enten det er på kysten eller i en å.

De vandsystemer der har for få fisk til at opretholde en gydning, har restriktioner på fangst...så det er vidst i orden.
    

Personligt tror jeg det er vigtigt at vi også ser på havørred som en spisefisk... ikke alle fisk er lige interessante at spise - og ikke alle fisk bliver spist...

Men min og andres ret til at spise en fisk, fanget på stang ...blank eller farvet - står til trone...
En rettighed vi som sportsfiskere bør værne om (hvor det er muligt), da det giver mening i en gryende debat, hvor C&R og brug af levende agnfisk...måske kan blive sidestillet med dyreplageri.

Jeg mener... hvis vi fjerner alle ørredfiskere - så er der da en trussel mindre.

Spøg til side...hvad i alverden skulle vi tage os til - hvis vi ikke kunne tage ud og snyde fisk med kunstige imitationer af smådyr - Lad os fortsætte med at arbejde for sunde bestande af fisk der kan fanges - og spises...hvis man vil

Tight lines

Jesper

   



Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 19:43
Citat: DNA7

Uha, at sidestille en potentiel gydefisk med en der rent faktisk har nået åen, så har man da vist udeladt lidt for mange ubekendte i ligningen...Shocked, tænk sig, at så mange mennesker kan tage fejl...Ermm
Der er da en verden til forskel på en farvet fisk i åen, og så blankfisken på kysten, som måske aldrig nogensinde når åen, forhindringerne er mange, lystfiskeren er ikke den største trussel i denne sammenhæng...Smile


Det er faktisk lovligt at hjemtage ørreder fra ferskvand, hvis man ikke ligefrem tager dem i fredningstiden. Som lystfisker må man gå ud fra, at reglerne - efter kyndig rådgivning fra biologer mv. - er udformet således, at fiskeri med de redskaber vi må bruger i den tilladte fiskeriperiode ikke kan påvirke bestandene i en grad der udgør en trussel.

Der er altså overhovedet ikke brug for "Bessermachen" fra folk der selv finder på en eller anden "bedre fiskemoral". Ser man f.eks. på nogle af de jyske åer, så er der, selv efter en lang sæson med gode fangster, masser af fisk på gydebankerne. Så bestandene skal nok klare sig, og hvis de skulle gå kritisk ned i størrelse, må man ændre på de generelle regler i lovgivningen, eller lade foreningerne med fiskeret tilpasse længden af den sæson man lader medlemmerne fiske eller lave andre beskyttende foranstaltninger.

Mvh Henrik


Redigeret af Henrik L. - 04 Nov 2014 kl. 19:52
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 19:50
Citat: fishmadman

Lars: Jeg er uenig :

Der er ikke en verden til forskel...en død fisk er en død fisk

Er dit vandløb eller din udsætningsplan i orden - så skulle der ikke være noget i vejen for at, du fanger een fisk og afliver den - hvad enten det er på kysten eller i en å.

De vandsystemer der har for få fisk til at opretholde en gydning, har restriktioner på fangst...så det er vidst i orden.
    

Personligt tror jeg det er vigtigt at vi også ser på havørred som en spisefisk... ikke alle fisk er lige interessante at spise - og ikke alle fisk bliver spist...

Men min og andres ret til at spise en fisk, fanget på stang ...blank eller farvet - står til trone...
En rettighed vi som sportsfiskere bør værne om (hvor det er muligt), da det giver mening i en gryende debat, hvor C&R og brug af levende agnfisk...måske kan blive sidestillet med dyreplageri.

Jeg mener... hvis vi fjerner alle ørredfiskere - så er der da en trussel mindre.

Spøg til side...hvad i alverden skulle vi tage os til - hvis vi ikke kunne tage ud og snyde fisk med kunstige imitationer af smådyr - Lad os fortsætte med at arbejde for sunde bestande af fisk der kan fanges - og spises...hvis man vil

Tight lines

Jesper

   




Hej Jesper

En død fisk = en død fisk, så langt så godt, men igen en vigtig ting udeladt af ligningen, nemlig genetisk diversitet (biologisk mangfoldighed), ikke 2 fisk er ens, ligesom med mennesker, nogen er mere skarpe end andre...Wink

Ps. Ellers mange gode betragtninger, som jeg sagtens kan støtte op om...Smile
Til top
Lars Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
lars bs pedersen

Tilmeldt:: 13 Feb 2003
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lars bs pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 19:57
Citat: bovisgaard

Hej
Det var jeg ikke klar over, men kollindsund, er det en å
Kender ikke området, men et sund lyder ikke som en å
Ret mig om jeg tolker forkert
Knæk og Bræk
Bo


Kolindsund er en å/kanal om man vil som løber ud i Grenå på Djursland, og har noget af det bedste havørredfiskeri i Danmark.

Lars
Til top
Dennis Jørgensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zinkoid

Tilmeldt:: 12 Nov 2010
Geografisk: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zinkoid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 20:22
Personligt har jeg ikke noget imod at folk tager en farvet fisk så længe det sker uden for fredningstiden. Bare det sker med mådehold, hvilket for øvrigt også gælder de blanke.
Jeg fisker selv kun kyst og er ikke med i nogen forening, udover DSF. Jeg synes ikke vi kystfiskere kan tillade os at være efter å-fiskerne, for det er trods alt dem som via deres store arbejde med gydegrus og el-fiskeri også er med til at vi kystfiskere også har et godt fiskeri. I den forbindelse skal der da også lyde et stort tak herfra Clap

Dennis
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 20:28
Citat: zinkoid

Personligt har jeg ikke noget imod at folk tager en farvet fisk så længe det sker uden for fredningstiden. Bare det sker med mådehold, hvilket for øvrigt også gælder de blanke.
Jeg fisker selv kun kyst og er ikke med i nogen forening, udover DSF. Jeg synes ikke vi kystfiskere kan tillade os at være efter å-fiskerne, for det er trods alt dem som via deres store arbejde med gydegrus og el-fiskeri også er med til at vi kystfiskere også har et godt fiskeri. I den forbindelse skal der da også lyde et stort tak herfra Clap
Dennis


Vise ord

Jesper Rasmussen
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 23:13
@Lars Takker for info. Fisker selv i kanal ind til Odense havn, og der er der ikke mange blankfisk.
Har selv været med grusbanden og lægge gydegrus ud, selvom det er meget sjældent fisker å, men jo flere fisk i åen, jo flere fisk ved kysten.

Bo
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2014 kl. 08:24
Når man ellers udviser en smule mådehold, er det ligegyldigt om man hjemtager en farvet eller blank (i min optik).
Dog er det min helt personlige oplevelse, at en rogntung hunfisk ikke er værd at spise, men værd at bevare :-)

Jeg stopper SELV mit fiskeri, når antallet af farvede fisk bliver urimeligt, men det er udfra en helt personlig holdning, som ikke skal påduttes andre.

Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2014 kl. 08:59
Kvalmende fede Stevns fisk er vidst en saga blot Jesper men suverænt de bedste ryge fisk
Wink
/Søder
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2014 kl. 09:54
Det er self. Ikke min normale praksis at tage um. Men det er sket nogle gange at de sluger fluen fuldstændig, og ikke står til at rede. Det er her det er sket de ryger i maven på mig. 

Vh. Mads
[/QUOTE]

 

MADS den går altså bare IKKE Shocked



Det kan godt være at dem DU har taget med hjem har slugt din flue så de IKKE kan overleve,,,,,,,men de SKAL ud igen !  BASTA

Tør IKKE tænke på hvor mange undermålere der vil blive taget med HJEM fordi de har slugt div agn, hvis de måtte hjemtages på grund af deres overlevelses chance var forringet  Confused











Redigeret af carsten o - 05 Nov 2014 kl. 09:55
Til top
PWL Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
svene

Tilmeldt:: 21 Jun 2011
Status: Offline
Beskeder: 88
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér svene Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2014 kl. 10:50
Min holdning er har den slugt og man afliver den, og så lader man den ligge så den går tilbage i kredsløbet. MAN tager aldrig en undermåler med hjem. 
Til top
Mads Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
pelle64 Avatar

Tilmeldt:: 04 Okt 2014
Geografisk: Farum
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pelle64 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2014 kl. 17:19
Jeg kan godt høre det ikke er en populær løsning jeg har valgt de få gange det er sket. Jeg har bare tænkt at nu var den jo død, så var det bedre den blev til mad. Men jeg skal nok smide den til krapperne hvis det sker igen.

God fangst derude. 
Vh. Mads
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2014 kl. 21:19
Citat: pelle64

Jeg kan godt høre det ikke er en populær løsning jeg har valgt de få gange det er sket. Jeg har bare tænkt at nu var den jo død, så var det bedre den blev til mad. Men jeg skal nok smide den til krapperne hvis det sker igen.
God fangst derude. 
Vh. Mads




Det var da dejligt at høre
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres