Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

en åbenbaring udfolder sig (multi)

 Besvar Besvar
Forfatter
Jeppe jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
J fisker Jensen

Tilmeldt:: 19 Feb 2014
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J fisker Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: en åbenbaring udfolder sig (multi)
    Sendt: 03 Nov 2014 kl. 22:41
Først et let stød i stangen kort efterfulgt af et tungt sug der sætter sig langt ned i håndtaget. 
 De mange tanker der har kørt rundt i hovedet de sidste par måneder skal nu vise om de kan stå distancen. Kan den korte stang håndtere en fisk i større kaliber? Hvad med bremsen, er den til at styre når man er vant til lynhurtigt at kunne justere den bagerst på fastspolehjulet. Hvad med linen, vil den skære sig ned i spolen for til sidst at låse sig selv? 
 det er den sidste dag i april og karup har vist aldrig fisket så godt som den gør nu og efter et par fisk har undsluppet krogholdet efter få sekunder er der endelig en der sidder godt. Først et hidsigt udløb nedad efterfulgt af et meterhøjt spring. flere ture op og ned af åen og flere spring, omend ikke helt så kraftfulde som det første, ender i at en af de smukkeste havørreder jeg fanget til dato glider fuldstændig ubesværet ind over netkanten.
 Hvilken eufori. Det pureste sølv i form af en hanfisk på 5kg rent ligger ved siden af mig. 

Jeg har de sidste 2 år forsøgt mig med at fiske med et lille multihjul og en kort stang på blot 7,5" og selv om det er blevet til flere mindre fisk er stangen alligevel blevet vraget til fordel for den gamle 10" fordi jeg var nærvøs for om jeg kunne håndtere fisk i større kaliber. Men i år havde jeg besluttet mig for udelukkende at fiske med den lille stang. 
Alle mine bekymringer blev gjort til skamme og det hele fungerede perfekt. At der på et eller andet tidspunkt ville komme en større fisk var jeg aldrig i tvivl om. 
 Præcisionen med multigrejet er uovertruffent. Kastene kan placeres uhyggeligt præcist ved modsatte brink langt bedre end med et fastspolehjul. Bremsen er silkeblød og det er mest af alt et spørgsmål om tilvænning at stille den. Ydermere mærker man ALT, selv små stykker af græs i vandet, og man opdager lynhurtigt hvor meget mere bevægelse og kontrol man har over agnen. Ryggen har det også bedre, efter hjulet er kommet oven på stangen er det en sand fornøjelse at fiske med spin igen og de mange tanker om at kunne håndtere større fisk på den lille stang er gjort totalt til skamme. Aldrig har jeg haft så nemt ved at trække en fisk helt ind til mig selv for efterfølgende at lade nettet glide ned over fisken. Fighten i sig selv var heller ikke noget problem, omend det føles langt mere intenst på den korte stang har jeg har på intet tidspunkt følt at jeg ønskede mig den længere. Kort sagt er investeringen i multigrejet måske det bedste køb jeg har gjort i mine 25 år som lystfisker.

Tankerne omkring multihjul har rumsteret i mit hoved i mange år og helt tilbage til ti års alderen hvor jeg lå i min seng og drømte om de smukke hjul i abu's kataloger har de fascineret mig. Som junior købte jeg da også et 5501 men efter at have haft en finger godt og grundigt klemt i lineføreren med 0,45 line og et bundhug, efterfulgt af en halv time med store smerter kørende på en rød puch maxi midt om natten, inden jeg nåede hjem til en skruetrækker der kunne skille hjulet ad og lade min finger få noget af det blod den så desperat hungrede efter, satte en naturlig stopper for min karriere som multifisker. 
 At multihjulet igen begyndte at spøge i mit sind kan jeg takke min dejlige kone for. Med et barn på vej, huskøb og et behov for at nedbringe bilbudgettet fra en gulplade van til en økonomisk diesel mini gjorde at der ikke længere ville være plads i bilen til de lange stænger. Flere scenarier blev gennemtænkt men det var ikke helt nemt at finde en stang der appelerede til mig der samtig var til at pakke i bilen. Efter min første datter blev født ledte jeg mere og mere indædt efter noget at ha med når den værste fiskefeber skulle stilles på turene rundt til bedsteforældre og andet godtfolk rundt omkring i landet. efter nogle sene nattetimer med den lille, hvor fjernsynet havde kørt faldt jeg over noget konkurrence fiskeri fra USA. Alle deltagerne fiskede med multihjul og korte stænger og der gik ikke længe inden en storstilet undersøgelse på nettet var sat igang. Måske var de amerikanere ikke helt så uvidende og tåbelige alligevel? Måske var det blot os danskere der hang fast i fastspolehjulet?. Sådan har vi altid gjort er jo nærmest en standard sætning på de danske virksomheder, og måske gjaldt det også her? Fast besluttet skulle der  indkøbes et multihjul af de bedre. Det var relativt til at komme til da jerkbaitfiskerne efterhånden havde åbnet for markedet med de mindre lavprofilhjul. Langt sværere var det dog med stangen, alle stænger var enten i en del eller også havde de en kastevægt omkring de 100g men Abu havde dog en der kastede fra 5-25g på 7,5". 
 
 Det første der slår en når man står med et enhånds multisæt er vægten, dernæst kommer overraskelsen over hvor dejligt let hjulet går og til sidst hvor dejlig blød bremsen er. Mange vil måske nok mene at det der multigrej det er noget man benytter i større elve efter laks eller på havet efter tropiske fisk, men med indtoget af de små lavprofilhjul er vejen banet for en helt forrygende oplevelse med spinnegrejet efter havørred. Det matcher perfekt den størrelse af fisk vi har herhjemme. Kastevægten på de små hjul ligger for det meste fra 7-10 gram og opefter, med øvelse ned til 5 gram og med lidt tuning og letvægts spoler endnu lavere. Kastelængde er ikke noget problem det er lidt ligesom da man startede med at fiske først får mand lidt kludder, så føler man at det begynder at køre og før man ved af det går det faktisk pænt hæderligt og for de fleste vil jeg tro en weekends ihærdig indsats er rigeligt til at føle sig fortrolig med grejet.

Grejet er af vital betydning for oplevelsen. Jeg har siden købt stang på 8" som er forfærdelig at fiske med. Den er for lang til at blive fisket som enhånds og for kort til begge hænder, vær opmærksom på ikke at købe en stang der er over 7,5" ihvertfald ikke til at starte med 6,5" - 7,5" er passende og desto kortere stang desto bedre kontrol vil du have over agnen. Især på kysten er de korte stænger helt ideelle til fiskeri med blink og wobbler da de små ryk man kan lave med stangspidsen giver pludselige udslag i agnen og man oplever at man konstant står og leger med spidsen for ændre gangen i vandet.
 Linen jeg selv fisker med er en blød fletline i 0,17 undgå for alt i verden fireline den er alt for stiv og er umulig at filtre ud ved overløb, den har også en tendens til at skære sig ned i spolen ved belastning. De bløde liner derimod er nemme at filtre ud og det tager som regel blot 10 sekunder. Monofillinen er billig men også svær at filtre ud hvis man får overløb. Selv fisker jeg næsten altid med 1/2 meter monofil i 0,28 som fang, men det kan naturligvis undlades hvis ikke man mener fisken kan se den spundne line.
 Hjul fåes i alle prisklasser og generelt er de ret gode alle sammen man får langt mere for pengene i et multihjul end et fastspolehjul men har du lysten til at kaste dig ud i det for alvor så undgå de billigste modeller. I åen er magnetbremse rigeligt mens det på kysten kan være en fordel at vælge et hjul med både magnet og friktions bremse hvis du skal ud at fiske i modvind. Jeg vil til enhver tid anbefale venstrhånds indspinning. I mit hoved giver det ikke meget mening at skulle skifte hånd efter hvert kast.

Multihjul fordele:
Overlegen kontakt til agnen
Masser af muskler - en mepps 5 kan hives gennem vandet i et rasende tempo hvis man ønsker det
Præcision 
Vægt og placering af hjul på stangen - lange fisketure uden ondt i ryggen
Lynhurtige kast - med fast cast = mere tid agnen er i vandet
Hastighed - er man til hurtig hjemtagning fåes de små hjul helt op i en gearing 1:12
En helt fantastisk fornemmelse af glæde i hvert eneste kast
Hvis man vil, ligger der en række muligheder for at tilpasse hjulet til lige præcis dig ved tuning

Ulemper multihjul:
Det kræver megen øvelse at fiske i kraftig modvind
Dur slet ikke ved krybefiskeri under træer og lignende
Er der først kommet en stor fuglerede er det svært at bevare roen
De helt små agn må du gå uden om hvis ikke du vil bruge penge på letvægtsruller fuldkeramiske lejer med mere.
Udvalget af stænger er begrænset
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 10:44
Besked fjernet.

Redigeret af Ole Christensen - 10 Dec 2014 kl. 22:15
Til top
Jeppe jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
J fisker Jensen

Tilmeldt:: 19 Feb 2014
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J fisker Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 17:44
Det er på ingen måde hemmeligt men det er helt bevidst udeladt da denne tråd mere er tænkt til dem som går med tankerne om at springe ud i det men ikke helt har haft modet til det. Grej er en videnskab som ingen af os nogensinde helt får styr på og hører efter min mening til i en anden tråd. Denne tråd er tænkt til at dem som har oplevet eller ønsker at opleve den helt fantastiske oplevelse der ligger og venter. At de kan ytre deres tanker og følelserne der ligger bag multi fiskeri så flest muligt får indsigt i dets herligheder. Jeg fisker også med flue og at sammenligne de to vil mange måske se som blasfemi. Ikke desto mindre ligger følelserne af det "perfekte" kast meget tæt op ad hinanden og er man spinnefisker er det noget man bestemt ikke bør gå udenom men snarere opsøge
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2014 kl. 17:49
Hej Jeppe
Velkommen i klubben Smile Multihjul holder på alle parameter som du skriver ikke mindst i forhold til bedre ergonomi, kontakt til agn, holdbarhed osv!
Bruger selv både 6,7,8 fod til kyst mest i fjorden. Det er alle Hardys glasrørs stænger som jeg har ombygget til multihjul og det spiller max!
VH
Henrik
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2014 kl. 12:30
Jeppe, dejlig appetitvækker du har begået.  Må jeg foreslå, du tager en kopi og lægger den over under læsestof? Jeg synes, den fortjener det, for desværre "forsvinder" mange gode artikler med tiden - i hvert fald bliver de lidt sværere at genfinde.

mvh jr
Til top
Jeppe jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
J fisker Jensen

Tilmeldt:: 19 Feb 2014
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J fisker Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2014 kl. 19:26
Tak for de pæne ord det kom jo bare lissom bare til mig og nogle gange trænger man bare til at få sagt sin mening. Det er til tider lidt lettere på skrift. Jeg har kigget lidt på at sætte den ind under læsestof men der må jeg melde pas. Har ingen anelse om hvordan man gør desværre
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2014 kl. 19:50
Hej Jeppe

Jeg deler de andres begejstring.....
flot skrevet og godt ramt
Men jeg kunne godt tænke mig at du lidt ostang, hjul og line.
Har selv lige mistet min ellers dejlige abu conolon crossfire 10 fod.
Så jeg står overfor at skulle finde en ny kyststang.
Gode råd og inputs om længde, mærke osv.
er ikke sikker på at det skal være en 10 fods igen, måske en 9 eller 8 fods, går det feks. ud over kastelængden. Kaster med 24-27ngr på kysten

ps. kan du ikke copy/paste dit indlæg ind i læsestof..... ?

de bedste hilsner fra Peder
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2014 kl. 19:55
Citat: J fisker Jensen

Tak for de pæne ord det kom jo bare lissom bare til mig og nogle gange trænger man bare til at få sagt sin mening. Det er til tider lidt lettere på skrift. Jeg har kigget lidt på at sætte den ind under læsestof men der må jeg melde pas. Har ingen anelse om hvordan man gør desværre

Hej, gå op i "Login", og vælg "Indtast læsestof"...Wink
Til top
Jeppe jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
J fisker Jensen

Tilmeldt:: 19 Feb 2014
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J fisker Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2014 kl. 21:56
Som jeg også skriver i artiklen så er det efter min mening en kæmpe fordel med denkorte stang. Medmindre du henter dine fisk i de lange kast på 70 meter er der ingen grund til de lange stænger. Personligt fisker jeg kast på Ca 30 meter selv om jeg kan kaste væsentligt længere gør jeg det kun hvis jeg ser fisk i overfladen. Mine kast er koncentreret på den distance hvor de fleste fisk hugger. På den måde er er min agn længst mulig tid i "strike zone" (se noget amerikansk konkurrence fiskeri) og ikke de yderste meter som ofte er uden fangster selv om det er fedt at kunne kaste langt. Min stang er 7,5" 5-25g abu vendetta og et Pflueger patriarch med fletline
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2014 kl. 10:54
Jeppe.
Meget enig i dine betragtninger om énhåndsstængernes fordele.  Senere i dag vil jeg lægge et par billeder af mine énhåndsstænger ind.  De vil medføre megen misundelse rundt omkring i de små multihjem - så nu er I advaret.

mvh jr.
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2014 kl. 11:45
Føj for en ulykke, Peder.  Mine 2 stk Crossfire i 9 og 10 fod er mine yndlinge blandt 2-håndsstængerne, så jeg føler med dig.   Jeg faldt lidt tilfældigt over en Daiwa Exceler multistang i 9 fod 10 - 40 gram,  som er overraskende god (og billig). Skal jeg være helt ærlig: Faktisk fuldt på højde med Crossfire og en mindre klodset hjulholder/trigger.

mvh jr 
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2014 kl. 12:53
Hej Jørgen

ja lidt af en ulykke, også skete det da jeg pakkede stangen ud på Læsø, så en uge på Læsø med en reservestang.
Nå men som sagt er jeg på jagt efter en afløser, det behøver ikke være en 10 fods, men helst med trigger og 2 hånds med langt baghåndtag (som conolonen)
Har kig på Fenwick momentum 10 fod 8-32 gr eller Savage Gear 9,6 10-40 gr
Fisker mest med Amb 5501 rocket UTtunet og 24-27 gr
Jeg synes ikke udvalget er stort (der er selvfølgelig St. Croix, men de er et nummer for dyre) man kunne selvfølgelig også bygge en selv
gode råd modtages gerne (Daiwaen kan jeg ikke finde)

bedste hilsner fra Peder
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2014 kl. 13:43
Jeg bruger Fenwick Ironfeather Quadrant 10' 8-32 gram, 4-delt og incl. rør. Den fungerer rigtig fint med kastevægte omkring 22-26 gram, men kan også sagtens kaste noget der er lidt tungere ....... men selv foretrækker jeg gennemløbssøm på 22 gram eller gennemløbswobleren "Sandgrævlingen" på 20-24 gram

http://sportdres.dk/Varedetaljer/6090/sandgravling-deluxe-gennemlob

Stangen kan som sagt også kaste wobleren, der er nummeret større, altså 24-27 gram, men det er jo smag og behag hvor megen vægt man kan lide at kaste med på en given stang.

mvh
Allan
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2014 kl. 15:00
Citat: Peder Zeuthen

Hej Jørgen

ja lidt af en ulykke, også skete det da jeg pakkede stangen ud på Læsø, så en uge på Læsø med en reservestang.
Nå men som sagt er jeg på jagt efter en afløser, det behøver ikke være en 10 fods, men helst med trigger og 2 hånds med langt baghåndtag (som conolonen)
Har kig på Fenwick momentum 10 fod 8-32 gr eller Savage Gear 9,6 10-40 gr
Fisker mest med Amb 5501 rocket UTtunet og 24-27 gr
Jeg synes ikke udvalget er stort (der er selvfølgelig St. Croix, men de er et nummer for dyre) man kunne selvfølgelig også bygge en selv
gode råd modtages gerne (Daiwaen kan jeg ikke finde)

bedste hilsner fra Peder

Hej Peder, kommer netop hjem fra stranden, hvor min Savagear 9,6 12-40 gram var med sammen med mit grimme lilla UT-tunede Rocket 5501!  Sjovt sammentræf.  Savagear er en OK kvalitet, og den er tre-delt.  Daiwaen er 2-delt, og jeg fik min hos Odense Jagt og fritid.  Spørg efter Martin og hils fra mig, hvis de prøver dér.

Som jeg tidligere idag truede med, kommer her mine eenhåndsstænger med de dertil-hørende hjul (som jeg foretrækker det).  Det ene er et Amb. 2500C (til højrehånds-indspinning), som jeg er meget glad for i den kolde tid.  Fordi jeg kan tage en kraftig og varm vante/handske på venstre hånd.  Al hjulbetjening foregår med højre (undtagen frikobling før kast), og på dén måde kan man holde højre-hånden så varm, at den stadigvæk kan fungere efter flere timer.  Stangen er en 6 fod MicroLite i 4 dele med kastevægt 1/4 oz. til 5/8 oz.  Den kan være i en lidt dyb inderlomme - eller ihvertfald i fiskejakkens ryglomme, hvis det mest er fluestangen, der bruges.
Den anden er en 7½ fod Fenwick IronHawk , 2- delt og med opgivet kastevægt på 3 - 12 gram.  Hjulet er et Shimano Curado 201 DPV



 
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2014 kl. 16:13
Besked fjernet.

Redigeret af Ole Christensen - 10 Dec 2014 kl. 22:16
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2014 kl. 16:55
Hej Peder
Hvis jeg var dig ville jeg søge efter en Fibatube i 10 fod op 42g ved den er til at finde, men så er det jo selvbyg, hvis du har mod på det, super klinge til multi i mine øjne!
Hvis det skal være enhånds så ville jeg vælge Hardy glas altså Fibalite no1 7 fod og til det helt lette 6 fods ditto og så bygge dem om med trigger! Så har du nogle skønne smukke tro følgesvende!!
VH
Henrik
Til top
Jonas Steenbuch Krabbe Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
steenbuchen

Tilmeldt:: 27 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 86
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenbuchen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2014 kl. 17:22
Hej Peder
Prøv om du kan finde den gamle brune Ironfeather i 8,6" eller 9,6 så får du en fantastisk stang. Du kan altid genkende den på at klingen er synlig i håndtaget.
God jagt, Jonas

Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2014 kl. 18:27
Jeg har en sportex kev klinge 10 fod stående jeg aldrig har fået lavet til en fiskestang.
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2014 kl. 18:37
Besked fjernet.

Redigeret af Ole Christensen - 10 Dec 2014 kl. 22:16
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2014 kl. 11:47
Hej Peder.

Jeg har en Fenwick HMG 10,6 fod cw 14-42g til salg, men baghåndtaget er ret kort og det er som jeg læser det måske ikke det du efterlyser.
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2014 kl. 12:15
Hej Jørgen
Tak foe dit gode svar
Fine sager, kiggede i sin tid efter fenwicken, men fandt aldrig en.
Jeg hælder mere og mere til St. Croix, dyre sager og baghåndtaget er lige kort nok efter min smag, så måske ende jeg med at bygge en selv.
9,6 fod kastevægt 3/8- 1 oz

Hilsner fra Peder
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2014 kl. 12:16
Hej Jens

Tak for dit tilbud, men jeg tror jeg går efter St. Croix

de bedste hilsner fra Peder
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2014 kl. 12:18
Hej Christian

som du kan se tror jeg balget falder på St. Croix, men tak....

de bedste hilsner fra Peder
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2014 kl. 12:19
Tak Jonas
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2014 kl. 12:21
Hej Henrik

Tak for svar, jeg tror jeg går efter St. Croix...

De bedste hilsner fra Peder
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2014 kl. 12:27
Hel Ole

Tak for det fine svar, du har fået mig tændt på St. Croix igen...
Jeg tænker at det måske ender med selvbyg, ved du hvor man skaffer klinger, hvis man da ikke selv bestiller hjem fra USA. 1/2- 2 oz det er kraftige sager
jeg tænkte mere på 9,6 i 3/8- 1 oz i selvbyg med lidt længere baghåndtag.
Kaster med 24 gr og 27 gr
Kender du noget til microwave øjer, kan ikke helt se fordelen til multi..

de bedste hilsner fra Peder
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2014 kl. 12:48
Jeg "faldt" lige over en Daiwa Megaforce VJ652 stang på 6½ fod med kastevægt 7-28 gram, som kom med hjem til samlingen ........ mine hjul i 5000 serien er nok lige lidt for store, så det ender nok med, at jeg må ud og finde et lidt mindre multihjul. De havde godt nok også et Daiwa Megaforce 100 THSL i butikken, men jeg syntes godt nok at det virkede lidt "plastikagtigt" og med en pokkers masse finesser, som jeg ikke får brug for .......

Jeg tænker, at et mindre Ambassadeur eller Record hjul vil være passende ...... men der er muligvis også andre. Er der nogen som har gode bud på et mindre multihjul ?

-Allan


Redigeret af wermuth - 08 Nov 2014 kl. 12:49
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2014 kl. 16:24
Hej Peder.

Jeg har hørt at
http://www.franglaisfishing.com/
kan skaffe alt St. Croix hjem. Måske de også kan skaffe klinger. Han sender i øvrigt fragtfrit fra England og du slipper derfor for Told.

Bedste hilsner
Jens
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2014 kl. 17:06
Besked fjernet.

Redigeret af Ole Christensen - 10 Dec 2014 kl. 22:15
Til top
Jonas Steenbuch Krabbe Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
steenbuchen

Tilmeldt:: 27 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 86
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenbuchen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2014 kl. 18:14
Hej Peder 
Jeg har lige været ude at teste en ny triggerstang som Finn Jensen har bygget. Den har MicroWavw øjer og bygget på en MHX klinge 8,6" 15-30 g. Den kaster fantastisk.

Til top
Jonas Steenbuch Krabbe Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
steenbuchen

Tilmeldt:: 27 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 86
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenbuchen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2014 kl. 18:18
Til top
Jonas Steenbuch Krabbe Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
steenbuchen

Tilmeldt:: 27 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 86
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenbuchen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2014 kl. 18:21
Til top
Jonas Steenbuch Krabbe Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
steenbuchen

Tilmeldt:: 27 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 86
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenbuchen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2014 kl. 18:22
her kom billedet
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2014 kl. 19:25
Jeg kan ikke se billedet .......

-Allan
Til top
Jonas Steenbuch Krabbe Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
steenbuchen

Tilmeldt:: 27 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 86
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenbuchen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2014 kl. 19:43
Jeg ligger et link til billedet, jeg kan ikke få det til at virke.
http://jensenrods.dk/spinnestaenger/
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2014 kl. 12:08
Hej Jens

Tak for det, jeg kontakter dem

Peder
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2014 kl. 12:11
Hej Ole
Jeg bor i Århus, så det duer desværre ikke, ellers et godt tilbud.
Har dog et lignende tilbud her i østjylland, det er rigtig fint at kunne prøve stangen inden køb.

Peder
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2014 kl. 12:14
Hej Jonas

Jeg har set stangen på hans side )
hvordan er microwave øjerne i forhold til alm. øjer
Har stadig lidt svært ved at se fordelene.

Peder
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2014 kl. 13:40
Besked fjernet.

Redigeret af Ole Christensen - 10 Dec 2014 kl. 22:17
Til top
Jonas Steenbuch Krabbe Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
steenbuchen

Tilmeldt:: 27 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 86
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenbuchen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2014 kl. 20:45
Hej Peder og Ole
Angående MW-øjerne til multi er min erfaring efter en tur sparsom. Men som jeg ser det får man bedre præcision på kastene, længden kan jeg ikke bedømme endnu, men jeg tror ikke den ringere den er ringere. Til fastspole er det både præcision og længere kast. Min erfaring med MW er langt større til fastspole, har brugt dem i ca 2 år. Jeg er højst sandsynlig den første der fik dem i DK.
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2014 kl. 14:05
www.2biz.dk er dansk distributør af St. Croix. Send ham (Frank) en mail og hør om det er noget han kan skaffe hjem. Jeg ved han har en del Avid på lager, også til multihjul.
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2014 kl. 15:57
Når nu 2Biz er Dansk distributør, så undrer det mig, at man ikke kan finde dem der distribueres til Wink

Med andre ord, så er det ualmindelig svært at finde/Google en dansk forhandler ....... , det kunne jo være rart med en forhandler, hvor man enten fysisk eller via en website kunne finde modellerne og gerne med nogle priser på .......

mvh
allan
Til top
Ulrich Bergmann Olesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ubo Avatar

Tilmeldt:: 22 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ubo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2014 kl. 16:16
Hej Allan

gå ind på deres hjemmeside www.2biz.dk

der er en fane .: Find din lokale forhandler
kan bl.a. nævne Jan og Bo / Odense jagt og fritid

Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2014 kl. 16:24
Citat: ubo

Hej Allan

gå ind på deres hjemmeside www.2biz.dk

der er en fane .: Find din lokale forhandler
kan bl.a. nævne Jan og Bo / Odense jagt og fritid



Desværre er de ikke nødvendigvis forhandler af St. Croix stænger ........ , de bliver listet som forhandler, hvis de eksempelvis sælger Owner kroge eller Lawson produkter ......

Go-Fishing og Ækvator Sport er også nævnt som forhandlere, men som sagt er det ikke udtryk for at de har et sortiment af St. Croix stående i butikken.

Selvfølgelig kan stængerne skaffes hjem, men hvis man nu er interesseret i at se/røre/prøve produkterne, og der efter vurdere om man vil købe, så er det altså praktisk at stængerne befinder sig i butikken ....... jeg er ikke så tilbøjelig til, at få butikken til at bestille stænger hjem, hvorefter man finder ud af, at produktet alligevel ikke lever op til ens forventninger.

Mvh
Allan
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2014 kl. 10:56
Hej alle

Så er St. Croix klingen bestilt i USA, glæder mig til lange mørke vinteraftener.
Det endte med en 9,6 3/8- 1 oz, den samme klinge som Avidserien er bygget på-
Så skal jeg bare ha bestilt stumper. Har endnu ikke hørt et godt argument for Microwave øjer.

De bedste hilsner fra Peder
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2014 kl. 11:04
Besked fjernet.

Redigeret af Ole Christensen - 10 Dec 2014 kl. 22:18
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2014 kl. 11:11
Hej Ole
Klingen koster 140 usd, 42,85 usd i porto og så skal "velfærden" jo også have sin del
1407 kroner i alt. Der er ikke nogen dansk importør af klingerne, kun hele stænger.
Fik iøvrigt et rigtig godt tilbud af Jesper fra Sportdres i Rønne, på en Avid stang, men har altså valgt at bygge den selv.
Iøvrigt tak ole ;-)

hilsner fra Peder
Til top
Jonas Steenbuch Krabbe Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
steenbuchen

Tilmeldt:: 27 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 86
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenbuchen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2014 kl. 16:20
Hej Peder. Hvis du har lyst kan du få lov til at prøve mine stænger me MW øjer. Har både til fastspole og multi. Bor i KBH. Det er bedre at prøve i end at snakke om det.
Mvh. Jonas
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2014 kl. 19:58
s
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2014 kl. 11:00
Hej Jonas

Jeg bor i Århus, men tak for tilbudet

hilsner fra Peder
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres