Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Beklædning.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Beklædning.
    Sendt: 05 Dec 2014 kl. 07:26
Her i denne tid, er der jo mange ønskesedler, som indeholder et ønske om beklædning, til os lystfiskere, og jeg har fået spørgsmål, omkring sådanne ønsker, som jeg er meget i tvivl om:

Hvilken beklædning benyttes i disse tider, som beskyttelse mod kulden i neopren waders.

Her tænkes på undertøj, benklæder, evt. også nogle bukser i typen pelsfor / evt. også sokker.

Ønsket er samtidig, at sådan et lag tøj, skal fyldes mindst mulig, med bedste komfort og prisen, ja det må giveren vurdere om gaven, er til de anbefale priser.

Hvad sammensættes af tøj, til at have under ens neopren waders?

Forslag ønskes Wink på forhånd tak.

Mvh
P.K.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2014 kl. 07:56
Drop neoprenerne til fordel for de åndbare. 
Bruger selv et tyndt sæt uld inderst, uden på det et eller to lag fleece, alt efter hvor stor en frosenpind man er, uden på det åndbare waders og en wadejakke, - det fungerer for mig!
Mvh
Henning
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jnielsen

Tilmeldt:: 27 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jnielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2014 kl. 08:45
Kan fint følge Henning. Har også selv benyttet den kombination de seneste ca. 10 år.

Med hensyn til det inden under wadersene, så benytter jeg- og har benyttet de seneste 5 år - beklædningen fra Geoff Anderson. De har alle 3 lag, som kombineres med det tyndeste lag om sommeren til alle 3 lag i december til marts afhængig af vandtemperaturen. Det virker bare.

Og så lige et lille tip til længere holdbarhed - lad være med at slide det op i vaskemaskinen. Hæng i stedet det benyttede tøj ud til luftning i carporten eller andet overdækket sted. Det fungerer mindst lige så godt, måske endda bedre!
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2014 kl. 09:28
Tak for de foreløbig svar.

Neopren er valgt af økonomiske grunde, da der kun fiskes få gange om året på kysten i den kolde tid, og til brug i å - elv og kyst i den varme tid, er åndbare på plads, men neopren er valgt med det formål, evt. at kunne undvære 1 lag under beklædning, men det kan være at den disposition ikke er relevant.

Mvh
P.K.
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jnielsen

Tilmeldt:: 27 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jnielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2014 kl. 09:54
Hej Per,
Hvis du kombinerer dine åndbare waders med alle 3 lag fra eksempelvis Geoff Anderson, så kan du meget nemt klare vinterens kulde. Husk i den forbindelse på, at vandtemperaturen jo yderst sjældent kommer under 0 grader!
Og det inderste tynde lag er som regel også rigeligt om sommeren i juli og august, hvor vandet ofte runder de 20 grader.
Og så er der jo det med komforten i de forskellige typer waders. Den fås ikke bedre end i åndbare.
Jeg fik alt hvad Scierra kunne byde på af waders, vadestøvler og vadejakker i 2004, også neoprenerne. Men de blev kun benyttet en enkelt gang, så var det slut. Derefter var det kun åndbare waders - året rundt!
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2014 kl. 10:35
Citat: Henning

Drop neoprenerne til fordel for de åndbare. 
Bruger selv et tyndt sæt uld inderst, uden på det et eller to lag fleece, alt efter hvor stor en frosenpind man er, uden på det åndbare waders og en wadejakke, - det fungerer for mig!


Det fungerer også for mig

venlig hilsen Peder
Til top
PWL Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
svene

Tilmeldt:: 21 Jun 2011
Status: Offline
Beskeder: 88
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér svene Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2014 kl. 11:05
Hej 
Jeg køre tætest på et lager af Merrino uld icebreaker, fleecebib, og soft shell og fødderne ha jeg merrino uld sokker af den tykkeste model, lidt dyr løsning, men den holder mig varm. 


Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2014 kl. 12:35
Jeg bruger neopren vaders med fast støvle, om vinteren. Under har jeg et par tynde lange underhylere og et par tykke fleece bukser. På fødderne et par langskaftede vinter strømper og et par tykke uldsokker, så kan vinteren bare komme an. Jeg kan ikke holde varmen i et par åndbare vaders, uden at jeg skal tømme skabet for lange underhylere og fleece bukser, i flere lag.
Til top
Thomas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
snøvledk

Tilmeldt:: 22 Maj 2003
Status: Offline
Beskeder: 243
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snøvledk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2014 kl. 12:45
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2014 kl. 12:48
Hej Tommy.

Jeg tror din udlægning vil være vinder, når der skal tages stilling til, hvad der skal bruges af beklædning til vinter fiskeriet.Wink

Personlig har jeg i dag begge muligheder i waders, og bruger så de favorit beklædninger, som er anbefalet, men jeg hører også til en tidssalder, hvor vi lignede Michillin mænd, med aviser under jakken, og alverdens typer undertøj, iført gummi waders, men trods den mondering, blev der fisket igennem, drivis eller ejTongue

I dag er det jo virkelig behageligt at være iført den moderne beklædning, men det er jo en voldsom investering for nye lystfiskere, vis man skal have hele udstyret på en gang, godt men meget dyrt, det meste af beklædningen, men en ønskeseddel værdig.

Mvh
P.K.
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2014 kl. 19:16
Tja, at købe nye neoprener hvert 3. sæson uanset om de er brugt 2 eller 200 gange er jo lige dyrt. De holder, efter min erfaring, lige længe uanset brug.

Så heller spare neoprenerne væk og købe et godt sæt fleecetøj som holder 20+ år :D
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2014 kl. 21:13
Ja ja.. jeg kan købe 3 par neoprener for det jeg har betalt for mine simms åndbare vaders. Jeg vælger at spare mine simmser i vinterhalvåret og holde varmen i et par neoprenvaders, når kulden bider Wink. Men sådan har vi jo vores egne meninger om hvad der er bedst for ens velbefindende, når kulden bider.
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2014 kl. 22:08
Principperne for at holde sig varm når man står i vandet er på ingen måde rumfartsteknologi.
Det drejer sig primært om skabe mest muligt afstand mellem kroppen og det kolde vand.
Et yderligere faktum er at det er vigtigt at holde sig tør på kroppen.

Skulle man ridse den perfekte pakke op, så må det være:
Inderste lag: Svedtransporterende gerne ren uld.
Mellemlag: så tykt som man har plads til og indeholdende så meget luft som muligt og materialet skal være åndbart og ikke absorberende
Yderste lag: Bomuld eller lign. som kan absorbere fugten som dannes.

Der findes sikkert en masse smarte remser af div. salgsgas og tekniske beklædninger som lover guld og grønne skove, men fakta kan man ikke rigtigt ændre ved, og det er mængden af stillestående luft mellem kroppen og de kolde omgivelser som skaber en termoeffekt.

Jesper Rasmussen
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2014 kl. 23:24
Hej

Den velkendte fiberpels er også være at overveje. Helly Hansens er nærmest uopslidelig (holder 20-30 år mindst...), og prisen er ikke urimelig ifht. specielt lystfiskertøj. Zürich-jakke og Bern-bukser er vist det klassiske sæt.

Se fx her: http://www.texkom.dk/shop/fiberpels-155c1.html

De laver også sokker.

Mvh Henrik
Til top
Keld Michaelsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Keld Juul Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld Juul Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2014 kl. 23:47
Har indtil nu også brugt neopren waders om vinteren, men vil fremover kun bruge åndbare, da kvaliteten efter min mening er dalet væsentligt indenfor de seneste år. Så da jeg ikke gider besværet med ombytning af utætte waders, har jeg har taget konsekvensen og opgraderet til merinould inderst om vinteren og ellers samme setup som hidtil. Se mere på min hjemmeside under Kystflue - grej til kystflue, hvor jeg også skriver, hvad jeg har brugt under neopren waders. Link nederst...




Redigeret af Keld Juul - 06 Dec 2014 kl. 00:29
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres