Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad er status på Tangeværket?

 Besvar Besvar
Forfatter
Kenneth Østergaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
keodk

Tilmeldt:: 13 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér keodk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvad er status på Tangeværket?
    Sendt: 13 Dec 2014 kl. 22:11
Hejsa,

Jeg har forsøgt at søge i historikken her i forummet, men har ikke været i stand til at finde et entydigt svar - derfor følgende spørgsmål:

Hvad er status på Tangeværket?

Er der nogen der ved, om der nogensinde er truffet en beslutning om at lade Tangeværket og dermed Tange Sø blive liggende, eller lave et stryg omkring værket der tillader laks og havørreder at passere...?

Kom der i det hele taget noget ud af debatten og er der en løsningsmodel på vej?


Redigeret af keodk - 13 Dec 2014 kl. 22:27
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2014 kl. 22:31
Citat: keodk

Hejsa,

Jeg har forsøgt at søge i historikken her i forummet, men har ikke været i stand til at finde et entydigt svar - derfor følgende spørgsmål:

Hvad er status på Tangeværket?

Er der nogen der ved, om der nogensinde er truffet en beslutning om at lade Tangeværket og dermed Tange Sø blive liggende, lave et stryg eller omkring værket der tillod laks og havørreder at passere...?

Kom der i det hele taget noget ud af debatten og er der en løsningsmodel på vej?


Status er der ikke er sket noget.

Problemet med Tangeværket er, at ingen miljømister har særlig meget lyst til at sende en regning på 250 millioner kroner videre til skatteborgerne.

Så hellere sylte sagen lidt og give "SortePer" videre til den næste minister.

Det sidste nye er, at en gruppe har forslået at opdele Tange sø i to, adskilt af en vold hvor Gudenåen skal løbe på den ene side mens halvdelen af Tange sø bevares på den anden side.

Ellers er der stadig kampen mellem bevarelsen af søen, et omløbsstryg eller helt at sløjfe søen og værket.

Umiddelbart er der størst tilslutning til omløbsstryget, so nok bliver nemmeste at få igennem. Og så alligevel ikke, for i vores egne rækker der er modstand.

Hvis Gudenåen får frit løb forbi Tange til Silkeborg og videre gennem søerne, så vil laksene forsvinde fra Langå stykket og i særdeleshed Bjerringbro stykket alt imens Silkeborg foreningen vil opleve en mangedobling i kontingentet, og medlemmere. Medlemmere som sansynligvis vil komme fra Langå og Bjerringbro.

Et andet problem er at uanset hvilken løsning der evt. findes, så vil den nedtrækkende smolt møde gedder og sandart på gydevandring op ad åen i samme periode. Dette er tilfældet nu hvor smolten skal gennem søen, men vil også være tilfældet hvis et omløbsstryg kommer da gedder og sandart vil tage den vej også.

Så alt i alt... er alt ved det gamle stadig, og det bliver det sikkert ved med at være de næste mange år.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2014 kl. 23:23
Håber da ikke du får ret i dine antagelser Finn, men det kan unægtelig nok se sådan ud. Jeg forstår imidlertid ikke bekymringerne fra de nedstrøms foreninger som Langaa og BJB. For med et Tangeværk væk og frit løb, vil der være meget bedre forhold for laksene og plads til langt flere fisk, hvilket så i sidste ende, stadigvæk vil gavne de to foreninger.
Sandarten er ved at være en saga på det nederste stræk af Gudenåen, fordi vandet i fjord og å er meget klarere nu en for blot 10 år siden. Gedder vil fortrinsvis holde til i de oversvømmede enge når smolttrækket er på vej ud, så den store tandbesatte fare er ikke reel. 
Væk med værket og en fri Gudenå igen tak.
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2014 kl. 23:46
Spørgsmålet vil også være hvor langt op i systemet laksene vil gå hvis de fik frit løb?

I følge de gamle journaler fra fiskegårdene blev det ikke fisket eller fanget laks ovenfor Silkeborg mens selve laksefiskeriet i laksegården ved Frisenvold næsten døde ud i slutningen af 1800 tallet da pramfarten var på sit højeste og åen udrettet samt store sten og grus fjernet for at prammene kunne komme op til papirfabrikken.

At give Tange værket 100% af skylden for laksen uddøde i Gudenåen, er ikke korrekt. Den var næsten uddød inden men at værket så gav den dødsstødet er nok rigtigt.

Skal laksen tilbage, det vil sige kunne gyde og reproducerer sig selv i Gudenåen igen, så kræver det meget andet end blot at værket nedlægges eller at der laves et omløbsstryg.

Der har været talt om at lave endnu en ny fisketrappe ved værket. Har man set den nuværende ved værket, er det jo tydeligt at se at der ikke er nok vand på trappen til fiskene kan finde strømmen hvor de skal ind i trappen. Og så hjælper det ikke noget at det samtidig er en større turistattraktion med plads til madpakker og picknik tæppe at sidde på kanten af trapperne og se om der er fisk.

Området skal lukkes helt af og indgangshullet til første kammer i trappen skal være mere end 50 cm. bred og 20 cm. høj som det cirka er nu og ikke under vandoverfladen.

Fiskene kan simpelthen ikke finde trappen som de burde.

Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2014 kl. 08:09
Finn ;
Jeg tror at du - utilsigtet - kommer til at skrive i dit indlæg, at der kan være modstand i Langå og Bjerringbro foreningerne.
Det tror jeg ikke der er..
Personligt har jeg ihvertfald ALDRIG hørt om det, i de mere end 20 år jeg har fisket i området ved Langå.
Det ville også være en egoisme, som næsten overstiger min fatteevne.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2014 kl. 08:44
Det er vel nu Viborg Kommune som er myndighed på søenWink Så folketinget har faktisk ikke mere at skulle have sagt i den sag..måske EU har. Viborg Kommune er dog nok afhængig af at nogen vil spytte penge i kassen for at en løsning kan gennemføres.
Noget andet er så at Storå skal lægge moderfisk til det nuværende put and take-fiskeri efter laksErmm

Kunne man starte med at restaurere Gudenå nedstrøms værket dvs. annullere den gamle uddybning ved at hæve bunden ?...Jeg kan godt se det vil have konsekvens for elproduktionen, men denne er i forvejen tilnærmet betydningsløs.


Redigeret af Jakob Larsen - 14 Dec 2014 kl. 08:49
Til top
Kenneth Østergaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
keodk

Tilmeldt:: 13 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér keodk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2014 kl. 14:41
Tak for de uddybende svar.

Jeg havde havde håbet på, at der var kommet handling efter debatten (som jeg husker startedet i midt 90'erne da jeg som teenager fiskede i Langå), men kan forstå dette desværre ikke er tilfældet.

Håber at der på sigt kan findes et fornuftigt kompromis, der tilgodeser fiskene mere end det er tilfældet i dag.

Et sidste par opfølgende spørgsmål:

Er det helt umuligt at skabe gydepladser for laksen nedstrøms værket? Jeg kan forstå at de oprindelige gydepladser ligger på bunden af Tange Sø i dag, hvor forholdene var optimale (grus og god strøm).

Hvis der laves et stryg omkring værket, vil det vel også gavne havørrederne markant der kan søge gydepladser i bl.a. Borre å m.fl. vandløb opstrøms søen. Jeg kunne forstå af med opførelsen af Tangeværket blev åens bestand af havørreder halveret.


Redigeret af keodk - 14 Dec 2014 kl. 14:43
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2014 kl. 15:16
Citat: finnjensen



Status er der ikke er sket noget.

Problemet med Tangeværket er, at ingen miljømister har særlig meget lyst til at sende en regning på 250 millioner kroner videre til skatteborgerne.

Så hellere sylte sagen lidt og give "SortePer" videre til den næste minister.



Det koster "ingenting" at slippe åen fri, hvis bare frislusen tæt på Tangeværket åbnes, er jeg ret sikker på vandmasserne nok skal klare resten.

Der er blot et par hængelåse der skal klippes, så kan slusen åbnes - nemt ikke!?

  
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2014 kl. 16:12
Citat: simon agerholm2

Finn ;
Jeg tror at du - utilsigtet - kommer til at skrive i dit indlæg, at der kan være modstand i Langå og Bjerringbro foreningerne.
Det tror jeg ikke der er..
Personligt har jeg ihvertfald ALDRIG hørt om det, i de mere end 20 år jeg har fisket i området ved Langå.
Det ville også være en egoisme, som næsten overstiger min fatteevne.


Lad os sige "med blandede følelser" så Simon.

Personligt ville jeg også føle mig som en lus mellem to negle.

Som det er nu, er der ingen gydepladser af betydning nedenfor Tange værket men værket stopper opgangen så laksene forbliver på stykket.

Hvis der kommer fri passage, og der stadig ingen gydepladser vil være, vil laksene svømmer videre, og direkte, længere op i åen.

Du vil altså få et fiskeri der mest af alt minder om fiskeriet på den nedre gratis del af åen med kun spontane fangster af laks da de kun kortvarig tager ophold inden de vandre videre.

Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2014 kl. 16:28
Citat: Jakob Larsen

Det er vel nu Viborg Kommune som er myndighed på søenWink Så folketinget har faktisk ikke mere at skulle have sagt i den sag..måske EU har. Viborg Kommune er dog nok afhængig af at nogen vil spytte penge i kassen for at en løsning kan gennemføres.
Noget andet er så at Storå skal lægge moderfisk til det nuværende put and take-fiskeri efter laksErmm

Kunne man starte med at restaurere Gudenå nedstrøms værket dvs. annullere den gamle uddybning ved at hæve bunden ?...Jeg kan godt se det vil have konsekvens for elproduktionen, men denne er i forvejen tilnærmet betydningsløs.


Der er anlagt enkelte gydebanker nedstrøms værket og i tilløbsbække. De virker sådan set ok lige indtil ynglen skal have dybere vand, så ryger de i gabet på rovfisk som har fundet et herligt spisekammer der.

Gedder er blevet et meget helligt dyr i Gudenåen som man med al helligdom har ophøjet til Gudestatus og Gud nåde at trøste en stakkels turist der gokker en gedde på 70 cm for at lave fiskefrikadeller og spise denne herlige spise sammen med lidt remulade og nye kartofler.

Du kan godt kalde laksefiskeriet for Put & Take fiskeri, men der er ikke så meget anderledes end resten af landets åer. I hvert fald indtil for 10 år siden hvor alt næsten blev udsat.

Desværre tror jeg ikke at ret mange af os som lige nu debattere Tange værket, kommer til at opleve en selvproducerende stamme af laks i Gudenåen, ej heller et frit løb enten den ene vej eller anden vej om Tange sø.
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2014 kl. 16:30
Citat: Henning

Citat: finnjensen



Status er der ikke er sket noget.

Problemet med Tangeværket er, at ingen miljømister har særlig meget lyst til at sende en regning på 250 millioner kroner videre til skatteborgerne.

Så hellere sylte sagen lidt og give "SortePer" videre til den næste minister.



Det koster "ingenting" at slippe åen fri, hvis bare frislusen tæt på Tangeværket åbnes, er jeg ret sikker på vandmasserne nok skal klare resten.

Der er blot et par hængelåse der skal klippes, så kan slusen åbnes - nemt ikke!?



  


River Rafting!.... bortset fra al det mudder og slam der følger med som menes at tage 60 år for det er skyllet ud af åen og fjorden igen :-/
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Michael Lund Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michael L. Hansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2013
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael L. Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2014 kl. 16:48
Selvfølgelig har de nævnte foreninger glæde af at Tumpe værket, undskyld Tange værket stopper for laksens vandring, det drejer sig jo om penge i kassen, det er også derfor man ikke må gokke store gedder i åen, folk kommer jo fra nær og fjern efter en 10+ gedde.
Og der skal jo penge til for at drive en forening, ingen fisk, ingen medlemmer, ingen medlemmer, ingen penge.

Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2014 kl. 17:22
Citat: finnjensen

 
River Rafting!.... bortset fra al det mudder og slam der følger med som menes at tage 60 år for det er skyllet ud af åen og fjorden igen :-/

Nu har åen snart været spærret af i hundrede år, lad os nu få lukket op, så ser vi hvor galt det går, og så tager vi den derfra. Vi kan ikke blive ved bare at lade stå til! Censored 

Se bare på Brande Elværkssø, det kan lade sig gøre. 
Mvh
Henning
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2014 kl. 17:36
Henning, du så ikke hvor meget sygt sort bundslam der drønede ned af åen og kvalte alt p.g.a. iltmangel. Her vil det ske i endnu større mængder, med meget større skader på faunaen.....tænk lige på det.
Jeg vil gerne ha, fangeværket helt væk.
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2014 kl. 18:02
Nej Per, det så jeg ikke, men til gengæld var der hurtig bedring af forholdene, hvis man kan tro følgende artikel http://www.tvmidtvest.dk/indhold/efter-daemningsbrud
 
Mvh
Henning
Til top
Povl Krogsgaard Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
PoxlKJ

Tilmeldt:: 13 Dec 2014
Geografisk: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PoxlKJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2014 kl. 19:02
Citat: Henning

Nej Per, det så jeg ikke, men til gengæld var der hurtig bedring af forholdene, hvis man kan tro følgende artikel http://www.tvmidtvest.dk/indhold/efter-daemningsbrud
 

Jeg er SÅ enig, Henning. Hellere et forholdsvist kortvarigt onde, til fordel for en langvarig forbedring.
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2014 kl. 19:22
En langsom kontrolleret tømning af søren vil være eneste rigtige og være det helt rigtigt i et retssamfund.
Rettet til Gudenåens vand var lejet på en tidbegrænset kontrakt, den er nu udløbet og vandet skal slippes fri.
Lad gudenåcentralen betale for at bundkvoten nedenfor værket igen hæves til niveauet før spærringen.
Til de lodsejere som hyler over at miste deres bådbro, er der ikke andet at sige end at det er surt Sonny Boys, men i vidste det ville komme.

Udgift for samfundet, kr. 0,00

Jesper Rasmussen

Redigeret af Rasmussen - 14 Dec 2014 kl. 19:22
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2014 kl. 19:26
Citat: Taonga

Henning, du så ikke hvor meget sygt sort bundslam der drønede ned af åen og kvalte alt p.g.a. iltmangel. Her vil det ske i endnu større mængder, med meget større skader på faunaen.....tænk lige på det.
Jeg vil gerne ha, fangeværket helt væk.
Så du det Per?
Hvor meget kvalte det så på sin vej?
Nej, det er naturligvis ikke modellen bare at lukke op og lade slam flyde i åen. En kontrollerer sænkning af vandspejlet over feks.en 5 års periode, vil under alle omstændigheder være en langt bedre løsning. Jeg har tidligere givet forslag til hvordan man kan landskabsforme i takt med at vandstanden synker. Det slam der eventuelt må blive blotlagt, er godt nærringsrigt vækstmedie, der kan sætte turbo på omdannelsen fra sø til grøn frodig ådal. Ja, der vil være tungmetaller til stede i slammet, men ikke så meget at de behøver at oprenses/bortskaffes.
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2014 kl. 19:28
At foranledige en stor fosforudvaskning til Randers Fjord ved en Brande-løsning, vil nok ikke ligge inden for rammerne af det mulige, når man ser på fjordens status som EF-habitatområde. - Så en evt- tømning skal ske meeeeget langsomt Wink
Til top
Michael Lund Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michael L. Hansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2013
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael L. Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2014 kl. 20:29
Jeg forstår ikke hvorfor folk vil have tømt søen, ville et stort omløbs stryg ikke tilgodese alle parter.
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2014 kl. 20:52
Et stort/langt omløbsstryg, vil ikke engang være den næstbedste løsning.
Jeg kan anbefale dig at læse samtlige rapporter kritisk igennem og selv danne dig et indtryk af problematikken. Mange hænger ved først den ene og så den anden rapport og tager betalt arbejde for gode varer. Derfor er det også rimelig let at være søtilhænger, for at bevare er økonomisk set ikke en udgift. Skal man noget som helst andet en status Quo, koster det penge.
Sådan som jeg ser det, er et langt omløbsstryg = langsom død for Tange sø. Rapporterne peger på problemer med den økologiske balance i søen. Nogle siger at Gudenåen tilfører alt for megen nærring og det er søens problem. Andre siger at uden vandgennemstrømning, vil søen dø. Et langt omløbsstryg skal for at fungere, bruge Gudenåens vand, hvilket så efterlader Tange sø i en problematisk stilling, hvor den formentlig stille og roligt vil forsumpe, måske. ErmmOmløbsstryget er også en meget dyr løsning og hvis ikke det er det længe omløbsstryg, så er det ingen løsning. Det er enten eller.
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2014 kl. 21:21
Problemet med rapporter og undersøgelser er, at de altid falder ud til fordel til dem der har bestilt dem. Og det gælder begge veje, om man er for eller imod det ene eller andet.
Til top
Michael Lund Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michael L. Hansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2013
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael L. Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2014 kl. 07:31
Citat: Lucius

Problemet med rapporter og undersøgelser er, at de altid falder ud til fordel til dem der har bestilt dem. Og det gælder begge veje, om man er for eller imod det ene eller andet.

Lige præcis, netop derfor jeg taler for omløbs stryg, det stor møde der var for nogle år siden i Bjerringbro hallen viste en model som virkede meget tiltalende, og som ville tilgodese alle parter, søen bliver hvor den er, og fiskene (ikke kun laks og ørred) til få gode muligheder for at komme længere op i Gudenå systemet. 
Men vi tror vel alle på det der lyder bedst i vores egne ører, men der kommer ingen ændring i vores tid
Til top
Lars Skov Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lars Skov Avatar

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2014 kl. 10:19
Hej Michael
Jeg syntes i bund og grund det er befriende at der er kommet en organisation som antager stik modsatte synspunkt end sø-vennerne. Det er ikke nødvendigvis en fordel altid at være strengt disciplinerede og kæmpe for en bestemt koncensus løsning. Personligt foretrækker jeg en tømning men kan acceptere det lange omløb. Jeg har fuld respekt for folk der som Steen ikke tror omløbet er en farbar vej - jeg er bare uenig i det synspunkt.
Jeg tror løsningen kommer i vores tid - hvornår det så lige bliver tør jeg ikke spå om
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2014 kl. 15:52
Hvis vi skal helt tilbage fra før åen blev ødelagt, så skal vi længere tilbage end til 1920 hvor Tange værket blev opført.

Vi skal helt tilbage til pramfarten og genoprette de skader som blev påført åen dengang. Sving skal tilbage til det oprindelige. Åen var heller ikke så dyb dengang som den er i dag.

At fjerne værket og genskabe åen på det pågældende stykke hvor søen ligger, så vil det også kun være en halv løsning.

Spørgsmålet er måske hvad vi egentlig vil eller hvad som tilgode ser alle parter bedst muligt.

Den ene yderfløj ønsker åen genskabt 100% mens den anden yderfløj ønsker status que eller i det mindste søen bevaret.

Tange sø er som sådan ikke grim, og der er området heller ikke, ej heller bygningerne. Det skæmmende er transformatorer, høje elmaster og lign.

Et omløbsstryg ville blive ca 14 km. men for det skal have en nytte, skal det nok laves som ét langt gydestryg som skal fredes. Det vil sige ingen fiskeri. P.t. er der ikke rigtig nogle effektive gydemuligheder for laksene.

En anden ting er at huske, at nok gavner et omløb/fjernelse af Tange værket de vandrende fisk, hvilket er hovedparten af fiskene, men i bund og grund taler vi kun om en fisk, nemlig laksen. Alle andre fisk trives og gyder naturligt i åen og behøver som sådan ikke at skulle forbi værket for at gyde.
Havørreden stortrives i Lilleåen, men åen er for lille og lavvandet til laksen syntes om at gyde der. Laks har altid gydet i selve hovedløbet.

Om laksen kan komme de godt 10-14 km forbi værket og op til Silkeborg for at gyde, eller mangel på samme, eller om de gyder nedenfor værket, er laksen som sådan ligeglad med. Bare den kan gyde på de rette pladser og forhold og disse forhold er ikke tilstede i tilstrækkelig grad nu.

Samtidig har jeg meget svært ved at finde ud af hvem som er mest glad for laksen i Gudenåen.. Mit umiddelbarte bud, som lokal, er at det er turisterne, og ikke os som går ved åen dagligt.



Redigeret af finnjensen - 15 Dec 2014 kl. 15:59
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2014 kl. 16:04
Finn. 
ØKONOMI ØKONOMI ØKONOMI.
Hvor får man mest for de penge der ikke er der og hvad giver hurtigst og lettest et afkast?
Tøm søen i et tempo hvor det ikke er nødvendigt at lave en masse slamsugning.
Restaurer åløbet neden for og oven for søen i samme takt som vandspejlet sænkes.
Tager det 10 år og koster 100 millioner, så er det kun 10 millioner om året.
Et langt omløbsstryg til 150 millioner, vil vel tage 2 år og så er der udgifterne til anden å restaurering bag efter. 75 millioner om året er mange penge. 10 millioner lige så, men for hel.... det vil batte noget på vandmiljøplaner mm.
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2014 kl. 17:27
Tangeværket er heller ikke, just til gavn, for den i forvejen udryddelses truede ål!
Se artikel http://ing.dk/artikel/tangevaerket-slar-over-halvdelen-af-gudenaens-al-ihjel-125945 atter en grund til at få fjernet spærringen.
  
Mvh
Henning
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2014 kl. 19:08
Hej Finn

Du nævner, at laksen vil svømme til Silkeborg for at gyde dér, eller lade være...

Spørgsmålet er dog, om laksen vil standse i Silkeborg eller fortsætte videre op i åsystemet. I Steen Ulnits lille debatbog fra 1993, Laks i Gudenåen, nævner han (s. 86), at laksen tidligere har haft gydepladser langt oppe i systemet, og at langsøerne har været ideelle opvækststeder for ungfiskene. Før opstemningen ved Silkeborg stod vandet lidt lavere opstrøms byen, og der var flere åstrækninger mellem søerne og langsøer. Han nævner også, at selv med 99 % dødelighed i søerne, og 80 % i havet kunne Gudenåen producere 100.000 voksne laks! Det lyder jo helt vildt, men Gudenåen har jo været kendt som et fantastisk laksevandløb, og det har næppe været uden grund.

Nu er der jo igen passage ved Silkeborg og Ry, og opstrøms Mossø er der også fri passage nu. Nogen vil måske tro, at alle smolt vil blive ædt øjeblikkeligt ved passage af søerne, som nogle undersøgelser har vist. Men vandet er i de senere år blevet mere klart pga. vandremuslingen og den effektive jæger sandarten er gået tilbage. Samtidig kan man læse, at søørrederne nu trives meget bedre i Silkeborgsøerne, hvilket må betyde, at ikke alle smolt ædes øjeblikkeligt, når de trækker ud i søerne, men har en rimelig chance for at vokse sig store. Gennemtrækkende smolt vil nok også have en god chance for at slippe igennem, hvis de kommer i store stimer. I Irland fisker man laks i Lough Corrib, hvor der også er mange store gedder, men laks trives åbenbart alligevel i tilløbene

I virkeligheden har man måske nu en Gudenå, der er bedre end den har været i mange hundrede år - lige på nær én ting, nemlig Tangeværket! Skabes der fri passage, vil laks og havørreder have mulighed for at svømme til Tørring eller Tinnet Krat, hvor de ikke har kunnet komme siden i hvert fald 1560, hvor Ry Mølle blev etableret. Så hvorfor i alverden lade et forældet, underskudsgivende og på mange måder miljøskadeligt kraftværk spærre landets største å i mange år endnu?
Får laks og havørred først etableret sig i hele åsystemet, har vi måske landets bedste fiskevand. Se bare, hvor hurtigt fiskene indfinder sig, når forholdene bedres, som det er sket i f.eks. Storåen og Skjern Å. I Kolding Å svømmede havørrederne straks videre op i systemet og gydede i massevis, da men fjernede en opstemning ved Ferup, så de er lynhurtige til at udnytte mulighederne. Gjern Å og Mattrup Å kunne måske også blive fyldt med havørreder en dag...

Så er spørgsmålet selvfølgelig bare, hvordan der skabes passage ved Tange. Det behøver ikke være et enten-eller, og det er jo ikke raketvidenskab at få lavet et eller andet der fungerer. Et kompromis kunne være en kombiløsning med opdeling af Tange Sø i mindre søer og Gudenåen tilbagelagt i størstedelen af sit gamle løb og tilslutning af Tange Å (se http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=47496&OB=DESC) Den store fordel vil være, at man slipper for at udgrave det enorme omløbsstryg og får den oprindelige, hurtigtstrømmende Gudenå tilbage ved Tange-området.

Når man læser Steen Ulnits' lille bog kunne man bare ønske sig, at man ikke havde spildt 20 år med snak, og at vi havde haft mere handlekraftige politikere...

Mvh Henrik









Redigeret af Henrik L. - 15 Dec 2014 kl. 19:26
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2014 kl. 20:07
Steen,

Økonomi er omdrejningspunktet.

Et frit åløb tror jeg ikke bliver lavet for vores blå øjnes skyld, eller for miljøet som sådan, hvis ikke det giver cool cash tilbage i rigelige mængder.

Der er mange millioner i laksefiskeriet i Gudenåen. 7 millioner er tallet vist lige nu men COWI nævner op til 54 millioner om året hvis åen får frit løb. Men der er ikke os lokale der ligger pengene i turistkasserne men derimod alle tilrejsende med alt hvad som det føre med sig af overnatning, mad, handel m.v.

Hvor pokker modstanden så skulle ligge i det, kan være svær at få øje på.

Da Auken var miljøminister blev Skjernå genskabt. Så kom 10 år med en anden regering der ødelagde mere end de gavnet. Nu fik vi så en anden regering og der skete lidt mere på denne front bl.a. 100 millioner afsat til bl.a. genskabelse af vandløb. Nu er der snart valg igen og det ser ud til de borgerlige kommer til igen og Løkke har meldt ud med hvad som skal ske på miljø- og landbrugsområdet. Så er der ikke svært at forstille sig at en evt. Tange løsning bliver udskudt på ubestemt tid igen som den også gjorde tidligere.

Der er sgu gået politik i skidtet endnu engang.

Henning,

Ja, det kan jo umuligt være de 40 tons ål om året erhvervsfiskerne fangede i Tange sø da søen blev forpagtet og udlejet af DSF.

Henrik,

Det er simpelthen trådens bedste indlæg du har skrevet!
Det belyser rigtig mange problemer og punkter og forslag.
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2014 kl. 21:24
Citat: finnjensen




Henning,

Ja, det kan jo umuligt være de 40 tons ål om året erhvervsfiskerne fangede i Tange sø da søen blev forpagtet og udlejet af DSF


Finn.

De 40 tons kunne sikkert heller ikke finde ned forbi værket, hvorfor de blev et let bytte for erhversfiskeren.


Det er jo nedgangen for ål artiklen belyser. ;-) 
Mvh
Henning
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres