Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

deaktivere alle bremse klodser på ambassadeur

 Besvar Besvar
Forfatter
Poul Birkholm Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
rossi Avatar

Tilmeldt:: 30 Jun 2003
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rossi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: deaktivere alle bremse klodser på ambassadeur
    Sendt: 18 Dec 2014 kl. 23:09
Hej
Jeg har en ide om, at deaktivere alle bremse klodserne på mit Record 51 i håb om, at forøge min kastelængde. 

Men er det overhovedet muligt,  at kaste uden bremseklodser? 

Men hvis det nu er muligt er der så noget man skal opmærksomhed på?

Mvh.
Poul
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fister Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fister Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2014 kl. 05:19
Du får overløb, men du kan skifte dine kuglelejer ud, det vil hjælpe. prøv www.hedgehog-studio.co.jp og se om du ikke kan finde nogle lejer der passer til dit hjul.
knæk og bræk.
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2014 kl. 07:01
Hej Poul
Det er jo svært at svare på om du kan kaste med ingen klodser! Jeg kan på mit Rocket cs Pro ! men jeg kan ikke med mit Record 41! Du kan vælge at smører lejerne med red label det er en forholdsvis tyk oli og du vil kunne kaste uden klodser men olien vil nok bremse mere end en enkelt klods! Hvor meget spole bremse bruger du ?
Vh
Henrik
Til top
Peter K. Krogh Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hook

Tilmeldt:: 14 Jun 2002
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 104
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hook Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2014 kl. 07:25
Jeg har forgæves forsøgt med mit Revo Inshore. En klods giver "alt for meget" bremsemodstand, men jeg kan slet ikke styre spolen uden klodser.
Jeg har så forsøgt at file den ene klods lidt ned så den i teorien skulle give mine bremsemodstand, men det har ikke givet noget resultat der kan mærkes.

/Peter
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2014 kl. 08:06
Hej Poul

Hjulet skal bremses på en eller anden måde. Ellers får du overløb når spolen roterer hurtigere end linen trækkes ud. Uden centrifugalbremse må du kompensere med en kombination af olie i lejerne, mekanisk bremse og eller tommelfinger.

Centrifugalbremsens store fordel er at den virker stærkest i starten af kastet, hvor din tommelfinger har svært ved at reagere hurtigt nok. Det betyder at man uden centrifugalbremse let kommer til at bremse alt for meget med tommelen, og får reduceret kastelængde.

Jeg kender godt situationen at en klods er for meget, men ingen klods er for lidt. Jeg kan foreslå to mulige løsninger:

1. bremseklodserne findes i flere farver, nogle lettere end andre. Skift til en lettere klods, eller fjern lidt materiale fra en klods med en skarp kniv.

2. eftermonter en magnetbremse (f.eks. fra blakdogtackle.com i England) og fjern alle bremseklodser. Magnetbremsen kan (hvis rigtigt monteret) justeres længere ned end en bremseklods. I tilgift får du en udvendigt justerbar bremse og et lettere aparte udseende hjul. Men det virker.

Mvh. Peter
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2014 kl. 08:21
Undskyld Poul men jeg tillader mig lige at spørge til magnetbremsen! Peter ved du om der findes en magnet bremse til de gamle Ambassadeure hvor justerings knappen ikke rager flere cm ud, altså med andre ord noget der i looket passer til hjulet.
Vh
Henrik
Til top
Poul Birkholm Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
rossi Avatar

Tilmeldt:: 30 Jun 2003
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rossi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2014 kl. 09:21
Tusind tak for jeres svar.

Jeg vil lige læse jeres svar igennem igen,  og vil drøfte det med et par, af mine multi-venner, inden jeg tager en beslutning for hvad der skal prøves. 

Henrik: spolebremsen er næsten helt deaktiveret. 

Mvh.
Poul 


Redigeret af rossi - 19 Dec 2014 kl. 11:47
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2014 kl. 09:34
Hej Henrik

De magnetbrenser til eftermontering på Ambassadeur som jeg kender til rager alle ret langt ud.

Men det gælder egentligt bare om at få en magnet i justerbar afstand til spolens gavl, så måske kunne man opfinde noget selv?

Mvh. Peter
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2014 kl. 09:42
Jeg har selv har haft et model 41 og sidder ikke med indtrykket af at Record-hjulene ikke kan kaste langt. Selv med en klods aktiv.

Er mekanikken i orden? Løber spolen som den skal, osv? Hvis den gør, kan du vælge at tørre centrifugalbremsems tromledel med en olievædet klud. Så sænkes friktionen yderligere. Men en form for bremsning skal der til. Så må det kombineres med olietykkelsen i lejerne og friktionsbremsen. Der er nok at justere på.

Der fra hedder det kastetræning. Har du andre multihjul som kaster bedre?

Mvh
Ole
Til top
Poul Birkholm Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
rossi Avatar

Tilmeldt:: 30 Jun 2003
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rossi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2014 kl. 11:44
Hej Ole 

Jeg synes nu også jeg har en fornuftig kastelængde med mit Record hjul. 

I forhold til ambassadeur hjul, har jeg yderlig  to hjul. 

Ultra kast 5501

C3 5601 ss tror jeg vist nok det hedder.




Redigeret af rossi - 19 Dec 2014 kl. 17:24
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2014 kl. 12:18
Så må man sige du har et godt sammenligningsgrundlag.
Til top
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2014 kl. 21:25
Hejsa.
I følge min egen erfaring og den viden jeg har læst mig til skulle Ambassadeur Rocket modellerne være de længst kastene multi hjul. Ihvertfald når vi snakker de klassiske runde Ambassadeur`s.
UT-REEL. er et lille foretagende som en Ulf Tingstrøm har. Han har været ansat som ingenør hos ABU.
Han har udvilet nogle super lette spoler og han har støvsuget markedet for kuglelejer for at finde en producent der ville samarbejde om at lave nogle Ceram hybrid lejer hvis specifikationer er tilpasset lige netop til Ambassadeur hjul.
UT-REEL sælger hele sæt af optimeringer som er tilpasset forskellige former for fiskeri og sports Casting.
Sportsfiskeboden er en lille svensk butik/internetbutik som har hele hans udvalg.
Der kan man købe alt hvad man behøver for at optimere sin rulle med efter min mening nok det bedste man kan få. http://www.sportfiskeboden.se/

Mvh.
Søren
Til top
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2014 kl. 21:32
Hej igen.
Forresten så Sportsfiskeboden et rigtig godt video-klip liggende på youtube.
Der handler om Ambassadeur, vedligeholdelse og optimering med UT-REEL.
https://www.youtube.com/channel/UCO7IojJ62yoVvLOKrRu1Y8g

MVH.
Søren
Til top
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2014 kl. 21:34
Hej igen.
youtube-klippet hedder også :

FishEcoLIVE - Hur du servar, trimmar och optimerar din Ambassadeur-rulle

Mvh.

Søren

Til top
Poul Birkholm Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
rossi Avatar

Tilmeldt:: 30 Jun 2003
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rossi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2014 kl. 23:01
Det bliver jo mere og mere spændende det her. :o)

Tak for hjælpen Søren. 

Mvh. 
Poul Erik 
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2014 kl. 12:11
Ja med et UT tunet Rocket kan man fiske med fletline og ingen klodser !
Vh
Henrik
Til top
Poul Birkholm Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
rossi Avatar

Tilmeldt:: 30 Jun 2003
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rossi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2014 kl. 23:03
Til top
Poul Birkholm Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
rossi Avatar

Tilmeldt:: 30 Jun 2003
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rossi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2014 kl. 23:30
Hej igen

Man skal jo starte et sted, så jeg har lyttet lidt til Ole's råd med henholdt til,  at give tromledelen/leje en dråbe olie inden dagens tur. 

Jeg må sige, at det hjulpet en hel del.

Spolen løber nu meget let, og man skal nu være meget vågen ved havelågen, ellers går det galt. Tommelfingeren er blevet brugt rigtig meget idag.

Jeg fik da forøget min kastelængde, men kan godt se at lastetræning skal der til:-),  for at øge kastelængden en smule mere,  og ikke mindst for, at blive mere stadig. Så der er lidt og arbejde med i nu.

Tak for hjælpen,  ifh.til jeres input. 

Mvh.
Poul Birkholm 


Redigeret af rossi - 23 Dec 2014 kl. 23:32
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Dec 2014 kl. 14:04
Citat: rossi


Spolen løber nu meget let, og man skal nu være meget vågen ved havelågen, ellers går det galt. Tommelfingeren er blevet brugt rigtig meget i dag.


Hej Poul

Et godt råd fra min side er, at indstille centrifugalbremsen sådan at tommelfingeren først kommer i spil mod slutningen af kastet. I starten af kastet løber spolen så hurtigt at man umuligt kan styre tommelen hurtigt og præcist nok. Resultatet er som regel at man kommer til at bremse lidt for meget med tommelen, og i øvrigt risikerer en voldsom fuglerede.

Lad centrifugalbremsen tage sig af kastets første og hurtigste fase og lad tommelen stoppe spolen ved nedslag. Under hele kastet befinder tommelen sig så tæt på spolen at man mærker spolen, men egentlig tommelbremse ruger jeg mest hvis jeg mærker linen rejse sig.

Mvh. Peter
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2014 kl. 00:46
Er der brug for tomlen før nedslaget, er der noget galt. Enten med jasteteknikken eller hjulets bremser. I forhold til distance er potentialet typisk 5-10 % ved hjuloptimering og cirka 100 % ved kasteteknik. Og så er der selvfølgelig også sammensætning af grej der passer sammen.
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fister Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fister Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2014 kl. 11:57
Hej Kristian.
Er ikke enig, en tommelfinger er på plads ellers er bremsen for stram efter min mening....!!
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2014 kl. 12:06
Hej Kristian
Er enig i at man med den rette kasteteknik kan kaste således at agent ved nedslaget næsten ingen fart har på, men hvis noget skulle gå galt er jeg også altid klar med tomlen! Ved sommer fiskeri bruger jeg en tykkere olie i lejerne og der er der ingen fare på færde!
Vh
Henrik
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2014 kl. 13:11
Det var meget uklart skrevet. Sorry. Måske skulle man ikke have drukket den sidste whiskey juleaften. Anyway. Der er nok stadig nogen, der er uenige. Det, jeg mente, var, at er der brug for tomlen under kastet og før, man selvfølgelig bruger tomlen, når spolen skal standses ved nedslaget, så er der for lidt bremse, hvad enten man bruger magnet- eller centrifugal-bremse. Eller der er noget galt med kasteteknikken. Det er mere effektivt at give den en på frakken under kastet, fordi man stoler på sine bremser, end at være usikker og være årvågen og måske kaste lidt forsigtigt eller akavet. Og tro mig. Ingen har lyst til at stikke fingrene ned i mine hjul før til aller sidst ;-)

/KOP
Til top
Ivan Neerdorf Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IPN

Tilmeldt:: 11 Aug 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IPN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2014 kl. 13:13
Pølserne væk, når agnen flyver.
Mvh. Ivan
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres