Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fiskeriministeren: - Også demokrati for søfiskere!

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Belinda og SEV Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Havtasken Avatar

Tilmeldt:: 24 Nov 2014
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Havtasken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fiskeriministeren: - Også demokrati for søfiskere!
    Sendt: 16 Jan 2015 kl. 13:20
I tidligere breve til fiskeriminister Dan Jørgensen i dec 2014 - breve der er kopierede her på 123nu - har jeg stillet spørgsmålstegn ved rimeligheden i et forbud mod fiskeri med levende agn. Ministerens svar er kommet nu (se ovenfor) og han opfordrer alle, der er imod forbudet, til at skrive til ministeriet, når der åbnes for høringssvar angående loven mod fiskeri med levende agn.
Så kære lystfisker, skriv selv til ministeren når tiden er inde her i foråret - eller hold øje med hjemmesiderne/ facebooksiderne på "Fiskeavisen" - "Fisk & Fri" - samt "Sportsfiskeren". På disse sider vil der nemlig i den kommende tid - med stor sandsynlighed - være underskriftslister så ALLE der er imod et forbud mod anvendelse mod levende agn - let og ubesværet - kan give deres mening til kende overfor ministeren! Kun på den måde er der nemlig mulighed for, at forbudet mod levende agn ophæves/droppes.
Og husk så: jo flere underskrifter ministeren får, desto større chancer er der for, at forbudet ophæves/droppes!!!
For er der EEN ting, en politiker har respekt for, så er det mange vælgere, der siger til ham eller hende: - Kære minister, du har skidt i nælderne...
PS. Svaret fra ministeren er i dag sendt til de tre nævnte danske fiskemagasiner, med en opfordring til at starte en underskriftsindsamling vedrørende forbudet mod levende agn. Jeg formoder, at de magasiner, der går ind for demokrati, for alle danske danske lystfiskere, følger opfordringen Wink.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2015 kl. 14:54
Ja, undskyld mig - men det er jo IKKE hvad der står i det brev :-( :-(

Det er nok den mest alternative udlægning af et brev jeg nogensinde har set...
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2015 kl. 12:20
Belinda M/K,
løbet er kørt - sagen er besluttet, og vi skal være glade, hvis det bliver det eneste, der rammer vores "dyremishandlende hobby".

Dyreetisk Råd har ikke sluppet dine kugler, hvis du er M i dag.

Der kommer mere. Dyreetik er på i §7 udvalget som et fast punkt, og jeg kan sagtens forestille mig et krav om, at vi fisker mere hensynsfyldt f.eks. med vores havfiskeri.

For nogle år siden testede vi - Forbundet og bl.a. nogle af min forenings medlemmer en grejopsætning, som gav færre fejl-krogninger. Hvis vi ikke selv tilpasser os frivilligt med noget i den stil, så vil det komme som et krav.

Jeg tror også på, at vi får en lystfiskerprøve i en eller anden form.

Modhageløse kroge/nedtrykkede modhagegenerelt kan også blive et krav, men den er lidt længere ude.

Mit håb er, at DSF, SU, Fiskeringen, Lystfiskeriforeningen osv. får øvet sig i at tale sammen, så vi får en fælles holdning omkring tilpasninger af vores fiskeri.

Som Simon underforstået skriver, så læser du det brev som fanden læser biblen. Spar dig selv for mere blæst om det forbud. Det bliver en realitet.

Læs i stedet dette, som kan opgradere dig mht. fremtiden - især side 16.

http://naturerhverv.dk/fileadmin/user_upload/NaturErhverv/Filer/Fiskeri/Lyst-fritidsfiskeri/Konference/Interessenternes_Idekatalog_for_fremtidens_lyst-_og_fritidsfiskeri_-.pdf

mvh
Kjeld

Redigeret af Kjeld Willerslev - 17 Jan 2015 kl. 12:21
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Belinda og SEV Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Havtasken Avatar

Tilmeldt:: 24 Nov 2014
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Havtasken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2015 kl. 19:49
Kære Kjeld Willerslev!
Det er en fornøjelse at følge dine ofte meget vidende indlæg og kommentarer her på 123nu. Men jeg må desværre også indrømme, at jeg er meget skuffet over din generelt opgivende holdning og din manglende tro på demokratiet. Du virker som en, der engang var en ung idealist, men som nu er en træt, opgivende og bitter gammel mand! Desuden oplever jeg, at du afslører en chokerende mangel på viden om, hvordan landets love bliver til ( i denne sammenhæng loven om et forbud mod fiskeri med levende agn - EN LOV DER SLET IKKE ER VEDTAGET ENDNU! ). Den nævnte lov er pt bare et lovforslag ministeriet arbejder med. Når lovforslaget er gennemarbejdet, lægges det ud på ministeriets hjemmeside til høring ( det sker her i foråret ifølge brevet til mig fra ministeriet ). På dette tidspunkt kan både organisationer og enkeltpersoner kommentere lovforslaget - for eksempel alle danske lystfiskere. Men lovforslaget er STADIG ikke ophøjet til lov! Først skal ministeren nemlig fremlægge lovforslaget for Folketinget ved den såkaldte 1. behandling og i den forbindelse SKAL ministeren fremlægge sine kommentarer til de indkomne høringssvar. Og mon ikke det er indlysende - for selv mere tungnemme - at får ministeren 10.000 - 20.000 eller måske 50.000 mails fra danske lystfiskere, der er imod et forbud mod brug af levende agn, i høringsperioden, ja, så tøver han nok med at fremlægge lovforslaget... Skulle det imidlertid IKKE være tilfældet, ja, så falder lovforslaget sandsynligvis ved 1. behandling. For det er sikkert ikke let at finde et flertal i Folketinget for noget som SÅ mange danskere aktivt har protesteret imod - og en mail direkte til ministeren fra mange, mange tusind lystfiskere, der siger "NEJ" til et forbud mod brug af levende agn, må vist siges at være en særdeles aktiv protest! 
Men kære Kjeld Willerslev - jeg fornemmer, at du har arbejdet med DSF medlemmer i mange år og har konkluderet, at disse er totalt uinteresserede i at slå et slag for fiskeri med levende agn - eller hvad?
Til top
PWL Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
svene

Tilmeldt:: 21 Jun 2011
Status: Offline
Beskeder: 88
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér svene Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2015 kl. 21:05
Belinda, jeg synes du skal tage og droppe levendeagn debatten så vi andra kan få fred. Så må du istedet prøve nye metoder. Måske over gå til karpe fiskeri, med forfodring. Så behøver du jo ikke rører dig. Jeg personligt synes det er fint med forbud mod levende agn. Siden tror du virkelig at 50000 er anhængere til levende agn, og at disse vil skrive til minister så borde du taget foliehatten af.. Forbudet er tidssvarende og passer med det vi har i landene rundt os. 
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2015 kl. 22:22
så kommer der forhåbentligt en underskrift indsamling for forbuddet også
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
martin.u Avatar

Tilmeldt:: 06 Aug 2011
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér martin.u Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2015 kl. 22:34
Hørt Kent
Knæk & Bræk :-)
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2015 kl. 08:08
Det kan godt være det er mig der ikke kan læse, men jeg forstår simpelthen ikke den fortolkning af brevet som udlægges.
Der må stå noget - mellem linierne - ,som jeg bare ikke kan se :-)


Til top
PWL Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
svene

Tilmeldt:: 21 Jun 2011
Status: Offline
Beskeder: 88
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér svene Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2015 kl. 08:31
Hørt Kent, 90 % af de lystfiskere jeg har talt med er enige i forbudet mod at bruge levende agnsfisk, af netop grundene ovenfor. Så SEV dette slag er tabt for dig.
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2015 kl. 08:42
Der er så mange gode alternativer til levende agn, brug dem. 


Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2015 kl. 09:14
Du har selv stemt dig til den regering vi har. LUK!
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2015 kl. 10:13
Vi skal selvfølgelig huske, at en af demokratiets største forpligtigelser er, at tage hensyn til mindretallet.
Jeg vil dog tillade mig at mene, at SEV har haft en hel årrække til at påvirke udviklingen gennem sit virke hos Fisk&Fri - men tilsyneladende forpassede sin chance for at være meningsdannende.
Nu kan vi så istedet opleve ham i fri dressur, hvor det ikke giver noget - og ikke forpligtiger, eller er ansvarspådragende Confused
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2015 kl. 11:02
Skal man skrive under i sit rigtige navn????Wink
Nej du, det forbud støtte jeg egentligt i sin grundlyd. Barbarisk levn fra en svunden tid Der bruges jo heller ikke levende lokkere i rottefælder.
"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2015 kl. 11:42
Kære Debattører!

Hvorfor er Belinda Kirk i besiddelse af et personligt brev fra Fødevarestyrelsen, stilet til Svend Erik Vardrup?

Er Belinda Kirk Svend Erik Vardrups samlever/ægtefælle, eller blot spindoktor?

Ironi kan forefindes...

Man kan sgu da ikke debattere med en person, der ikke engang vil stå ved eget navn!

Lars
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2015 kl. 12:15
Søde Belinda M/K,
jeg er sgu ikke bitter, gammel ja, men opgivende NEJ - bestemt ikke.

Jeg mener nu heller ikke, at der skal en egentlig lov til. Sådan som jeg har forstået det, er det blot en ministeriel-afgørelse, resultat en "bekendtgørelse", hvor ministeriet med ministeren som chef blot bestemmer, at nu er det slut med levende agn - fisk. Ret mig, hvis jeg tager fejl. Jeg mener bestemt, at det virker sådan.

Vi er, som noget ret nyt, nu under betydelig påvirkning af Dyreetisk Råd, og et eller andet kommer ministeren til at give dem. Spørgsmålet er blot hvad. På møderne i §7 udvalget er der et fast punkt "Dyreetik", og der vil der fremadrettet komme nye emner op fra det Idékatalog, som jeg allerede har linket til.

Vi har en hobby, som indeholder elementer, som du f.eks. ikke finder hos jægerne. De jager for at dræbe, og helst i eet hug. I vores hobby har vi fighten, hvor vi belaster et levende væsen fisk, efter at vi allerede har skadet dyret. Under fighten udvikler f.eks. ørrederne en masse mælkesyre, fisk fra dybt vand får ofte problemer med svømmeblæren, og så udsætter vi gud hjælpe mig fisken igen i mange tilfælde. Ofte er fisken skadet ved fejlkrogninger osv. Fisk med enormt meget mælkesyre har deres organer på nul-virkning i et godt stykke tid, de dør ofte.

Grundlæggende kan Dyreetisk Råd ikke lide vores hobby, hvor vi for sjov mishandler fisk. F.eks. vil de ikke anerkende betegnelsen "sportsfisker" - Det er ikke en sport at skade og mishandle fisk. Rådet har så helt misforstået begrebet sportsfisker.

Men det er lykkedes dem at signalere noget møg uden egentlig at kunne bevise, hvad fisken opfatter af smerter. Det skal vi måske endda være glade for, at de ikke kan bevise.

Vi kommer til at tilpasse nogle ting, men hvilke områder jeg tror på, har jeg skrevet.

Det er et møgsignal for vores hobby at sætte kroge i en levende fisk. Prøv at forestille dig en Facebook-hadegruppe mod disse lystfiskere, som er dyremishandlere blot for sjov. Den er ikke morsom.

Så mere hensigtsmæssigt grej på bule- og stimefiskeri, en lystfiskerprøve, og på længere sigt måske nul modhager. Vi kommer til at gøre vores hobby mere "spisbar" for den almindelige ikke-lystfisker-borger.

Brug lidt tid på at læse hos DTU, hvad de skriver om skader inden en evt. genudsætning. Der er plads til forbedringer.

For mig er det vigtigste, at vores organisationer kommer til at løse det i fællesskab. Ellers kommer der påbud ind over os. Derfor skal vi selv finde på forbedringer af vores behandling af fiskene.

Læs selv - http://www.fiskepleje.dk/vandloeb/fiskeriregulering/genudsaette_fisk.aspx

Hvis du er flink til videnskabelig-engelsk-sprog, så tyg dig igennem dette studieskriv, som ikke er så dårligt endda.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/faf.12010/full

God fornøjelse med læsningen.

Jeg er heller ikke vild med et forbud alene på følelser, men desværre kan jeg ikke se, at vi kan undgå det. Selvom jeg hellere så det løst af os selv. Hvem fanden skal i øvrigt kontrollere et forbud. Det gør det ret fjollet. Men det kommer. Så tag det nu som en mand, søde Belinda M/K.

Men skriv nu til din nye ministerven, spørg hvordan han kan løse et forbud. Du skal nok skynde dig, for pludselig bliver der valg, og så kommer der måske en anden på den "gennemtræks-post".
mvh
Kjeld
Gammel og slidt, men endnu i live i skrivende stund
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2015 kl. 13:58

Kig meget nøje på dette billede.
Dette billede er naturen.
Det er ikke et billede der forestiller en stor fisk der beskytter en mindre fisk, men derimod en lille fisk der ædes levende af en større fisk.
Skal vi også forbyde denne form for bestialsk adfærd? LOL
Det er helt i orden at have en holdning til fiskeri med levende agn, men prøv nu lige at sætte jer ind i hvad det er det drejer sig om, inden i slår på tromme for flere forbud.
For det er desværre meget tydeligt at størstedelen af dem der er for et forbud, simpelthen overhovedet ikke ved hvad det er de gerne vil forbyde.
Det er tankevækkende, at helt almindelige ikke lystfiskere der adspørges, uden videre accepterer, at man anvender en levende lille fisk som agn, for at fange en større fisk.
De accepterer også gerne brugen af orme og larver. De kan undres over at man ikke tager fisken man har fanget med hjem og spiser den, men det er altså de færreste jeg har oplevet der sætter spørgsmålstegn ved anvendelse af levende agn.
Dette erfaringsgrundlag kan man naturligvis kun have, når man selv anvender levende agn og selv dyrker C&R fiskeri.
Når man ikke selv kan drømme om at anvende levende agnfisk men sikkert gerne piercer en orm og dyrker C&R fiskeri, så syntes jeg personligt at det klinger noget hult at støtte et forbud mod brug af levende agnfisk.
Det er i min verden både dobbeltmoralsk og snæversynet. 
Noget der ikke burde høre til i en hobby, der risikerer de ondeste slag over nakke ala det der er skete i Tyskland for 10 år siden, hvor man blev ramt af alle mulige mere eller mindre vandvittige forbud og restriktioner.
Nu vil jeg give jer et ord som i kommer til at møde rigtig mange gange i fremtiden.
De kunne lige så godt hedde ISIS men hedder PETA.
De er lige så rablende gale og de er ikke bage for at bruge fysisk vold for at nå deres mål.
Hvis ikke lystfiskere kan finde ud af at stå sammen, så kan vi lige så godt begynde at sætte vores grej til slag, for så er lystfiskeri 100% sikkert på vej til at uddø i sin nuværende form.
Normalt kan jeg godt lide at får ret når jeg har det.
Nu håber jeg bare på at der er nogen der får øjnene op for at sammenhold og indbyrdes accept er vejen frem til at sikre vores fælles hobby, frem for at uvidenheden og fordomme får lov til at bane vejen for yderligere indskrænkninger.



Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
PWL Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
svene

Tilmeldt:: 21 Jun 2011
Status: Offline
Beskeder: 88
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér svene Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2015 kl. 14:10
Steen, jeg har selv i mine uge dage fisket med levende agn, men er blev moden og kommet frem til at det er ikke noget jeg bryder mig om. Hvorfor ikke bare fiske med død agn som fakiskt er tilladet?  Så jeg personligt har det fint med det, der er alternativ til levende agn. Men ok vil gerne vide dyreetisk råds mening om fritidsfiskeri hbor ee kvæles til døds....
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fluenoob

Tilmeldt:: 14 Dec 2014
Geografisk: Roskilde
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluenoob Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2015 kl. 14:28
Hvis levende agn bliver forbudt. Er det så også forbudt at fiske med ost?
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2015 kl. 14:45
Citat: svene

Steen, jeg har selv i mine uge dage fisket med levende agn, men er blev moden og kommet frem til at det er ikke noget jeg bryder mig om. Hvorfor ikke bare fiske med død agn som fakiskt er tilladet?  Så jeg personligt har det fint med det, der er alternativ til levende agn. Men ok vil gerne vide dyreetisk råds mening om fritidsfiskeri hbor ee kvæles til døds....

Det er også tilladt at fiske med levende agn (fortsat) og det mener jeg det bør blive ved med at være.
For mig er det signalværdien i ikke at give efter for lovkrav, der skal understøttes af forsigtighedsprincipper og ikke videnskabelige "beviser"
Hvad man som lystfisker med sig selv beslutter, behøver jo ikke nødvendigvis være noget alle andre også skal underlægge sig.
Mine værdisæt er 100% sikkert lige så gode som dine.
det du beder om, er at jeg og andre der bruger levende agn, skal fravige denne mulighed, blot fordi du er blevet moden Smile
Fritidsfiskerne skal så også lige have et skud for boven fordi de tillader sig at anvende redskaber der er indrettet til at fange og fastholde fisk som alligevel er dødsdømt fordi de skal spises. Der er ikke andre måde at fiske på, eller alternativer til garn og ruser eller krogliner.
Vi burde ikke pege fingre af fritidsfiskere, men derimod samarbejde med dem om at få nogle fornuftige reguleringer i det rekreative fiskeri, så der er plads til både dem og os.
Der er ingen saglige argumenter.
Der er ingen endegyldige videnskabelige beviser.
Der er ingen umiddelbar grund til at forbyde brug af levende agn, med mindre det bare er fordi man har behov for at være politisk korrekt.
Lad mig minde om at man med politisk korrekthed, ofte saver i den gren man selv sidder på. Wink

Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Kurt Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kurt Christensen

Tilmeldt:: 01 Sep 2014
Geografisk: Kronjylland
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2015 kl. 15:11
Citat: Gonzo

Kære Debattører!
Hvorfor er Belinda Kirk i besiddelse af et personligt brev fra Fødevarestyrelsen, stilet til Svend Erik Vardrup?
Er Belinda Kirk Svend Erik Vardrups samlever/ægtefælle, eller blot spindoktor?
Ironi kan forefindes...
Man kan sgu da ikke debattere med en person, der ikke engang vil stå ved eget navn!
Lars


Skal vi ikke lukke dette tilbagevendende tema ved blot at konstatere at SEV har en samlever ved navn Belinda.

Hvorfor SEV er nødsaget til at benytte hendes profil til at komme til orde på 123nu fortæller vel bare at hans eget navn er temmelig anløbet.
Til top
Jeppe jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
J fisker Jensen

Tilmeldt:: 19 Feb 2014
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J fisker Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2015 kl. 19:02
He he jeg gad sgu godt se hvad der sker den dag man ikke må bruge animalske produkter til fremstilling af fiskegrej i dyrevelfærdens navn - så er det sgu slut med junglecook saddelfjer nakker hundegård og det hele. så bliver der plads ved åen ;)
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2015 kl. 20:26
Citat: J fisker Jensen

He he jeg gad sgu godt se hvad der sker den dag man ikke må bruge animalske produkter til fremstilling af fiskegrej i dyrevelfærdens navn - så er det sgu slut med junglecook saddelfjer nakker hundegård og det hele. så bliver der plads ved åen ;)

Ja Jeppe.
Den dag kunne nok desværre komme hurtigere end vi kan forestille os.
Danske lystfiskere er i hvert fald ved at lave verdens største selvmål ved ikke at arbejde sammen.
At sælge andres værdier for at beholde egne, er ikke acceptabelt. Ouch
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Jerk Sönnichsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jerk Sönnichsen

Tilmeldt:: 31 Maj 2005
Geografisk: Hele kloden
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jerk Sönnichsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2015 kl. 21:02
Vil blot gøre de herrer opmærksomme på, at Temadagen med Det Dyreetiske Råd var med udgangspunkt i "Dyreetiske problemstillinger i lystfiskeri". I mit indlæg på dagen om problemstillinger i forbindelse med fluefiskeri kom jeg bl.a. ind på materialer til fluebinding (hundehår, junglecook, genetiske nakker, m.m.). Så dette aspekt er Rådet bekendt med.

Fiskehilsen

Jerk Sönnichsen
Formand, Federation of Fly Fishers Denmark
www.fffd.dk 
Til top
PWL Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
svene

Tilmeldt:: 21 Jun 2011
Status: Offline
Beskeder: 88
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér svene Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2015 kl. 21:06
Jeppe hvis man er seriøs omkring sine fjer og hår, så får man dem fra seriøse opfødere der behandler dyrne godt, og afliver dem hurtigst muligt. Det steen du siger ændre ikke ved at jeg er for det forbud mod levende agn. Brug en død skalle istedet...
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2015 kl. 22:12
Citat: svene

Jeppe hvis man er seriøs omkring sine fjer og hår, så får man dem fra seriøse opfødere der behandler dyrne godt, og afliver dem hurtigst muligt. Det steen du siger ændre ikke ved at jeg er for det forbud mod levende agn. Brug en død skalle istedet...

 
Og hvorfor er det så lige du mener at du skal fortælle hvad jeg skal Sven?
Mener du i ramme alvor at det er gavnligt for vores fælles hobby så forskellig den så end må være, at vi bare kan sælge ud af de andres metoder og ukonstruktivt sige: brug en død skalle istedet.

Jeg er IKKE interesseret i at fiske med døde skaller.

Jeg er interesseret i at kunne vælge om jeg vil fiske med en død eller levende agn i den situation jeg er i.

Døde skaller fisker ikke lige så godt som levende.

Alt det der med seriøse opdrættere mm. er det noget du skriver for at berolige dig selv og din samvittighed?
Hvordan vil du sikre dig at du kun får fjer/hår fra dyr der er opdrættet med 100% hensyntagen til dyrets ve og vel. Ræv som et eksempel. Hvor vil du få det fra, hvis altså ikke det skal være et farmet dyr? 
Dyrene opdrættes med et formål, nemlig aflivning, for at du og andre fluefiskere kan få materiale til de fluer i skal bruge. Et liv langt væk fra det naturlige.
En skalle der skal bruges til levende agn, indfanges og opbevares i rent ilt rigt køligt vand i alt fra nogle få timer til nogle uger i en palletank, hvor efter de agnes op på et krogsæt og søsættes. 
Her går der alt fra nogle få sekunder til måske en time eller to, inden skallen tages af en rovfisk og dør en helt naturlig død.
Havde det været den naturlige verden, så ville det også være den syge eller sårede skalle der var blevet byttet.
Men uanset hvad, så har skallen levet et liv i det fri, indtil den dag den var uheldig og blev indfanget.
Lad os sige MAX 3 timer på krogen. og MAX 3 uger i en agn beholder.
En ræv, hund, kanin, hane, egern eller hvad pokker det nu er der bindes på krogene af naturfjer og hår, har ofte et langt længere ophold i fangenskab under unaturlige forhold og for nogle af dem med lidelser til følge. Lidelser som accepteres som hos seriøse opdrættere.
Jeg syntes du skulle begynde at fiske med blink i stedet. Wink

Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
PWL Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
svene

Tilmeldt:: 21 Jun 2011
Status: Offline
Beskeder: 88
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér svene Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2015 kl. 07:16
Steen vi kommer ikke længre... Du har en mening jeg har en. Forbudet kommer uanset hvad du mener. Så du skal nok til at finde de døde skaller frem.....
Til top
Peter P. Dahl Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P Dahl

Tilmeldt:: 07 Jul 2010
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P Dahl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2015 kl. 08:24
Helt ærligt: Hvor mange af de der i dag fisker med levende agn, tror du selv vil skifte til død agn fremadrettet? Der er jo ingen myndighed der har ressourcer til at luske rundt og opretholde det luftkastel af en lov.
Risikoen for at blive knaldet er vel omtrent lige så stor som den er for at blive knaldet i at flytte agnsfisk fra et vandsystem til et andetClown.
 
Jeg tror at det eneste man opnår ved loven er en yderligere splittelse lystfiskere imellemThumbs Down
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2015 kl. 11:09

Citat: P Dahl

Helt ærligt: Hvor mange af de der i dag fisker med levende agn, tror du selv vil skifte til død agn fremadrettet? Der er jo ingen myndighed der har ressourcer til at luske rundt og opretholde det luftkastel af en lov.
Risikoen for at blive knaldet er vel omtrent lige så stor som den er for at blive knaldet i at flytte agnsfisk fra et vandsystem til et andetClown.
 
Jeg tror at det eneste man opnår ved loven er en yderligere splittelse lystfiskere imellemThumbs Down

Du har beklageligvis ret Ouch
I min 40 årrige lystfisker karriere, har jeg ikke en eneste gang mødt fiskerikontrollen og jeg har da 100% sikkert fisket noget mere end gennemsnittet og ofte på steder, hvor fiskerikontrollen let har haft adgang. 1 gang havde de lige været der og langet et par girokort ud inden jeg kom, men det er da også det tætteste på og det er nok 10-11 år siden hvis ikke mere.
Nu skriver Sven jo så flot, at forbuddet kommer og jeg lige så godt kan finde de døde skaller frem.
Et skole eksempel på hvorfor lystfiskere aldrig vil kunne få en organisation der er både slagkraftig og troværdig nok til at forsvare alle lystfiskeres interesser.
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2015 kl. 13:13
Hej Steen,

Jeg kan som udgangspunkt fint forstå, at du synes at forbudet med fiskeri med levende agn er en dårlig ide´, det har jeg også indtryk af, at langt de fleste lystfiskere synes. At et forbud er lidt ligegyldigt.

Jeg synes dog også at Kjeld Willerslev beskiver situationen ganske godt omkring forløbet med Dyreetisk Råd, de møder de havde med Fiskeringen, Ferskvandsfiskeriforeningen, FFFD og DSF. Altså at der nemt ville være kommet betydeligt flere og skrappere restriktioner omkring lystfiskeriet. Herunder forbud mod genudsætning af fisk.

Så jo, jeg synes du har en pointe og jeg synes organisationerne har en pointe i deres måde at tackle situationen.

Men der hvor vi så er nu, altså at du mener at lystfiskerne er længere fra hinanden nu end de har været tidligere, der er jeg ikke helt enig med dig, og det behøver vi  naturligvis heller ikke at være, for jeg oplever dette her forløb som et bevis på, at vi om nogenside, nu har set vigtigheden af at kunne være en fælles organisation.

Jeg tænker nok, at for at man kan indgå i en organisation, så er det vigtigt, at man ser på fordelene ved en samlet organisation ud fra et helheds princip. Altså at man ikke blot kan kigge på enkelte sager, agnfisk eksempelvis, men kigge på hele paletten.

Sådan er det når man stemmer på et parti til folketingsvalget, her er der sikkert en række ting ved dette parti man synes godt om, men sikkert også nogle ting, som man er uenige i.

Men jo, du har ret i, at vi sikkert ikke har hørt det sidste fra dyreværnsfolkene. Ser vi på mange lande rundt omkring os, så har lystfiskerne det ikke let. 

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo


Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2015 kl. 13:33
Steen,
da vi ikke har én meget stor organisation til at dække alle lystfiskere, så må vi gøre brug af det næstbedste, det vi har.

Det må kunne forventes, at alle organisationer fremover taler sammen. Her tænker jeg ikke på organisationerne i §7 udvalget, men derimod lystfiskerorganisationerne, som havde de oprindelige møder med Dyreetisk Råd.

Jeg ser gerne, at disse organisationer snarest holder et møde sammen, hvor de drøfter muligheden for en fælles holdning til det Idékatalog, der p.t. er udgivet af ministeriet og ligger på dettes hjemmeside.

Så kan vi forhåbentlig få vendt alle problemstillinger, så vi har en fælles holdning, inden Dyreetisk Råd igen kommer med et pres på os. Det skal også gerne være inden næste §7 udvalgsmøde, hvornår det så end er. Fra det seneste mødereferat fra §7 udvalget fremgår det at vi skal løse det af frivillighedens vej, så der er god grund til at komme i gang med at tale sammen.

Nævnte organisationer kunne vel lave et fælles Lystfisker Råd til udviklingen af de fremtidige modeller for vores fiskeri.

Jeg forventer da også, at der i DSF kommer nogle interne drøftelser omkring DSF-foreningernes holdninger.

Desværre er der nok flere lystfiskere udenfor organisationerne, end der er inden for. Det er så deres valg, og dermed er de ret meget uden for indflydelse.
mvh
Kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Kasper Thomsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kathoms Avatar

Tilmeldt:: 20 Nov 2013
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kathoms Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2015 kl. 14:15
Personligt har jeg intet problem med et forbud mod brug af levende agn - jeg hilser det velkomment. Brug af levende agn har intet med naturen at gøre, eftersom det er mennesket, der vælger at bruge agnfisken - og derved sætter agnsfisken i en situation, som den aldrig ville være kommet i, hvis ikke mennesket havde bestemt over den. Der er flere, der siger, at rovfisk lever af at spise andre dyrearter, men det giver jo sig selv for fanden. Argumentet følges så op af denne slutning: "Det er derfor kun naturligt at vi som lystfiskere også bruger levende agn". Men det giver ingen mening, for det har intet med sagen at gøre! Sagen handler derimod om, at mennesket er et bevidst væsen, der i kraft af dets bevidsthed om egen eksistens er i stand til at træffe valg på egne og andre levende eksistensers vegne. Jeg vælger således ikke at anvende levende agnfisk, fordi jeg ikke bryder mig at pierce skaller, aborrer eller rejer, for at fange mine fisk. Rovfiskene skal nok æde de fisk uden at jeg blander mig, for det - og kun det - er en del af naturens gang. Jeg mener faktisk, man er en kende talentløs, hvis man kun kan fange sine fisk med brug af levende agn. Yes, I said it! :-)

Mvh. Kasper T.

                  

Redigeret af Kathoms - 19 Jan 2015 kl. 14:15
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2015 kl. 14:20
Niels og Kjeld.

Nu er løber heldigvis ikke kørt og der er stadig muligheder for at fødevareministeren besinder sig og undlader at indføre et generelt forbud, men der imod udlægger nogle retningslinjer som organisationerne i fællesskab skal forholde sig til og der efter komme med et udspil.
 
Hvis fødevareministeren er bare en lille smule smart, så er det den vej han bør gå.

I bliver ved med at sætte dyreetisk råd frem som en forsamling som fødevareministeren skal rette sig efter.
Det er altså ikke tilfældet.
Det dyreetiske råd, skal på foranledning af fødevareministeren komme med en betænkning, men det er altså helt op til fødevareministeren om han/hun vil følge en sådan betænkning.
Det dyreetiske råd, kan på eget initiativ komme med udtalelser, men det er stadig fødevareministeren der træffer afgørelse om hvor vidt der er grundlag for ny lovgivning eller ændringer af loven.

Det Dyreetiske Råd

§ 25. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri nedsætter et råd, der ud fra en etisk vurdering skal følge udviklingen inden for dyreværn. Rådet kan afgive udtalelser om spørgsmål inden for dyreværn. Rådet skal endvidere på ministerens begæring afgive udtalelse om særlige spørgsmål vedrørende lovgivningen om dyreværn.

Stk. 2. Det Dyreetiske Råd består af en formand og mindst 10 andre medlemmer. Medlemmerne beskikkes for 3 år ad gangen.

Stk. 3. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri udpeger rådets formand og de øvrige medlemmer. Heraf udpeges to medlemmer efter udtalelse fra dyreværnsorganisationer, to medlemmer efter udtalelse fra landbrugets organisationer og ét medlem efter udtalelse fra Forbrugerrådet.

Stk. 4. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri skal ved sammensætningen af rådet så vidt muligt sikre, at der blandt rådets medlemmer er personer med indsigt i de faglige discipliner, der har særlig betydning for løsningen af de opgaver, som er tillagt Det Dyreetiske Råd.

Stk. 5. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte de nærmere regler for rådets virksomhed i en forretningsorden.


Løbet er ikke kørt og det er ikke for sent at bld. DSF kommer på banen og dementerer deres tidligere støtte til et forbud.

Fremadrettet er det er ene og alene et spørgsmål om at interesseorganisationer gør sig så spiselige som muligt for så mange som muligt, for i sidste ende at skabe et stærkt fælles forbund, der kan beskytte lyst, sports og fritidsfiskeres interesser i fremtiden.

Det vil være rigtig god signalværdi at få rettet op på den brøler DSF har lavet denne gang, for at vise at DSF også er et forbund for mig + de 100.000 af andre lystfiskere der ikke er organiseret.

Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2015 kl. 14:23
Citat: Kathoms

Personligt har jeg intet problem med et forbud mod brug af levende agn - jeg hilser det velkomment. Brug af levende agn har intet med naturen at gøre, eftersom det er mennesket, der vælger at bruge agnfisken - og derved sætter agnsfisken i en situation, som den aldrig ville være kommet i, hvis ikke mennesket havde bestemt over den. Der er flere, der siger, at rovfisk lever af at spise andre dyrearter, men det giver jo sig selv for fanden. Argumentet følges så op af denne slutning: "Det er derfor kun naturligt at vi som lystfiskere også bruger levende agn". Men det giver ingen mening, for det har intet med sagen at gøre! Sagen handler derimod om, at mennesket er et bevidst væsen, der i kraft af dets bevidsthed om egen eksistens er i stand til at træffe valg på egne og andre levende eksistensers vegne. Jeg vælger således ikke at anvende levende agnfisk, fordi jeg ikke bryder mig at pierce skaller, aborrer eller rejer, for at fange mine fisk. Rovfiskene skal nok æde de fisk uden at jeg blander mig, for det - og kun det - er en del af naturens gang. Jeg mener faktisk, man er en kende talentløs, hvis man kun kan fange sine fisk med brug af levende agn. Yes, I said it! :-)

Mvh. Kasper T.

                  

Du må gerne kalde mig talentlød. 
Men du må også gerne svare mig på følgende.
Fisker du C&R?

Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2015 kl. 16:24
Steen,
selvfølgelig er det ikke Dyreetisk Råd, der bestemmer, men de er svære at komme uden om, når det gælder påvirkning af ministeren.

På Dialogmødet i november sagde DSF klart nej til at gå tilbage til ministeren og give udtryk for, at de tog fejl. Så den beslutning er låst.

Fødevareministeren ændrer sgu heller ikke efter de udmeldinger, han selv har lagt ud.

Vi får ikke ændret på den beslutning, så det er smartere at bruge energien på i fællesskab at finde den bedst mulige vej uden om flere problemer. Det er den opgave vores forskellige organisationer gerne skal løse sammen.

Kan de ikke det, så vil Dyreetisk Råd "køre slæde" med os = med bukserne nede.

Og så er der stof til måneders skriverier på dette forum
mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Per Andreasen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
persa

Tilmeldt:: 23 Aug 2014
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér persa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2015 kl. 16:45
hykler. Hvad er forskelen på at gå med en 75 cm plus laks i storåen en halv time når fredning af de store laks er trådt i kraft. og at nænsomt kroge en skidtfisk i mund og rygfinne. Det første er sportsfiskeri det andet er dyrplageri. Vågn nu op hvis i ikke vil skade fisk så bliv dog hjemme på sofaen. STEMMEFISKERI AF VÆRSTE SKUFFE. MVH Per
psa
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2015 kl. 16:52
Citat: persa

hykler. Hvad er forskelen på at gå med en 75 cm plus laks i storåen en halv time når fredning af de store laks er trådt i kraft. og at nænsomt kroge en skidtfisk i mund og rygfinne. Det første er sportsfiskeri det andet er dyrplageri. Vågn nu op hvis i ikke vil skade fisk så bliv dog hjemme på sofaen. STEMMEFISKERI AF VÆRSTE SKUFFE. MVH Per


Er forskellen ikke at laksen overlever og "skidtfisken" som du så malende beskriver den, dør? Desuden kan "skidtfisken" jo risikere at sidde temmelig længe på krogen, hvorimod jeg aldrig har gået længere end 10-12 minutter med en laks. Kortere hvis jeg ved, at den skal genudsættes.

Tænk før du skriver....
Til top
Per Andreasen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
persa

Tilmeldt:: 23 Aug 2014
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér persa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2015 kl. 17:12
jeg har set store laks fanget på orm, drivende ned af åen med bugen opad
psa
Til top
PWL Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
svene

Tilmeldt:: 21 Jun 2011
Status: Offline
Beskeder: 88
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér svene Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2015 kl. 17:32
Per det har du ret, men c&r er en anden ting. Orme fiskeri er hårdere ved fiskene. Men de har stadig større overlevelse chance en "skidtfisken" 
Til top
Per Andreasen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
persa

Tilmeldt:: 23 Aug 2014
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér persa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2015 kl. 17:37
Hvis i synes det er så synd for fisken så hold dog op med at fiske,det kan da ikke være så svært
psa
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2015 kl. 17:42
Citat: persa

Hvis i synes det er så synd for fisken så hold dog op med at fiske,det kan da ikke være så svært


Per, det er altså noget forenklet sludder. Hvis man synes noget er forkert, så forsøger man at ændre det i stedet for at vende ryggen til problemet.

Det lyder for mig lidt som om du har misforstået problemstillingen. Spørgsmålet er ikke om det er synd for fisken eller ej. Forbuddet kommer på opfordring af dyreETISK råd, ikke dyrevidenskabelig råd. De nævner selv i deres rapport at der ikke er nogen entydig forskning, der beviser eller modbeviser om fisk kan føle smerte. Det er derfor ikke videnskabelige grunde omkring smerteforskning, der giver anledning til betænkning - men derimod en ren ETISK overvejelse. Er det etisk forsvarligt at (mis)bruge en fisk, selv en "skidtfisk" som du kalder det, til at fange en anden fisk? Udsættes agnfisken for unødvendig stress og ubehag? Dyreetisk råd anerkender, at det er nødvendig at påføre fisk stress og ubehag for at fange dem - men der skal være nødvendige årsager til dette og det er der, i deres og også mine øjne, altså ikke, da der findes mange gode alternativer.



Redigeret af Jan Persson - 19 Jan 2015 kl. 18:19
Tænk før du skriver....
Til top
Kasper Thomsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kathoms Avatar

Tilmeldt:: 20 Nov 2013
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kathoms Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2015 kl. 17:46
Hej Steen,

Nu var det egentlig bare en generel betragtning. Så vidt jeg kan læse, nævner jeg slet ikke dit navn i mit indlæg. Selvfølgelig er du ikke talentløs, men mit indlæg har på det punkt tilsyneladende ramt et eller andet i dig - men det må du altså selv rode med...

Ja, jeg fisker C&R. Men jeg regner da også med, at du - og samtlige andre danske lystfiskere (lige på nær P&T-fiskerne) fisker C&R. Vi bestemmer jo ikke selv størrelsen på de fisk, vi fanger, vel? Ergo praktiserer jeg C&R i stor stil.

Du behøver ikke at komme med analogien om fiskens stressniveau kontra levende agnfisks - eller dyrplageri, eller hykleri osv.

Jeg er udmærket klar over, at der findes tåber, der ikke kan finde ud af at håndtere/ praktisere C&R på en ordentlig måde. Men det kan de fleste seriøse lystfiskere altså!

Omvendt ved jeg også, at der findes andre måder at agne levende fisk på end at pløje en trekrog ned under rygbenet på dem - og heldigvis for det da! Men det ændrer ikke på det faktum, at det er mennesket, der tager valget om at anvende levende agnfisk, ikke omvendt.

Mennesket vælger selvfølgelig også selv at tage på fisketur - men hvis vi ikke kan tage på fisketur, hvilket et forbud mod C&R vil betyde - hvad skal vi så gøre? Så har vi jo ingen muligheder tilbage!

Derfor vil jeg indædt påstå, at C&R praktiseret ordentligt optimerer fiskens overlevelseschancer og derved også et mere bæredygtigt fiskeri fremover for alle parter - og derfor ikke kan sammenlignes med brugen af levende agn.      

Personligt har jeg ikke noget imod et kommende forbud mod levende agn, som jeg faktisk mener er en nødvendig pris at betale og samtidigt klæder vores hobby på et overordnet etisk plan - bl.a. fordi der findes et hav af alternativer til levende agn og fordi vi trods alt lever i det 21. århundrede. Men omvendt har jeg heller ikke hele min fiskeridentitet i den del af lystfiskeriet.

Men jeg har meget svært ved at se, hvordan det rekreative lystfiskeri på nogen måder kan bestå, hvis C&R forbydes?

Det er der vel ikke nogen, der ved deres fulde fem er interesseret i?

De bedste hilsner,

Kasper T.              

Redigeret af Kathoms - 19 Jan 2015 kl. 17:51
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2015 kl. 21:02
Steen V :
Nu har du skrevet de samme indlæg, i et VÆLD af tråde.
Er du helt blottet for udvikling, eller upåvirkelig af argumentation ??
Et debatforum burde medføre at man både "hører&ser", men det er jo rendyrket tomgang - og manglende evne eller lyst til at forstå andres argumenter.
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2015 kl. 21:13
Citat: Kathoms

Hej Steen,

Nu var det egentlig bare en generel betragtning. Så vidt jeg kan læse, nævner jeg slet ikke dit navn i mit indlæg. Selvfølgelig er du ikke talentløs, men mit indlæg har på det punkt tilsyneladende ramt et eller andet i dig - men det må du altså selv rode med... 

Ja, ellers havde jeg da ikke reageret. Jeg er en af dem du vælger at kalde talentløs fordi jeg vil forsvare min stadigt gældende ret til, at fiske med levende agn.
 Læg mærke til at jeg skriver levende agn - mener dermed alle former for levende agn- og har ikke problemer med at skulle tituleres talentløs af den grund. 
Det du rammer i mig, er min indædte modvilje mod at skulle være noget som andre syntes jeg skal være, men som jeg ikke er.


Ja, jeg fisker C&R. Men jeg regner da også med, at du - og samtlige andre danske lystfiskere (lige på nær P&T-fiskerne) fisker C&R. Vi bestemmer jo ikke selv størrelsen på de fisk, vi fanger, vel? Ergo praktiserer jeg C&R i stor stil. 

Spørgsmålet går ikke på hvor vidt du fanger undermålere eller fredede fisk.
Spørgsmålet går på om du fanger og genudsætter fisk du kunne have hjemtaget til spise brug i din egen husholdning?

Du behøver ikke at komme med analogien om fiskens stressniveau kontra levende agnfisks - eller dyrplageri, eller hykleri osv. 

Det vil jeg så lade være med, da det lader til at du godt selv er klar over problematikken.

Jeg er udmærket klar over, at der findes tåber, der ikke kan finde ud af at håndtere/ praktisere C&R på en ordentlig måde. Men det kan de fleste seriøse lystfiskere altså! 

 Jeg ser stik det modsatte hos langt størstedelen af alle lystfiskere. Det er faktisk de færreste der overholder de gyldne regler for genudsætning. 

Omvendt ved jeg også, at der findes andre måder at agne levende fisk på end at pløje en trekrog ned under rygbenet på dem - og heldigvis for det da! Men det ændrer ikke på det faktum, at det er mennesket, der tager valget om at anvende levende agnfisk, ikke omvendt. 

Hvis man ønsker at fiske med levende agnfisk, er den med at pløje en trekrog ind under rygbenet, nok en af de sikreste måde at komme til at fiske med død agn på ret hurtigt.

Mennesket vælger selvfølgelig også selv at tage på fisketur - men hvis vi ikke kan tage på fisketur, hvilket et forbud mod C&R vil betyde - hvad skal vi så gøre? Så har vi jo ingen muligheder tilbage! 

Ikke korrekt. Du kan vælge at tage på fisketur og så hjemtage alle de fisk der er over mindstemålet eller ikke omfattet af en fredning, eller du kan blive hjemme. Som du selv starter med at skrive, så det er da op til dig.

Derfor vil jeg indædt påstå, at C&R praktiseret ordentligt optimerer fiskens overlevelseschancer og derved også et mere bæredygtigt fiskeri fremover for alle parter - og derfor ikke kan sammenlignes med brugen af levende agn.  

Så du vil indædt holde på din ret til at udøve dyreplageri i vid udstrækning ved at dyrke C&R fordi du mener det er bæredygtigt fiskeri, men ikke acceptere at andre lystfiskere også udøver dyreplageri når de serverer aftensmaden for rovfiskene i form af levende agn? -nåhhh nej, der var vist noget med en analogi som jeg ikke behøvede at minde dig om, så den lader vi bare stå for sig selv længere oppe.    

Personligt har jeg ikke noget imod et kommende forbud mod levende agn, som jeg faktisk mener er en nødvendig pris at betale og samtidigt klæder vores hobby på et overordnet etisk plan - bl.a. fordi der findes et hav af alternativer til levende agn og fordi vi trods alt lever i det 21. århundrede. Men omvendt har jeg heller ikke hele min fiskeridentitet i den del af lystfiskeriet. 

Jamen når nu brugen af levende agn ikke har noget med din egen fiskeridentitet at gøre, hvorfor kærer du dig så overhovedet om spørgsmålet? især når du er ivrig fortaler for dyreplageri, hvilket et målrettet C&R fiskeri jo egentlig er, eftersom det er DIT behov for at fiske der skal tilfreds stilles og ikke fiskenes behov for at spise. 
Hvad dette har med det 21 århundrede at gøre, kan jeg ikke se.

Men jeg har meget svært ved at se, hvordan det rekreative lystfiskeri på nogen måder kan bestå, hvis C&R forbydes? 

Jeg har meget svært ved at se hvordan det rekreative fiskeri overhovedet skal bestå, når vi stille og roligt sælger ud af hinandens værdier for at tilfredsstille nogen der slat ikke dyrker fiskeri på noget plan overhovedet, men som ser det som deres pligt og mål her i livet at forringe livskvaliteten for nogle mennesker for at dyrene ikke skal risikere at lide overlast.

Det er der vel ikke nogen, der ved deres fulde fem er interesseret i?

Nej der er vi enige, men spørger du dyre-værns aktivister i hele verden om de er ved deres fulde fem, så vil de nok mene, at det er de og det er os den er gal med.

De bedste hilsner,

Kasper T.              
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2015 kl. 21:25
Citat: simon agerholm2

Steen V :
Nu har du skrevet de samme indlæg, i et VÆLD af tråde.
Er du helt blottet for udvikling, eller upåvirkelig af argumentation ??
Et debatforum burde medføre at man både "hører&ser", men det er jo rendyrket tomgang - og manglende evne eller lyst til at forstå andres argumenter.

Simon.
Du er mere end velkommen til at hoppe af hvis det keder dig Wink
Jeg interesserer mig for dette og derfor skriver jeg det samme i et væld af tråde, for det tilfældes skyld, at nye læsere ikke havde læst det før.
Måske endda som inspiration til at Danske lystfiskere skulle kunne se fornuften i at holde sammen i stedet for at blive ved med at rende rundt og banke hinanden oven i hovedet med nogle etiske regler andre har udstukket.

Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2015 kl. 21:35
Steen V - jeg skulle da ellers mene, at du af alle burde være fortaler for at stå udenfor og kritisere.....

Når du skriver at vi skal stå sammen, så er jeg fuldstændig enig. Vi bør stå sammen om den officielle holdning som vores interesseforbund, DSF har meldt ud og som de har vurderet er i deres medlemmers bedste intresse.


Redigeret af Jan Persson - 19 Jan 2015 kl. 21:47
Tænk før du skriver....
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2015 kl. 22:36
Citat: Jan Persson

Steen V - jeg skulle da ellers mene, at du af alle burde være fortaler for at stå udenfor og kritisere.....

Når du skriver at vi skal stå sammen, så er jeg fuldstændig enig. Vi bør stå sammen om den officielle holdning som vores interesseforbund, DSF har meldt ud og som de har vurderet er i deres medlemmers bedste intresse.

Jan.
Når nu jeg giver udtryk for at vi skal stå sammen, så er det jo ikke nødvendigvis i det stivnakkede gammeldags konservative og lidet brugervenlige DSF Wink som helt klart har klokket i den og IKKE plejet hverken medlemmers eller ikke medlemmers interesser.
For man skal godt nok både kunne blæse og have mel i munden, hvis man kan snakke om at begrænsninger i lystfiskeri er i medlemmernes interesse.
Men den lader jo til at den kunst mestrer DSF til fulde. Puuuust og så så det hele hvidt og lyst ud Clown
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
PWL Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
svene

Tilmeldt:: 21 Jun 2011
Status: Offline
Beskeder: 88
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér svene Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2015 kl. 23:28
steen du er nok nød til at finde nye spænnende alternativer til levende agn, men det klare du helt sikkert. Jeg er enig med at DSF er en gammel organistion der behøver blive tidsvarende præcis som Forbudet mod levende agn er det. Der er vi enige, der er behov for en firnyelse....
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2015 kl. 23:58
Citat: svene

steen du er nok nød til at finde nye spænnende alternativer til levende agn, men det klare du helt sikkert. Jeg er enig med at DSF er en gammel organistion der behøver blive tidsvarende præcis som Forbudet mod levende agn er det. Der er vi enige, der er behov for en firnyelse....

Sven.
Jeg tror bare jeg fremadrettet vil gøre lige som alle de andre røvhuller og så kun gøre det hvad der er godt for mig.
Pleje mine egne interesser og støtte kommende restriktioner, forbud eller bare generelle forringelser for alt lystfiskeri der ikke vedrører mig eller berører mit fiskeri. Evil Smile
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2015 kl. 08:55
Steen,

Skal jeg forstå dig sådan, at vi skal stå sammen - når blot det er DIN mening vi står sammen om?
Tænk før du skriver....
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2015 kl. 09:33
Sten v knudsen, du gamle dreng. Ud fra et social pædagoisk synspunkt, er du et rigtig godt eksempel, på, ja diagnosen bliver svær at stille. Du slår ud på mange parametre, autisme, retarderet, ja på grænsen af kategorien add. Evnen til at høre efter hvad andre mennesker snakker om og forstå det, at reflektere over det. 
Du slår også ud på følelses området, det er tydelig at dine føleleser er løbet af med dig. 
Åben psykologisk rådgivning tilbydes gratis til interresante emner, husk det. 

Vh Psykologen.
Til top
 Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres