Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Synkehastighed Lawson Neutral

 Besvar Besvar
Forfatter
Klaus Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
knj311

Tilmeldt:: 01 Feb 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér knj311 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Synkehastighed Lawson Neutral
    Sendt: 21 Mar 2015 kl. 11:11
Hej,
Jeg savner lidt oplysninger som I måske kan hjælpe mig med, da Google ikke rigtigt er min ven lige her...
Jeg søger oplysninger om synkehastigheden på Lawson neutral skydehovedet, og det eneste jeg kan finde på danske hjemmesider er at det har "samme vægtfylde som vand", og på Lawsons hjemmeside kan jeg slet ikke finde linen ? Jeg har to af deres liner liggende, med æskerne er desværre for længst røget ud, måske står der noget på dem ?
Jeg vil sammenligne skydehovedet med et Guideline Coastal, og de skriver jo fint og præcist at deres line har en synkehastighed på 1,25 cm/sekund, hvilket er ret enkelt at forholde sig til .

Mvh Klaus
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2015 kl. 12:49
Hej Klaus.
Lawson Glider, er en line jeg har brugt siden den kom frem, og har i dag flere af dem, både i den gamle og nye udførsel:

Jeg vil da mene, at den tekst her giver hel klarhed over, hvad der menes med neutral:

http://shop.aekvator.dk/product.asp?product=4545

Jeg mener, at Lawson linerne i de udførsler her, er noget af det bedste, jeg har prøve gemmen de sidste 30 år.

Hvor meget de synker? ja min observation er små 2 - 3 cm. en fin dybde, vis der er lidt bølger, og hovedet er let at få af vandet.

Mine Glider er alle fast påsat skydelinen, og de kaster forrygende, på en Sage TCX kl. 7, men jeg har lidt højere vægte på mine skydehoveder, end oprindelig foreslået, normalt +2g. det passer til mine stænger, og min kastestil.

Mvh
P.K.



Redigeret af PK - 21 Mar 2015 kl. 12:50
Til top
Klaus Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
knj311

Tilmeldt:: 01 Feb 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér knj311 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2015 kl. 13:05
Hej Per,
Jeg har også brugt linen helt tilbage til Shakespeare tiden hvor navnet Glider stammer fra (såvidt jeg husker), og jeg har også læst teksten som Ækvator Sport bruger om linen. Det er i øvrigt samme tekst der figurerer på adskillige danske hjemmesider om den line.
Jeg er enig med dem i forklaringen, men problemet er at det er deres egen forklaring på hvad linen gør og kan, der er ingen fakta der kan bruges i en reel sammenligning.
Hvordan sammenligner man et fakta fra Guideline om deres Coastal "synkehastighed 1,25 cm/sekund" med et udsagn om Lawson Neutral "har samme vægtfylde som vand" ? ? ? . Jeg håbede at Lawson skrev noget konkret på deres æsker, har du måske en æske liggende, for mine er gået hinsides...
Mvh Klaus
Til top
Tony Hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tony W Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tony W Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2015 kl. 13:12
Halløjsa Klaus.
Jeg sidder med en lawson neutral æske, og de skriver at linen/hovedet synker 1,6 cm i sekundet
Mvh. Tony
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2015 kl. 13:16
Hej, desværre er der ikke nogen data af den art på linen. Lawson Neutral hovederne er fra en tid, hvor det var "nok" at vide at den var slow intermediate. Synkehastigheden er aldrig blevet opgivet i cm/s, og nok heller aldrig målt.

Min personlige erfaring er at det sjældent giver mening at beskrive det nærmere end slow intermediate, intermediate, s1, s1 etc. For det første ved du ikke om producenten angiver synkehastigheden i salt, brak eller ferskvand (der er rimelig stor forskel jo lavere densitet linen har) og for det andet er der store udsving på tilsyneladende ens liner.

Mit bedste bud er at du fylde badekarret med vand. Måler dybden og tager tid på synkehastigheden på de liner du vil sammenligne.
Til top
Klaus Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
knj311

Tilmeldt:: 01 Feb 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér knj311 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2015 kl. 13:45
Tak for svarene alle sammen,
@ Tony: Perfekt, lige hvad jeg håbede på at få at vide
@ Arnt: Jeg tror du har helt ret, men nogle gange går der jo lidt nørderi i den .
Det hele startede faktisk med at en forhandler oplyste mig nogle data som jeg ikke helt kunne forstå, så derfor dette opslag.
Tak for hjælpen igen
Mvh Klaus
Til top
Tony Hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tony W Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tony W Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Mar 2015 kl. 00:47
Hej Arnt.
Du virker meget skråsikker, når du siger at synkehastigheden ikke er opgivet på æskerne.
Kunne det tænkes at du tager fejl i måske forveksler dem med andre liner?
Jeg har nu ejet flere af dem, gennem de sidste 6-7 år, og på dem har det nu været oplyst, incl. den jeg har læst på i dag.
Fed fed densitet til kystfiskeriet iøvrigt Wink
Mvh. Tony 
Til top
Ole Søndergaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Vormstrupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 11 Dec 2008
Geografisk: Karup Å
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vormstrupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Mar 2015 kl. 03:50
Og en super line til natfiskeri i åen...
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres