Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Erfaringer med Shimano Lesath Søges.

 Besvar Besvar
Forfatter
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Erfaringer med Shimano Lesath Søges.
    Sendt: 06 Apr 2015 kl. 15:37
Hejsa Med jer.
Jeg går meget og tænker på at anskaffe mig en Lesath Ultra M.
Er der nogen af jer der har erfaringer at dele omkring forskellige Lesath modeller ?

Mvh.
Søren.




Til top
Lars Møllenberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Møllenberg Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Møllenberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2015 kl. 16:03
Jeg har kun erfaring med Lesath AX med læderhåndtagene. Har dem i 9 og 10 fods, og de er dejlige at gå med :-)
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2015 kl. 16:10
Har selv en Lesath BX 10-30g i 9'. Kongestang! Der sidder et Shimano Vanquish 3000 på den, og det sæt får englene til at synge :-) De nye CX modeller er efter sigende 20% lettere end BX modellen - hvordan det så end kan lade sig gøre. På min stang er finish i top og vægten i bund. Køb køb! :-D
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
dak93

Tilmeldt:: 13 Aug 2012
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dak93 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2015 kl. 20:37
Jeg har en lesath ultra i medium det er en super stang og den jeg primært bruger på kysten. Den er lidt stivere i det. Men det er smag og behag. For mig vedkommende betyder det ikke noget. Kan kun anbefale den
Til top
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2015 kl. 03:43
Hejsa.
Til jer der har BX modellerne har i ikke problemer med hjulholderen ? har læst en test hvor netop hjulholderen bliver kritiseret for den måde den er lavet på. det er en ring der drejer rundt om hjulfoden og nærmest skærer ned i hjulfoden ? Har i ikke haft problemer med det.
Er der nogen som ved hvor det er muligt at skaffe Lesath Ultra modellerne ?

Mvh.
Søren.
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2015 kl. 10:19
Det problem har jeg på min speedmaster BX
det generer mig ikke da stang og hjul kun kostede
Ca. 3500 men det er sjovt man har lavet det sådan 😊
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Cato Jürgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Cato Avatar

Tilmeldt:: 05 Maj 2003
Geografisk: Bagsværd, Sjæll
Status: Offline
Beskeder: 132
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cato Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2015 kl. 12:36
Det er korrekt at Lesath BX modellerne har en uduelig hjulholder der smadrer hjulfoden på hjulene. Det samme gør sig desværre gældende på de nye CX modeller. Dem ville jeg personligt gå udenom.

Af hensyn til Lesath Ultra 9 og 10 fod 10-30. Det er top fede og super stærke stænger til forskel fra ovenfor nævnte. Det er stivere stænger, men ikke noget der ødelægger glæden ved at fighte fisk på dem. Til gengæld er det kastekanoner, som ingen andre stænger kan følge med. Trist at de er gået ud af produktion. Det er den bedste stangserie Shimano nogenside har fremstillet.
På mit profil  billede ser du en Lesath Ultra 9 fod 14-40 gram. Jeg har samme stang i 10-30 gram og er utrolig glad for dem begge. 


Redigeret af Cato - 07 Apr 2015 kl. 12:41
Til top
Allan Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nuggi Avatar

Tilmeldt:: 18 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 153
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nuggi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2015 kl. 13:36
Jeg er også den lykkelige indehaver af en Ultra 9" 10-30gr
Har kun gjort samme erfaringer som Cato 👍 en super lækker stang som er lidt "stiv" i det 😉
Med hensyn til de andre lesath modeller er jeg kun blevet skuffet. 1 knækket 9" 10-30gr AX og 3 stk. 9" 10-30gr BX 😢
Igen problemer med Lesath Ultra indtil videre 😊

/Allan
Hellere ramme ved siden af end slet ikke at ramme....
Til top
Cato Jürgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Cato Avatar

Tilmeldt:: 05 Maj 2003
Geografisk: Bagsværd, Sjæll
Status: Offline
Beskeder: 132
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cato Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2015 kl. 17:24
Allan: Lesath Ultraen, kan du sku ikke knækkeWink. Jeg har knækket 4 stk Lesath generation 1. Trist men sandt. Lesath BX og CX skulle desværre ikke være stort bedre. Har dog aldrig haft problemer med min Lesath AX 9 fod 14-40. Lesath Ultraen er jeg aldrig bekymret for om den skulle knække. Jeg tillader mig at tvivle på at det kommer til at skeSmile.

Redigeret af Cato - 07 Apr 2015 kl. 17:31
Til top
Allan Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nuggi Avatar

Tilmeldt:: 18 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 153
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nuggi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2015 kl. 17:36
Krydser finger Cato 😉


/Allan



Redigeret af nuggi - 07 Apr 2015 kl. 17:37
Hellere ramme ved siden af end slet ikke at ramme....
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
dak93

Tilmeldt:: 13 Aug 2012
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dak93 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2015 kl. 17:49
Lesath ultra er super fed. Ingen tvivl om det. Derfor har jeg også 3 stk😄

9" ml 7-21g
10" m 10-30g
9" mh 15-45g

Jeg har ikke kunnet finde dem på nettet. Så jeg tror den eneste mulighed er at finde den brugt hos en anden. 

Cato: hvilke model er din favorit og hvad er yndlings endegrejet (model og vægt)
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2015 kl. 20:16
Har flere at den første Lesath og den er fabelagtig.

Har knækket 2 men begge selvforskyldt.(ved fald og slag mod en bådbro)


Til top
Cato Jürgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Cato Avatar

Tilmeldt:: 05 Maj 2003
Geografisk: Bagsværd, Sjæll
Status: Offline
Beskeder: 132
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cato Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2015 kl. 23:21
Michael: Det afhænger af hvad jeg skal bruge den til. Fisker jeg med store tobis woblere (26-35 gram) under natfiskeri vælger jeg min 9 fod 14-40 gram. Resten af tiden hvor jeg gerne fisker med agn imellem 20-28 gram vælger jeg til hver en tid min 9 fod 10-30 gram. 10-30 gram modellen er mest alsidig, men de har begge sine fordeleThumbs Up. Jeg fisker meget med agn som Fladbukken, Sømmet og lignende. I enkelte situationer finder jeg også på at smide en Bombarda og flue på.

Jesper: De fleste af dem jeg kender som har har fisket med Lesath generation 1 har knækket deres stænger under kast. Jeg selv inklussivt. Jeg har knækket 3 stk 15-40 gram i 9 fod og 1 stk i 10-30 gram i 9 fod. Fælles for dem alle har været at de er knækket 20-30 cm over håndtaget og nej det er ikke fordi at de er blevet udsat for kastevægte over klassificeringen. Langt fra faktiskUnhappy. Det er trist at de ikke kunne tåle at blive brugt, da det var top fede stænger at fiske med. Der er enkelte jeg kender til som stadig holder, men det drejer sig om under 10%. Jeg er da glad på dine vejne, at du har været en af de heldigeSmile.


Redigeret af Cato - 08 Apr 2015 kl. 00:18
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2015 kl. 11:04
Hej
Det med knækkede stænger, har efter min overbevisning, noget med kastestil at gøre.
Der er knækket båed sle og ax modeller i bunddelen.
Ultraen er der mig bekendt ikke knækket nogen af under kast.
Ultraen er lidt kraftiger i klingen, og tungere, men min foretrukne i div størrelser.

Knæk og bræk

Bo
Til top
Cato Jürgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Cato Avatar

Tilmeldt:: 05 Maj 2003
Geografisk: Bagsværd, Sjæll
Status: Offline
Beskeder: 132
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cato Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2015 kl. 22:49
Hvis er stang ikke kan tåle at blive kastet med uanset kastestil, vil jeg nu nok mene at der er noget galt! Jeg og mange andre bruger ikke 100 meter tilløb for at kaste max igennemWink. Fint nok at det er din opfattelse at kastestil skulle være årsag til at stængerne knækker, men der er vi så uenige. I min optik er stængerne for dårligt bygget, når de ikke kan tåle at blive brugt. Det skal der til nævnes at jeg aldrig har knækket min Lesath AX. Problemet har altid været mest udbredt på første udgaven af Lesathén. Ingen stangserier er solgt uden enkelte knækkede eksemplarer, men Lesath generation 1 var ekstrem. 

Redigeret af Cato - 08 Apr 2015 kl. 22:53
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2015 kl. 10:27
Hej Cato.
Det er vi helt enig om, stænger skal bygges så de kan holde, hvilket også er tilfældet på efterfølgende modeller.
At de så går på kompromis med hjulholder osv forstår jeg ikke.
Efter hvad jeg er blevet oplyst om, vil de ikke genoptage produktionen af Ultraen, da den er for dyr at produktserer.

Knæk og bræk

Bo
Til top
Cato Jürgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Cato Avatar

Tilmeldt:: 05 Maj 2003
Geografisk: Bagsværd, Sjæll
Status: Offline
Beskeder: 132
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cato Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2015 kl. 11:19
Hej Bo
Ja, det er åbenbart blevet vigtigere for Shimano at tjene store penge, end at levere det kvalitets grej, de ellers har været kendt for tidligereUnhappy. Det de bare glemmer er at det går op for folk med tiden og så ender det med dem, som det i sin tid gjorde det for ABU. Som du selv nævner er de nye Lesath stænger monteret med "Bilka" hjulholder for igen at spare penge. Den slags limer blot læderet fast til min baglommeWink. Det er jo ikke fordi at Lesath serien er billig! 

Knæk og bræk.

Mvh Cato
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2015 kl. 21:14
Så længe der er købere til stænger der er så tynde i godset som div Lesath stænger, vil producenten forsøge at efterkomme dette ønske og altså producere stænger der ikke er bygget til at fiske med, men til at imponere med!
Mvh
Henrik
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2015 kl. 21:18
Ville til enhver tid købe en gammel arbejdshest fra Hardy, Fibatube, Daiwa eller måske RST!
MVh
Henrik
Til top
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2015 kl. 11:44
hejsa.
Har nogen af jer Shimano fan prøvet at købe en Fenwick Ironfeather det er stænger der er bygget efter de højeste kvalitetskrav. Det er stænger som kaster superlangt og som efter min mening er bedre stænger end Lesatherne. I Jagt & Fiskerimagasinet bliver de betragtet som de bedste klinger overhovedet. Kork kvaliteten er sekund to non og så koster de ca.  1299 det er jo en prisforskel der er til at føle på.
Prøv dem og i vil ikke blive skuffet.

Mvh.
Søren.
Til top
Steen Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S. Jørgensen

Tilmeldt:: 11 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S. Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2015 kl. 12:45
Hej Herinde
Jeg lånte en BX 9´en weekend (jeg havde grebet den forkerte stang på vej ud af døren). OK stang, men hvorvit den er prisen værd er spørgsmålet?
Som skreven ovenfor er der en pænt rådden hjulholder, den kaster udemærket og har en ok følsonhed, men den kommer ikke på min indkøbsliste, dertil er der for mange andre reelle topstænger derude, nogle nævnt overfor og der er mange alternativer!
 
Prøv bare at vandre ind til den lokale grejpusher og GLEM ALT OM navnet på stangen også prøv de forskellige stænger med et hjul af samme vægt som dit foretrukne, sæt et "blink" på med klisterpapir og få en fornemmelse af stangen, vælg så den der føles bedst og sk-- på hvad "vennerne" anbefaler, det er dig der skal fiske med den, ikke dem. Tænk selv og prøv selv.
 
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2015 kl. 17:21
Hej Søren
Har haft Ironfeather, før jeg gik over til Lesath.
Den er langsommere, er længere tid om at falde til ro, og larmer i topøjet ved spunden line.
Jeg kaster længere med lesathen, og finishen er bedre på AX og Ultra.
Så er der pris, og der kan jeg kun sige, kvalitet koster, men om jeg får mere eller mindre for pengene, er umuligt at afgøre.

Mvh Bo
Til top
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Apr 2015 kl. 10:46
Hej Bo.
Var det ikke den gamle Ironfeather der havde titanium øjer der larmede. Nu har den fået en opgradering med de bedste Sic øjer fra Fuji så den skal ikke larme mere. Det undrer mig meget at du skriver at den er langsommere for den er jo netop kendt for at være den hurtigste stang på markedet og den længst kastende ikke uden grund at den er den mest solgte kyststang overhovedet.

Mvh
Søren.
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Apr 2015 kl. 14:00
Hej Søren
Det har været den gamle model i en 9 fod med omkring 5-25 i kastevægt.
Den nye model har jeg ikke prøvet. Jeg kunne godt tænke mig og se en kastetæst af den og ultraen med samme opsætning.

Knæk og bræk

Bo
Til top
Brian Johansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Brian Johansen

Tilmeldt:: 08 Sep 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Brian Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2016 kl. 22:31
Hej

Jeg står akut og mangler den øverste del til min lesath ax 9" 7-21 gr er jeg så heldig nogen af jer kan hjælpe mig ?
Eller evt. Kender nogen 😀

På forhånd tak 😉

/Brian
Til top
Bjørn johansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kanonen Avatar

Tilmeldt:: 16 Nov 2014
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kanonen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2016 kl. 15:47
Ironfeather den gamle model 12-48g vil jeg nu også sige er den bedste stang jeg har haft og stadig har efter 15 år.Men er jo smag og behag hvad der fiskes med.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres