Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny Shimano stang?

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ny Shimano stang?
    Sendt: 11 Maj 2015 kl. 22:47
Hej alle! 

Håber i kan hjælpe mig lidt på vej. Jeg har besluttede at offere lidt på nyt udstyr ( stang og hjul). Når jeg fisker bruger jeg en ron thompson steelhead og et okuma hjul, som har tjent mig godt de sidste 7 år, men er ved at være godt brugt. 

Jeg har været rundt ved forskellige forhandler og fået lidt tilbud. Og er nådet frem til et valg mellem disse 2 Shimano stænger i 10 fod og ca i samme prisklasse. Skal bruges til kyst.


Shimano Antares dx eller Shimano Speedmaster bx

Det er ikke meget info der findes om Antares.

Håber på at nogle erfaring med med dem og vil dele lidt ud, fordel, udlemper osv, 
Hvad angår hjul er jeg stadig på bar bund, men prisklassen 500 - 1000 kr er mit budget til? 

Håber i kan hjælpe med lidt guldkorn.. 


Redigeret af Jag - 11 Maj 2015 kl. 22:49
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2015 kl. 23:36
Shimano speedmaster bx 7-21 gram 3 delt
super fed stang, både i montering/finish og egenskaber,
Har haft flere modeller af speedmaster.

af hjul kan jeg kun anbefale dig at bruge de
1200kr. Ca. Som et rarenium fra shimano koster
enten ci4 FA eller ci4+ FB begge hjul er kanont fede
og kører super godt, samt de er meget solide, du må
bare ikke dyppe ci4+fb under vand det klarer den ikk.

Men du for SÅ meget mere hjul ved at give de sidste penge
frem for et mellemklasse hjul til 700-800.

Jeg kan give dig lidt links og steder med de beste priser
hvis det er.
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2015 kl. 07:13
Kom du bare med lidt links..

Antares DX ingen som har en mening om den stang ? Der findes masser af info om Speedmaster på nettet, men ikke meget om Antares, ikke en populær stang eller ??
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2015 kl. 07:36
Lige et tillægsspørgsmål - Fordelene ved en 3 delt stang er åbenlys hvad angår transport, men er der nogle ulemper i forhold til selve fiskeriet i forhold til 2 delt?
Til top
Michael Kock Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Maestro

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 209
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maestro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2015 kl. 08:35
Shimano Antares en en væsentlig dyrere stangserie end speedmaster og med bedre materialer, så hvis du har fundet den til samme pris som Speed så ville jeg tage Antares.

Jeg har ikke selv prøvet nogle af dem, men jeg bruger en Aspire CX som jeg er ret glad for.

Hvad synes du selv når du står med dem i butikken? gerne med hjul på så du kan mærke balance osv om det passer dig.

Fiskemæssigt burde der ikke være den store forskel mellem 2-3 og flere delt, men har da dog hørt fra flere at deres 3-4-5 delte stænger føles lidt stivere end andre.
Personligt har jeg både 2 og 3 delt og synes ikke jeg forskellen er så stor så det gør noget.

Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2015 kl. 09:39
Det er også hvad jeg er blevet fortalt, at Antares DX skulle være lavet af bedre materialer end Speedmaster, vildlede pris er også en del højere, så samlet set får jeg en større rabat på Antares DX. Men om det er en bedre stang når man stå ved kysten, det er jo nemt at stirre sig blind på rabatter.

Begge stænger er imponerende og mange niveauer over min gammel Ron Thomson. En ting er at stå med en stangen i butikken, en anden ting er vel at stå ved kysten og kaste. Men begge føledets rigtig gode i butikkerne. Men jeg havde dog ikke hjul på. 

Det virker på mig som om Antares DX er en meget overset stang, der er intet at finde på nettet positivt eller negativt, ingen bruger erfaringer, anbefalinger, test osv, hvorimod der er skrevet stolpe op og ned om Speedmaster, Aspire og Lesath.. 


Redigeret af Jag - 12 Maj 2015 kl. 09:45
Til top
Michael Kock Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Maestro

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 209
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maestro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2015 kl. 11:46
Man kan nu godt finde lidt om Antares bruger erfaringer hvis man søger f.eks på et andet forum Smile Jeg har set et par stykker snakke særdeles positivt om den.

Som du selv siger så er den måske lidt overset, måske pga prisen og ikke så mange forhandlere har den i forhold til Speedmaster!?
Så har flere måske valgt en Aspire hvis de har fundet den til en god pris.
Men som sagt, hvis du kan få Antares til samme pris som Speedmaster så havde jeg nok ikke selv været i tvivl. Må jeg spørge hvad du er blevet tilbudt den til?


Specifikationer kan du se her:
http://fish.shimano-eu.com/content/eu/en/Home/products0/rods/spinning-fresh-water/antares-dx-spinning.html
http://fish.shimano-eu.com/content/eu/en/Home/products0/rods/spinning-fresh-water/speedmaster-bx-spinning.html

Hpc100 vs200, andre øjer og hjulholder.

Til top
Michael Kock Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Maestro

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 209
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maestro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2015 kl. 12:05
Hjul: Rigtigt gode bud Steffan har.
Du kan også få et Stradic til lige over en tusse http://fiskegrej.dk/Varedetaljer/6892/shimano-stradic-fj

Du kunne også gå efter at spare lidt og så købe brugt?
Der er bl.a et Daiwa Caldia på auktion der udløber om et par timer.
http://www.123nu.dk/lystfiskeri/auktion.asp?Action=viewitem&menu=Auktion&ID=150428

Skulle være et fint hjul.

Ellers noget som et Aernos hvis det skal være under 1000, men så ville jeg heller ikke gå længere ned hvis det skal matche den lækre stang hehe
http://fiskegrej.dk/Varedetaljer/6898/shimano-aernos-fb

Til top
Rasmus Bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Bech Avatar

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Geografisk: Randers guncity
Status: Offline
Beskeder: 246
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Bech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2015 kl. 12:08
Jeg fisker med en 8 fods antares i fjord og på kysten. Den klarer alt fra 10 g - 32 g. Rigtig fed stang, og meget overset ift Speedmaster, Aspire, Lesath osv.

-Rasmus
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2015 kl. 13:46
Det Shimano Aernos ser spændende ud til prisen. Hvordan forholder det sig med fiberline? Ville det være et problem med sådan et hjul? 
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2015 kl. 13:59
Kan se at Shimano generalt bruger betegnelserne FB og FA på deres hjul, hvad betyder det, forskel? 


Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2015 kl. 22:04
En kastevægt på 7 - 21 gram til kystfiskeri er vel lige i underkanten?
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2015 kl. 07:28
En kastevægt på 7-21 er perfekt, min aspire kaster os nemt mer,
speedmaster kan kaste over 30 uden problemer.
Min aspire er 5-20 gram og det syns jeg bestemt er rigeligt :)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2015 kl. 07:37
Citat: Jag

Kan se at Shimano generalt bruger betegnelserne FB og FA på deres hjul, hvad betyder det, forskel? 


FA og FB betegner model "årgangen"

Stradic hedder i dag FJ i den hvide "klassisike" udgave og FA eller FA+ i CI4 udgaven

Stella hedder i dag fi, før det hed den fe og før igen fd.

Så når du sammenligner priser så skal du sammenligne samme model og udgave..


med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2015 kl. 10:08
Tak for svar. En sjov måde at mærke årgang på, troede det have noget at gøre med materiale og konstruktion at gøre.

igår var jeg igen et smut forbi en grejforhandler, ville lige tjekke den Speedmaster engang til, det er sgu en lækker stang. Efter en god nattesøvn er beslutningen taget, og ny stang skal hentes idag??Wink

Hvad angår hjul, er den endelig beslutning ikke taget. Shimano Aernos ville være det fornuftige valg udfra en budget mæssigt hensyn, men Shimano Rarenium har nok lige det mere og virker mere tiltalende, hvad er en god pris på det hjul? Er lidt i tvivl om hvilke hjulstørrelsen der skal vælges 3000 eller 4000, og årgang? 


Redigeret af Jag - 13 Maj 2015 kl. 10:13
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2015 kl. 10:09
Ups dobbelt indlæg..

Redigeret af Jag - 13 Maj 2015 kl. 10:10
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2015 kl. 10:21
Jeg har haft et Aernos siden de kom frem,bruger det både ved kysten med fletline og elv/åer med nylon ,har ingen problemer haft, og det har klaret laks over 12 kilo.

Kender ikke de dyrere Shimano,men er godt tilfreds med mit.

Har et 4000 for både kyst og å, men til  ren kyst vil et 3000 nok være bedre.

Til top
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2015 kl. 11:11

Nu har jeg ikke fået læst alle indlæggende og ved ikke helt hvad andre har forslået dig. Går ud fra at det er til kyst/fjord fiskeri efter havørred, så her mit bud på best buy!

Kender ikke rigtig Antares, er vist nok også en dyre stang serie hvis ikke jeg tager fejl.

Speedmaster BX i 10-30 grams udgaven er en absolut en fed kyststang til allround fiskeri, har selv flere speedmasterstænger og har jeg ikke noget dårligt om disse stænger. Superfede, mærker alle, nip i endegrejet, hurtig aktion og kaster meget langt. Har mødt og set utallige kyst/fjordfisker med speedmaster stænger. Køber du den, så sparer du også lidt penge som du kan bruge på hjulet ;)

Et alternativ som er lidt billigere ville være Shimano Stradic Seatrout Spin. Bruger ikke selv den stang, men har kun hørt godt om dem.


Hjul i prisklassen fra 500-1000kr. Synes jeg ikke du skal rode dig ud i. Brug hellere de sidste 600kr. på et Shimano rarenium FB str. 3000s (aldrig har man kunne få så meget kvalitet for penge!) køb ikke den gamle FA udgave, den kører ikke lige så blødt i lejerne som den nye FB.

Speedmaster BX i 10-30 gram + Shimano rarenium FB str. 3000s er et ultimativt setup for pengene efter min mening ;)

Sammenlagt koster det vel en 3000kr. afhæng af hvor du køber stang og hjul.

Men det bedste ville nok være at gå ned i en forretning og prøve de forskellige stænger og hjul!


Held og lykke med købet

Mvh Christian M. Larsen 

Christian M. larsen
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2015 kl. 13:06
Så fik jeg hentet den nye stang, super lækker, ligger rigtig godt i hånden, rigtig god balance, der kræset godt for detaljerne, virkelig veludført. Det er klasser over min gammel Ron Thomson. Mit valg blev en 10 fods Shimano Antares DX med en kastevægte på 7-21 gram, til en pris hvor selv de billigste netforhandlere IKKE kan være med, langt fra, så det var en no-brainer.. Tak til Ole fra grejkælderen i Viborg for super service, som altid. Nu glæder jeg mig bare til weekenden hvor turen går til Lundø. 

Hvad angår hjul, taler mere og mere for Rarenium,, men i weekend vil jeg fiske med mit gammle Okuma Centurion CE 530 som ellers kun er blevet brugt i ferskvand og er derfor god stand, så det går nok. 

Og forresten fik jeg også købt en lille fiske stang og hjul til min mindste dreng på snart 4, det blev sørme også en Shimano stang.. 

Tak for hjælp til alle. Gode råd, tilbud, osv om nyt hjul modtages gerne. 



Redigeret af Jag - 13 Maj 2015 kl. 13:06
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2015 kl. 16:20
Gå efter de ældre rarenium det "nye" fb holdt kun i 1 måned
efter det havde været en tur i baljen det gamle havde været
i baljen flere gange det var aldrig et problem mine 2 fiske
venner bruger også rarenium FA det spiller, og de kører
ens. 😎
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2015 kl. 16:23
Rarenium fb FA fås ikk mere men 1100kr. For et nyt rarenium
http://m.angel-domaene.de/category/313136?page=4&sort=price_desc&settings=%7B%22userPriceMin%22%3A43%2C%22userPriceMax%22%3A854%7D&cat_id=8833751&list_category=Angelrollen%3D%3EAngelrollen+nach+Herstellern%3D%3EShimano+Rollen
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2015 kl. 07:00
Hvis FB modellen ikke kan holde til lidt salt vand, så er jeg sgu ikke sikker på det er det rigtige hjul til mig.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2015 kl. 10:17
Så blev den nye stang individet igår, fantastisk vejre, skøn natur, forkert tidspunkt på dagen, ingen fisk, men det var sgu lige meget, for hold da kæft en fed stang, simpelhen en fornøjelse at kaste med, fiskede med 10 - 15 grams Moresilda blink, vægtmæssigt var det super. Men jeg mangler nogle flere værktøjer, så jeg skal ha lært lidt om Bombada og flue ophæng, så jeg har flere muligheder end bare blink??
Til top
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2015 kl. 16:40

Hej Steffan

Generelt holder hjul ikke til en tur i baljen (at være under saltvand). Så er det jo næsten klart at dit hjul ikke har holdt så længe!

Måske er der en fejl i dit hjulet eller måske skulle du passe lidt bedre på hjulet. Hvis et hjul har været under saltvand er det nok godt at skyllet det lidt under vand fra bruseren. Jeg gør det personligt hver gang jeg har været på kysten eller fra båd. Har hjulet været under saltvand er det nok også en godt ide at få fjernet fed og snask fra hjul og få lagt et nyt lag fedt på.

Har et 6-7 år gammelt Stradic hjul som virkelig har fået tæsk, har brugt så meget at malingen skaller af! Det har været under saltvand flere gange, men det har kun kunne holde så længe fordi jeg har passet på det.

Grej holder ikke så længe som man tror, med mindre man passer på det ;)

Christian M. larsen
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2015 kl. 16:43
Godt skrevet.

Hjulet blev skildt ad, renset og smurt, hjælp intet.
Den gamle FA model kørte som en drøm uanset
hvad det blev udsat for!

Så lige rarenium FA til 1100 herhjemme på nettet :)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2015 kl. 07:53
Citat: Steffan


Så lige rarenium FA til 1100 herhjemme på nettet :)
Hvor?
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Maj 2015 kl. 09:44

Så blev der ellers fisket i weekend med den nye stang, havørreder jagt ved Limfjorden, nul havørreder :-( , men 2 hornfisk blev det da til, og de smagte godt takket være min kones egenskaber i køkkenet. Der blev fisket ved Lundø, stranden ved Oddersundbroen, Hejlskov og omkring Virksund, der var godt gang i sildefiskning ved haven i Virksund, fyldt med lystfisker en 20 - 30 stykker samlet på 200 meter strand, et gæt på antal fiskekort, nul, det var lige til debat i indlæg i tråden " Tyvfiskeri", men det holder jeg mig fra. De manglende havørreder skyldes nok mit mangelende kendskab til Limfjorden og hvad der findes af gode fiskerpladser, jeg burde finde en fiskemakker med kendskab til området. Så hvis der er en lystfisker fra Viborg egnen der mangler en makker, så sig endelig til..

Men igen en fornøjelse at fiske med den nye stang. Men det er ved at udvikle sig til en rigtig gang nørderi, hvilket er okay, knudebindings øvelser ved spisebordet, rengøring af stang og hjul på badeværelset, læsning om bombarda rig, smøring af gammelt hjul ved spisebordet hvilket gjorde mere skade en gavn, så indkøb af nyt hjul haster mere og mere, og kigge på grej på nettet.  Rarenium FB og Stradic CI4 er indtil videre mine kandidater til nyt hjul. Jeg kan godt være lidt bekymret jo mere jeg læser på nettet om Rarenium, om det er et holdbart hjul, det skulle gerne holde en del år. Hvad angår Stradic, som jeg læser er det et højhastigheds hjul, er det rigtigt forstået? Kvalitets mæssigt ligger de vel tæt om af hinanden? Så hvorfor forskellen i vejlede pris? Hvad adskiller dem fra hinanden? 



Redigeret af Jag - 19 Maj 2015 kl. 10:00
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Maj 2015 kl. 09:57
ups dobbelt indlæg igen..

Redigeret af Jag - 19 Maj 2015 kl. 10:02
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Maj 2015 kl. 09:59
Inden du kaster penge efter et Shimanohjul i den prisklasse, bør du lige overveje at prøve Abu Sorön 40. Det kan ikke konkurrere mod Shimanos topmodeller, men jeg har oplevet det med fuldt på højde eller endda lidt bedre med Shimanohjul til den dobbelte pris.
Med 0,14 Invisibraid på spiller det bare!

mvh, Rasmus
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Maj 2015 kl. 10:34
Citat: Keis

Inden du kaster penge efter et Shimanohjul i den prisklasse, bør du lige overveje at prøve Abu Sorön 40. Det kan ikke konkurrere mod Shimanos topmodeller, men jeg har oplevet det med fuldt på højde eller endda lidt bedre med Shimanohjul til den dobbelte pris.
Med 0,14 Invisibraid på spiller det bare!

mvh, Rasmus
Har læst meget godt om det. Pris mæssigt et fornuftigt valg, og jeg vil kunne holde mig inde for budgettet som samlet var max 2000kr for stang og hjul. Men er blevet bidt af en gal lystfisker, og mere vil havde mere. Jeg tjekker det ud næste gang jeg kommer forbi en grej butik ;-) 
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Maj 2015 kl. 21:46
Ved evt brugt køb af hjul, hvad skal man være opmærksom på når man tjekker et brugt hjulet? 

Redigeret af Jag - 19 Maj 2015 kl. 21:47
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2015 kl. 07:27
Ud over det åbenlyse tjek af skader og mislyde ved indspinning, så er det en god ide at tjekke lineførerrullen ekstra grundigt, tjek bremsen ved et par forskellige indstillinger (hakker den kan det både være der er kommet snavs ind eller hjulet har været opbevaret med bremsen spændt hårdt op) og tjek at alle kærverne på skruerne er i orden.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2015 kl. 09:27
Tak for svar, det med bremsen ved forskellige indstillinger er brugbar info, ikke noget jeg selv havde tænkt.. Det at løsne bremsen når hjulet ikke bliver brugt, har jeg aldrig tænkt over, men det giver god mening..
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2015 kl. 10:27
Bombarda og linekluder er 2 ting der høre sammen må jeg konstater efter mit første forsøg igår. Havde rigget bombardaen til hjemmefra, dårlig ide. Da jeg så endelig kom igang gik det faktisk godt i starten, kunne ikke rigtig kaste så langt som jeg håbede, kræver mere øvelse. Et øjebliks uopmærksomhed, glemte at slå bøjlen over inden kastet var den gal igen, og jeg måtte give op og skære linen. Lyspunkt jeg var alene ved stranden Smile
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2015 kl. 09:09
Som afslutning på tråden endte jeg op efter lang tids søgen, med et nyt Shimano Biomaster 3000SFB. Det er et lækkert lækkert hjul. Passer vægtmæssigt godt til stangen, god balance, og det spinner super. Efter min mening en klasse over Rarenium FB..
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2015 kl. 09:28
Lækkert grej du sku prøve et Vanquish det er 2 klasser over
biomaster 😉😎 knæk og bræk!
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2015 kl. 15:33
Citat: Steffan

Lækkert grej du sku prøve et Vanquish det er 2 klasser over
biomaster 😉😎 knæk og bræk!

Næ du, - nu har du gennem en tre år, og i denne tråd også, tudet os ørene fulde om, hvor fantastisk og det eneste saliggørende et Shimano Rarenium er, det kan du sgu ikke bare lige lave om på! Wink

PS. Du skulle prøve et Stella, det er mindst et par klasser bedre end et Vanquish!  
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2015 kl. 15:37
Citat: Steffan

Lækkert grej du sku prøve et Vanquish det er 2 klasser over
biomaster 😉😎 knæk og bræk!
I know, var også millimeter fra at købe et brugt, men til den pris jeg fik et Biomaster til, er jeg super tilfreds.., Hvordan gik det med dit Vanquish?
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Aug 2015 kl. 15:52
Henning sssssshhhh 😄😄

Rarenium er efter min mening stadigvæk der hvor man får
mest hjul for pengene! 😎

Jeg vil ikke prøve stella 😛
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Lars Møllenberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Møllenberg Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Møllenberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Aug 2015 kl. 21:31
Stella er nu også godt... Ellers et Pflueger Patriarch 9535...
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2015 kl. 10:42
.....

Redigeret af Jag - 09 Aug 2015 kl. 12:55
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2015 kl. 12:46
Så lykkes det at indsætte et billede. Syndes lige i skulle se det Wink
Til top
Simoj Krabbesmark Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Krabbesmark Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2015
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Krabbesmark Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2015 kl. 17:23
Det er svært med ørrederne i fjorden nu. Jeg bor i skive, og fisker også de pladser du nævner. Koncentrer dit fiskeri til morgen og aften, så skal der nok ske noget. 
Til top
Ronny Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny73

Tilmeldt:: 28 Maj 2014
Geografisk: Sønderborg
Status: Offline
Beskeder: 298
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny73 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2015 kl. 19:15
jeg har et søren stx 40. hvad for man mere for pengene ved at købe et dyrere hjul ? har tænkt over det et par gange men glemt at lave en tråd
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2015 kl. 10:03
Citat: Ronny73

jeg har et søren stx 40. hvad for man mere for pengene ved at købe et dyrere hjul ? har tænkt over det et par gange men glemt at lave en tråd
ABU Soren STX som tidligere bleve forslået af Keis, er et spændende hjul til en tusse, og det var med i mine overvejelser langt hen af vejen, men da jeg ikke kunne finde det i en fysisk butik i mit lokalområdet, blev det fra valgt. Mit Biomaster kostede ikke meget mere end en tusse, så dyrt var det ikke. Generelt kan man sige, hvis udgangspunket er en bestem hjul producent, at pris og kvalitet oftes hænger sammen i forhold til deres forskellige serier/modeller, og jo længer man bevæger sig op i deres serier, jo mere hi-tec og ny tænkning køber man, og så er der den med herlighedsværdien, den skal ikke undervurderes. ;-)
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2015 kl. 10:16
Citat: Krabbesmark

Det er svært med ørrederne i fjorden nu. Jeg bor i skive, og fisker også de pladser du nævner. Koncentrer dit fiskeri til morgen og aften, så skal der nok ske noget. 
Hej! Kender du andre gode steder ved fjorden, det er ikke meget held jeg har haft? Til gengæld har Mariagerfjord været en succes, og der er blevet hjemtaget et par havørreder :-)
Til top
Simoj Krabbesmark Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Krabbesmark Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2015
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Krabbesmark Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2015 kl. 15:56
Til top
Simoj Krabbesmark Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Krabbesmark Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2015
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Krabbesmark Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2015 kl. 15:57
Ja, det gør jeg. Du kan tjekke den her side, der får du lidt pladser oplyst: http://ifish.dk/Fiskepladser-i-Limfjorden

Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2015 kl. 18:55
Citat: Krabbesmark

Ja, det gør jeg. Du kan tjekke den her side, der får du lidt pladser oplyst: http://ifish.dk/Fiskepladser-i-Limfjorden
jo jo en side jeg selv bruger ;-)
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jag

Tilmeldt:: 11 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2015 kl. 22:04
Lige en tak igen til Ole fra Grejkælderen for super service og for at sammensætte dette fantastiske setup, Shimano Antares DX og Shimano Biomaster 3000 SFB, og så indenfor budgettet, næsten da, nethandel is so last year... Grejkælderen kan kun anbefales, byens hyggeligste fiske biks med en passioneret lystfisker bag disken, som gerne deler ud af sin erfaring og har god tid, kan kun anbefalede at man bruger sine spareskillinger i Grejkælderen...

Redigeret af Jag - 13 Aug 2015 kl. 22:11
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres