Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ålegræs

 Besvar Besvar
Forfatter
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ålegræs
    Sendt: 13 Jun 2015 kl. 10:23


Rundt om Tåsinge er der intet ålegræs overhovedet.  Måske husker jeg forkert, men jeg mener helt bestemt, der plejer at være temmelig store undervands-græs-arealer på denne tid af året.  Forsommeren i 2014 husker jeg helt anderledes: Masser af ålegræs – med små åbne pletter, hvor ørrederne luskede rundt og blandt andet åd mine fluer.
Her på forum må der være nogen der har biologisk indsigt nok til at afgøre, om det er mig der har en dårlig hukommelse – eller om vi står foran en stille miljøkatastrofe. Eller  (helst!) en anden forklaring på fænomenet.

Mvh jr

Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2015 kl. 21:34
Udenlandske tyve og mad fiskere er sikkert årsagen Wink

SmileN
Til top
Jesper Vang Møller Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Woolly Bugger

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Woolly Bugger Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2015 kl. 22:00
Hej Jørgen,

Jeg ved det ikke, men tror du ikke det hænger sammen med forskellen mellem dette års forår og foråret sidste år?

Sidste pr havde vi helt andre temperaturer og det havde været varmt stort set hele maj. Jeg badede f.eks. på sydkysten af Sverige 6. Juni 2014 og der var vandet 18 grader (!)

Jeg vil skyde på at det hele er lidt forsinket i år.

Knæk og bræk 
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2015 kl. 09:34
Tak for buddene, d'herrer. 

N. Berthelsen, jeg tror du er på vildspor.  HVIS problemet overhovedet er menneskeskabt, så mener jeg snarere at synderne er Uffe Elbæks alternativer, som er i færd med at træne til den ugentlige kødløse dag.

Jesper, du har ret i, at årets gennemsnitlige vandtemperatur er lavere end i fjor, så der er en mulig sammenhæng her.  Problemet er bare, at der endnu ikke er så meget som en antydning af fremvækst af ålegræs heromkring - jo, forresten: de meget tyndbladede arter har været i gang nogle måneder, men ikke den alm. art med 4 - 7 mm brede blade.

Jeg har sendt min klage over naturen til Kåre Ebert, DSF og til DTU Aqua, og jeg synes også det kunne være interessant at få at vide, hvordan det ser ud andre steder i landet. Jeg vil minde om, at der i 1930'erne var en plantesygdom hos ålegræs, som reducerede arten voldsomt. 

mvh jr
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2015 kl. 20:24
Hej Jørgen.

Har du overvejet at anvende Google maps satellit foto? 
Med disse billeder, kan du måske danne dig et overblik over om tingenes tilstand er markant anderledes end du tror.
Det er nogle ret gode billeder der afslører en masse Wink
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2015 kl. 09:36
Sikkert udmærket metode, Steen.  Blot et enkelt problem: Et billede af, hvordan det så ud på det tilsvarende tidspunkt på året flere år tilbage er vist ikke muligt?

mvh jr
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søren N

Tilmeldt:: 03 Jun 2015
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2015 kl. 09:39
Egentligt et godt forslag men kan man datere billederne overhovedet? Og hvor ofte bliver de opdateret?
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2015 kl. 09:54
SVK's forslag er udemærket. Brug grundkortfyn's kort. Der kan man finde luftfotos mange år tilbage.



Redigeret af dannevang1 - 15 Jun 2015 kl. 09:56
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søren N

Tilmeldt:: 03 Jun 2015
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2015 kl. 11:06
Arh fedest. findes der noget lignende for de andre landsdele?
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2015 kl. 11:23
http://arealinformation.miljoeportal.dk/distribution/

De nyeste foto er fra 2012 og du finder dem under arealinfo i højre hjørne.
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søren N

Tilmeldt:: 03 Jun 2015
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2015 kl. 11:38
Citat: dannevang1

SVK's forslag er udemærket. Brug grundkortfyn's kort. Der kan man finde luftfotos mange år tilbage.

Pst hvordan lægger du link så pænt ind her? Alm copy/paste lader ikke til at gøre det.
EDIT. Lige meget fandt det.
Mvh


Redigeret af Søren N - 15 Jun 2015 kl. 11:42
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2015 kl. 19:54
Den logiske forklaring er ganske enkelt det kolde forår og den kolde forsommer.
Os der driver kommercielle fiskesøer, har registreret 4 grader lavere vandtemperatur - målt i forhold til samme datoer sidste år.
Kantbevoksning, siv & grøde er flere måneder bagud, i forhold til sidste år.
Det samme gør sig med sikkerhed gældende i de lavvandede dele på kyst og i fjord.

Til top
Torkil Adsersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Torkil Adsersen

Tilmeldt:: 08 Maj 2002
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Torkil Adsersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2015 kl. 08:36
Jeg tror du har ret Simon, sommeren er lang tid om at komme og kulden har sikkert sat væksten i stå i haven såvel som i havet. I øvrigt er ålegræsset langsomt ved at vende tilbage takket være den indsats der er gjort for at forbedre vandmiljøet: http://www.organictoday.dk/vandmiljoplanerne-virker/
Lad os håbe at den kommende regering ikke sætter det hele over styr
 
/Torkil
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2015 kl. 17:43
Det ser nu ud til at være en kendsgerning, at der ikke mere er ålegræs i de kystnære områder ved Tåsinge. Absolut intet.  De senere år har der været nærmest hvad man kan kalde græsmarker rundt om øen - men altså ikke mere.

Men jeg har svært ved at tro, det kun er her den er gal.  Hvordan ser det ud andre steder?  Måske skulle jeg sige, det kun er den almindelige bredbladede art (6 - 10mm brede blade), der er bukket under - den "lille" slags med ca. 1 mm vokser her stadigvæk. Umiddelbart vil jeg tro, det får katastrofale følger for fiskeriet, ikke bare efter ål, for ålegræsset er som bekendt skjul for mange arter af fødedyr.

Jeg har skrevet til Kaare Ebert, DSF, men han har ferie den næste måneds tid.  Derudover har jeg for en uges tid siden skrevet til DTUaqua, men de har ikke svaret.  Har nogen en ide om, hvor man ellers kan henvende sig? For jeg ville da tro, at det ville være af interesse for div. miljøfolk at komme igang med noget forskning, hvis det viser sig at være en ny ålegræs-pest, der som bekendt dræbte stort set det hele i 30'erne. Og også hvis der er en anden grund til misvæksten i dette meget vigtige undervandsmiljø. 

mvh jr
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2015 kl. 12:10
Der er, og har været , sygdom i ålegræs. Ca 80 % af al ålegræs i dk er forsvundet. Hvad sygdommen er kommet af ved jeg ikke, men jeg hørte et radioprogram om to PhD studier hvor bla ville undersøge om pesticider, fosfor eller kvælstof har været årsagen !

Men ærgerligt er det idet ålegræs er at betegne som fjordens "koralrev"

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2015 kl. 17:57
Var i dag en tur på Svelmø.  Vadeturen går gennem vand på op til en meters dybde, og her plejer at være små og større pletter med ålegræs.  I dag var der intet overhovedet (undtagen den smalbladede art Zostera Noltii).  Så der er virkelig tale om et stort problem.  Om der er tale om en miljøkatastrofe for vore farvande ved jeg ikke.  Vi bruger forskellige ord om de samme ting, men ordvalget afhænger af, hvor vigtigt det er for den enkelte.
 Men Naturstyrelsen er ved at kigge på problemet.  Naturstyrelsen kan naturligvis ikke overvåge alt, og jeg havde indtryk af, de var glade for en melding ude fra "marken".
Men stadigvæk: Hvis hovedparten af os lystfiskere er uopmærksomme/ligeglade, sker der nok det samme som der plejer: En hel masse vrede mennesker skælder ud på miljømyndighederne, fordi de "ikke passer deres arbejde" (er en typisk bemærkning). Og lige så typisk: som regel for sent og når ulykken er sket.

mvh jr
Til top
Jonas Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jonasrr Avatar

Tilmeldt:: 15 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonasrr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2015 kl. 14:19
De seneste analyser af danske overvågningsdata viser, at der de seneste ca. 5 år faktisk har været fremgang at spore i ålegræssets dybdeudbredelse i takt med at vandet bliver klarere.

Jeg tror derfor ikke på nogen støre naturkatastrofe eller opblomstring af ålegræssygen - som i øvrigt skyldes slimsvampen Labyrinthula zosterae, og er til stede i mindre grad i mange nuværende populationer.

Dette er selvfølgelig ikke ensbetydende med, at ålegræsset er i fremgang alle steder, da der er store variationer fra sted til sted. Som eksempel kan jeg fremhæve, at ålegræsset i de senere år har bredt sig i Nibe og Løgstør bredninger i Limfjorden samtidig med at jeg har indtryk af en tilbagegang i f.eks. Aarhus bugt.

De lavvandede populationer, som du beskriver på Svelmø, er desuden meget sårbare for vindpåvirkning, og en enkelte storm vil let kunne fjerne en mindre population. Der er altså ikke nødvendigvis tale om en naturkatastrofe fordi disse forsvinder...
Udfordringen er at få de vidstrakte ålegræsenge tilbage som er mere robuste overfor naturlige variationer og fungerer som et beskyttende tæppe, der beskytter mod erosion af havbunden og derved giver klarere vand. Et sammenhængende ålegræsbed kan altså langt bedre modstå vind, bølger og andre forstyrrelser end de mere udsatte småbede...

Snakken om herbicider i kysmiljøerne er en anden sag, som endnu ikke er ordentligt undersøgt.--
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2015 kl. 11:49
Jonas, tak for et kvalificeret indlæg.  

Det er klart, at bevoksningerne på lavt vand er mere udsatte for en rent fysisk påvirkning som f. eks. en storm.  Desværre er der tale om noget helt andet, da der heller ikke er ålegræs på større dybder heromkring.  Derimod kan man tydeligt mærke de steder, hvor der sidste år var ålegræs.  Det mærkes som let forhøjede områder af bunden.  Forskellen er, at der nu kun er sand. Intet ålegræs overhovedet - heller ikke på større dybder.  De tidligere år begyndte de permanente ålegræs-bevoksninger på godt og vel en meters dybde og strakte sig ubrudt ud mod dybere vand.  Dette år er der intet ålegræs overhovedet.  Alt er væk.  Det er arten Zostera Marina jeg taler om.

mvh jr
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2015 kl. 16:15
Hej Jonas,
Godt indlæg. Jeg kan forstå du har sat dig ind i problematikken. Ved du noget om årsagen den sygdom der har ramt ålegræsset ? Jeg tænker på, at det jo har været totalt omfattende, især husker jeg min barndom ved Limfjorden, hvor ålegræsset dækkede stort set hele bunden på det lavere vand. Idag er der stort set intet tilbage.

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo


Redigeret af niels åge skovbo - 14 Jul 2015 kl. 17:19
Til top
Jonas Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jonasrr Avatar

Tilmeldt:: 15 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonasrr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jul 2015 kl. 12:41
Hej Niels Åge.

Limfjorden er nok det enkelte vandområde, som relativt har mistet mest ålegræs, da der tidligere har været rigtig tætte bestande i de store lavvandede områder. Ålegræssygen (Wasting disease) ramte dog hårdt allerede i 1930'erne - som mig bekendt var noget før din barndom... ;o) 
Det var ikke kun et dansk fænomen, men sygdommen decimerede alle bestande af ålegræs ved de atlanterhavskysterne fra Norge til Portugal og i både Europa og Nordamerika. Sygdommen har uden tvivl eksisteret før 1930, og hvad der var skyld i udbruddet er stadig uvist. Populationerne i brakvandet i syd-øst DK og inderst i fjordene blev ikke så hårdt ramt, som populationerne ved højere saliniteter.
Siden slutningen af 1930'erne har sygdommen levet et mere stifærdigt liv og i hvert fald de danske ålegræsbestande gik støt fremad indtil ca. 1960, da eutrofieringen (næringsstofudledningen) for alvor tog fart - udbredelsen gik da igen på retur. Specielt de dybest liggende ålegræsbestande blev hårdt ramt denne gang, da disse først kommer til at mangle lys i uklart vand.
Der er således en stor enighed bland forskere om, at tilbagegangen i ålegræssets udbredelse fra ca. 1960 til 2000 primært skyldes dårlige lysforhold som følge af høje næringsstofudledninger fra spildevand og landbrug. At ålegræsset så ikke er vendt tilbage i nævneværdig grad siden udledningerne er reducerede kan der være flere årsager til. En af disse er, at der stadig findes en stor pulje af næringsstoffer i havbunden som giver opblomstringer af alger hvert år. En anden er, som tidligere beskrevet, at det er svært for ålegræsset at etablere de tætte bestande, som kan stabilisere havbunden og modstå forstyrrelser af den ene eller anden art.
Erfaringer fra USA har til gengæld vist, at kommer de tætte enge af ålegræs først tilbage, så bliver bunden stabiliseret, næringgstofferne bliver bundet, vandet bliver klarere og forholdene forbedres for ålegræsset - et positivt feedback...

Jeg skal gerne uddybe yderligere ved en senere lejlighed.

VH
/Jonas
Til top
Jonas Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jonasrr Avatar

Tilmeldt:: 15 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonasrr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jul 2015 kl. 13:16
Hej Jørgen.

Jeg tør ikke spå om, hvad der kan være årsagen til tilbagegangen ved Svelmø. Det lyder underligt, hvis store tætte bestande på både lavt og dybere vand bare er forsvundet fra det ene år til det andet, men jeg hælder stadig til, at fysisk påvirkning er det mest sandsynlige. Der er desværre flere muligheder ud over stormpåvirkning, som kan forårsage tab af store bestande af ålegræs. Fx.

Vandtemperaturer over 25 grader gennem mere end en uges tid
Overlejring med trådalger
Fysisk påvirkning af drivende større alger eller andre genstande
Isskuring (nok ikke denne vinter)
Lokale iltsvind (ikke så sandsynligt på det lave vand)
Osv...

Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jul 2015 kl. 17:51
Endnu en kandidat:

http://ing.dk/artikel/danske-forskere-derfor-doer-det-vigtige-aalegraes-af-naturligt-forekommende-gift-177513#comment-680237

Mvh. Peter
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jul 2015 kl. 20:20
Fint link, Peter - tak for det.  Det er åbenbart et temmelig kompliceret miljø med mange mulige sammenhænge og årsagssammenhænge.

Det ville formentlig være meget givende for forskerne at komme i vandet lige nu, hvor tingene sker lige for næsen af os.  Men hvordan vi får dem lokket hjem fra ferie og bagefter ud i den ægte natur for at studere, hvordan den virkelige verdens havmiljø reagerer - det ved jeg ikke.

mvh jr 
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2015 kl. 02:00
Hej Jonas.
Mange tak for meget fyldigt svar 😊

Jeg er fra 63 og kan forstå at det var der at udbredelsen af ålegræsset gik tilbage anden gang i
Limfjorden.

Vi må håber at vandkvaliteten bliver bedrer så ålegræsset kan komme på fode og være med til
at rense yderlig på vandkvaliteten.

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres