Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Springende havørred på kyst

 Besvar Besvar
Forfatter
Preben Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fubi

Tilmeldt:: 02 Mar 2006
Geografisk: kolding
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fubi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Springende havørred på kyst
    Sendt: 22 Jul 2015 kl. 12:44
Gode tips efterlyses af frustreret fisker...

Jeg og et par andre fiskere har gennem noget tid fisket på et stykke kyst, hvor der er fyldt med springende havørreder. I går observerede jeg 16 spring indenfor to timer. Ikke kæmper, men gode fisk på mellem 1 og 3 kg...de vil bare ikke bide. Har forsøgt alt indenfor spin, flue, sild og orm....er der nogen, der har et bud på mirakel-agnen?
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2015 kl. 13:01
Jeg har heldigvis ikke "de vises sten".
Havørreder kan springe af flere årsager.

-Markering af territorie (ses typisk om efteråret på vej mod åen)
-De bliver jaget af større bytte (marsvin, f.eks) eller blive jaget væk fra territoriet af en større havørred, ligesom laksen i elven, når der er kamp om standpladserne.

De kan også springe ud af vandet, fordi de med fuld fart skal fange et bytte-dyr i overfladen, og så når de ikke at "bremse" i tide.

Min mirakel-agn er "nyd scenariet fra naturens vidunder og fisk videre. Den fisk som springer, hugger ikke. Men det gør den, som er nedenunder" :-)

Vi skal heldigvis ikke altid have det berømte "sidste ord".

Jeg husker min bedste oplevelse, som stadig er brændt ind i hukommelsen... en stor fisk, 6-7 kilo, springe ud af vandet. Men, som en anden flyvefisk foretog den 7-8 spring i vandret retning. Det var efterår, og os som så dette flotte sceneri blev enige om at han skulle da skynde sig til åen og møde sin date, og jage de andre bejlere væk.




Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2015 kl. 13:36
Nyd det, det er det der gør havørred fiskeriet spændene og udfordrene.
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2015 kl. 23:45
Har et spot hvor vi har observeret op til 10 spring inden for 5 min.
Over en 3,5 times periode dog kun 3 fisk på land :)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jens30

Tilmeldt:: 18 Dec 2002
Geografisk: sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens30 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2015 kl. 07:37
Multerne laver de samme akrobatiske numre. Har tit og ofte troet at det var ørreder,og så var det multer. De ser lidt med stive ud i deres spring,synes jeg.
vh
Jens
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2015 kl. 09:19
Eller så er de bare ret så glade fordi de undgik fluerne etc. :-)

Redigeret af Taonga - 23 Jul 2015 kl. 09:20
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2015 kl. 20:58
Claus Eriksen skrev igår på sin facebook og bad om erfaringer med masser af springene fisk der var svære at få i tale. Og om der var mange havlus på dem man fangede - han leger vist med tanken om at havlusene irriterer fiskene og stresser dem...?

Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2015 kl. 22:38
Der var sindssygt mange havlus på den 55cm fisk
jeg fik på tørflue på kysten i lørdags :-)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum