Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

multihjul til ul-spin

 Besvar Besvar
Forfatter
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: multihjul til ul-spin
    Sendt: 21 Sep 2015 kl. 17:21
Hej

Er der nogen som har erfaring med nogle af de nye lavprofils multihjul til ul,

Kan de bruges ??

Hilsen Jan
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2015 kl. 19:09
Hej Jan

Jeg ved ikke hvad du mener med nye lavprofil, men jeg har erfaringer med følgende:
Shimano Calcutta Conquest 101 DC: kaster fint ned til ca. 5 gram.
Shimano Calcutta Conquest 51: kaster fint ned til ca. 3 eller 4 gram.
Shimano Aldebaran: samme som Conquest 51.
Shimano Aldebaran med Avail letvægtsspole: ned til 2 gram.

Calcutta er ikke lavprofil, men 51'eren er så lille at den kan håndteres som lavprofil.

Men til praktisk fiskeri går jeg normalt ikke under 4 gram.

Helt generelt skal spolen være så let som overhovedet muligt. Og så nytter det ikke noget at spole en masse line på en let spole, det er den samlede vægt af spole og line som skal ned. Dermed lander man på spoler med stor kerne og lille linekapacitet, lidt som højspole fluehjul. Dertil skal spolen være meget letløbende. Endelig skal du have en stang som kan lades med den kastevægt du vil bruge. Stangen må ikke være for stiv, ellers kan man ikke styre kastet og får overløb.

Daiwa laver tilsvarende hjul (f.eks. Pixy og Alpha), men mange af Daiwas hjul tåler ikke saltvand.

En af fordelene ved multihjul til UL er at man (i modsætning til fastspole) kan kaste med en relativt kraftig line uden at miste katelængde. Så der er mulighed for at presse fisken lidt mere.

Mvh. Peter
Til top
Christian eilers Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Cleilers Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2015
Geografisk: Halsnæs
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cleilers Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2015 kl. 19:19
Hvormeget UL, søger du ?? 
jewg går somregel med 6-8 gram og bruger ABU lavprofil, lige nu er det Premieren og det -spiller fint
Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2015 kl. 20:17
Jeg er nede på 3 til 6 gram,

Jeg troede måske at nogle af de nyere hjul var bedre til ul.

Men det giver god mening at det er den samlede vægt der skal ned.

Hilsen Jan

Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2015 kl. 22:38
Hej Jan

3 til 6 gram er ikke dårligt.

Hvis man vil ofre pengene på det er der basalt to veje at gå (bortset fra træning):
1. et hjul som er lavet til formålet, f.eks. dette som dog ikke tåler sltvand: http://japantackle.com/casting-reels/shimano/low-profile-casting-reels/shimano-aldebaran-bfs2015ltd.html
2. tune et hjul med en lettere spole, f.eks. disse: http://japantackle.com/tuning-parts/spools-casting-reels/abu.html

Mvh. Peter
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dalleinf

Tilmeldt:: 19 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 61
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dalleinf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2015 kl. 06:41
Hvilket hjul anvender du til 3-6 gram?

Man kan med god teknik kaste med 6-7 gram med mange multihjul, fx Revo Premier (jeg har kun praktisk erfaring med Gen2), men overløb truer. Hjulene er simpelthen ikke lavet til kast med lette agn.

Mange af de nyere lavprofil "BFS" multihjul er designet til kast med agn fra 2-10 gram og de er simpelthen en fornøjelse at kaste med. Det er en helt anden oplevelse med lette agn - det kan slet ikke sammenlignes med almindelige multihjul. Jeg har efterhånden anvendt en del forskellige BFS multihjul fx:

Daiwa PIXY PX68 og PX68 SPR var før i tiden toppen af poppen og de kaster smukt med 3-6 gram. De nyere Daiwa hjul kommer med SV spole og den fungerer rigtig godt. Det nye Daiwa Alphas 105 SV er et meget godt hjul til prisen - og jeg anvender ofte det frem for PIXY hjulene. Det klarer ikke 3 gram så fint som PIXY men kan til gengæld bedre anvendes til højere kastevægte (> 20 gram).

Shimano Aldebaran 51 spiller også rigtig godt - det kører problemfrit som Daiwa Alphas, vejer meget lidt, kaster bedre med 3-4 gram, men koster lidt mere. Både Aldebaran og Alphas er "godkendt" til saltvand hvis det betyder noget.

Abu Mørrum 1601 med Avail spole er nok det af mine hjul der kaster længst med agn på 3 gram - dog er hjulet/bremsesystemet fra fabrikkens side ikke lavet til UL fiskeri, hvorfor jeg oplever at hjulet kræver lidt mere opmærksomhed end fx Shimano Aldebaran.

Jeg har her på forum læst brugere rose Abu Revo MGX til kast med lette agn. Det er rigtigt at spolen er let men igen er hjulet altså ikke bygget til kast med 3-6 gram. Jeg har Revo MGXtreme - hvor spolen er 10% lettere - og det kaster godt med 6-7 gram (ikke så godt som Daiwa og Shimano hjulene) men klarer ikke vægte derunder så godt. Hjulet er til gengæld rigtig godt til kast med tungere agn og har da også større linekapacitet.

Jeg anvender de ovennævnte hjul til fiskeri efter havørred ved åen, hvor jeg især anvender spinnere a la Mepps 2-3. Igen kan man sige at een ting er at kaste med 3-6 gram hvor du har ideele forhold, fx på en vindstille dag ved en sø uden træer eller planter der hindrer dit kast. Det er noget andet at stå ved en tæt bevokset å i møgvejr og skulle kaste præcist med en Mepps 2 over 15-20 meter. Det kalder på hjul der er bygget til kast med 3-6 gram.

Hvis du vil have et lavprofil multihjul der kaster rigtig godt med 3 gram så skal du gribe dybt i lommen og købe et hjul fra Japan, fx Shimano Aldebaran BFS - et hjul der er yderligere optimeret til kast med lette agn end det ovenfor nævnte. Du får dog en lidt skrøbelig spole og begrænset linekapacitet.

For alle ovennævnte multihjul gælder at stangen også spiller ind - som allerede nævnt.

Redigeret af Dalleinf - 22 Sep 2015 kl. 06:49
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2015 kl. 07:43
Hej 
Glem i den forbindelse ikke Abu 2500C/1500C kaster formidabelt med de lette agn😀👍🏻
Vh
Henrik
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dalleinf

Tilmeldt:: 19 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 61
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dalleinf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2015 kl. 09:38
Er det direkte ud af kassen eller behøver hjulene lidt hjælp (fx Avail spole) ?
Og er det fuldstændig problemfri kast vi taler om ?

Jeg har tidligere været meget fristet af de små Ambassadeurs - de er flotte - men koster jo så også mindst det samme som et nyt topmoderne multihjul.
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2015 kl. 21:24
Hej 
De behøver ikke lettere spole men det vil sikkert være godt. bruger selv 1601C fætteren til 1500C den har en smallere spole end 2500C og derfor også lettere. Men et standard 2500C kan sagtens kaste 6gr du kan med held køre helt uden klodser og så bruge f.eks. red label rocket olie. Jeg har i øvrigt tunet mine med en højrere gearing så den nu hedder 6.0 og det er super fedt at man ikke behøver at spinne ind så hurtigt, dette hjælper naturligvis ikke på kaste evnen.
vh
Henrik
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres