Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ulf Sill

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ulf Sill
    Sendt: 07 Okt 2015 kl. 06:54
Da jeg er stor fan af Ulf Sills fluer, er jeg på jagt efter hans mønstre på skrift.

Ud over hans DVD, er der så nogle steder, hvor hans mønstre optræder på skrift? evt. i bøger eller andet!

Jeg hører til den gamle garde af fluebindere, der mener, at det er en uskik, at man kun fremligger billeder af sine fluer. Med de mange materialer, der i dag findes, er det især for urutinerede bindere, en meget svær opgave, at finde ud af, hvad fluerne reelt er bundet af.

Jeg har over tid haft mange diskussioner omkring tekst til billedernes fluer, men jeg møder mange tåbelige undskyldninger, mest af de oftest dygtige fluebindere, ikke gider og sætte teksten ved, men der er selvfølgelig også dem, som af kommercielle grunde ikke vil have tekst på, andet det bliver godt betalt, det gælder især Michael Frödin, men ok, de skal også leve af det, men for juniorer og nybegynder, ja da fastholder jeg, at det er ærgerligt at man ikke kan få mønstre på skrift, også fordi der i dansk fluebinding er tradition for at fluerne har tekst til mønstrene.

Er der nogen der kan bidrage med Ulf Sills mønstre på skrift, ja så hører jeg gerne om det

Mvh
P.K.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2015 kl. 09:21
Hej Per

det er egentlig ikke helt et svar på dit spørgsmål, og så alligevel

men i fluefisker - FFFD bladet september 2012 er der et "interview" med Ulf Sill og lidt fotos samt tekst omkring hans mudlerhoveder på fluer

Her står bl.a. han ikke oplyser det eksakte mønster, simpelthen fordi han ikke mener det er væsentligt. Men at man bare kan binde denne type hoved på sin favorit flue
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2015 kl. 09:49
Hej Rene'.

Tak for dit svar.

Ja nu er jeg jo så ikke enig i, at det skriftlige mønster ikke er væsentligt, mest fordi jeg i mine mere end 40 år, som professionel fluebinder og underviser, gang på gang har set, at især i indlærings fasen, er det meget vigtigt, at folk ved, hvad der skal bindes på, og ikke mindst købes ind af materialer.

Omkring Muddler hoveder generelt, har jeg omkring min artikel:

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/aktivbruger.asp?placering=artikler&menu=AktivBruger§ion=2&mode=vis&ID=15922

fået en del henvendelser, hvor man synes, at det er en god ide' at følge op på DOFRS, mest for at undgå at lave nye fluer hele tiden.

En traditionel rørflue med Muddler hoved er jo låst i den forstand, at fluen er færdig, når den er bundet, og så kan der reelt ikke gøres mere ved fluen, men i Det Fleksible System,da kan man jo hele tiden skifte dele, både krop - belastning - vingedel, og så også Muddler hovedet.

En finsk kommentar var i øvrigt, at han synes, at ideen med det løse Muddler hoved, gav hans fiskeri en ny mulighed, at muddler klippet forskelligt i facon, gav ham flere fisk, da hans elv løb meget forskelligt i strømhastighed og dybde, og han så kunne bruge samme flue setup, bare med et specielt klippet Muddler hoved.

Det er jo den slags respons på artikler, der er gode, da praktisk fiskeri, giver binderen muligheder hele tiden

Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 07 Okt 2015 kl. 09:52
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2015 kl. 13:10
Hej Per

jeg kom bare tilfældigt i tanke om artiklen, fordi jeg var igennem bladet den anden dag..

vi kan kun være enige om at det er dejligt med en beskrivelse af materialerne der bruges, dog er jeg i dag kommet dertil hvor video for mig tit er bedre og nemmere og forstå.. der er tit detaljer som man kan se på film, alternativt en step by step bindevejledning.. et fotos og en beskrivelse kan tit godt være lidt "drilsk" hvis der er mange elementer..

knæk og bræk med at finde noget på skrift, hans fluer er nemme og finde på fotos men tekst ser det ikke ud til er nemt tilgængeligt på nettet..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Stefan E Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mester5

Tilmeldt:: 15 Aug 2004
Geografisk: Mörrum
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mester5 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2015 kl. 21:23
Hej Per
Jeg arbejder i samme bygning som Ulf og ser ham dagligt. Jeg skal höre ham ad imorgen, hvad der findes skriftligt... 
Mvh Stefan 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2015 kl. 21:56
Hej Stefan.

Det ville været supert at høre der fra selveste hestens mund, tak for det

Mvh
P.K.
Til top
Thomas Bebe Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bebs

Tilmeldt:: 10 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bebs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2015 kl. 22:57
Hej Per

Jeg kan egentligt godt forstå, at der er fluebindere som ikke ønsker at vedlægge binde opskriften på en given flue, de ønsker måske blot at vise fluen frem(du er heldigvis en af dem som gerne deler mønstre med os andre):)

Omkring Ulf Sill`s fluer, der mener jeg at man godt kan få et pænt resultat, selvom man ikke bruger de "præcise" materialer/farver, for mig er det vigtigste, at proportionerne er rigtige! om så farven er præcis den "rigtige" mener jeg ikke er så vigtigt. Der kan virkelig gå farve hysteri i det:) 

Ser jeg en pæn flue på nettet, og får lyst til at binde den, så binder jeg den med de materialer som jeg har. Har bundet mange "Pattegrise" men aldrig det "originale" mønster. 

Når jeg binder Full Dressed laksefluer, er det med de "originale" materialer.
 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2015 kl. 23:32
Hej Thomas.

Ja, nu er forskellen på at binde til sig selv og til andre meget stor, mest fordi at den professionelle del, hvor man også binder til forretninger, og kunder generelt, ja da går det ikke, at man ikke kender mønsteret, for så går det helt galt, da er man tvunget til at vide nøjagtig, hvad mønsteret består af, for at kunne gentage mønsteret nøjagtig igen og igen.

Jeg havde i mange år kunder, der sendte det hele til deres fluer, opskrift - materialer, og ja, de var blevet så gamle, at øjnene og fingre, ikke kunne mere til at binde fluerne, men de vidste lige nøjagtig, hvad de ville have, og ja, jeg er 100% sikker på, at var det ikke de rigtige materialer, så kunne de ikke fange fisk

Fulddressed, ja du ville vel ikke kunne binde fulddressed vis det nøjagtige mønster ikke var til stede?

Jeg bandt i mange år ramme fluer til USA, og vis der manglede en eneste ting, så vankede der, de folk der ofrede store penge på sådanne fluer, vidste tit og ofte lige akkurat, hvad mønsteret indeholdt, og ja man ville vel egentlig ikke gøre som du pointere med hår og skind fluer, tage mønstreret på slump vel?

Mvh
P.K.
Til top
Thomas Bebe Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bebs

Tilmeldt:: 10 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bebs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2015 kl. 10:39
Hej Per

Jeg tror vi har "skrevet" forbi hinanden.

Der er naturligvis en kæmpe forskel på om man binder til sig selv eller til butikker etc. der skal fluen være så "original" som muligt, helt enig.

Når vi underviser, der skal "eleven" naturligvis have et mønster og et billed at binde efter, meget gerne en flue også, for propetaionerne.    
Hvis materialerne ikke er "præcis" som de originale, tillægger jeg ikke højeste prioritet, når jeg underviser(forsøger naturligvis)!!!! men det gør jeg derimod med binde teknikker!
Hvis de ikke behersker disse, så bliver resultatet derefter, uanset hvor gode materialer, der er til rådighed.

Hår jeg ser Ulf Sill`s film omkring hans fluebinding, så syntes jeg at han er rigtig god til at forklare om, hvad han gør og hvordan han gør det eks. vingen(teknikken)
Syntes ud fra filmen, at jeg får et ganske rimeligt overblik omkring mønstret, hvad bruges der og hvordan er farverne. 

Ang. Full dressed lajksefluer, du har ret, man binder kun med originale materialer til andre, medmindre andet er aftalt. 
Når jeg binder til mig selv, kan jeg godt finde på at bruge et substitut, alt afhængig af fluen. 

Fluebinding er en religion, men vi skal passe på med ikke at blive mønsterfantikker. 







Til top
Stefan E Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mester5

Tilmeldt:: 15 Aug 2004
Geografisk: Mörrum
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mester5 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2015 kl. 18:05
Hej Per
Snakkede med Ulf idag.
Der findes udmiddelbart ikke noget på skrift om hans fluer.. Det er ikke umuligt, at der kommer noget i fremtiden .. Hans film er den bedste mulighed 
Mvh Stefan 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres