Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Østerådalen - Aalborg

 Besvar Besvar
Forfatter
Simon Bach Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
SimonAalborg

Tilmeldt:: 16 Okt 2015
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SimonAalborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Østerådalen - Aalborg
    Sendt: 16 Okt 2015 kl. 11:36
Nogle der har erfaringer med Østerådalen? Jeg har ofte fanget aborre, skaller og en enkelt gedde i den store sø, men har længe haft kigge på åen. Er der fisk i den? Hvis ja, hvor ville I forslå at jeg stiller mig. Spinnerfiskeri er favoritten. Jeg har aldrig fanget ørreder andre steder end Put N' Take og vil derfor meget gerne prøve kræfter med en å. 

Det skal lige siges at jeg er bosiddende i Aalborg og mit eneste køretøj er en cykel. Jeg har Statens Fisketegn, styr på håndtering af fisk, samt stor tilhænger af catch and release. 

På forhånd tak. 

/Simon
Til top
Hilmar Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hilmar Jensen

Tilmeldt:: 27 Dec 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hilmar Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Okt 2015 kl. 15:32
Hej Simon
Der er en god bestand af havørreder i åen. Nordjysk Lystfiskeriforening har gennem mange år stået for udsætning af yngel og smolt i åen, du kan være heldig at opleve gydende havørreder.
For at du ikke skal få problemer med fiskeriet, så gå besøg Aalborg Kommunes hjemmeside, hvor du kan finde oplysninger om de steder du må fiske. Alt for mange fisker på private jorde hvor der ikke er frit fiskeri.
Til top
Simon Bach Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
SimonAalborg

Tilmeldt:: 16 Okt 2015
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SimonAalborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2015 kl. 16:34
Mange tak. Jeg tjekker op på hvor jeg må stå og ikke stå.
Til top
Lars Thorsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
The Viking

Tilmeldt:: 13 Feb 2010
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér The Viking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2015 kl. 17:43
Hej Simon

NL1917 har altså ikke fiskevand i Østerå, men i Lindeborg å, hvor der i øvrigt ikke udsættes fisk længere da bestanden er selvreproducerende. Jeg tror måske at Hilmer forveksler de to vandløb.

Øster å er ikke en havørred å og du skal ikke forvente dig et godt fiskeri efter dem i åen. Der kan dog fanges regnbue- og bækørred i åen. I åens øvre del ved Guldbækken er der lavet et stort arbejde med at genslynge og ligge gydegrus ud, hvilket har været godt for bækørreden. Den smolt der kan finde på at stryge til havs derfra, har enormt sværet ved at trække op i åen igen pga. rørlægningen under Aalborg og opstemningen ved Øster Allé. Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre at fange en havørred over målet, men det høre til absolut sjældenhed. Der hvor chancen er størst er nok ved Statoil benzintanken overfor Sønderbroskolen langs Gørtlervej. Der er der et stykke kanal, som er det første der er fritlagt efter rørlægningen under byen og så ligger det inden opstemningen ved Øster Alle.

K&b
Til top
Søren. Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Søren. Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 96
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2015 kl. 18:17
Citat: The Viking

NL1917 har altså ikke fiskevand i Østerå, men i Lindeborg å, hvor der i øvrigt ikke udsættes fisk længere da bestanden er selvreproducerende. Jeg tror måske at Hilmer forveksler de to vandløb. 





Redigeret af Søren. - 17 Okt 2015 kl. 18:21
Til top
Simon Bach Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
SimonAalborg

Tilmeldt:: 16 Okt 2015
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SimonAalborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2015 kl. 20:40
Jeg takker for jeres svar. Har lige ét spørgsmål mere :) Ved I om der er aborre i gode størrelser i åen?
Til top
Lars Thorsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
The Viking

Tilmeldt:: 13 Feb 2010
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér The Viking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2015 kl. 22:01
Citat: Søren.

Citat: The Viking

NL1917 har altså ikke fiskevand i Østerå, men i Lindeborg å, hvor der i øvrigt ikke udsættes fisk længere da bestanden er selvreproducerende. Jeg tror måske at Hilmer forveksler de to vandløb. 





He he, ja jeg var vist for hurtig på tasterne der ang. Hilmer :) Beklager!

Øster Å som havørredvand i Østerådalen vil jeg nu stadig mene er tæt på ikke eksisterende og jeg vil nok vælge at bruge fisketiden et andet sted hvis jeg vil skulle fange en havørred - Lindeborg eller Binderup.

Der er som sagts sket ting og sager i Guldbækken i de sidste par år, hvilket der bl.a. kan læses mere om på sportsfiskeren.dk

Links til kort over vandløbet og udsætningsplanerne derfor.

http://www.fiskepleje.dk/Vandloeb/udsaetning/oerred/Udsaetningsplaner/Vandloeb-som-loeber-ud-i-Limfjorden


K&b


Redigeret af The Viking - 17 Okt 2015 kl. 22:01
Til top
Lars B 9000 Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
labfisken

Tilmeldt:: 21 Apr 2007
Geografisk: aalborg
Status: Offline
Beskeder: 90
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér labfisken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2015 kl. 00:17
Som Hilmar siger, så har vi i NL i mange år sat havørreder/yngel ud i Østerå/Guldbækken, og der fanges også jævnligt havørreder i åen, men slet ikke i den grad, som vi ser det i Lindenborg å.  Er man heldig, så kan man se havørreder på stykket omkring Sønderbro, hvor åen blev åbnet for efterhånden en hel del år siden.  Mvh Lars Bølling, www.nl1917.dk

Til top
Hilmar Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hilmar Jensen

Tilmeldt:: 27 Dec 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hilmar Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2015 kl. 12:39
Lars Thorsen

Fordi vi i Nordjysk Lystfiskeriforening har fiskevand ved Lindenborg å kan man faktisk godt være involveret i bestandsophjælpning ved andre vandløb. NL har blandt andet også stået for udsættelsen af yngel og smolt i Hasseris å og Romdrup å, selvom vi ikke har fiskevand ved disse vandløb. I Øster å vil du kunne være heldig at opleve gydende havørreder på 70-80 cm ved broen på Dallvej og Hjortevej, her har Aalborg Kommune i øvrigt etableret gydebanker langs med Fjerkrækolonien.
Jeg er enig med dig i at vil man et godt havørredfiskeri er Lindenborg å det bedste bud, f.eks. med flest fangede havørreder i 2014, og et super fiskeri her i 2015.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum