Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skønlitteratur

 Besvar Besvar
Forfatter
ivan vejsgaard nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
vejsgaard

Tilmeldt:: 19 Sep 2005
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vejsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Skønlitteratur
    Sendt: 19 Nov 2015 kl. 08:10
Hej
Jeg nyder at læse om lystfiskeriet, og allerhelst skønlitteratur eller livsberetninger fra turene langs vandet.

Men er der nogen der har nogle anbefalinger til Lystfisker-Skønlitteratur?

Alt har interesse. har efterhånden en del, lige fra pixibøger til the complete angler af Isac Walton

engelsk ingen hindring.


Til top
Torkil Adsersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Torkil Adsersen

Tilmeldt:: 08 Maj 2002
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Torkil Adsersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2015 kl. 11:59
Hej Ivan
 
Jeg kan klart anbefale Negley Farsons Paa Fisketur i fire Verdensdele. Negley Farson var journalist og lystfisker og har skrevet denne skønne bog i mellemkrigstiden. Den handler selvfølgelig om lystfiskeri, men er i lige så høj grad en række rejseberetninger, så det handler ikke kun om teknik, men også spændende steder, sjove mennesker og selvfølgelig også om fisk. Bogen blev udgivet på dansk i 1945 og kan af og til fås antikvarisk, ellers er biblioteket en mulighed.
 
mvh
Torkil
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2015 kl. 12:32
Ivan
Izaak Walton er mesteren, men den skal der lidt år på bagen til at kapere. Så som foreslået er Negley Farson et godt bud.

Her hjemme er der Svend Methling *Der er en verden duenfor Verona', Svend Saabye's Lystfiskerliv er i en klasse for sig selv, vil du over i den lidt muntre afdeling - så er Poul Thomsen's 'Glade danske fisketure' fin natbordslæsning.
Også svenske Hans Lidman's bøger er herlig læsning - min favorit er Bruset fra Bjørnåen - men der er flere fra denne fine fortæller der er oversat til dansk.

Go' fornøjelse
mvh
Heinz
ps: der findes en fortegnelse over den danske lystfiskerlitteratur frem til ca 1980 - som du måske skulle kigge efter.



Redigeret af tackler - 19 Nov 2015 kl. 12:33
Til top
ivan vejsgaard nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
vejsgaard

Tilmeldt:: 19 Sep 2005
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vejsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2015 kl. 12:35
Walton, Saabye og Poul Thomsen står alle i reolen. 

Nyder specielt Poul Thomsen indledning:

(frit fortolket)
Denne bog er tilegnet min kone
Som jeg fik på krogen netop da hun var gydemoden...

Den Fortegnelse. Har du nogen anelse over hvor jeg kan finde den?
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2015 kl. 12:52
Må jeg ikke minde om Mogens Espersen, han hører til blandt mine favoritter.
Eks. bogen "Fisk og Fiskere".
Mvh
Henning
Til top
Kurt Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kurt Christensen

Tilmeldt:: 01 Sep 2014
Geografisk: Kronjylland
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2015 kl. 13:06
Som Heinz siger: Hans Lidman er et must !
Til top
Steen Tofte Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sovereign Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2004
Geografisk: Lapland
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sovereign Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2015 kl. 14:29
Om engelsk så er der rigtigt meget at välge imellem.
Lord Grey, Flyfisfing (Udgave efter 1929 pga. de to sidste kapitler ) findes på dansk Fluefiskeri ( 1967 ) den må du bare läse !, Skues ett antal, Plunket Greene Where the Bright Waters Meet, Tree in Norway by two of them, Oliver Kite A fishermans Diary ( 1969 ) o.s.v. der findes masser !
Glem ikke svenske böger ( antalet fiskeböger i Sverige er meget större end i Dk i hverfald fram til nutid ) Hans Lidman er nävnt, ca 20 af hans böger kan kalles fiskeböger, en som ikke er det men vel en bog om mennesker og finsk vildmark er Lapplands Stjärna, en uhyggelig god bog som bedst nydes i små bidder. Ok lidt fiskeri er der i bl.a. "rännan "
Eller Juhani Aho, ( findes på dansk ) Fiskelycka, Ragnar Arbman Sportfiskarliv, Kuss et antal, Älven Laxen og Morfar er nog den jeg synes bedst om men alle er gode.Gösta Unefäldt Den Röda Flugan og Fisketur och Turfiske, Rolf Wilhelsson, Med Fiskespö Jorden Rundt ( en strålende forfatter, lidt glemt måske ) Ludwig Mönsterhjelm Fiskarglädje vid Älv och Sjö o.s.v.
Bogen Svensk Sportfiske och Jaktlitteratur, Lindgren / Erixson 1991 er en god oversigt !

Og gläd dig, dels til spändende läsning men også til lave priser ( for det meste ) Med dagens priser har nok de fleste af mine 800 + fiskeböger väret en dårlig investering ( i penge ) men det är vidunderligt at have dem at bladre og läse i.
Tight lines !   Steen



Redigeret af sovereign - 19 Nov 2015 kl. 14:34
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2015 kl. 14:57
Citat: vejsgaard

Walton, Saabye og Poul Thomsen står alle i reolen. 
Nyder specielt Poul Thomsen indledning:
(frit fortolket)
Denne bog er tilegnet min kone
Som jeg fik på krogen netop da hun var gydemoden...
Den Fortegnelse. Har du nogen anelse over hvor jeg kan finde den?


Ivan
Mht Bibliografien - hvis du returnerer den - kan du låne min til kopiering - hvor er du på Sjælland ?
Heinz
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2015 kl. 15:24
Hej Ivan.

Langt det nemmeste er at gå ind på https://www.google.dk/#q=bibliotek.dk

Alene i bogform får du 421 hits, hvis du søger på "lystfiskeri", og herfra kan du igen afgrænse din søgning til f.eks. fiktion eller sprog.  Og det allersnedigste: Når du har fundet noget af interesse, kan du bede dit bibliotek skaffe hele svineriet hjem til dig.

mvh jr
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2015 kl. 15:26
Dårligt link, Ivan. Brug denne https://bibliotek.dk/

mvh jr
Til top
Allan Lindsay Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Allanlindsay

Tilmeldt:: 19 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allanlindsay Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2015 kl. 16:39
Fedt emne :) 


Er selv igang med at læse "The old man and the sea" af Ernest Hemingway, den kan også findes på den danske titel "Den gamle mand og havet".

Her lidt om bogen fra google: 
    Den gamle mand og havet er en roman fra 1952 skrevet af Ernest Hemingway. Romanen fortæller om en gammel fisker, der efter 84 døgns uheld atter forsøger sin lykke i Golfstrømmen, hvor de store fisk går. 

<-- Klik og se min blog!
Se fiskebilleder på min Instagram
Til top
Michael R. Mulbjerg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael R. Mulbjerg Avatar

Tilmeldt:: 21 Feb 2002
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 158
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael R. Mulbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2015 kl. 16:40
Hans Lidman - stort alt hvad han har skrevet

John Gierach - Sex,death and fly-fishing (har ikke læst hans andre)

Erik Johansen - Fluer i hovedet

Lani Waller - River of dreams

Erling Olsen - Elvelandet (laksefiskeri og fluer, men også beretninger)

mvh
Michael
Til top
christian svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
damquick Avatar

Tilmeldt:: 14 Aug 2014
Status: Offline
Beskeder: 108
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér damquick Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2015 kl. 17:20
Hvis du har mod på at læse svensk og norsk er der 1000 vis , biblioteket kan tage dem hjem til dig.
Ellers er det på jagt i antikvariater hvis du vil eje.
Selv har jeg lige genlæst Hans Lidmans nap i nord og finnskogen selv om de er gamle holder de stadig.

Mvh Christian
Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
obn

Tilmeldt:: 13 Nov 2010
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 152
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér obn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2015 kl. 17:29
Hej Ivan!
Har læse alle 17 (eller er det 18) bøger af John Gierach. De fleste 4-5-6 gange - hvis det er reklame nok ??
Tjek f.eks www.anglebooks.com, hvor du kan få flere af hans fortræffelige bøger som paperbacks til små penge . som en billig smagsprøve.

En anden mulighed er engelske Brian Clarke, hvis fede bog "On Fishing" også fås som billigbog.

Endelig er der jo gamle Hugo Falkus. Selv hans instruktionsbøger er særdeles velskrevne. Har tidligere på året genlæst hans "Salmon Fishing" med stort udbytte. Han nåede også at udgive 2 litterære værker: "The Stolen Years" og "Some of it was Fun".

Mon ikke det rækker til en (forhåbentlig god) start? Ellers er du velkommen igen.
God fornøjelse!
Orla
Til top
ivan vejsgaard nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
vejsgaard

Tilmeldt:: 19 Sep 2005
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vejsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2015 kl. 07:23
Tak for de mange gode forslag. Jeg går på jagt på nettet og Antikvariater.

Og mon ikke den nye bog fra mit gamle hjemmevand Storåen også kommer til at ligge ved natbordet ;)

Knæk og Bræk
Ivan
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2015 kl. 07:24
Hej

Tjek også udvalget hos Medlar Press. Der er meget forskelligt og bøgerne er virkelig flot indbundet.

Personligt har jeg en forkærlighed for den poetiske og humoristiske stil hos Chris Yates, og har derfor en god samling af hans bøger, men der er mange andre som skriver virkelig godt.

https://www.medlarpress.com/code/index.html
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2015 kl. 07:37
Jeg har en der hedder "Kunsten at vente på fisk" af Poul Næsbye
Lakserejsen af William Humphrey og få dig et godt grin
eller
Valdes sofa af Mogens E, den er finurligt godt skrevet
eller Jan Grunwalds LAKS, især den gamle og resten af hans bøger

God fornøjelse
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Jørgen Lorenzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FFFI

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Kysten
Status: Offline
Beskeder: 148
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FFFI Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2015 kl. 08:19
Hej.
Glemmer i ikke en af de store Dansker : Jens Ploug Hansen  

/ Jørgen


Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2015 kl. 08:41
Med al respekt for Jens Ploug Hansen, så vil jeg nok ikke, kalde hans bøger skønlitteratur, de bøger jeg har af ham, er nærmere en slags lærebøger. 
Når det er sagt, er JPH en af dem, jeg aldrig vil glemme. Thumbs Up


Mvh
Henning
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2015 kl. 10:02

 "Den samme flod" af Lars Lenth

Bogens forside

Efter knas i parforholdet beslutter hovedpersonen sig for at opholde sig alene fem måneder i et elvområde for at dyrke sin store passion: fluefiskeri

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres