Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Åbent brev til Skjern Å Sammenslutningen og DCV

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Åbent brev til Skjern Å Sammenslutningen og DCV
    Sendt: 04 Dec 2015 kl. 14:05
Læs brevet her LINK



     
Til top
Anders Peter Svendsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fedtfinnefreaken

Tilmeldt:: 14 Nov 2015
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fedtfinnefreaken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2015 kl. 16:18
Det er sødt! Jens Bursell drager sine egne konklusioner udfra videnskabelige arbejder fra 2005 samt 2011, men ser helt bort fra FAO's rapport fra 2012, samt dennes konklusioner om samme emne, der ellers er baseret på eksakt samme videnskabelige værker, som Jens selv refererer til. 

FAO's rapport konkluderer rigtigt nok, at der ikke er en signifikant ( klar/afgørende ) forskel på den skade, man har kunnet påvise at hhv trekroge og enkeltkroge påfører fisk i forbindelse med genudsætning. FAO's rapport fastslår dog, at der er en teoretisk sansynlighed/mulighed for,  at en enkeltkrog løsnes lettere fra fiskens mund og derfor skader mindre!! 

Jeg har den største respekt for, at SÅS har valgt at afprøve denne teori/mulighed og forbyde brugen af trekroge for - om muligt - at nedbringe antallet af laks og havørred, der skades i forbindelse med Catch & Release fiskeri. For naturligvis skal alt forsøges, når det gælder om at minimere antallet af fisk, der IKKE overlever en genudsætning. 
Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2015 kl. 17:05
Det er sødt at du er blank som en julestjerne SEV.

Vær sød at gå ind i en af dine andre tråde og svar på de spørgsmål

Du stilles......

Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2015 kl. 17:16
Ja kan alt foregå på så løst grundlag mht grej, i det her tilfælde kroge. så kan alt lade sig gøre, når man trumfer en sådan forslag igennem, helt uden faglig rådgivning.
Næste gang sender jeg et forslag om røde jakker, det stresser laksen, lad os få røde jakker forbudt, nej der er vist 1 person i tråden, som i tråden "visionære vestjyder" der ikke forstod beskeden eller faglig viden.

venligst Heine.

     
Til top
Viggo Ross Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ViggoRoss

Tilmeldt:: 27 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 1
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ViggoRoss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2015 kl. 23:14
Har man ikke bare på en "pæn" måde gjort Skjern å til et fluevand ?

Det er jo kun spinnefiskerne, dette for alvor rammer. Ja man kan skifte sine trekroge ud med enkeltkroge, men det virker lidt fesent på f.eks en kondomspinner   

Bare en tanke....

Lad os nu bare nyde naturen, den dejlige å, de smukke fisk som både SÅS, DCV og MANGE andre har kæmpet hårdt for at få på et fantastisk niveau (selv med brug af trekroge)

God jul til jer alle
Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karussendorf

Tilmeldt:: 18 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karussendorf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 03:08
Hej Anders

Jeg er ikke sikker på, hvorvidt du forstår at skelne mellem, hvad der er konklusioner baseret på empiriske forskningsdata – altså forsøg eller undersøgelser, der er foretaget i virkelighedens verden – samt hvad der er et løst skud fra hoften om, hvad der måske kan have en positiv effekt.

Her får du forskellen:

De citater og konklusioner jeg ordret citerer i mit åbne brev til SÅS og DCV – tager afsæt i en statistisk meta-analyse af flere hundrede videnskabelige undersøgelser med dertilhørende konkrete empiriske datasæt. Her er altså tale om teorier, som eksempelvis trekrog vs enkeltkrog, der har været afprøvet i virkeligheden, hvor man kom frem til, at der ikke var nogen forskel på dødeligheden med trekrog vs enkeltkrog ved C & R. Det er altså forkert når du siger, at jeg drager mine egne konklusioner. Disse citater og konklusioner er taget direkte fra review artiklernes abstracts – der opsummere hovedkonklusionerne i rapporten.

Når du skriver ”FAO's rapport fastslår dog, at der er en teoretisk sansynlighed/mulighed for, at en enkeltkrog løsnes lettere fra fiskens mund og derfor skader mindre!! ” – så refererer du ikke til en hovedkonklusion baseret på nogen som helst undersøgelser, men blot en udokumenteret kommentar i et skema, som ikke er underbygget i rapporten med hverken dokumentation eller argumentation, der sandsynliggør påstanden.

Det, som du baserer din argumentation mod trekroge på, er således et løst skud fra hoften fra en enkelt person, der mener, at det det måske kan tænkes, at trekroge kan være lidt sværere at fjerne end enkeltkroge – uden reelt at vide det og uden at have efterprøvet det. Her er altså - i modsætning til de kilder jeg citerer - ikke tale om konkrete forskningsresultater, men blot en kommentar, som ikke uddybes yderligere.

Du glemmer i øvrigt at nævne følgende: I sætningen umiddelbart inden det, du tilsyneladende opfatter som hovedkonklusionen på rapporten (som du mener jeg glemmer) står følgende om det, du baserer din konklusion på: ”No general recommendation possible – does not appear to be an important factor…

Du glemmer i øvrigt også at nævne, at der i opsummeringen af forskningsresultater i FAO baseret på reelle empiriske datasæt lige over for i samme tabel bl.a. står følgende:

1)     ” – Muoneke and Childress (1994) reported that single hooks tend to be more deeply ingested than treble hooks; deep hooking is the single most important factor of mortality after release

2)      – In a meta-analysis of salmonids, Taylor and White (1992) failed to demonstrate a difference in mortality between these two hook types, and Hühn and Arlinghaus (2011) did not find a relationship between hook type and mortality.

3)     – Effects will finally depend on how mouth morphology, fishing technique and hook size interact to determine shallow hooking

Sidst, men ikke mindst, vil jeg lige nævne, at du fejlciterer med sætningen: ”FAO's rapport konkluderer rigtigt nok, at der ikke er en signifikant (klar/afgørende) forskel på den skade, man har kunnet påvise at hhv trekroge og enkeltkroge påfører fisk i forbindelse med genudsætning”. Nej Anders – det som der rent faktisk står, og som er baseret på faktiske undersøgelser – er at der ikke er forskel på dødeligeheden ved C & R med enkeltkrog vs trekrog. Dødelighed og potentielle skader – kan være linket – men er ikke det samme.

Kombinerer du denne viden med det, som jeg har skrevet i mit åbne brev til SÅS og DCV (www.fiskogfri.dk samt en ny tråd på 123nu) – vil den skarpe læser straks fange at hele 5 store review artikler (Muoneke and Childress, Taylor & White, Huhn and Arlinghaus og Battholemew & Bohnsack + FAO, som du selv hiver frem, i deres konklusioner baseret på forskingsresultater som indvolverer reele empiriske datasæt - alle konkluderer det modsatte af din konklusion (som ikke er baseret på empiriske data, men blot er en strøtanke fra forfatteren i FAO). En af dem (1) konkluderer oven i købet, at enkeltkroge giver højere dødelighed end trekroge.

Hvis man skal vægte vigtigheden af konklusioner fra 5 meta-analyser/reviewartikler baseret på et stort antal forskningsresultater som alle konkluderer ingen forskel i dødelighed i forbindelse med trekroge vis enkeltkroge – op mod en enkelt mands udokumenterede og ikke sandsynliggjorte strøtanke – så hælder jeg personligt til den første. Men sådan er vi så forskellige.

Sidst men ikke mindst vil jeg gerne som dig understrege, at jeg har stor respekt for det store arbejde som både SÅS og DCV udfører. Men det er ikke ensbetydende med, at der skal lægges låg på en offentlig debat om hvorvidt et forbud med trekroge er den rigtige vej at gå.

Mvh - Jens Bursell
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 10:02
Når en afstemning er blåstemplet i DTU, skal overholdes af fiskeridirektoratet er det for sent med overvejelser, som det gik med cirkelkrogen. Derfor er det måske i fremadrette man skal kigge på afstemnings metoder i sammenslutninger. I det her tilfælde kunne det måske have ændre en del, om man havde indbudt eksperter som Jens Bursell, således man kommer tættere på den rette diskussion/viden, fremfor en hurtig magtkamp eller fjollet afstemning for fremtiden. Det er er en demokratisk valgkamp, i mit optik, i en sammenslutning, som enligt ikke burde have beføjelser til at stemme omkring grej, som er tilfældet, da det jo afhænger af fakta fremfor afstemningen. Har man et forslag, ja så kan man jo påvirke andre, snakke med dem man har lyst til, for at påvirke et udfald inden afstemningen, som eksempel. Fremfor at se på fakta, få eksperter til at ligge fakta på bordet første, få emne endevendt, inden man skal tage så vigtige beslutninger.Eksempel,: Cirkelkrogen, problemet der ikke sådan kan fjernes, så bygger man nye regler til fiskeri med cirkelkrogen, så det ender samlet set i et spind af regler. Noget andet er måden man indfører enkeltkrogen på, ryger forslaget til DTU, de syntes godt om forslaget, så kan de afgøre anbefalinger, som ofte bliver vedtaget, hvilket kan være problem i mit optik, i visse tilfælde, eksempelvis cirkelkroge. Vi kan pludselig stå med fjollede eller uhensigtsmæssigt valg. Det kan der så efterfølgende stilles forslag om og udbygges regler på igen. Iøvrigt syntes jeg der er fatalt man kan stemme omkring noget så vigtigt, uden at stille spørgsmål, henover hovederne på eksperter i første hug, det vil sige der kan i et vis omfang kan stilles mistillid til en sammenslutning,i mit optik, hvis de ikke er klædt på til emne og selv syntes de er, men ikke undersøger sagen samlet og grundigt. Syntes der kommer og dukker mange spørgsmål frem efterfølgende, men det var kun mine tanker omkring emne, som kan være lige så forkerte som en vis størrelse kroge, Ha en fantastisk lørdag ;) 

     
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 10:55
Stop dog fiskeriet efter laks når kvoterne er fiske op.
Der er da svineri af fiske på de få fiske der er, bare for at sætte dem ud igen.
Så slipper man for alle de kloge hoveder og deres teser om krog med eller uden modtager, enkel- eller trekroge, mv.
Naturligvis skal fisk ikke genudsætte efter fangsten.
Der er jo bare i sidste enden et forsøg på at legalisere dyreplageriet ved forsat at få lov til at fiske laks, selv om kvoterne er opfisket.


SmileN

Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 14:36
Det løser jo ikke problemet i den nuværende situation, hvor kvoten er delt op i store og små fisk samt havørreder.

Hvornår skal fiskeriet så stoppe? Efter den store kvote, efter den lille og hvad så med de, der fisker efter havørreder?
Tænk før du skriver....
Til top
Anders Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Anderslystfisker

Tilmeldt:: 03 Dec 2014
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anderslystfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 19:58
Hilsen
Anders
Til top
Anders Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Anderslystfisker

Tilmeldt:: 03 Dec 2014
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anderslystfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 20:01
Nu går det da helt over gevind med de regler. 
Så luk dog åen.
Der er heldigvis ikke fisketvang.
Hilsen
Anders
Til top
Anders Peter Svendsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fedtfinnefreaken

Tilmeldt:: 14 Nov 2015
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fedtfinnefreaken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 20:13
Att. Karussendorf. 
Har du ikke glemt induktionsproblemet?
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 20:21
Jeg vil forslå at vi opfisker så mange laks vi kan og forærer dem til Langesand opdræt.
Der vil man så kunne købe og spise en ægte Skjern Å laks.
Selve Skjern å behandles derefter i de 4 følgende år med rotenon fra udspring til udløb.
I de 4 år behandlingen tager, renoverer man alle de små tilløb og på det 5 år. udsætter man 10-20 klækkekasser i tilløbene, med havørredæg.

3-4 år efter vil man have en blomstrende å, med en stor bestand af fine havørreder, og alt ballade om kvoter, forvirrede regler, og ikke mindst forvirrende og selvhævdende biologer vil med et trylleslag forstumme.

Åen vil stadigvæk være en god forretning for lokalsamfundet og folk vil komme tilrejsende hele sæsonen igennem for at fiske havørred.

Jesper Rasmussen

Til top
Anders Peter Svendsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fedtfinnefreaken

Tilmeldt:: 14 Nov 2015
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fedtfinnefreaken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 21:16
Att. Karussendorf. 
Spøg til side, jeg tror ikke, at vi skal diskutere videnskabsteori, hvis ikke vi ønsker at udstille os selv som rene narhovederSmile
Jeg tror heller ikke, at SÅS's beslutning om et forbud mod brug af trekroge var en "hovsa" beslutning - folkene bag SÅS er jo ikke dumme...tværtimod! SÅS har således igennem de sidste par år - gang på gang - vist, at de har evnet at indføre nye regler omkring fiskeriet i Skjern Å. Regler der - efter min bedste overbevisning - har minimeret mange af de negative effekter i forbindelse med Catch & Release fiskeriet. 
Men det er bare min mening. 
Til top
Sven Damgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Svedam

Tilmeldt:: 15 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svedam Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 22:29
Hej Karussendorf.
Du har givet dig selv en umulig opgave.
Tro og overtro har altid levet sit eget liv, uden at lade videnskab og viden have nogen som helst indflydelse på resultatet.
Du må nok forvente at det samme sker her.
m.v.h.
SvenDamgaard
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 09:19
I Skjern Å trækker de "nok" forslaget om tvungen brug af enkeltkroge, men nu er der så nye DTU-anbefalinger klar bl.a. at der ikke bør bruges dobbeltkroge over str. 10 og 3-kroge større end str. 8.....Får det dog aldrig endeConfused


Personligt regner jeg nu med at fortsætte med mine fluekroge i størrelse 6 - uanset type Wink


Redigeret af Jakob Larsen - 16 Jan 2016 kl. 09:25
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 10:04
Jacob
Det stopper den dag de forbyder fiskeriet i skjernå så må de vestjyske landsby tosser da tilfredse
Til top
Anders Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Anderslystfisker

Tilmeldt:: 03 Dec 2014
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anderslystfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 11:12
Har de glemt at tage Salarkrogene med i overvejelserne? de kører jo i skæve numre og kan måske ændre anbefalingerne radikalt? ClapCensored
Hilsen
Anders
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 11:35
Mig bekendt, så arbejder man med at anbefale kroggab størrelse i stedet for tilfældige numre på størrelse. Det lyder som et fornuftigt tiltag.
Tænk før du skriver....
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 11:38
Hej Anders

Ja, det med kroge er en svær ting Wink Jeg har netop i Tyskland langt om længe fundet en ny krog til mine sverigeswoblere, som afløser for mine gamle brunerede CGS kemisk skærpede str. 4 fra Cormoran. En lille smule mindre kroggabWink, men stadig størrelse 4. En stiv superkrog 9050BN ..hvis jeg selv skal sige detThumbs Up Mon ikke den også dukker op på det danske marked...
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 12:29
Der er ikke brug for at gøre fiskeriet mere indviklet. Der er brug for at vi alle tager ansvar for vores eget fiskeri. Skades en fisk så den vil dø, må den ikke sættes ud, så enkelt er det. Det har man forstået ved fx. Orkla og Gaula.

Der er samtidig brug for at behovet for C/R og totalkvoter i laksefiskeriet nu nedtones. Hvis det holder stik, at der har været en opgang på omkring 5.700 laks i Storå i 2015 og man så forlods kommer ud med en kvote beregnet til 90 større laks, ja så må man konstatere at noget er gået helt galt i forvaltningen og at opgangen ikke lader sig forudsige. 
Havde man kendt den reelle opgang før sæsonen var kvoten jo nok blevet fastsat 4 gange højere, svarende til at et antal som årets reelle fangst på ca. 800 uden problemer kunne hjemtages - især hvis der var et loft på en vestjysk laks pr mand og frit fiskeri efter de små under 70 cm.
Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karussendorf

Tilmeldt:: 18 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karussendorf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 12:42
Hej - for de af jer, der har fulgt denne diskussion: SÅS stiller nu forslag om at trække forbuddet mod trekroge tilbage.

Se den officielle udmelding her:

http://www.skjernaasam.dk/nyheder/nyhedsarkiv/135-formandsmode-5-januar-2016

Mvh Jens Bursell

Redigeret af karussendorf - 16 Jan 2016 kl. 12:46
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 12:50
Hej Jens

Ja, og der er et aktivt link længere oppeSmile

mvh Jakob 
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 12:56
Hej
Kan man stille forslag om at når div. kvoter er opfisket, at fiskeriet efter laks ophører resten af året?
Det giver da ingen mening af fiske på fisk der skal sættes ud igen!!


SmileN

Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 13:04
Hej Nicolai

Generelt er det kun kvoten af store laks som normalt opfiskes, men hvis du læser hvad jeg foreslår, vil der aldrig opstå den situation, som du beskriver.
Men gerne for min del slutte sæsonen 14 dage før - dvs. 30 september.
Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
AK

Tilmeldt:: 05 Dec 2015
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér AK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 14:38
Så lad da Skjern Å blive et fluevand med 100 % C&R
Det vil vinde respekt overalt!
Alle andre kan da tage i P&T eller kysten for at få fisk på panden eller gryden. 

Og hæv dagkortene til 1000.-
I Østrig er det ikke usædvanligt at give op til 15000,- for årskort for bækørredfiskeri. 
Kun en tanke. 
Ved godt man får en sviner tilbage her på forummet, men eksclusivt fiskeri er altså bare ikke for alle. 

Til top
Anders Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Anderslystfisker

Tilmeldt:: 03 Dec 2014
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anderslystfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 15:46
100 % C & R får absolut ikke respekt herfra. Sikke noget sludder.
Hilsen
Anders
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 16:06
Arne det er da en hjerneblødning der vil noget   
Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
AK

Tilmeldt:: 05 Dec 2015
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér AK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 16:37
Det vidste jeg da godt det ville komme. En naturlig reaktion, med det virker mange steder rundt i verden. 😉
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 16:38
Jamen så er der ikke mere kød på den pølsepind.
Velkommen til 2016
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 17:39
Citat: AK

Så lad da Skjern Å blive et fluevand med 100 % C&R...
... Og hæv dagkortene til 1000.-....
Det lyder næsten som en bøn om hjælp til Vorherre... Og det bliver også nødvendigt, for forslaget er totalt urealistisk at gennemføre. Vil har heldigvis et offentligt ejet stykke af åen, hvor man aldrig vil acceptere så høje dagkortpriser med det formål at holde visse - mindrebemidlede - borgere væk for at andre kan muntre sig i fred. Man er dog desværre allerede gået et stykke af den gale vej med de høje priser først på sæsonen...

Mvh Henrik



Redigeret af Henrik L. - 16 Jan 2016 kl. 17:42
Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karussendorf

Tilmeldt:: 18 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karussendorf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 18:48
Hej Arne - kunne du nævne nogle gode argumenter for hvorfor laksefiskeriet kun skulle være forbeholdt fluefiskere?

Sorry - så ikke linket ovenfor...

Mvh - Jens Bursell

Redigeret af karussendorf - 16 Jan 2016 kl. 18:49
Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
AK

Tilmeldt:: 05 Dec 2015
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér AK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 19:04
Det var nu også ment som en lille provokation, men fakta er, at i Babine BC hvor jeg fisker steelheads, har der for nogle år siden været spinnefiskere. Gik man bag dem og fiskede, var poolen total i oprør efter der havde været Spoonies der.
Derfor blev det forbudt.
Og hvad gør det egentligt, at pengepungen bestemmer lidt over mulighederne for et godt fiskeri.
Er vi blevet så lige, at vi skal gøre det skidt for alle og ikke godt for de få der gerne vil betale?
hvis man vil have fisk på bordet, er der jo masser af muligheder andre steder.
Jægere betaler jo også gerne 50 til 80 lange for en god jagt, hvor allemand ikke kan komme.
Der er forskel på formue i DK, om man vil eller ej.......

Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
AK

Tilmeldt:: 05 Dec 2015
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér AK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 19:09
Hej Jens
Jeg vil ikke ringeagte nogen her.
Men jeg har nok også været ret priviligeret mht. fiskeri.
Selv om mange vil kalde det "snobbet" ER fluefiskeri mere ET med naturen.
Jeg har ikke de "vises sten", men sådan er forløbet for mig og mange andre, det betyder jo ikke at jeg har ret, vel?

Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
AK

Tilmeldt:: 05 Dec 2015
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér AK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 19:11
Men en holdning kan man vel have uden at blive svinet til her på forummet.
Platte og uintilligente indlæg behøves men ikke svare på.
Hvis man ikke ved bedre, skulle man så ikke tie?
Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karussendorf

Tilmeldt:: 18 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karussendorf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 19:14
Hej Arne - jeg har også oplevet mange situationer, hvor fluefiskere har skræmt de fisk op "jeg skulle fange på spin" :-)

Gennem de sidste 30-50 år har tusindvis af frivillige - heraf mange måske ikke så højtlønnede - ydet en kæmpe indsats for at skabe optimale vilkår for vores laksefiskebestande. Personligt synes jeg ikke det vil være fair, hvis det kun er højtlønnede, der får muligheden for at høste frugten af alles arbejde. Forestil dig du har lagt et kæmpe frivilligt arbejde ved en å - og så ikke kan betale for at fiske der, når du bliver folkepensionist uden så mange penge mellem hænderne! Mvh Jens

Mvh jens Bursell
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 20:40
Hej jens

Helt på linje med dig i at alle skal kunne komme til i Danmark. Arne må så tage på eksklusivt fiskeri i udlandet.
De danske skatteydere har betalt hovedparten af laksens tilbagekomst og som du siger har mange frivillige bidraget i projekter og fiskeudsætninger.

mvh Jakob
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 20:57
Hvad så Arne har du tænkt dig at tvangsudskrive folk til det såkaldte frivillige arbejde lige som i Nordkorea Så du kan dyrke det MEGET ædle og ophøjede fluefiskeri for de udvalgte den form for snobberi er meget udansk Om du fisker med orm blink eller flue er der ikke nogen forskel på det er den samme hobby og jeg nyder at gå med en orm det skal du ikke bestemme om jeg skal Det hører så lige med til historien at jeg har taget over 400 havørreder på flue i Lindenborg så drop det snopperi
Til top
Milton Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
McHardy

Tilmeldt:: 30 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 186
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér McHardy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 21:04
Hej..
Helt enig med jer Jens og Jakob.
Der er altid nogen der vil have eksklusivt fiskeri på andres bekostning.
mvh Milton
Til top
Milton Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
McHardy

Tilmeldt:: 30 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 186
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér McHardy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 21:07
for din mening John.
mvh Milton
Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
AK

Tilmeldt:: 05 Dec 2015
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér AK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 21:11
Pjat med Jer. 
Der ER nu engang forskel  på rig og fattig. 
Og som de radigale siger, på andres bekostning. Vrøvl mener jeg. 
Hvis jeg ikke har penge,vil jeg købe hvad jeg har råd til. 


Redigeret af AK - 17 Jan 2016 kl. 14:09
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 21:35
Arne hvis du nu stikker til udlandet og bliver der så går det nok bedre og hvis jeg vil til udlandet gør jeg det men jeg har det bedst ved de danske fiskevande
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2016 kl. 00:24
Citat: AK

Pat med Jer. 
Der ER nu engang forskel  på rig og fattig. 
Og som de radigale siger, på andres bekostning. Vrøvl mener jeg. 
Hvis jeg ikke har penge, ma jeg købe hvad jeg har råd til. 
Det virker egentlig som om du er ude i en omgang TROLLingfiskeri i denne tråd....Dead
Til top
Lau Jepsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lau Jepsen

Tilmeldt:: 17 Apr 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lau Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2016 kl. 07:13
"Selv om mange vil kalde det "snobbet" ER fluefiskeri mere ET med naturen."

Et med naturen (for dig sikkert nok), jeg er selv håbløs med en fluestang.
meeeeen vådflue-fiskeri i strømmene vand minder meget om flossing



Redigeret af Lau Jepsen - 17 Jan 2016 kl. 07:20
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2016 kl. 13:47
bestyrelsen i sås, såvel som chefen på dcv er alle inkarnerede flue fiskere
og mener at fluefiskeri er den eneste rette måde at fange laksen i skjern å på.

af samme årsag er de fleste regler lavet for at favorisere fluefiskere
samt besværliggøre det for spinnefiskere

Går man v skjern å og møder nogle fra bestyrelsen håner de næsten en hvis man ikke fisker med flue
og går man og fisker med orm er det endnu værre

jeg har selv fisket i skjern å i mange år
og den udvikling det tager nu går i retning af skjern å for fluefiskere.

for ville sås virkeligt laksene det bedste forbød de fluefiskeri
da det er >>BEVIST<< at du med en stærk spinne stang kan nedsætte fighten/udtrætningen af laksen mest muligt og dermed øge overlevelsesmuligheden
for fisken i forbindelse med genudsætning.

hvorimod på bløde fluestænger udtrættes laksen endnu mere da man ikke kan lægge det samme massive pres på fisken og dermed øges udtrætningen af laksen gevaldigt og bla i sommerens varme vand i åen nedsættes overlevelses procenten markant i forhold til de fisk der er landet hurtigt på kraftigere stænger


Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2016 kl. 16:28
Hej

Nu har omstændighederne gjort at der er indkaldt til ekstraordinært generalforsamling i Sås, da man har tilsidesat gældende love og vedtægter for afholdelse af repræsentantskabsmødet i december, hvor der under mødet blev fremsat forslag med forbud mod trekroge osv, bekymrende at man ikke har mere styr på vedtægterne og at det er disse samme personer som skal varetage den brede fælles interesse i styrkelsen af laksebestanden og hvor alle kan nyde fiskeriet enten med orm, spinner eller flue......
Så jeg kan sagtens forstå de mange menneskers frustration over SÅS arbejde og beslutninger.....

Ulrich F
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2016 kl. 16:48
Der var engang en HERRE med meget langt skæg, og små runde briller der udtalte "Danmark for folket", det kunne nemt omskrives til "Åen for folket"
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2016 kl. 13:23
Brian Bechmann - kan du ikke fortælle hvor du har set det bevis?

Jeg er meget interesseret!

Lars
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2016 kl. 17:07
Brian Bechmann, du er da fuld af grødde.......

Redigeret af Taonga - 20 Jan 2016 kl. 13:52
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2016 kl. 18:59
Brian Bechmann >>>må beklage men du har da helt tabt sutten, en 12-14 fods tohåndsstang piller langt hurtigere batterierne ud af en fisk end en kort halvstiv spindestang. Jeg vil meget gerne se beviser på at det modsatte skulle være tilfældet. Og nej jeg er ikke inkarneret fluefisker men fisker gladeligt både spin, orm og flue.
Det største problem med Skjern å er at der er alt for mange der skal kloge sig og gøre sig uundværlige ved at opfinde et hav af nye regler hvert år. Kommer der en sæson som ikke slår sidste års rekord så går der panik i hele cirkusset.

Lad os nu få den gode gamle regel med 1 hjemtaget laks på mand pr. År tilbage så falder der ro på det hele

Jesper Rasmussen 



Redigeret af Rasmussen - 18 Jan 2016 kl. 19:00
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum