Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fletline går i stykker lidt for ofte

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fletline går i stykker lidt for ofte
    Sendt: 05 Dec 2015 kl. 16:26
Hej lystfiskere

På næsten hver fisketur går min fletline (spiderware invi braid 14 mm) i stykker med et smæld. Tilsyneladende ret tæt på gennemløberen.

Jeg bruger primært Snurrebassen og ikke forfang.

Kan I fortælle mig, hvordan jeg kan undgå det?

På forhånd tak for hjælpen.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 16:35
Check foringer på dine øjne(specielt topøje)
Det kan sagtens klippe en fletline i kastet.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sulen Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 133
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sulen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 16:35
Slib din gennemløber så den ikke slider din line i stykker, eller begynd at anvende et stykke FC forfang i gennemløberen.
Hvorfor slappe af i morgen når du kan gøre det idag.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 16:39
altid brug forfang ved gennemløber og husk at skifte nylon/fluoCarbon stykket jævnligt.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 16:41
Tak for råd. Hvilket forfang vil I anbefale? Og hvor ofte skifter I det?

Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 16:42
Hej ELF

To gode grunde til at benytte monofilt forfang:
1. meget større slidstyrke.
2. giver simpelt hen flere fisk. Invisibraid er absolut ikke usynligt, uanset navnet.

Mvh. Peter
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 16:43
Ok! Er monofilt forfang det samme som flourcarbon?
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 16:50
anbefaler Fluo Carbon.

50cm 0.30-0.35 er mit bud

http://stevnsfisker.dk/grejet-2.html


Redigeret af J Rosgaard - 05 Dec 2015 kl. 16:54
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 16:52
Monofil er enten nylon eller flourocarbon. Jeg bruger mest flourocarbon fordi det er dejligt stift, dvs. det krøller ikke. Det burde også være mere usynligt end nylon, men jeg er ikke sikker på om forskellen har betydning.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 17:45
Fisker altid fletlinen direkte igennem og har dags dato aldrig prøvet et linebrud pga en gennemløber slider linen over, enten er der stået en flig af et karamisk øje, knunden er dårlig eller også går der et eller andet galt når du kaster fx at bøjlen står over.
 
Har også over en lang række turen testet om forfangs line rent faktisk giver flere fisk og i mit fiskeri har det kun betydet at man nedsættter kaste længden en smule, jeg spinner altid relativt hurtigt ind.
 
vh Nikolaj
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 18:18
Men kan det give et smæld hvis knuden er dårlig?

Er en lille smule frustreret over, at der skal ryge et blink til en 75 kr på hver tur :-/

Redigeret af ELF - 05 Dec 2015 kl. 18:20
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 18:19
skulle prøve spideware, kunne få et godt tilbud, fik de samme problemer, gik tilbage til sufix 832 igen så var problemet løst, men ellers som skrevet af flere, nylon forfang-
(monofil eller fc ) prøv dig frem.

hilsen Peder
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 18:33
Brug udelukkelses metoden og start med at kører en nylonstømpe igennem dine øjer på stangen - hvis det ikke er en forring, så prøv at gøre dig nogle overvejelser om hvad der sker i kastet siden at det siger smæld! Måske er du ikke opmærksom på at linen er rundt om top øjet, bøjlen slår ned eller noget helt tredje.. Wink
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 18:36
Citat: Nikolaj Kolding!



Har også over en lang række turen testet om forfangs line rent faktisk giver flere fisk og i mit fiskeri har det kun betydet at man nedsættter kaste længden en smule, jeg spinner altid relativt hurtigt ind.
 
vh Nikolaj


Det troede jeg også engang. Indtil jeg på en kysttur med min søn oplevede det modsatte. Min søn brugte forfang, og jeg havde mit endegrej direkte på fletlinet (hvid invisibraid). I øvrigt brugte vi identisk endegrej, også mht. farve.

Efter nogen tid blev jeg en smule desperat: min søn havde landet 6 havørreder, og jeg selv kun 1. Jeg bandt så et flourocarbon forfang på min line og fangede derefter hurtigt 5 havørreder på samme endegrej. Dagen sluttede 8-6 til min søn (4 hjemtaget).

Efter den oplevelse fisker jeg aldrig uden forfang. Der er sikkert dage hvor det er ligegyldigt, men absolut også dage hvor det er forskellen mellem en nuldag og fisk på land.

Mvh. Peter
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 19:00
Har aldrig benyttet mig af forfang og har aldrig mistet gennemløbere på den konto, så jeg forstår ikke rigtig pointen ???
Vh
Henrik
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 19:05
Citat: HSJ

Har aldrig benyttet mig af forfang og har aldrig mistet gennemløbere på den konto, så jeg forstår ikke rigtig pointen ???
Vh
Henrik


Pointen for mit vedkommende er flere hug og flere fisk landet.

Jeg har set en tendens til at billige masseproducerede gennemløbere slider linen mere end de håndlavede.

Mvh. Peter
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 19:12
Vil I mene, at det vil gøre en afgørende forskel - mit nuværende "setup" taget i betragtning - at jeg får et flourcarbon forfang på?

Min fletline brister altid med et smæld i kastene.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 19:26
Citat: ELF

Vil I mene, at det vil gøre en afgørende forskel - mit nuværende "setup" taget i betragtning - at jeg får et flourcarbon forfang på?

Min fletline brister altid med et smæld i kastene.


Det kan også tyde på at fletlinen er svag eller slides af enten gennemløberen eller stangøjerne. Prøv at holde øje med linen og se om den flosser ved gennemløberen eller ved stangøjerne, især topøjet.

Mvh. Peter
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 19:39
Stangen er helt ny og der er ikke synlige skader i øjerne. Bruger de helt nye Snurrebassen Scale, så de burde vel ikke være specielt problematiske?

Man kan godt se at linen slides mere der, hvor gennemløberen huserer. Men det vil måske kunne imødegås med et flourcarbon forfang?
Til top
JØRGEN KROG Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J.KROG Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J.KROG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 21:01
Med min spinkle erfaring i brugen af gennemløber, fortæller dit sygdomsforløb mig at hullet i dine gennemløber ikke er helt runde, eller der sidder nogle grader i selve hullet som må pusses væk.

Derudover er alle fletliner ikke særlig slidstærke især ikke for ujævnheder, og de er ikke usynlige i vand, derfor bruger jeg og alle de lystfiskere jeg kender forfang af fuorocarbon = fc, og ikke det coated.

Fourocarbon linerne har en lys brydning som ligger meget tæt på vandets og er derfor så godt som usynligt under vand. Der udover er fc mere slidstærkt end alm. nylon liner. 

Håber dette kan hjælpe dig.

Jørgen
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 21:21
Citat: HSJ

Har aldrig benyttet mig af forfang og har aldrig mistet gennemløbere på den konto, så jeg forstår ikke rigtig pointen ???
Vh
Henrik

Pointen er at grater i gennemløberne nogle gange kan slide linen så den sprænger. Du har ikke oplevet det, og så er du heldig. Jeg tror OP har netop dét problem, at linen slides unormalt af enten grater i gennemløberne eller i øjerne.

Til OP. Husk lige at tjek lineoplægget. Sørg for at linen ikke er snoet ind under sig selv og giver knuder på spolen. 
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 21:24
Hvad er grater mon? :)
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 21:34
Hvilken knude vil I i øvrigt anbefale til fletline?
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 21:37
Klipper i nederste del af fletlinen af efter en dag på vandet? Og hvor meget i givet fald?

Beklager de mange spørgsmål, men jeg har sat mig for at det skal være slut med de linebrud.
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 787
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 21:42
Citat: ELF

Hvad er grater mon? :)

Der er som regel hjælp at hente i en ordbog...Wink

Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 21:55
Tak!
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2015 kl. 22:06
Citat: ELF

Hvilken knude vil I i øvrigt anbefale til fletline?


Fletline til forfang: dobbelt uniknude.
Fletline til krog: palomar (men det gør jeg ikke længere).
FC til krog: enten blinkknude eller uniknude.

Citat: ELF

Klipper i nederste del af fletlinen af efter en dag på vandet? Og hvor meget i givet fald?

Beklager de mange spørgsmål, men jeg har sat mig for at det skal være slut med de linebrud.


Ja, jeg trækker linen gennem to fingre og klipper den del af som føles ru. Og gerne flere gange på en dag. Når der er mindre end ca. 40cm tilbage skiftes forfanget.

Mvh. Peter

Mvh. Peter
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2015 kl. 06:50
Hvor er du god og hjælpsom Peter. Tak! :-)
Til top
Michael Kock Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Maestro

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 209
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maestro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2015 kl. 08:06
Citat: Nikolaj Kolding!



Brug udelukkelses metoden og start med at kører en nylonstømpe igennem dine øjer på stangen - hvis det ikke er en forring, så prøv at gøre dig nogle overvejelser om hvad der sker i kastet siden at det siger smæld! Måske er du ikke opmærksom på at linen er rundt om top øjet, bøjlen slår ned eller noget helt tredje.. Wink


Gør først og fremmest som Nikolaj siger, kør en nylonstrømpe gennem alle øjerne og hele vejen rundt i hvert øje, bare fordi der ingen synlig skade er, betyder ikke at der ikke er nogen.
Nylonstrømpen vil straks flosse hvis der er noget.

Nå du så har sikret dig at der ingen skade på øjer er, så kan du gå videre.
Du siger du bruger OG Scale gennemløbere? Kun dem? For Ole er såvidt jeg ved grundig med at slibe grater ned inden han sender dem afsted.

Jeg tror mest selv på det sidste som Nikolaj også er inde på, at der sker noget i dit kast de gange hvor du ender med at miste blinket.
Idet du hører et smæld betyder at linen er knækket under belastning, det kan selvfølgelig også ske hvis linen gradvist er blevet slidt, men de gange jeg selv har oplevet noget ryge af med et smæld, skyldes typisk at kastet er blevet afbrudt øjeblikkeligt hvilket skaber nogle kræfter en tynd fletline sjældent kan klare.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2015 kl. 09:30
Jeg har lige testet alle øjet med en nylonstrømpe. Det gik fint - ingen skader.

Jeg har kun brugt Snurrebassen de seneste fem gange, jeg har været ude. Og her har jeg mistet en Snurrebasse hver gang.

Jeg må til at være lidt mere opmærksom på, hvad der går galt i kastene. Umiddelbart tror jeg ikke, at det skyldes lineføreren men det må jeg jo "afdække" lidt mere systematisk.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2015 kl. 09:55
@ELF

Endnu en ting du kunne overveje: sker det at du får spolet linen løst på hjulet? I så fald kan det ske at en vikling graver sig ned under de andre. I så fald stopper næste kast meget pludseligt der, og linen springer.

Mvh. Peter
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2015 kl. 10:06
Citat: ELF

Hvilken knude vil I i øvrigt anbefale til fletline?

Det kommer an på hvad du skal binde ;)

Palomarknude til blinklåse og svivler
Uniknude til alt andet.
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2015 kl. 11:32
Citat: ELF

Jeg har lige testet alle øjet med en nylonstrømpe. Det gik fint - ingen skader.

Jeg har kun brugt Snurrebassen de seneste fem gange, jeg har været ude. Og her har jeg mistet en Snurrebasse hver gang.

Jeg må til at være lidt mere opmærksom på, hvad der går galt i kastene. Umiddelbart tror jeg ikke, at det skyldes lineføreren men det må jeg jo "afdække" lidt mere systematisk.

Det skulle da være mærkeligt hvis alle fem Snurrebasser du har mistet skulle have haft grater som ødelagde din line.

Fletliner kan som andre liner blive gamle og møre.

Prøv at noget andet i samme vægtklasse i stedet for en Snurrebasse.
Hvis du stadig oplever linen sprænger med et smæld kan du udelukke det er Snurrebassen.

Et smæld fra linen er det næstsidste smæld du høre inden det allersidste smæld som er når din stang knækker.

Du skriver din stang er helt ny. Havde du mon en anden stang med en langsommere aktion før? 

En overset ting er kastestilen som ofte er den sidste mange tænker på.
Fletliner er ikke elastiske som monofil og flourcarbon er det, så måske kaster du for hårdt? Ofte er det, at nu-skal-den-have-med-fulde-gardiner for at få agnen så langt ud som mulig en misforstået tankegang.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2015 kl. 12:00
Citat: ELF

Jeg har lige testet alle øjet med en nylonstrømpe. Det gik fint - ingen skader.

Jeg har kun brugt Snurrebassen de seneste fem gange, jeg har været ude. Og her har jeg mistet en Snurrebasse hver gang.

Jeg må til at være lidt mere opmærksom på, hvad der går galt i kastene. Umiddelbart tror jeg ikke, at det skyldes lineføreren men det må jeg jo "afdække" lidt mere systematisk.

Ved ikke om andre har påpeget det, men har du husket en perle mellem krog og gennemløberen?
Mvh
Henning
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2015 kl. 12:14
http://stevnsfisker.dk/grejet-2.html
Her er anvisninger på hvordan gennemløbere monteres
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2015 kl. 13:17
Min fletline er 2 måneder gammel. Før den brugte jeg en nylonline, hvor jeg ikke havde brud så ofte.

Jeg bruger gummiperle mellem blink og krog.

Jeg kaster ret hårdt, idet jeg ellers har svært at få et blink på en 17 gram ud på en 60-70 meter.

Det er måske en ændring af kstestilen + et flourcarbonforfang der tilsammen kan gøre forskellen?
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2015 kl. 14:23
Citat: ELF

Min fletline er 2 måneder gammel. Før den brugte jeg en nylonline, hvor jeg ikke havde brud så ofte.

Jeg bruger gummiperle mellem blink og krog.

Jeg kaster ret hårdt, idet jeg ellers har svært at få et blink på en 17 gram ud på en 60-70 meter.

Det er måske en ændring af kstestilen + et flourcarbonforfang der tilsammen kan gøre forskellen?


Hvilken stang bruger du?
Det burde ikke være noget problem at få 17 gram ud på 60-70 meter, så det kunne lyde som din stang har en noget højere kastevægt end der skal til for de 17 gram.

Din stang burde ligge, kastevægt mæssigt, et sted mellem 5 og 25 gram for at kaste optimalt (uden vold og kraft) med 17 gram.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2015 kl. 15:21
Bruger en Shimano Antares 9 fods stand med 10-30 gr i kastevægt.

Det slår mig, at smældet måske kan skyldes, at jeg bruger den "lakse blodknude" som beskrives i "Jeg er lystfisker" fra 1954, og at linen således skærer sig selv over i knuden, eller at knuden ved stort pres går op med et smæld?
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2015 kl. 15:24
Med udgangspunkt i jeres mange gode råd og anbefalinger, vil jeg gøre følgende:

1) Ved kast sikre at bøjlen er slået helt tilbage
2) Ved kast sikre at linen ikke er snoet rundt om stangen
3) Kast stille og roligt (ej vold og magt)
4) Løbende teste forfang - trække line gennem 2 fingre og afklip den del der føles ru

Derudover:
• Bruge uniknob! Og dobbelt uniknob ved fletline til forfang.
• Bruge flourcarbon forfang! (og udskifte det jævnligt)

Tusinde tak for hjælpen! Hvor er I gode :-)

Redigeret af ELF - 06 Dec 2015 kl. 15:25
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2015 kl. 15:42
Citat: ELF

Det slår mig, at smældet måske kan skyldes, at jeg bruger den "lakse blodknude" som beskrives i "Jeg er lystfisker" fra 1954, og at linen således skærer sig selv over i knuden, eller at knuden ved stort pres går op med et smæld?


Det lyder som primær årsag! En simpel blodknude på fletline giver en meget lille knudestyrke, og knuden kan enten gå op under pres eller skære sig selv over. Mange knuder fra de gamle fiskebøger dur ikke til fletline. Jeg bruger udelukkende uni- og palomarknuder på fletline.

Mvh. Peter
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2015 kl. 15:44
Fedt - hvor er jeg glad for at få identificeret problemet! Jeg vil gå over til unik ude så!
Til top
Michael Kock Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Maestro

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 209
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maestro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2015 kl. 15:53
ELF husk lige forskellen som flere har skrevet.

UNI til UNI knude, dobbelt altså når du binder flet og mono/flouro sammen. http://www.wideopen.dk/webshop/havorredens-hemmeligheder-1-kystspin/
Du kan så endda hvis du ønsker at fiske med fast ophænger, stikke resten af mono/flouro gennem loopet i midten og så stramme til, så kan du bruge tafsen til ophængeren.

Og Palomar når du binder fletline til krog, springring osv, endegrej direkte, fungerer på stort set alle fletliner med høj brudstyrke. (Nanofil line skal dog have dobbelt palomar).
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2015 kl. 15:57
Ok. Kan man ikke bruge uni knude mellem FC forfang og knude?
Til top
Michael Kock Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Maestro

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 209
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maestro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2015 kl. 16:07
Citat: ELF

Ok. Kan man ikke bruge uni knude mellem FC forfang og knude?


Altså du mener fra FC til endegrejet?

Der bruger jeg personligt improved clinch, med 3-6 tørn alt efter tykkelse på FC, og jeg synes ikke den glider som nogle kunder kan, da FC er glat.

Andre bruger msåke UNI, eller tredje knude her...


Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2015 kl. 16:12
jeg bruger altid en svirvel med kugleleje da jeg ikke bryder mig om flet mod nylon.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2015 kl. 16:49
Citat: J Rosgaard

Check foringer på dine øjne(specielt topøje)
Det kan sagtens klippe en fletline i kastet.


Ja, alle stænger bør have Fuji titanium SIC topøje eftermonteret (incl. fluestænger). Dog tror jeg nok det mest skyldes agnen og måske knuden i dette tilfælde. Han nævner jo: "Tilsyneladende ret tæt på gennemløberen". 0.14mm fletline direkte i gennemløberen er bare no go.
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2015 kl. 16:52
hej rødder

jeg bruger ret konsekvent FC forfang ved mit spinnefiskeri.

siden noget tropisk fiskeri, hvor det er smart at have en forfangslængde der når godt ind i stangøjerne, har jeg brugt diverse versioner af den såkaldte FG knot.

den er ikke vanskellig at binde, men det tager lidt tid at lære det.

så fandt jeg denne fine video på tuben, og den metode har jeg brugt lige siden:


https://www.youtube.com/watch?v=3Yn5SapCFBA

denne knude er stå stærk at jeg har trukket springringe over i stedet for (tungt bundhug og åbenbart ret dårlige springringe).det foregik med powerpro 20lbs.

op mod blinket bruger jeg en såkaldt eggsnap (en hægte ) uden svirvel. jeg bruger aldrig gennemløbere. faktisk har jeg monteret wire og øjer i mine 360´ere. det fungerer fint.

med venlig hilsen Hans Chr. Graversgaard
Til top
Rune Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dr. Claws Avatar

Tilmeldt:: 04 Feb 2014
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dr. Claws Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2015 kl. 17:50
Nu ved jeg ikke hvad hjul du bruger, men bruger man et hjul der kører meget let rundt med enkelthåndtag, så er der risiko for, at håndtaget får bøjlen til at slå over i kastet, hvis ikke det er kørt helt "op" så det ikke kan komme længere. Er der derimod dobbelthåndtag, sker det aldrig.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2015 kl. 20:19
Jeg har et Shimano Sustain med 4000 spole.

Bruger I rig rings og et fastmonteret FC forfang til jeres primære blink?
Til top
Morten B Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Høtyven

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Høtyven Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2015 kl. 18:02
Mistede også altid mine gennemløbere førhen, men efter jeg er begyndt at bruge en gummiperle imellem krog og gennemløber har jeg ikke smidt nogen væk
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum